,t KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM 2012 -10- 3 0 Meddelad i Göteborg Sida 1 (10) Mål nr 4116-12 KLAGANDE Ombud: Advokat Peter Olofsson Kristianstad Advokatbyrå AB Box24 291 21 Kristianstad MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Malmös dom den 2 april 2012 i mål nr 12059-11, se bilaga A SAKEN Ersättningsetablering enligt lagen (1993:1651) om läkarvårdsei-sättning, LOL KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten förordnar att förfarandet om ersättnin�etablering ska rättas genom ny prövning varvid ska anses uppfylla bestämmelserna i 5 e § första stycket 3. LOL YRKANDEN M.M. yrkar att kammarrätten förordnar attRegion Skånes pågående förfarande om ersättningsetablering avseende läkarpraktik inte får avslutas förrän ny anbudsprövning och utvärdering gjorts, varvid Dok.Id 228159 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 2 Mål nr 4116-12 han ska anses uppfylla bestämmelserna i 5 e § första stycket 3 p. LOL. Han anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Han har inga möjligheter att på egen hand starta en sådan vårdenhet som uppfyller kraven i Hälsoval Skåne. För att bli ackrediterad i Hälsoval Skåne måste en ensampraktiserande allmänläkare kunna fullfölja basuppdraget. Från Region Skånes sida ställs härvid mycket långtgående krav på att en ensam aktör ingår samarbets- och underleverantörsavtal. Region Skåne har gett exempel på två aktörer med specialistkompetens i allmänmedicin som ensamma bedriver verksamhet inom ramen för Hälsoval Skåne; läkarmottagning samt Läkarmottagningen Domus Medica. Vad gäller verksamhet har han träffat ett omfattande avtal med Carema om samarbete rörande jourverksamhet, arbetsterapi, sjukgymnastik samt kurators- och psykologverksamhet. Det krävs bl.a. av den ensamma aktören att han kan tillhandahålla vård kl. 8 23 varje dag på året. mottagning är öppen kl. 8- 16 helgfria vardagar. Detta innebär att hans mot­ tagning är öppen cirka 1 800 timmar av efterfrågade 5 475 timmar. är således beroende av samarbete för 2/3 av verksamhetenstiden. Vad gäller Läkarmottagningen Domus Medica har underleverantörsavtal rörande psykosocial kompetens, arbetsterapi/hjälpmedel och sjukgymnastik samt samverkansavtal rörande arbetsterapeut och jouråtagande ingåtts. Avtalen speglar att åtagandet gentemot Region Skåne är så till den grad om­ fattande att den enskilda läkaren inte kan komma ifråga ensam. Det krävs samverkan i mycket stor omfattning. Landstinget i Östergötland hyser upp­ fattningen att det landstinget har ett så brett åtagande i vårdvalet för primär­ vård att detta inte kan klaras av en enskild allmänläkare. Sammantaget vid­ håller han att han som ensampraktiker inte kan bedriva ensampraktik inom Region Skånes valfrihetssystem. KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 3 Mål nr 4116-12 Utöver att han har specialistkompetens i allmänmedicin är han också specia­ list i smärtlindring. Hälsoval Skåne omfattar inte hans sistnämnda specia­ listkompetens. Han tvingas därför ändra inriktning, eftersom han inte kan få ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster i smärtlindring inom ramen för Hälsoval Skåne. Han hemställer att kammarrätten inhämtar yttrande från Konkurrensverket i frågan om det är möjligt för en ensampraktiserande allmänläkare att få rätt till ersättning inom valfrihetssystemet Hälsoval Skåne. Region Skåne anser att överklagandet ska avslås och anför bl.a. följande. kan få rätt till offentlig ersättning för sina hälso- och sjuk­ vårdstjänster inom ramen för ett sådant valfrihetssystem som avses i lagen (2008:962) om valfrihetssystem, LOV. Han uppfyller därför inte samtliga krav som ska vara uppfyllda och har således rätteligen uteslutits från upp­ handlingen av ersättningsetablering. Av förarbetsuttalanden framgår bl.a. följande (prop. 2008/09:64 s. 49). Till dess att det finns ett system som underlättar även för mindre vårdgivare att på lika villkor konkurrera med de stora och/eller offentliga aktörerna, anser regeringen att det är viktigt att de nuvarande ersättningslagama finns kvar och även att de vårdgivare som i dag arbetar med ersättning enligt dessa lagar ges en reell möjlighet att överlåta sin verksamhet till en annan enskild vårdgivare. Region Skåne anser att detta uttalande syftar på de begränsade möjligheter som vid tidpunkten för uttalandet, i november 2008, förelåg för mindre pri­ vata vårdgivare att bedriva offentligt finansierad sjukvård. Vid tidpunkten upphandlades vårdtjänster genom tillämpning av lagen (2007:1091) om of­ fentlig upphandling, och situationen var den att i princip endast ett litet antal mycket stora privata vårdbolag tilldelades avtal om offentligt finansierad vård. Genom införandet av LOV råder nu fri etablering i primärvården. Ut- KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 4 Mål nr 4116-12 talandet i förarbetena gäller därför fullt ut endast avseende annan vård än primärvård. De krav som Region Skåne ställer på samverkan är inte särskilt omfattande. har reella och mycket goda möjligheter att bedriva verksamhet som specialist i allmänmedicin inom ramen för Region Skånes valfrihetssy­ stem för primärvård. har inte lidit skada eller kunnat komma att lida skada i upp­ handlingen. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Yttrande från Konkurrensverket Kammarrätten anser att det är obehövligt att inhämta yttrande från Konkur­ rensverket. Rätt till ersättning enligt lagen om Iäkarvårdsersättning Frågan i målet är om Region Skåne kan neka att teckna sam­ verkansavtal enligt LOL med hänvisning till att han kan få ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för vårdvalssystemet i primär­ vården Hälsoval Skåne. Kammarrätten har därvid först att ta ställning till om införandet av ett vårdvalssystem för primärvården innebär att ersätt­ ningsetablering enligt LOL över huvud taget inte kan komma i fråga. Om förekomsten av ett vårdvalssystem inte i sig utesluter ersättningsetablering uppkommer frågan om vilka krav som kan ställas på den enskilde sökande allmänpraktikern avseende anpassning av verksamheten för att han ska komma i fråga för ersättning inom ramen för ett vårdvalssystem. Slutligen har kammarrätten att ta ställning till om kan få ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för Hälsoval Skåne. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 5 GÖTEBORG Mål nr 4116-12 Utesluter vårdvalssystem i primärvården ersättningsetablering enligt LOL? Förarbetsuttalanden Av prop. 2008/09:64, Ersättningsetablering för vissa privata vårdgivare m.m., framgår bl.a. följande (s. 49). Regeringens målsättning är ökad mång­ fald inom den offentligt finansierade hälso- och sjukvården. Det är emeller­ tid viktigt att konkurrensen om den offentliga finansieringen inte slår ut de små, enskilda aktörerna på marknaden. En viktig del i en god vård är, enligt regeringens mening, patientens valfrihet och rätt till kontinuitet i vården. För att patienten ska kunna ha en reell möjlighet att själv bestämma vilken vårdgivare han eller hon vill vända sig till behövs det en mångfald av aktö­ rer. Det är därvid viktigt att såväl stora som små liksom offentliga och öv­ riga vårdgivare får plats inom den offentligt finansierade vården. Till dess att det finns ett system som underlättar även för mindre vårdgivare att på lika villkor konkurrera med de stora och/eller offentliga aktörerna, anser regeringen att det är viktigt att de nuvarande ersättningslagama finns kvar och även att de vårdgivare som i dag arbetar med ersättning enligt dessa lagar ges en reell möjlighet att överlåta sin verksamhet till en annan enskild vårdgivare. För att det ska vara möjligt rent praktiskt i dag krävs att den nya vårdgivaren också får möjlighet att erhålla offentlig ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster enligt LOL och LOS, vilket innebär att en s.k. ersättningsetablering bör tillåtas. Av prop. 2008/09:74, Vårdval i primärvården, framgår följande (s. 26). Varje primärvårdsmodell har olika styrkor och svagheter. Målet att stärka patienternas intressen och verka för en likformig vård för hela befolkningen ställs delvis mot landstingens intressen av att självständigt bestämma hur de vill organisera vården. Det är följaktligen svårt att utforma ett förslag om fri etablering med ökade valmöjligheter utan att landstingens möjligheter till KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 6 Mål nr 4116-12 självbestämmande påverkas. - Efter överväganden om behovet av stärkt patientinflytande och ökad valfrihet har regeringen kommit till slutsatsen att den modell som bäst balanserar patienternas, utförarnas och landstingens intressen är en regional vårdvalsmodell där vårdgivare som uppfyller de av landstinget beslutade kraven ska ha rätt att etablera sig inom primärvården med offentlig ersättning. Kammarrättens bedömning Kammarrätten konstaterar att lagstiftarens avsikt är att primärvården ska vara organiserad i vårdvalssystem. Lagstiftaren synes också vara av upp­ fattningen att ersättningslagama, däribland LOL, så småningom ska avveck­ las. Lagstiftaren har emellertid inte uttalat att inrättandet av skyldigheten för landstingen att organisera primärvården i vårdvalssystem innebär att LOL inte längre ska vara tillämplig inom primärvården. Proposition 2008/09:64, till grund för bl.a. införandet av reglerna om ersätt­ ningsetablering i LOL, överlämnades till riksdagen den 6 november 2008. Bestämmelserna i bl.a. 5 e § första stycket 3. LOL trädde i kraft den 1 april 2009. Proposition 2008/09:74, till grund för bl.a. införandet av regler i hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), HSL, om skyldighet för landsting att inrätta vårdvalssystem för primärvården, överlämnades till riksdagen den 4 december 2008. Bestämmelserna härom i 5 § andra stycket HSL trädde i kraft den 1 januari 2010. Det råder således ett tidsmässigt mycket nära samband mellan lagstiftnings­ produkterna. Enligt kammarrättens uppfattning bör därför avsaknaden av ett lagstiftarens uttryckliga uttalande om att LOL inte längre ska tillämpas i primärvården sedan vårdvalssystem införts uppfattas så att ersättningseta­ blering enligt LOL fortsatt kan komma i fråga. För en sådan tolkning talar också utformningen av 5 e § första stycket 3. LOL, som ger vid handen att en bedömning ska göras i det enskilda fallet om sökande kan få rätt till er- KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 7 Mål nr4116-12 sättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för ett valfrihets­ system. Vilka krav på anpassning av verksamheten kan ställas på den enskilde sökande för att denne ska anses kunna få rätt till ersättning enligt ett vårdvalssystem? Av förarbetsuttalanden framgår att det inte bör vara möjligt att kräva av en läkare att denne ska ändra inriktning på verksamheten när det gäller specia­ litet för att kunna ingå i valfrihetssystemet och på den grunden utesluta vårdgivaren från möjligheten till ersättningsetablering (prop. 2008/09:64 s. 54). I övrigt ges ingen direkt vägledning i förarbetena om i vad mån anpass­ ning av verksamheten kan avkrävas sökanden.Av förarbetsuttalanden fram­ går dock att lagstiftaren värnar även de små aktörernas möjligheter att få offentlig ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster (se bl.a. prop. 2008/09:64 s. 49). Enligt kammarrättens uppfattning ska 5 e § första stycket 3 . LOL tolkas utifrån de reella möjligheter det finns för en ensampraktiserande läkare med specialistkompetens i allmänmedicin att på egen hand komma ifråga för att teckna avtal med ett landsting och få offentlig ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för ett sådant valfrihetssystem som avses i lagen om valfrihetssystem Gfr Kammarrätten i Sundsvalls dom den 21 juni 2011 i mål nr 34-11 avseende tillämpning av motsvarande regler i lagen [1993:1652] om ersättning för sjukgymnastik). Kan få ersättning inom ramen för Hälsoval Skåne? Utredningen i målet Vårdvalssystemet Hälsoval Skåne avser primärvårdstjänster i Region Skåne. Av dokumentet "Förutsättningar för ackreditering och avtal för vårdenhet i Hälsoval Skåne" framgår bl.a. följande. KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 8 Målnr4116-12 Vårdgivaren, den s.k. vårdenheten, ska utan avgränsningar vad gäller såväl fysiska som psykiska sjukdomar, ålder eller patientgrupper efter profession- - ell bedömning, tillgodose/svara för individers behov av medicinsk rådgiv­ ning, diagnostik, behandling, omvårdnad, förebyggande och rehabiliterande åtgärder som inte kräver sjukhusens medicinska och tekniska resurser, an­ nan särskild kompetens eller som täcks av annan huvudmans ansvar. En mindre del av uppdraget kan utföras av underleverantör, av sjukgymnast med nu gällande vårdavtal eller samverkansavtal enligt LOS. Likaså kan en mindre del av uppdraget utföras inom en vårdgivare eller i samverkan mel­ lan flera vårdgivare i form av resurspersoner, resursteam eller resursenheter. Under vårdenhetens öppettider ska den vara bemannad med läkare med spe­ cialistkompetens i allmänmedicin. Vårdenheten ansvarar för medborgarnas behov av öppenvård blir tillgodosett även utanför kontorstid. Kvälls- och helgöppen mottagning kan med fördel drivas i samverkan med andra vård­ enheter. I uppdraget ingår åtagande om psykisk ohälsa. Vårdenheten ska kunna göra en basal funktionsbedömning. Psykologiska behandlingar ska ha karaktären av korttidsterapi. Vårdenheten ska också i uppdraget tillhandahålla kompe­ tens för psykosocialt stöd. Vidare ingår ett rehabiliteringsåtagande i uppdra­ get. Vårdenheten ska ansvara för tidiga och allsidiga rehabiliteringsinsatser, vilka kan ges av en profession eller flera i samverkan. I uppdraget ligger också ett ansvar för vårdenheten att kunna öppna och fungera som kompletterande mottagningsenhet dygnet runt vid stor olycka, katastrof eller extraordinär händelse. Vårdenheten ska vidare medverka i Region Skånes smittskyddsarbete, vilket bl.a. innebär att det ska finnas kon­ taktpersoner (läkare och sjuksköterska) för varje vårdenhet till länets smitt­ skyddsläkare. Vårdenheten ska också bidra till Region Skånes långsiktiga KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 9 GÖTEBORG Mål nr 4116-12 strategi för personalförsörjning genom att tillhandahålla verksamhetsförlagd utbildning för de professioner som är verksamma vid vårdenheten. Kammarrättens bedömning Enligt kammarrättens bedömning är uppdraget i Hälsoval Skåne ett omfat­ tande primärvårdsuppdrag, som fordrar att i vart fall personal i form av lä­ kare med specialistkompetens i allmänmedicin, sjuksköterska och psyko­ log/socionom finns knutna till vårdenheten. Uppdraget ställer också bl.a. långtgående krav i fråga om öppethållande samt service i form av tillhanda­ hållande av verksamhetsförlagd utbildning. Enligt kammarrättens bedömning krävs för ersättning inom ramen för Hälsoval Skåne att sluter underleverantörs- och/eller samar­ betsavtal i betydande omfattning för att kunna genomföra uppdraget. För de underleverantörer han skulle komma att anlita bär han också ansvar i förhål­ lande till Region Skåne. Den verksamhet som härigenom skulle komma att bedriva ter sig till art och omfattning väsensskild från den ensampraktik som frågan om ersättningsetablering gäller och också väsent­ ligen annorlunda i förhållande till de hälso- och sjukvårdstjänster som han i sig, såsom specialist i allmänmedicin, kan anses tillhandahålla. Mot denna bakgrund anser kammarrätten att han, vid tillämpning av 5 e § första stycket 3. LOL, inte kan få rätt till ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för Hälsoval Skåne. Bedömningen medför att Region Skåne felaktigt har uteslutit från deltagande i ansökningsförfarandet om att få ingå samverkansavtal med regionen. Då han lidit skada härav ska förfarandet rättas genom att en ny prövning görs, varvid ska anses uppfylla villkoren i 5 e § första stycket 3. LOL. KAMMARRÄTTEN! DOM GÖTEBORG HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). Kristina Harmsen Hogendoom Maria Lindvall .. Sida 10 Mål nr 4116-12 M.�� �� /Mathias Granberg uhtiQOvv1 UJ;iGl/ FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Anna Aktenno SÖKANDE DOM 1/};'�t, q Mål nr 12059-11E Sida 1 (9) Dok.Id 100199 Postadress Box4522 20320Malmö Besöksadrea Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-9724 90 E-post: forvaltningsrattenirnalmo@dom.se Expeditionstid måndag -frmag 08:00-16:00 Ombud: Advokat Peter Olofsson Kristianstad Advokatbyrå AB Box24 291 21 Kristianstad MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN 2012 -04- 02 Meddelad i Malmö Ersättningsetablering enligt lagen (1993:16.51) om läkarvårdsersättning (LOL) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning av Region Skånes förfarande om ersättningsetablering. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Sida 2 12059-11 E Region Skåne annonserade, efter anmälan av om överlå­ telse av verksamhet, en ansökningsinbjudan om samverkansavtal inom allmän medicin, diarienummer 0901010. En ansökan inkom från . Ansökan från uteslöts med motiveringen att inte uppfyller kvalificeringskrav enligt 5 e § tredje punkten WL eftersom han har rätt till offentlig ersättning för sina hälso- och sjukvårds­ tjänster inom ramen för Region Skånes hälsovalssystem för primärvård, MMS (multimodal smärta) och/eller KBT (Kognitiv beteendeterapi). Ef­ tersom inga giltiga ansökningar ansågs ha inkommit beslutade Region Skåne att avskriva ärendet. yrkar att förvaltningsrätten beslutar att Region Skånes på­ gående förfarande om ersättningsetablering inte får avslutas förrän en ny anbudsprövning och utvärdering har gjorts, varvid ska anses uppfylla bestämmelserna i 5 e § första stycket 3 LOL. Som grund för sitt yrkande anför i huvudsak följande. Det är helt uteslutet att han skulle kunna ingå i ett valfrihetssystem enligt lagen om valfrihetssystem såsom ensamverkande läkare med allmänmedi­ cinsk verksamhet. För att ens kunna ansöka om att ingå i Region Skånes valfrihetssystem - Hälsoval Skåne fordras att sökanden utgör en vården­ het med en väsentligt större organisation än en enskild allmänmedicinsk mottagning. Följaktligen kan han inte i den avsedda rollen ingå i ett valfrihetssystem. vill här hänvisa till lagförarbetena (prop. 2008/09:64 s. 54). Kammarrätten i Sundsvall har i dom den 21 juni 2011 i mål nr 34-11, som gällde en motsvarande situation för en sjukgymnast, funnit att bestämmel- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12059- 11 E Avdelning 1 I MALMÖ serna 5 e § lagen (1993:1652) om ersättning för sjukgymnastik (WS) ska "tolkas utifrån de reella möjligheter det finns för en enskild att på egen hand komma ifråga för att teckna avtal med Landstinget och få offentlig ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för ett sådant valfrihetssystem som avses i lagen (2008:962) om valfrihetssystem." Vi­ dare fann kammarrätten med syftning bl.a. på förarbetsuttalandena i före­ gående stycke "inte att ett landsting kan kräva att den enskilde i en situat­ ion som den förevarande anlitar underentreprenörer eller på annat sätt dri­ ver verksamheten tillsammans med andra." Kammarrätten konstaterade därefter att den sökande sjukgymnasten varken hade eller kunde få rätt till offentlig ersättning för sina tjänster inom ramen för ett valfrihetssystem och att hon därmed vore berättigad att ingå samverkansavtal. På motsva­ rande grunder hävdar att det är klarlagt att han inte kan få offentlig ersättning för sina tjänster som allmänpraktiker inom ramen för ett valfrihetssystem. Region Skånes uppgifter om att han skulle kunna ansöka om och få bedriva en primärvårdsenhet helt på egen hand är helt orealistiska och överens­ stämmer inte alls med intentionerna och kraven i "Styrdokumentet" (forut­ sättningar för ackreditering och avtal för Vårdenhet i Hälsoval Skåne) och är i praktiken en omöjlighet. Redan en översiktlig granskning av Styrdo­ kumentet ger vid handen att Region Skånes påstående är ogrundat. Styrdo­ kumentet anger generellt att en sökande ska kunna prestera en verksamhet som ligger långt ifrån den ensampraktik i allmänmedicin som försökt få överta i målet. Ett axplock som åberopas är av vad som framgår av avsnitt 1.3, 5.1, 5.2, 5.2.2 - 5.2.5, 5.2.7, 5.2.9, 5.2.10. 7.2 och 7.3. Av­ snitten bekräftar att en ensamläkare inte kan komma ifråga som vårdenhet. Sammantaget ger dessa avsnitt tydligt vid handen att han såsom ensam läkare saknar reell möjlighet att på egen hand komma ifråga för att teckna avtal med Region Skåne inom hälsovalssystemet. Hans talan ska därför bifallas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12059-11 E I MALMÖ Avdelning 1 talan och anför bl.a. föl­ etablering såsom legitimerad läkare och specialist i allmänmedicin som har utannonserats. har i upphandlingen inkommit med ett anbud av vilket framgår att han är legiti­ merad läkare och specialist i allmänme.dicin. En specialist i allmänme.dicin som inger anbud i upphandlingen ska uteslutas om denne kan få offentlig ersättning inom ramen för ett valfrihetssystem. Detta framgår av såväl 5 e § första stycket 3 LOL som avRegion Skånes i upphandlingen uppställda skall-krav. har såsom läkare med specialistkompetens r all- mänme.dicin möjlighet att bedriva verksamhet me.d offentlig finansiering bl.a. iRegion Skånes hälsovalsystem för primärvård. Det kan därmed kon- stateras attRegion Skåne på ett korrekt sätt uteslutit anbud från upphandlingen. gör gällande att det är "helt uteslutet att skulle kunna ingå i ett valfrihetssystem enligt lagen om valfrihetssystem såsom ensamverkande läkare med allmänme.dicinsk verksamhet" och vidare att det "fordras att sökanden utgör en vårdenhet med en väsentligt större orga­ nisation än en enskild allmänmedicinsk mottagning''.Region Skåne kan konstatera att påståenden i denna del inte är korrekt Villko_­ ren förRegion Skånes hälsovalssystem för primärvår� anges i det enligt lag (2008:962) om valfrihetssystem 2 kap. 1 § ständigt annonserade för­ frågningsunderlaget; "Förutsättningar för Ackreditering och Avtal för Vår­ denhet i Hälsoval Skåne gällande år 2011" (Styrdokumentet). Av styrdo­ kumentet punkt 7.2 och punkt 2.1.2 framgår klart och tydligt att ■ såsom varande läkare med specialistkompetens i allmänmedicin kan ansöka om och bedriva verksamhet me.d offentlig finansiering i Region Skånes valfrihetssystem för primärvård. Det är inte specifika önskemål och förutsättningar såsom individ, utan sökandens hypotetiska möjligheter utifrån sökandens objek- Region Skåne bestrider bifall till jande. Det är endast Sida S FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12059-11 E Avdelning 1 I MALMÖ tivt iakttagbara kompetens som ska bedömas. Alltså de reella möjligheter som tillkommer envar av Socialstyrelsen legitimerade specialister i all­ mänmedicin, däribland . I den aktuella lagbestämmelsen (5 e § första stycket 3 LOL) finns inte någon antydan om att det endast skulle röra sig om valfrihetssystem som är utformade för verksamhet motsva­ rande ensampraktik. Av bestämmelsen kan överhuvudtaget inte utläsas att det skulle det skulle krävas viss typ av valfrihetssystem för att bestämmel­ sen skulle bli tillämplig. Tvärtom utpekas snarare samtliga de valfrihetssy­ stem som inrättats enligt LOV som skulle kunna ge en sökande rätt till of­ fentlig ersättning. kan otvetydigt få rätt till offentlig ersätt­ ning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för Region Skånes hälsovalssystem för primärvård, utan att ändra inriktning (specialitet) på sin verksamhet och utan att han måste ta anställning hos annan vårdgivare. Den av Region Skåne gjorda bedömningen är således i enlighet med såväl lagstiftning som aktuella förarbetsuttalanden. Den åberopade domen från Kammarrätten i Sundsvall avser sjukgymnaster och inte läkare med specialistkompetens i allmänmedicin. Den situation som kammarrätten har haft att bedöma har varit att verksamheten i valfri­ hetssystemet kan kompletteras med kompetens i sjukgymnastisk. I det norrländska landstingets valfrihetssystem - liksom enligt Region Skånes styrdokument - uppställs ett krav på att det i verksamheten ska finnas lä­ kare med specialistkompetens i allmänmedicin. I det norrländska lands­ tingets valfrihetssystem har en sjukgymnast som önskar bedriva verksam­ het varit tvungen att anlita en läkare med specialistkompetens i allmänme­ dicin. Avgörandet är således inte tillämpligt i det nu aktuella målet då situ­ ationen i målet är det omvända. Målet är dock av principiellt intresse såvitt avser hur kammarrätten har valt att uttolka bestämmelsen 5 e § första stycket 3 LOL. Kammarrätten har uttalat att det krävs av sökanden att denne ska ha "reella möjligheter att på egen hand komma ifråga för att teckna avtal" inom ramen för valfrihetssystemet samt att valfrihetssyste- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12059-11 E Avdelning 1 I MALMÖ met inte får vara utformat på ett sådant sätt att sökanden "måste anlita un­ derleverantörer eller på annat sätt tvingas driva verksamheten tillsammans med andra ". Kammarrättens uttalanden är - mot bakgrund av lagbestäm­ melsens utformning och gjorda förarbetsuttalanden - enligt Region Skånes bedömning fullständigt felaktiga. Region Skåne kan konstatera att kam­ marrätten tycks ha förbisett den radikala förändring som under senare tid har genomförts försåvitt avser hälso- och sjukvård på primärvårdsnivå. uppfattning att han i Region Skånes hälsovalssystem för primärvård inte kan bedriva "ensampraktik i allmänmedicin" antingen på det sätt som han själv önskar eller på det sätt som Komstedt tidigare har gjort - har således som sin utgångspunkt en felaktig tolkning av 5 e § tredje stycket LOL. Detsamma gäller för uppfattning att han på egen hand inte kan komma ifråga för att teckna avtal. DOMSKÄL Av 5 g § LOL framgår att bestämmelser om överprövning och skadestånd i 16 kap. WU gäller ifråga om ersättningsetablering enligt WL. Förvalt­ ningsrätten kan således på talan av sökande besluta att förfarande om er­ sättningsetablering ska rättas på visst sätt eller göras om, för det fall Reg­ ion Skåne handlat i strid med LOL och sökanden till följd av detta lidit eller riskerat att lida skada. Enligt 5 e § första stycket WL ska landstinget fatta beslut om att ingå samverkansavtal med den sökande som har erbjudit högsta pris för verk­ samheten och som 1. vid övertagandet av verksamheten kan uppfylla de krav som anges i 7-9 §§, 2. inte har uteslutits enligt 5 d §, och Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12059-11 E Avdelning 1 I MALMÖ 3. inte redan har, eller kan få, rätt till offentlig ersättning för sina hälso­ och sjukvårdstjänster inom ramen för ett sådant valfrihetssystem som avses i lagen (2008:962) om valfrihetssystem. Enligt 5 e § sista stycket har ärendet förfallit om den överlåtande läkaren återkallar sin anmälan enligt 5 a § första stycket eller om det annars saknas förutsättningar att fullfölja ärendet. Av 5 f § framgår att landstinget utan dröjsmål skriftligen ska underrätta sökandena om ärendet har förfallit enligt 5 e § sista stycket. I förarbetena till WL och LOS (prop. 2008/09:64 s. 49) anges bl.a. föl­ jande till varför ersättningsetablering bör tillåtas. " För att patienten ska kunna ha en reell möjlighet att själv bestämma vilken vårdgivare han eller hon vill vända sig till behövs det en mångfald av aktörer. Det är därvid viktigt att såväl stora som små liksom offentliga som övriga vårdgivare får plats inom den offentligt finansierade vården. Till dess att det finns ett system som underlättar även för mindre vårdgivare att på lika villkor konkurrera med de stora och/eller offentliga aktörerna, anser regeringen att är viktigt att de nuvarande ersättningslagarna finns kvar och även att de vårdgivare som idag arbetar med ersättning enligt dessa lagar ges en reell möjlighet att överlåta sin verksamhet till en annan enskild vårdgivare. För att det ska vara möjligt rent praktiskt idag krävs att den nya vårdgivaren också får möjlighet att erhålla offentlig er­ sättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster enligt LOL och LOS, vilket innebär att en s.k. ersättningsetablering bör tillåtas." När det gäller 5 e § första stycket 3 LOL anges vidare följande (s. 54) . "Ett ytterligare krav för att fä ingå samverkansavtal bör vara att den övertagande läkaren eller sjukgymnasten inte har rätt till offentlig ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjäns­ ter inom ramen för ett sådant valfrihetssystem som avses i den föreslagna LOV. Om landstinget har ett valfrihetssystem där vårdgivaren ingår eller kan ingå och få ersättning för de tjänster som utförs i den nya verksamheten, ska landstingen inte besluta att ingå ett samverkansavtal med honom eller henne. Det bör naturligtvis inte i detta sammanhang vara möjligt att kräva av en läkare eller sjukgymnast att denne ska ändra inriktningen på verksamheten när det gäller specialitet för att kunna ingå i valfrihetssystemet och på den Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12059-11 E Avdelning 1 I MALMÖ grunden utesluta vårdgivaren från ersättningsetablering. Det bör vidare understrykas att möjligheten att ingå i valfrihetssystem inte avser de fall där det är möjligt för en läkare eller sjukgymnast att få anställning hos en vårdgivare som i sin tur ingår i eller kan ingå i ett valfrihetssystem." Därutöver anges följande avseende aktuell bestämmelse (s. 74). "Om landstingen således organiserat sin hälso- och sjukvård på ett sådant sätt att sökan­ den kan vara verksam mot offentlig ersättning exempelvis genom att ingå i ett sådant vårdsystem inom primärvården som föreslås i lagrådsremissen Vårdval i primärvården (se avsnitt 4.1.6) kan han eller hon inte komma ifråga för ett nytt samverkansavtal efter er­ sättningsetablering. Utgångspunkten ska vara läkarens befintliga specialitet. Det bör inte vara möjligt att kräva av en läkare eller sjukgymnast att denne ska ändra inriktningen på verksamheten när det gäller specialitet för att kunna ingå i valfrihetssystemet och på den grunden utesluta vårdgivaren från att ingå samverkansavtal enligt ifrågavarande bestäm­ melse." Förvaltningsrättens bedömning Av såväl lagtext som av den i ärendet aktuella ansökningsinbjudan framgår att en förutsättning för att samverkansavtal ska kunna ingås med en sö­ kande är att denne inte har eller kan få rätt till offentlig ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för ett sådant valfrihetssystem som avses i lagen (2008:962) om valfrihetssystem. Frågan i målet är om kan få rätt till en sådan ersättning. En­ ligt förvaltningsrätten synes det utifrån vad som framgår av Region Skånes "styrdokument" vara möjligt för en läkare som är specialist i allmänmedi­ cin att få ersättning inom ramen för Region Skånes valfrihetssystem. En läkare som är specialist i allmänmedicin behöver varken anställas av annan eller ändra inriktning på verksamheten när det gäller speciali�et för att kunna bli godkänd som vårdgivare och ingå Avtal för vårdenhet i Hälsoval Skåne. Att en ensampraktiserande läkare kan komma att behöva visst sam­ arbete med andra aktörer för att uppfylla vissa uppställda krav innebär en­ ligt förvaltningsrättens bedömning inte att slutsatsen kan dras att denne inte Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12059-11 E Avdelning 1 I MALMÖ kan få rätt till offentlig ersättning för sina hälso- och sjukvårdstjänster inom ramen för ett sådant valfrihetssystem som avses i lagen (2008:962) om valfrihetssystem. Förvaltningsrätten anser alltså att Region Skåne har haft fog för sin bedömning att kan ha rätt till i målet aktuell ersättning och att han därmed inte uppfyller kravet i 5 e § första stycket 3 WL. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lb) (}'\ c e , , e,u._ (jJ Q . / r '< 1 R 1 , r; Madeleine Westberg ( Bilaga b HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill iiverldap karnniarrlttem aV&iirude ska slaiva till Biigsta · filrvaltliinpdomstolen. Slaivelsen stills alltså till Rlgsta törvaltn.ingsdoliutolen men ska.s/ddcaseller1Jimnastill"""""'1nlt Överklapndetskahakommitintillkammarritteninomtreveckorfrlndendagdå kla.pnden fick del av beslutet Tiden fiir överkl3&ande fiir det allmlnna rilmas d�ck fria den clac beslutet meddelades. Om sista dagen :fflr överklagande infaller på en l6rdag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul-ellernyirsafton,rlckerdetattskrivelsenkommerinnlstavardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta ffirva11ningsdomstolen fordras att prövningstillstånd meddelas. Högsta ffirva11ningsdomstolen lämnar prövningstillstAnd om det ir av vikt ffir ledning av rittstilllmpningen att talan prövas eller om det :föreligger synnerliga skll till sådån prövning, såsom att grund ffir resning ffireligger eller att målets utgång i kammarritt.en uppenbarligen beror på grovt ffirbiseende �ller grovt misstag. detklartochtydligtp:amgåravöverJdagandettillHögstaftSrvalmingsdomstolenvarförman Skrivelsen med iiverldagande ska undertecknas av klaganden eller dennes ombud och ges in i original 1. den klagandes namn. personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats dir klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om nigon person- eller adressuppgift ändras lir det viktigt att anmälan snarast g6rs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. detbeslutsomöverklagasmeduppgiftomkammanittensnamn,målnummersamtdagenförbeslutet 3, deskllsomklagandenvilllberopaförsinbegiranomauflprOvningstillstånd 4. denlndringavlcammarrätten.sbeslutsomklagandenvillfåtillståndochskllenfördetta s. debe"vissomklagandenvillåberopaochvadhan/honvillstyrkamedvarjesirskiltbevis. DVAI Formulär] OmpröVllll)gSf:illståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detirdlrtörviktigtatt anser att prövningstillstånd b5r meddelas. samt innehålla fiiljande uppgifter;