FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2016-08-22 Mål nr 9307-16 KONKURRENSVERKET -,<1�r ··08- 2 2 i..lJiV l#d Dnr KSnr ,, Avdelning 31 Meddelad i Stockholm SÖKANDE Tele2 Sverige AB, 55(i267-5164 Box62 164 94 Kista MOTPART K�arkollegiet Box2218 103 15 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE ., Sida 1 (11) Aktb1I Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen ska rättas genom att Kammarkollegiet gör en ny anbudsutvärdering varvid Tek� 2 Sverige AB:s anbudinte förkastas. Dok.Id 751238 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-56168000 E-post: Telefax 08-561680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9307-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet (Kammarkollegiet) genomför, som öppet förfarande enligt lagen (2007:10.91) om offentlig upphandling, förkortad LOU, en upphandling av ramavtal för teleföniprodukter, dnr 96- 91-2015. Fem anbudsgivare lämnade anbud. I tilldelningsbeslut daterat den 29 april 2016 meddelade Kammarkollegiet att man avser att sluta ramavtal med tre leverantörer, vilka var samtliga tre vars anbud godkändes i kvalifi­ ceringsfasen. Anbudet från Tele2 Sverige AB (Tele2) ansågs av Kammar­ kollegiet inte ha uppfyllt kvalificeringskraven i punkterna 3.2.7.4 och 3.2.7.5 på grund av Tele2 inte hade beskrivit de konsulttjänster som ska ingå i respektive leverans. Tele2 yrkar att upphandlingen ska rättas genom att ny anbudsprövning görs varvid Tele2:s anbud ska anses ha passernt kvali:fikationskraven. S0111 grund anfor Tele2 att Kammarkollegiet brutit mot principerna om proportionalitet, transparens och likabehandling och att Tele2 har lidit eller kan komma att lida skada härav. Till stöd för sin talan anför Tele2 vidare bl.a. följande. Tele2 är Sveriges näst största teleoperatör. Självklart har Tele2 nödvändig ekonomisk, teknisk och yrkesmässig kapacitet för att fullgöra de åtaganden som :följer av ramavtalet i upphandlingen. Tele2 har ostridigt redovisat tre olika leveranser motsvarande sådana som omfattas av upphandlingen och som har slutförts under de senaste tre åren. Det rör sig om leveranser till.tre mycket stora kunder och avser såväl hårdvara och programvara som kon­ sulttjänster, vilket Tele2 har redogjort för i sitt anbud under respektive punkt i bilagan. Det anges t.ex, avseende leveransen under punkten 3.2.7.4 att an­ talet konsulter Tele2 tillhandahållit kunder uppgått till "totalt ca 6 stycken" och under punkten 3.2. 7.5 "ca 4-5 stycken". Ändå har Kammarkollegiet ansett att Tele2 inte uppfyllt kvalificeringskraven för ekonotnisk, teknisk och yrkesmässig kapacitet, vilket såvitt Tele2 förstår uteslutande grundas på Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9307-16 att Tele2 inte skulle ha lämnat en beskrivning av de konsulttjänster som in­ gått i respektive leverans. Detta är ett felaktigt påstående, vilket tydligt framgår llhder punkterna 3.2.7.3 -3.2.7.5 i anbudet. Under punkten 3.2.7.4 har Tele2 uttryckligen också angett att man tillhandahållit projektledning, vilket enligt förfrågningsunderlaget är en projekttjänst. Avsaknad av en beskrivning av vilka exakta.tjänster som de tillhandahålla konsultetna utfört kan inte anses utgöra en tillåten uteslutningsgrund enligt LOU, eftersom det strider mot proportionalitetsprincipen. I denna upphand­ ling ställs inget krav på att de konsulttjänster som ingått i referens�ppdragen ska ha varit av en viss minsta omfattning eller ha avsett ett visst antal slag av konsulttjänster. Även med Kammarkollegiets tolkning av kraven i punk.­ tema 3.2.7.3 - 3.2,7.5 i bilagan Leverantörskvalificering torde det vara till­ räckligt för uppfyllande av det aktuella kravet att Tele2 angett att bolaget tillhandahållit konsulttjänster avseende projektledning. Eftersom Kammarkollegiets ramavtal avser varor och tjänster som myndig­ heterna ofta upphandlar, och/eller som uppgår till betydande värden, är dess upphandlingar mycket viktiga för privata aktörer som Tele2. Det totala antalet anbudsgivare har i denna upphandling understigit sju, som var det maximala antalet möjliga ramavtalsleverantörer. Med beaktande av det som anges i Tele2:s anbud och det totala antalet anbudsgivare kan det med fog antas att Tele2 skulle ha tilldelats ramavtal om anbudet hade godkänts. Tele2 har lidit eller kan komma att lida skada av Kammarkollegiets överträdelser av LOU. Kammarkollegiet bestrider ingripande enligt LOU och anför bl.a. följande. Upphandlingen syftar till förse offentlig förvaltning med leverantörer som kan erbjuda avropande myndigheter färdiga leveranser av telefoniprodukter. De ska kunna avropa hårdvara, programvara och tillhörande konsulttjänster för telefoniprodukter på ett enkelt och effektivt sätt. Avtalsperioden är 24 månader med möjlighet att förlänga med ytterligare 24 månader. Typiska I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9307-16 I STOCKHOLM telefoniprodulcter som omfattas är abonnentväxlar, kontaktcenter, Unifi.ed Communication (t,ex. frånvaro/upptagen, dokumentdelning, bild och video­ samtal), personsökarsystem inklusive program.vara för övervakning och han­ tering, stödsystem för administration, bemanningsplanering, anknytnings- och abonnentdatabas, debiteringssystem, inspelning, trafilanätoing, röstbrevlåda, röststyrning, talsvar, hänvisning, automatisk samtalshantering, köhantering, hantering av fasta och mobila anknytningar, mjukvaruanknytningar och softphones, hårdvara, kablage och kontaktdon, inomhusnät, ruggadutrustning och tillbehör somt.ex. headset och dockningsenheter. Häri ingår de konsult­ tjänster som krävs för att den hårdvara och programvara som avropet avser också kan tas i bruk på avsett sätt. De konsulttjänster som omfattas är in­ stallation, konfiguration, migrering, projektledning, systemadministration, systemutveckling, test och utbildning. De kan avropas som resurs- eller upp­ dragstjänst. Konsulttjänsterna utgör en oskiljalctig del i leveransen och att dessa kan inkluderas är ofta en förutsättning för avrop. Offentlig förvaltning är en avancerad användare av telefooiprodukter och myndigheternas telefoni­ lösningar är ofta av verksamhetskritisk karaktär. Det ankommer på anbudsgivaren att visa att samtliga obligatoriska krav är uppfyllda. I förfrågningsunderlaget uppmanas anbudsgivaren också att följa anvisningarna och säkerställa att anbudet innehåller samtliga efterfrågade uppgifter. Principerna om likabehandling och transparens har följts i upp­ handlingen. Under punkten 3.2.7.2 framgår att anbudsgivaren ska redovisa tre tidigare leveranser av telefoniprodukter (hårdvara, programvara samt tillhörande kon­ sulttjänster). Vilka telefoniprodukter som minst ska ha ingått i respektive le­ verans, samt vilka uppgifter avseende utförd leverans som ska redovisas i anbudet, framgår tydligt av punkterna 3.2.7.3 - 3.2.7.5, leverans 1-3. Leve­ ranserna ska vara utförda under de tre senaste åren och ska vara slutilirda. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 9307-16 I STOCKHOLM AV punkten 3.2.7.4 (leverans 2) framgår det att utförd leverans ska ha om­ fattat installation av abonnentväxel i kundens telefonimiljö. Konsulttjänsterna konfiguration och test ska ha ingått i leveransen. Art.budsgivaren ombeds att i anbudet beskriva leveransen genom att ange den hårdvara, programvara och konsulttjänst som levererades samt hur många konsulter som tillhandahölls för att utföra konfiguration och test. Tele2 har endastredovisat en punktlista där det beslcrivs att projektledning och inomhustäckning levererats. Konsult­ tjänsten som anges i anbudet är alltså en helt annat än den som efterfrågas i kravet. Redovisningen styrker inte att leveransen omfattat konfiguration och test. Att Tele2 angett antal konsulter saknar betydelse i sammanhanget. En­ bart den uppgiften säger inget om den utförda konsulttjänsten. Tele2 har alltså inte beskrivit leveransen i enlighet med kraven i punkt 3.2.7.4. Av punkten 3.2.7.5 (leverans 3) framgår att utförd leverans ska omfattat röst­ brevlåda, talsvar och hänvisning som installerats i referenskundens telefoni­ miljö. Konsulttjänsterna konfiguration och test ska ha ingått i leveransen. Samina uppgifter som under 3.2.7.4 skulle anges av aubudsgivaren. Tele2:s redovisning av leveransen saknar heltbeskrivning av den konsulttjänst som utförts. Inte heller här läks bristen av att Tele2 angett antal konsulter. Efter­ som Tele2 helt utelämnat en redovisning av utförd konsulttjänst uppfyller bolagets beslcrivning av leveransen inte kraven i punkten 3.2.7.5. I upphandlingen finns, till skillnad från vad Tele2 anser, ett tydligt krav på vilken typ av konsulttjänster som ska ha utförts i de tre leverartsema. För leverans 2 och 3 efterfrågas erfarenhet av konfiguration och test. Kravet är alltså bara uppfyllt om leveransen omfattat konsulttjänsterna konfiguration och test, och detta framgår tydligt av beskrivningen. Kravet att beskriva utförda konsulttjänster strider inte mot proportionalitets­ principen. De är synnerligen relevanta och syftar till att säkerställa att an­ budsgivaren har tillräcklig teknisk kapacitet avseende alla tre delar. Att ute- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9307-16 I STOCKHOLM lämna en beskrivningihllebär attK.atnmarkollegiet mte kankontrollera att anbudsgivaren uppfyller kapacitetskraven i denna del. Det skulle strida mot likabehandlingsprincipen att godta ett anbud som avviker från sådana obli­ gatoriska krav som är av avgörande betydelse för upphandlingen. Tele2 genmäler följande. Det verkar våra ostridigt att syftet med de aktuella kvalificeringskraven är att verifiera att anbudsgivaren har nödvändig eko­ nomisk, teknisk och yrkesmässig kapacitet; att det i och för sig inte ifråga­ sätts att Sveriges näst största teleoperatör Tele2 har denna kapacitet; att Kammarkollegiet dock inte kunnat kontrollera att Tele2 har denna; att den enda orsaken till denna påstådda avsaknad av kontroll.möjlighet är att Tele2 i sitt anbud inte angett vilka exakta tjänster de konsulter som Tele2 ostridigt tillhandahållit angivna referenskunder har utfört; att Tele2 ändå genomfört leveranser motsvarande sådana som omfattas av upphandlingen; samt att det i denna upphandling inte uppställts något formkrav i förfrågningsunderlaget kring hur de tillhandahållna konsulttjänsterna ska redovisas eller hur om­ fattande de varit. Om Tele2 i sitt anbud hade inkluderat en men:mg med innebörden att "de redovisade konsulterna har tillhandahållit den typen av konsulttjänster som efterfrågas" så skulle tydligen Tele2 ha ansetts visa att man haft nödvändig ekonomisk, teknisk och yrkesmässig kapacitet. Det ifrågasätts hur Kammarkollegiet ändå kan vidhålla att det var korrekt att förkasta Tele2:s anbud. I anbudssvaret har Tele2 i ett och samma sammanhang angett vilka produkter och tjänster Tele2 levererat till referenskunderna och hur många konsulter som använts för leveranserna. Det innebär attTele2 uppfyllt kraven. Dess­ utom kan det under alla förhållanden inte anses ha varit proportionellt att för­ kasta Tele2:s anbud med hänvisning till att där saknas en mening med inne­ börden att de redovisade konsulterna har tillhandahållit den typ av konsult­ tjänster som efterfrågades. Ett krav på att en sådan mening ska inkluderas kan inte anses som relevant eller av väsentlig betydelse, i synnerhet som Tele2 Sida7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 9307�1 6 I STOCICTIOLM ostridigt genomfört leveranser motsvarande sådana som omfattas av upp­ handlingen och redogjort för dessa i anbudsvaret samt att inga krav uppställts av Kammarkollegiet på hur omfattande de tillhandahållna konsulttjänsterna ska ha varit. Såvitt Tele2 förstår skulle det enligt Kamml;}rkollegiet ha varit tillräcldigt att konsulttj änstema utförts under en minut, så länge de bestått av de tjänster som efterfrågas. Ett sådant krav är per definition irrelevant och oväsentligt, i synnerhet som det av Tele2:s anbud i övrigt med all önskvärd tydlighetframgår att Tele2 har den nödvändiga ekonomiska, tekniska och yrkesmässiga kapaciteten att fullgöra de åtaganden som följer av ramavtalet i upphandlingen. SI{ÅLEN FÖR AVGÖRANDET Av 1 kap. 9 § LOU följer bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt samt iaktta principen om proportionalitet. Att utvärdera och anta ett anbud som inte uppfyller kraven strider mot likabe­ handlingsprincipen, se EU-domstolens avgörande C-243/89, Stora Bält. Om upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt f6 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Det är i princip ostridigt i målet vilken teknisk och yrkesmässig kapacitet som lcrävs av anbudsgivarna. Det som är stridigt är i vilken utsträckning det krävs att anbudsgivaren i anbudet redovisat de levererade konsulttjänsternas innehåll i referensuppdragen, samt om dessa krav uppfyllts av Tele2. De krav som Kammarkollegiet i tilldelningsbesh.1tet angett att Tele2 inte upp­ fyllt är punkterna 3 .2.7.4 och 3 .2.7.5 i avsnittet "Leverantörskva1ificering". Dessa krav har följande lydelse: Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9307-16 I STOCKHOLM 3.2.7.4 Leverans 2 Anbudsgivaren ska styrka sin tekniska kapacitet genom att redovisa en tidi­ gare utford leverans av telefoniproduk:ter installerade i kunds egen telefoni­ miljö. Med telefoniprodukter avses hårdvara, programvara och tillhörande konsulttjänster som anges i avsnitt "Ramavtalets omfattning'; i bilaga "Kravkatalog0 Leveransen ska ha omfattat hårdvara och programvara och konsulttjänst inom upphandlingsföremålet för denna upphandling. Leverans av Abonnentväxel som installerats i kunds telefonimiljö skall ha ingått liksom konsulttjänsten konfiguration och konsulttjänsten test. Värdet av leveransen ska minst ha uppgått till SEK 250 000. Ange namnpå kundför leveransen. (Frltextsvar) Ange kontaktuppgifter till kund (namn, telefonnummer, e-postadress). (Fritextsvar) Om redovisad underleverantör genomfört leveransen, ange under­ leverantörens namn. (Fritextsvar) Beskriv leveransen genom att ange hårdvara, programvara och konsult­ tjänst som levererades samt hur många konsulter som tillhandahölls till kundenför att utföra konfiguration ochtest. (Fritextsvar) 3.2.7.S Leverans 3 Anbudsgivaren ska styrka sin tekniska kapacitet genom att redovisa en tidi­ gare utförd leverans av telefoniprodukter installerade i kunds egen telefoni­ miljö, Med telefoniprodukter avses hårdvara, programvara och tillhörande konsulttjänster som anges i avsnitt "Ramavtalets omfattning'1 i bilaga ''Kravkatalog". Leveransen ska ha omfattat hårdvara och programvara och konsulttj änst inom upphandlingsföremålet för denna upphandling. Leverans av röst­ brevlåda, talsvar och hänvisning som installerats i kunds telefonimiljö skall haingåttliksomkonsulttjänstenkonfigurationochkonsulttjänstentest. Värdet av leveransen ska minst ha uppgått till SEK 250 000. Ange namnpå kundför leveransen. (Fritextsvar) Ange kontaktuppgifter till kund (namn, telefonnummer, e-postadress). (Fritextsvar) Om redovisad underleverantör genomfört leveransen, ange under­ leverantörens namn. (Fritextsvar) Beskriv leveransen genom att ange hårdvara, programvara och konsult­ tjänst som levererades samt hur många konsulter som tillhandahölls till kundenför att utföra konfiguration och test. (Fritextsvar) I den beskrivande delen av svaren, dvs. den del där Kammarkollegiet anser att Tele2:s svar inte uppfyllt kraven, har Tele2 har på punkten 3.2.7.4 svarat "Abonnentväxel - MX-one(Mitel), Kontaktcenter (Solidus eCare), Proj ekt- • I STOCKHOLM ledning, inomhustäckning, Antal konsulter totalt ca 6 st''. På punkten 3 .2.7.5 har Tele2 svarat ''Telefonisystem Mx:One Mitel, Hänvisningsdator CMG inklusive telefonistarbetsplatser, Sölidus eCare för kundtjänstfunktioner, Antal konsulter ca 4-5 st" På båda frågorna skulle anbudsgivaren alltså ange hur många konsulter "som tillhandahölls till kunden för att utföra konfiguration och test''. Det får då en­ ligt förvaltningsrättens mening anses underförstått att Tele2 mena.de att de konsulter, vars antal man angett på respektive fråga, sysslade med att bland annat utföra konfiguration och test. Det får vidare anses vara underförstått att_ det i Tele2:s leveranser ingick att man installerade de produkter (abonnent­ växel och kontak:tcenter, respektive telefo:nisystem och hänvisningsdator med telefonistarbetsplatset) vilka Tele2 räknat upp, eftersom det i leverankravet angavs att abonnentväxel respektive röstbrevlåda etc. skulle installeras samt att det var denna leverans som anbudsgivaren skulle beskrivas genom att ange bl.a. hårdvara och programvara, vilket Tele2 gjort. I den mer allmänna punkten 3.2.7.2, som Kammarkollegiet åberopar, fram­ går tydligt vilken teknisk kapacitet som ska vara uppfylld; men det framgår inte alls så tydligt som Kammarkollegiet hävdar vad som skulle ingå i be­ skrivningen. Leverantören ska svar ja på frågan om man uppfyller kraven, vilket Tele2 gjort; i övrigt hänvisas till de speciella punkterna för referens­ uppdrag, bl.a. leverans 2 (punkten 3.2.7.4) och leverans 3 (punkten 3.2.7.5). Det anges också i den allmänna punkten att Kammarkollegiet kan komma att vetifiera anbudsgivarens svar med den kund som angivits. Det är då en­ ligt förvaltningsrättens mening förståeligt att en rimligt infomierad och nomialt omsorgsfull anbudsgivare drar slutsatsen att det är uppdragsgiva­ rens beskrivningar och omdömen som är den viktigaste (och givtevis den mest tillförlitliga) källan för detaljerna i uppdragen i den mån Kammar­ kollegiet vill underöka mera om dessa. Det är ostridigt att Tele2 angett alla erfordrade kontaktuppgifter för uppdragsgivarna. I' Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9307-16 I' Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9307-1 6 Förvaltningsrätten har ändå viss förståelse för att Kammarkollegiet anser att Tele2:s beskrivningar av själva konsulttjänsterna av leverans 2 och 3 var något knapphändiga (även om Tele2 angav "projektledning" på leverans 2 dvs. punkten 3.2.7.4). Verbet "beskriva" i förfrågningsunderlaget är dock i sig ett ganska flexibelt begrepp och det är svårt att objektivt avgöra vad som konstituerar eo. beskrivning. Förvaltningsrätten anser att det i förfrågningsunderlaget inte var helt tydligt hur utförlig beskrivningen skulle vara, men att detta inte är någon över­ trädelse av LOU från Kammarkollegiets sida i upphandlingens konkurrens­ uppsökande skede (vilket Tele2 inte heller har hävdat), utan utgör en sådan acceptabel brist som får överses med mot bakgrund av de skiftande för­ hållanden som förekommer i det ekonomiska livet, se Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50. Detta överseende med små brister ska dock även. i viss mån tillgodoräknas den andra parten, dvs. anbudsgiva­ ren, se Katnmarrätten i Stockholms dom den 24 oktober 2013, mål nr 3 192- 13, vari kamman:ättenmed hänvisning till Högsta förvaltrtingsdomstolens avgörande uttalade att den salmade uppgiften i kamman:ättens fall var av så ringa betydelse att bristen i anbudet inte kan anses vara av sådan art eller omfattning att ett godtagande av anbudet medför att kravet på affärsmäss­ ighet åsidosätts. När anbudsgivaren lämnat sådana uppgifter och beskriv­ ningar att anbudsgivaren kan bedöma om skall-lcraven uppfylls bör det inte krävas att anbudsgivaren ordagrant belaäftar det som efterfrågas i kravet, se Kamman:ätten i Sundsvalls dom den 1 8 maj 201 1, mål nr 3 1 9-32 1-1 1 . Förvaltningsrätten menar inte att kraven som Kammarkollegiet anser att Tele2 inte uppfyllt i sig är irrelevanta eller av oväsentlig betydelse, eller att det skulle ha varit oproportionerligt om Kammarkollegiet i förfrågnings­ underlaget tydligt hade krävt en mer utförlig beskrivning av de konsult­ tjänster som anbudsgivaren levererat. Dock anser förvaltningsrätten att, såsom kraven faktiskt var formulerade, Tele2 uppfyllt dessa eller i vart fall I STOCKHOLM I ' -- I. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 11 9307-16 har avvikit från dem i så ringa omfattning att Kammarkollegiets förkastande av bolagets anbud strider mot proportionalitetsprincipen, en princip som ska iakttas av upphandlande myndighet även när den avgör vilka anbud som ska förkastas eller godtas, se- Kammarrätten i Stockholms dom den 28 augusti 2012, mål nr 2391-12. I punkten 2.8 i förfrågningsunderlaget anges att Kammarkollegiet kommer att anta högst sju ramavtalsleverantörer, under förutsättning att så många anbud uppfyller ställda krav. Eftersom enligt tilldelningsbeslutet endast tre leverantörer lämnat anbud som uppfyllde de obligatoriska kraven och alla dessa tilldelats ramavtal, framstår det som högst antagligt att även Tele2 skulle ha tilldelats ramavtal ifall dess anbud ha4e godkänts i kvalificerings­ fasen såsom förvaltningsrätten anser borde ha skett. Tele2 har därför lidit skada eller riskerar att lida skada av att dess anbud förkastats. Med anledning av ovanstående ska Tele2:s ansökan om överprövning bi­ fallas. Upphandlingen ska rättas genom att det görs ny anbudsutvärdering varvid Tele2:s anbud.inte förkastas. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). /�I ' Anders Ahlgren Rådman David Munck har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill Ö'(�aga förvaltnihgsrättens beslut ,-.skaskrivat:illK.iu#pian:ätteniStockhokn. Skri­ vdseil. ska d�ck, �kickas eller lämnas till för­ valtningsrätt�n. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessauppgifterharlämnatstidigareimålet- och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges, Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ .d,ngen utan drqjsmål anmälas till kamman:ät­ överklagandet ska ha kommit in till förv,ilt­ nings:tätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts nät beslutet kommet att meddelas, ska dock överklagandet ten. ha kommit in inom tte veckor frän den dag domstolens"beslut meddelades, Tide.n för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för övetklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtnihgsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgåt av överldag.i,ndet till kammattättenvarför man anser att pröv­ nings tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt da:gen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd rör en begäran om prövningstillstånd, 4, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvali:ningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om övetprövning enligt • lagen(2007:1091) omoffentligupphandling, • lagen(2007:1092)omupphandlinginom områdena vatten, ener� transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fallfår avtal slutas nät tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltnihgsrätten. www.domstol.se