FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5252-15 KONKURRENSVERKET Sida 1 (4 I MALMÖ Avdelning 1 Maria Persson SÖKANDE Z01\1�3cie&c?i Malmö Schindler Hiss AB, 556202-2821 1 Sisjö Kullegata 8 421 32 Västra Frölunda Ombud: Hans Lundgren Schindler Hiss AB Box 547 Dnr 182 15 Danderyd MOTPART Kristianstads kommun 291 80 Kristianstad SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Kristianstads kommuns upphandling av ramavtal avseende entreprenad­ tjänster för funktionsservice för hissar får inte avslutas förrän rättelse vid­ tagits på så sätt att anbudet från Schindler Hiss AB ska tas upp till fortsatt prövning. 2015 -06- 2 6 Avd KSnr Aktbll Dok.Id 261521 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 �ÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5252-15 ]MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Kristianstads kommun genomför en upphandling av ramavtal avseende entreprenadtjänster för funktionsservice för hissar, TN 2015 /247. Upp­ handlingen genomförs med öppet förfarande enligt LOU. Enligt tilldel­ ningsbeslut har anbudet från Schindler Hiss AB (Schindler) förkastats då ersättningen serviceavtal/ år, tillkommande respektive avgående hiss samt timpriser på timersättning jour och timersättning övertid vardagar ansetts vara onormalt låga. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Schindler ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att anbudet från bolaget ska utvärderas och i andra hand att upphand­ lingen ska avbrytas och göras om. Som grund för sin talan anför Schindler bl.a. följande. Efter en genomgång av samtliga anbud kan konstateras att samtliga anbudsgivare på något sätt gjort en taktisk prissättning. Detta in­ nebär att samtliga anbudslämnare lämnat ett lågt pris på någon del för att sedan ta igen det på någon annan del av avtalet. I branschen är det mycket vanligt med just denna prissättning i offentliga upphandlingar. Ett krav i LOU gällande att förkasta anbud där priset anses onormalt lågt är att an­ budslämnarna först får förklara sitt anbud, se 12 kap. 3 § LOU. Kommunen har brutit mot LOU genom att förkasta anbudet från Schindler med anled­ ning av ett onormalt lågt pris utan att först kontakta Schindler och begära en förklaring till prissättningen. Kristianstads kommun medger att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts och anför att kommunen inte har följt föreskriften i 12 kap. 3 § LOU om att skriftligen begära förklaring till lågt anbud innan beslut fattas att förkasta anbudsgivare. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5252-15 I MALMÖ Avdelning 1 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 och 6 § § LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. Av 12 kap. 3 § LOU följer att en upphandlande myndighet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbu­ det och inte fått ett tillfredsställande svar. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I förevarande fall har kommunen förkastat anbudet från Schindler på den grunden att prissättningen i vissa hänseenden ansetts vara onormalt låg. En upphandlande myndighet får således förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt men måste först begära in en förklaring till det låga priset. Det kan konstateras att kommunen har förkastat anbudet från Schindler utan att begära in en sådan förklaring. Med hänsyn härtill har kommunen inte haft skäl att förkasta anbudet från Schindler på angiven grund. Upphandlingen ska därmed rättas på så sätt att anbudet från Schind­ ler ska tas upp till fortsatt prövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Sida4 DOM 5252-15 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Old Brändström �Ir,�, �M�1vilU,WJ HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar. prövnings tillstånd om 2. 3. 4. 5. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandeμs arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller ach:essuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer sarnt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut sorn klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1. 2. 3. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandlin g inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www-domstolse Ii"'A,,__ SVERIGES DOMSfOJ.AR. 4.