FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-07-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 31322-10 Enhet 14 Sida I (10) Cervident AB, 556199-6132 Box 214 201 22 Malmö MOTPART Folktandvården Stockholms län AB, 556574-3597 Box 6420 113 82 Stockholm SAKEN 2010 -67;. 2 2 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT 115 76 Stockholm 08-561 680 00 1. 2. Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 3 juni 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 3 8448 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31322-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND Folktandvården Stockholms län AB (Folk.tandvården) genomför en upp­ handling av ramavtal avseende tandtekniska tjänster, diarienummer FVT 200912-0294. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande och . sista dagf9r att lämna anbud var den 31 maj 2010. Cervident AB har ansökt om överprövning enligt LOU av ovan angivna upphandling och i samband därmed yrkat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas innan något annat har beslutats eller att rättelse sker. Förvaltningsrätten har i beslut den 3 juni 2010 förordnat att Folkiandvår­ den tills vidare inte får avsluta upphandlingen. YRKANDEN M.M. Cervident AB yrkar alltså i första hand att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. I andra hand yrkar bolaget att rättelse ska ske, med förlängd anbudstid som följd. Som grund för yrkandet åberopas att två krav i förfrågningsunderlaget är oproportionella och innebär olaga diskrirninering av anbudsgivare utanför Storstockholmsområdet. Bolaget anför i huvudsak följande. I punkten 3.1 sista stycket i förfrågningsunderlaget anges följande. "I det fall ett tandtekniskt arbete ställer krav på färgtagning hos det tandtekniska laborato·• riet ska restiden för patienten, räknat från Folktandvårdens klinik, inte överstiga en timme i restid med allmänna kommunikationsrnedel för sammanträffande med den tandtekniker som utför det tandtekniska arbetet". Detta krav utesluter leverantörer från att lägga anbud som geografiskt lig­ ger utanför den stipulerade tidsgränsen och som inte har underleverantörer inom tidsgränsen, vilket är fallet för Cervident AB. Det sagda innebär en olaga dislaiminering av företag utanför satt tidsgräns och utgör i vart fall I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 31322-10 ett oproportionerligt krav med hänsyn till att dagens kommunikationstek­ nik kan ersätta kravet på ett fysiskt sammanträffande mellan patient och tandtekniker. I avsnitt 3.6, "Beställnings- och leveransrutiner", samt av fråga 27 med svar, framgår bland annat att leverantören eller ombud, som kan vara post, ska hämta beställningar hos respektive klinik. Detta innebär att folktand­ vården frångår tidigare rutiner och kutym i branschen, nämligen att lägga beställningarna (avtryck från patientens tanduppsättning och beställnings­ sedel) på brevlådan för vidarebefordran med Posten till leverantören. Att kräva att en leverantör, som ligger utanför närområdet och som inte på egen hand kan avhämta beställningarna, måste anlita en budfirma, som ska dels hämta beställningen, dels transportera den vidare eller i sin tur lägga den på en brevlåda, utgör ett oproportionerligt och dislaiminerande krav för anbudsgivare utanför Storstockholmsområdet. Om kravet på "en timmes färdväg för patient för färgtagning" läggs ihop med kravet på avhämtning synes en tanke finnas att försvåra för anbudsgi­ vare utanför Storstockholm att lägga seriösa anbud, vilket strider mot LOU. Bolaget lider skada, eftersom ovanstående skäl omöjliggör för bola­ get att lämna ett anbud. Folktandvården bestrider bifall till Cervident AB:s yrkanden och anför bl.a. följande. Upphandlingen är uppdelad i 28 delar. Folktandvårdens avsikt är att teckna ramavtal med en leverantör per del. Avrop från ramavtal kommer att genomföras i enlighet med i ramavtalet avtalade villkor. De 28 delarna består av tre huvudgrupper (avtagbar protetik, fast protetik och övrigt) som delats in i undergrupper. Undergrupperna har indelats i geografiska områ­ den. De krav som ställs i förfrågningsunderlaget är anpassade till föremålet Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31322-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen för upphandlingen, dvs. tillverkning av tandtekniska arbeten, i huvudsak: specialtillverkade arbeten avsedda för och anpassade till förutsättningar hos den person som ska använda resultatet av det arbete som levereras av utsett tandtekniskt laboratorium. Enligt 1 § tandvårdslagen (1985:25) avses med tandvård åtgärder för att förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador i munhålan. Färg­ tagning i samband med tandtekniskt arbete utgör ett led i sådan tandvård som avses i 1 §. Vidare framgår av 3 §, 3 punkten, att tandvården ska vara lättillgänglig. Av andra stycket samma paragraf framgår att vården och behandlingen så långt som det är möjligt ska utformas och genomföras i samråd med patienten. Dessa bestämmelser har påverkat utformningen av förfrågningsunderlaget och nivån på ställda krav. Kraven i förfrågningsunderlaget har beskrivits i funktionella termer, dvs. de beskriver de behov som Folktandvården har utan att beskriva lösningarna för hur kraven ska uppnås. Tillvägagångssät­ tet innebär att leverantörer med kunskap om området ges möjlighet att an­ vända den lösning som de anser bäst tillgodoser kundens behov utifrån den professionella sakkunskap och erfarenhet de besitter. Folktandvården har som svar på en inkommen fråga i förtydligande av för­ frågningsunderlagets avsnitt 3.1 (omfattning) lämnat följande klargörande. Fråga 41: "Kravet avseende färgtagning anger att restiden för patienten till det tandteknis­ ka laboratoriet räknat från respektive klinik inte f'ar överstiga en timme. Innebär detta att leverantör ska vara etablerad i Stockholm? Svar: Nej. Kravet anger den tidsram som gäller för patientens sammanträffande med den tandtekniker som utför det tandtekniska arbetet. En avtalad leverantör som är belägen utanför det aktuella geografiska området kan genom exempelvis tillgång till egna lokaler i detta område eller genom ett samarbete med annan part möjliggöra för patienten att träffa aktuell tandtekniker." Det har inte ställts krav i förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren behöver vara etablerad inom ett visst geografiskt område. Det är tillfyllest att leve­ rantören har möjlighet att ta emot patient i lokaler som är belägna inom det aktuella området. Det ska i sammanhanget noteras att när behov om färg- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31322-10 tagning uppstår så träffar berörda parter, mottagningen, det tandtekniska laboratoriet och patienten, en överenskommelse om var och när mötet ska genomföras. Det tandtekniska laboratoriet har därmed möjlighet att genomföra de nödvändiga förberedelser som laävs för att undersökningen ska kunna genomföras. Detta innebär att det inte finns några hinder för en sökande att lämna ett anbud som innefattar färgprovning enligt de förut­ sättningar som Folktandvårdens laav anger, under förutsättning att eventu­ ella tillkommande kostnader för eventuella resor är inkluderade i lämnade anbudspriser. Den stipulerade restiden, en timme, får i detta sammanhang ses som väl tilltagen med tanl