FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE WSP Sverige AB, 556057-4880 121 88 Stockholm - globen Ombud: Anders Fryk WSP Sverige AB 121 88 Stockholm MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad Ombud: Bengt Guldager Region Skåne Avdelningen för juridik 291 89 Kristianstad SAKEN Mål nr 7091-15 Sida 1 (3) DOM 201s -os� 2 7 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår WSP Sverige AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. Dok.Id 272758 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kansli l .fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2015 -08- 2 8 _.. Avd Dnr KSnr Box 4522 203 20 Malmö Kalendegatan 6 KONKURRENSVERKET Aktbll FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 7091-15 BAKGRUND, YRKANDEN OCH GRUNDER Region Skåne genomför upphandling av konsultuppdrag. Uppdrag har an­ nonserats för sex kategorier av konsulttjänster, vilka utvärderas var för sig och för vilka separata avtal tecknas. Upphandlingarna genomförs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 23 juni 2015 ska kontrakt avseende kategorin "Byggnadskonstruktör" tilldelas TyrensAB. WSP SverigeAB har begärt överprövning av upphandlingen avseende ka­ tegorin "Byggnadskonstruktör" och i första hand yrkat att den ska rättas på sätt att utvärderingen görs om. I andra hand har bolaget yrkat att upphand­ lingen ska göras om. Till grund för talan har WSP SverigeAB anfört i hu­ vudsak följande. Region Skåne har inte uppfyllt LOU :s krav på tydlighet i tilldelningsbeslut med tillhörande utvärderingsprotokoll. WSP SverigeAB har vid utvärdering erhållit 70,5 poäng. Någon motivering till poängsätt­ ningen har inte lämnats. Det framgår inte hur varje enskild poäng framräk­ nats. Anbudsgivarna kan därför inte avgöra om poängsättningen är korrekt. Region Skåne har dessutom vägrat att lämna ut andra anbudsgivares an­ bud, vilket hindrar WSP SverigeAB att kontrollera om upphandlingen följt lagstiftningen. WSP SverigeAB anser att bolaget med hänsyn till andra anbudsgivares anbud ska erhålla högre poäng. WSP S verigeAB kan ge­ nom egen kunskap om de andra anbudsgivarnas i organisation och beman­ ning konstatera att Region Skåne inte har gett bolaget de poäng bolaget rättmätigt ska erhålla. Region Skåne har bestritt bifall till ansökan och anfört i huvudsak följande. Upphandlingenhargenomförtsienlighetmedgällanderätt. RegionSkå­ nes meddelande om tilldelning redovisar på ett klart och tydligt sätt hur utvärderingen har gått till, resultatet av densamma samt att WSP Sverige AB i utvärderingen tilldelats poäng enligt av utvärderarna gjorda bedöm­ ningar. WSP SverigeAB har inte anfört någonting till stöd för sin talan att FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 7091-15 !MALMÖ Avdelning I bolaget bör erhålla högre poäng. Region Skåne bedömer och poängsätter respektive anbud i förhållande till de uppgifter som lämnas i anbuden och tar inte hänsyn till eventuell tidigare kunskap om anbudsgivarens organi­ sation och bemanning. Vad WSP SverigeAB anfört visat inte att bolaget lidit skada i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas.Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myn­ dighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leve­ rantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överpröv­ ningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. I målet föreligger dokument som redovisar utfall av den utvärdering som skett. Denna redovisning står väl i överensstämmelse med de värderings­ grunder som ställts upp i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrif­ ter. Förvaltningsrätten anser att vad WSP SverigeAB anfört och åberopat i målet inte visar att Region Skåne i det aktuella upphandlingsförfarandet har brutit mot bestämmelserna i LOU på ett sådant sätt att bolaget därige­ nom har lidit eller riskerat att lida skada. Grund för ingripande mot upp­ handlingen saknas därför.Ansökan om överprövning ska således avslås. ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se