FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IKARLSTAD 2012-11-20 Mål nr 3595-12 E Sida 1 (5) f(ONt{URRtEI\JSVIEJ��{f 2ar2 "11� t"') 1 {. -�-=-...,�--- - -, :�----.- Daniel Sandberg SÖKANDE Meddelad i Karlstad Add-Skills Karlstad (före detta IT-IQ Enterprise MK AB), 556561-3493 Våxnäsgatan 10 653 40 Karlstad MOTPART Landstinget i Värmland Upphandling och avtal 651 82 Karlstad DOMSLUT �- Avd Dnr Doss Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOu . -------- . -------- -- ---------- ---�-- ·---- -. �- SAKEN A!,tbil ·-----·--- ( Förvaltningsrätten avslår Add-Skills Karlstad s ansökan om överprövmng. Dok.Id 74030 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Sida 2 3595-12 E !KARLSTAD 2012-11-20 ( Landstinget i Värmland (härefter landstinget) har i juni 2012 inlett en of­ fentlig upphandling avseende IT-utbildningar inom Microsoft Office 2010. Upphandlingen avser avrop (s.k. förnyad konkurrensutsättning) enligt tidi­ gare ramavtal ingånget av Kammarkollegiet. Två av de bolag som antogs som leverantörer i ramavtalet har vid landstingets upphandling lämnat an­ bud, Lexicon Stockholm AB (Lexicon Stockholm) och IT-IQ Enterprise MK AB (som under processen i förvaltningsrätten meddelat namnändring till Add-Skills Karlstad). Lexicon Stockholm har lämnat det lägsta anbu­ BAKGRUND --�----------- --�d=etochhardärförblivitantagen_som__aY.talspartnerL��---�--- ( ( PARTERNAS INSTÄLLNING Add-Skills Karlstad yrkar att avtal inte sluts med Lexicon Stockholm utan iställetmedAdd-SkillsKarlstad. Add-SkillsKarlstadanförblandannat följande. Under punkten "Krav 7.1" i upphandlingen är det ett skall-krav att leverantörens utbildare är certifierade för Microsoft Office­ utbildningar. Vid landstingets begäran om förtydligande från Lex­ icon Karlstad kring uppfyllande av skall-kravet ges svaret att två per­ soner är "Certifierade Microsoft Business Partner" och en person är "Microsoft Master Office 2010". Add-Skills Karlstad anser på an­ förda skäl att dessa personer inte uppfyller skall-kravet. Add-Skills Karlstad uppfyller däremot skall-kravet. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. I sitt anbud angav Lexicon Stockholm att man uppfyller samtliga ob­ ligatoriska krav. Enligt gällande rättspraxis har den upphandlande myndigheten ingen längre gående kontrollskyldighet än att jämföra uppgifterna i anbudet med de obligatoriska krav som angett i för­ frågningsunderlaget. Landstinget har i förevarande upphandling emellertid gått längre än denna kontrollskyldighet genom att dels kontrollera Microsofts egen lista över certifierade utbildningsföretag och dels dubbelkolla med Lexicon Stockholm. Inget i landstingets kontroll eller i Lexicon Stockholms anbud ger vid handen att man skulle brista i uppfyllandet av samtliga obligatoriska krav. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3595-12 E 2012-11-20 Add-Skills Karlstad verkar ha missförstått att det är Lexicon Stock­ holm, inte Lexicon Karlstad som är anbudsgivare. Något annat har inte framkommit än att Lexicon Stockholm förfogar över ett stort an­ tal certifierade utbildare. Vilka personer som Lexicon Karlstad namngivit till landstinget har inte någon betydelse för huruvida Lex­ icon Stockholm uppfyller skall-kravet. Landstinget vill påpeka att kravet 7.1 inte innebär att leverantören i sitt anbud ska redovisa vilka utbildare som kommer att hålla i under­ visningen. Inte heller vid kontakten med Lexicon Stockholm har landstinget frågat efter namngivande av utbildare. Lexicon Stock­ holm har intygat att man uppfyller de krav som ställts i förfrågnings­ underlaget och därmed i anbudet förpliktat sig att leverera aktuella tjänster i enlighet med anbudets innehåll, vilket innebär att om så inte --�skulleske gör man sig skylclignill köntralcrsorott. Add-Skills Karlstad tillägger bland annat följande. Add-Skills Karlstad känner till att den juridiska avtalsparten är Lex­ icon Stockholm. Lexicon Stockholm är en franschise-organisation där respektive franchisetagare så att säga "äger" sitt geografiska om­ råde gentemot övriga Lexicon-franchisetagare. Kontoret i Karlstad "äger" Värmlands län och Lexicon Stockholm håller inte kurs här. Lexicon Karlstad uppfyller inte kraven för att få leverera kurser en­ ligt den upphandling som gjorts. Landstinget har först efter att Add­ Skills Karlstad lämnat in sitt överklagande kontrollerat med Lexicon Stockholm om de har certifierade lärare, vilket Add-Skills Karlstad är övertygade om att de har, men det påverkar inte resultatet av att Lexicon Karlstad är den lokalt utförande parten av utbildningar. Om förvaltningsrätten skulle anse att landstinget gör rätt att teckna avtal med Lexicon Stockholm, så ska det tydligt framgå att det är Lexicon Stockholm som ska skicka sin personal till Karlstad för ge­ nomförande av utbildningarna. Upphandlingskontraktet, oavsett vil­ ken part som får det, bör (ska) innehålla en redovisningsskyldighet kring vem som genomfört utbildningen och kursutvärdering från ele­ verna. Dessa bör enligt Add-Skills Karlstad förmenande sedan skick­ as till utsedd person på landstinget som en löpande kvalitetsredovis­ ning. I KARLSTAD ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida4 3595-12 E !KARLSTAD 2012-11-20 DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 ( ______§_eller_någon.._annan_hestämmelse_i_dennaJag_och_detta har_medförtattJe­ verantören har lidit eller kan komma att lida skada. Av för:frågningsunderlaget kan bland annat följande utläsas. Krav 7.1 Leverantörens utbildare ska vara certifierade för Microsofts Office­ utbildningar. Det är numera ostridigt mellan parterna att Lexicon Stockholm uppfyller det aktuella skall-kravet. Parterna har däremot olika åsikter om landstinget inhämtat vissa upplysningar från Lexicon Stockholm eller Lexicon Karl­ stad. Detta saknar dock enligt förvaltningsrättens mening betydelse, liksom huruvida Lexicon Karlstad uppfyller skall-kravet eller inte. Det är Lexicon Stockholm, inte Lexicon Karlstad, som har lämnat anbud till landstinget ochantagitssomleverantör. HuruvidasedanLexiconStockholmiprakti­ ken kommer att överlåta till Lexicon Karlstad att sköta utbildningen är inget som kan påverka förvaltningsrättens prövning. Förvaltningsrätten har inte något löpande tillsynsansvar rörande ingångna upphandlingsavtal, och kan inte föreskriva sådana villkor som Add-Skills Karlstad begärt (att Lexicon Stockholm ska skicka sin personal till Karlstad, viss redovisnings­ skyldighet m.m.). ( ( Sidas FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3595-12 E 2012-11-20 Lexicon Stockholm har alltså uppfyllt skall-kravet i punkt 7.1. Det har inte framgått att landstinget på annat sätt brutit mot LOU genom att anta anbu­ det från Lexicon Stockholm. Add-Skills Karlstad ansökan ska därför av­ slås. Förvaltningsrättens beslut den 30 augusti 2012 om inhibition upphör att gälla i och med denna dom. AGAR, se bilaga (DV 3109/1 B). I KARLSTAD