10 JUL. 2013 10 28 .s NR1007 S 2 .. Sida1 (14) 4376�13 E Enhet 1:2 2013-07 1O - Avd : A d l i en 4 SAKEN DOMSLU Dok.Id 213847 Postatlss Box53197 1 Ste Stur atan n 08:00-1 6 0o 405G F lt i g ratten iGBG orva n n 2013 07�10 1 � ng 2131 VästraFölu d rna 1 MOTPART U Stacl s 40 5 2 3 Göt borg e s Aktiebolag .�K&nr, Fö altnin grs T p handl ing 556070 p ätten be lutar att Göteborgs Stads Upphandlings AB s upp­ s: h dl tekni ka s ulttjänster för besiktnb:t g elrevision/elsäkerhe inskon, g ska ö m o t g e 4 E-post forvaltJ1,ingsrattenjgoteborg@do m e b .s g1 , ; 00 E A Rosengrens gata. 32 DOM FÖRVAtTNlN GSRÄTTEN I GÖTEBORG Meddela.di G öt eb o r g SÖIUNDE KONKURRENSVERKET Le rmartHe.o.rlks on lng njörsb yrå A'.B 556301 85 se , -2 Dnr Göteborg s Box llll Aktbil Ö erp nin nligt la n (2007:1091) om offentli g upphandling LOU v röv e e � g g Telefon Bes�ksadtess ax da 7 11 7$ mån g-fre g 01 • 732 70 3QO 0 1 3 59 Telef Expeditions t id - 10. JUL. 2013 10:28 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNJNGSRÄITEN DOM l GÖT.EJ3ORG Avdelning 1 llAKGR'OND Göteborgs Stads Upphandlings AB (Upphandlingsbolaget) genomför en upphandling benätnnd Tekniska konsulter- Besiktning, Elrevision/el­ säkerhet, dnr 355/12. Upphandlingen genomförs i öppen form och syftar till att teckna ramavtal med minst tre leverantörer under förutsättning att så många anbud kan godtas med hänsyn till de uppställda urvals� och utv!irde-­ ;dngskritetierna. Avsikten är att samtliga Göteborgs stadsdelsförvaltningar och fackförvaltningar, kommunala bolag och stiftelser> m.fL ska kunna göra av:i:op f,:ån ;tamavtalet. Upphandlingsbolaget meddelade tilldelnings� beslut den 8 april 2013. Av tilldelniugsbeslutet framgår att Upphandlings­ bolaget avsåg att teckna raxnavtat med nio leverantörer och att Lennart Henriksson Ingenjörsbyrå AB (Bolaget) placerats på tredje plats vid den rangordning som utvärderingen av anbuden resulterade i, Leverantllrerna El�planering i Göteborg Aktiebolag (El-planering) och Elkonsulten i Billdal (Elkonsulten) rangordnades på första respektive andra plats. ):.QJ{ANDEN M.M. VadBolagetyrkar och anfor Bolaget yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att anbuden :från El-planering och Blkonsulten förkastas. I andra hand yrkar bolaget att ftirvaltttlngsrätten beslutar att Upp­ handlingen ska göras om. Bolaget anför i huvudsak följande. Upphandlingen har inte genomförts på ett öppet sätt och bryter därilir mot den s.k. transparensprinoipen i 1 kap. 9 § LOU. Bolaget kommer att lida skada om avt.al tecknas i enlighet med tilldelningsbeslutet. Sida2 4376-13 NR. 100 7 S. 3 10. JUL. 2013 10:28 Forvaltningsratten GBG NR.1007 S.4 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 För att erhålla den erfarenhet som Uppbandlingsbolaget efterfrågar måste leverantören ha varit auktoriserad som besiktningsman a"reningen Elektriska Nrun.nden mycket väl kan be­ sitta den erfarenhet som krävs i upphandlingen, även om personen i fråga endast hat genomfört sin utbildning, skaffat den erfarenhet som lcrä.vs för behörighet som elinsta.Ilatör och sedan direkt ansökt om auktorisation. Det är på inget sätt så, att den besiktningsman som erbjuds i upphandlingen måste ha varit auktoriserad i fem år för att kunna uppfylla kravet på erfa­ renhet, vilket bolaget tycks mena. Bolaget anför felaktigt att det skulle vara omöjligt att få erfarenhet av eh:evision utan auktorisation. Auktorisation från Elektriska Nämnden ät givetvis ingen obligatorisk förutsättning för marknadstillträde som. besiktningskonsult för elrevision. Aktuella besikt­ ningstjänster kan köpas även av icke-auktoriserade besiktningskonsulter Sida 5 4376- 1 3 10. JUL. 2013 10:30 Forvaltningsratten GBG NR.1007 S. Sida 6 och en besiktningskonsult kan dänned få erfarenhet inom området utan att vara auktoriserad, CV som El�planering ooh Elkonsulten har bifogat sina anbud visar att de besiktningsmän som de erbjudit med god marginal har den erfarenhet som krävs i upphandlingen, Grund för ingripande enligt LOU saknas därför i denna del. Om förvaltningsrätten ändå skulle anse att det föreligger någon oklarhet om tillämpningen av kravställningen i upphandlingen ska beaktas att enligt etablerad uppfattning har den upphandlande myndigheten, som fonnulerat ftirfrågningsunderlaget, tolkningsföreträde om hur ett visst krav ska upp­ fattas så länge tolkningen sket inom den ram som LOU ställer 'Upp, Därtill ko:o:uneratterfarenhetskravet,omdetändåskulletolkaspådetvissom bolaget gjort gällande, är op1·oportionerligt i förhållande till syftet med kravet i upphandlingei., Att godta ett anbud som inte uppfyller ett opro.;. portionerligt kvalificeringskrav stdde:r mte mot LOU om anbudet på annat sättsäkraratttjänsternakanutftiras. Upphan.dlingsbolaget har i upphandlingen begärt att anbudsgivare som lämnar anbud med ett timpris lägre än 650 kr ska lämna en redovisning i en självkostnadskallcyl som fanns so:tn bilaga till förfrågningsunderlaget, Pen angivna nivån är inte en spekulativ nivå utan bar tagits fram på ett möte i oktober2012tillsammansmedrepresentanterfrånbl.a. SvenskaTeknik& Designfdretagen. Elkonsulten och El-planering har båda till sina anbud bifogat en redovisning av timpriset i självkostnadskalkylen. Upphandlings­ bolaget har, med anledning av att kalkylerna visar att anbudsgivarna har kostnadstäckning för sitt anbudspris1 bedömt att kalkylet.na visar att priser­ na inte är orimligt låga och att anbuden � seriösa. Bolaget har i ftSrfråg" ningsunderlaget fått samma information som övriga anbudsgivare, vatför detmåstehaståttklartforBolagetattdetkundelämnaanbudmedlägre 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 D OM 4376-13 1o.JUl.2013 10:30 Forvaltningsratten FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 GBG NR.1007 S.8 D O M Sida 7 4 3 7 6 � 1 3 tlmpris än 650 kr men att Upphandlingsbolaget skulle komma att göra en bedön:utlng av prisets rimlighet i förhållande till kalkylen. Att redan i för­ frågoingsunderlaget ange en -viss niv� i detta :fall 650 kr/ti:m, och begära :forklaringtu" till anbud vars pris underntiger den angivna nivån är helt l överensstämmelse med gällande rätt, se mål w- C.285/99 p . 62-66 och Konkurrensverketsyttrande2013-03-04, dnr83/2013p.18. Vid tillämpningen av 12 kap. 3 § LOU ska en upphandlande myndighet göra bedönutlngar som är skönsmässiga till sin natur. Dels ska en bedöm­ ning göras av om ett lågt pris är onormalt lågt, dels om fdrlda,ringen som lämna1?1 kan anses utgöra ett tillfredsställande svar eller inte. Beloppet 650 kr ro: sålunda i sig inte avgörande utan det är den gräns som hat' angetts i förfrågningsunderlaget som styrande för on,, förklaringar ska begäras in eller inte. Att Upphandlingsbolaget godtagit de redovisningar som lämnats kan inte angripas enligt LOU. Det finns ingen skyldighet att förkasta anbud enligtnämndaparagraf,seKonkun'ensverketsytttande8312013p.·78. Sammanfattningsvis stridet inte upplysmu.gen om beloppet mot någon av de gnn,.dläggande principerna och inte heller mot någon bestätumelse i LOU, varför det även i denna del saknas grund för ett ingripande enligt LOU. DOMSKÄL Tilldmpliga bestämmelser Efter ansök.an från en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol öve1p,:öva 1. enupphandling, och 2. giltighetenavettavtalsomharslutitsmellanenupphandlande myndighet och en leverantör (16 kap. 4 § LOU). 10. JUL. 2013 10:30 Forvallningsrallen GBG NR.1007 S.9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medf{jrt att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada� ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om elle.r: att den får avslutas först sedanrättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföxa upphandlingar på ett öppet sätt. Vidupphandlingarskavidateprincipernaomömsesidigterkännandeoch proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU)_. Fö1ji-ågningsunderlaget I punktenAUA.3 Orientering omptojekten anges bl.a. nedanstående Uppdraget Uppdraget består i att genomföra revisionsbesiktningar av aktuella fastig­ hets elanläggning. Revisionsbesiktningama ingår som en del av fastighets­ ägarens ansvar enligt ellagen samt för att uppfylla bl.a, försäkringsbola­ gens krav på säkerhet i fastigheter enligt elsäk:erhetsverkets föreskrifter. lpunktenAUB.514KravpåtekniskflJrmågaochkapacitetangesnedan.­ stående. Auktorisation Besiktningsman ska vara auktoriaerad fdr den typ av besiktningar som uppdragen omfattar enligt Brandskyddsföreningen ElektriskaNämndens (EN) krav. Kunskap Dokumenteradkunskap avseendemät/kontrollinstrumentochtennofoto­ graferlng som hävs för denna typ av besiktningar. Erfarenhet Besiktningsman ska ha dokwnenterad erfatenhet från den typ av besikt­ ningar som uppdragen omfattar, erfarenhet i förhållande till utbildning en­ ligt nedan. 5 års erfarenhet från aktuellt om.råde aamt genomfört 20 besilct­ ningsuppdrag de senaste 2 åren. Sida 8 4376-l3 10.JUL.2013 10:31 Forvaltningsratten GBG NR.1007 S. 10 Sida 9 43 76- 1 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 BesHctningsuppdragen ska minst ha omfattat installationstester förjordut­ tag, kontinuitet, jordfelsbrytare, mätning av isoleringsresistans (megging) samt felsökning/dokumentation med termofotograferingskamera. IpunktenAUB.52 'Värderingsgrundervidutvärderingal-'anbudanges nedanstående. Pr-övning av anbuden görs genom utvärdering av pris samt erhållna reduce­ ringar(mervärden)förcertifiering1 diplomering,kvalitets-ochmiljöled� ningssystem. De anbud som utifrån detta har lägst utvärderingspris kom­ mer att antas, till dess beställarens beräknade kapacitet for ftlmyad konkux-­ rensutsättn.ing är uppnådd, Göteborgs Stads uppfattning ä.r att anbudspriser l ä gr e än 6 5 0 kr/ t i m är att an s e s o m o n o rm al t l å g a. / . . . / E nl i gt L O U 1 2 k a p . 3 § kan en upphandlande myndighet förkasta ett onormalt lågt anbud. Av förfrågningsunderlagets bilaga 2 - det digitala svarsfonnuläret - fram� går att det i anbudet angivna timptiset vid utvärdedngen reduceras med 70 1cr för anbudsgivare som innehar kvalitetscertiflkat enligt ISO, FR2000 eller annat tredjepartcertifierat system. Vidare framgår att anbudsgivare sominneharmiljöcertifikatenligtISO,EMAS1 FR2000ellerannattredje­ partcertifiera:t system erhåller en reducering av timpriset också. med 70 kr medan anbudsgivare som är miljödiplomerad av Göteborg$ Stacl erhåller en :,;educerlng med 35 kr. Utvtirderingen. Av upphandlingens resultat:rapport framgår att utvärderingen av anbuden resulteradeiföljanderan.gordnlng,därlottningavgjordeordningenmellan detrean.budsomfickjämforelsepriset5!0kr. Anbudsgivare El-planering Elkonsulten '.Bolaget Tim.pris 495 kt 497 1.