FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen . SÖKANDE Ahlsell AB, 556012-9206 Liljeholmsvägen 30 117 98 Stockholm Ombud: Johan Bui-Quy c/o Tenders Sverige AB Nygatan 34_ 582 19 Linköping MOTPART DOM 2012-06-18 Meddelad i Stockholm Målm 9961-12 Enhet 17 Sida 1 (5) Doss Aktbil Sollentuna Energi Aktiebolag, 556091-5166 Box 972 191 29 Sollentuna SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster - LUF DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt ah Onninen ABs anbud inte får beaktas vid anbudsutvärderingen. Dok.Id 249327 Postadress .Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelninge� DOM BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Sida 2 9961-12 Sollentuna Energi Aktiebolag (SEAB) genomför en upphandling av ramav­ tal gällande VA-material (dnr 2012/49).. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt LUF. SEAB har i ett tilldelningsbeslut den 4 maj 2012 meddelat att man avser attte�kna avtal med Onninen AB (Onninen). Ahlsell AB (Ahlsell) yrkar att förvaltningsrätten ålägger SEAB att rätta tilldelningsbeslutet innebärande att Onninens anbud förkastas. Till stöd för sin talan anför Ahlsell i huvudsak följande. Onninen har vid anbudstidens utgång inte lämnat in ett fullständigt anbud som uppfyllt samtliga skall­ krav. Dessa har genom kompletteringar uppfyllts först efter anbudstidens utgång vilket är i strid med likabehandlingsprincipen. Onninen har dels underlåtit att bifoga en rabattlista med anbudet trots att förfrågningsun­ derlaget tydligt anger att detta är ett skall-krav. Dels har Onninen offererat servisventiler som inte är likvärdiga med vad som anges i_kravspecifikat­ ionen. Onninen har därefter getts möjlighet att komplettera sitt anbud för att uppfylla dessa skall-krav. Ahlsell har till följd av begånget fel lidit skada eftersom man vid en korrekt utvärdering hade tilldelats kontraktet. SEAB motsätter sig bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Kompletteringar har begärts i enlighet med förfrågningsunderlagets avsnitt 1.3.2. Utvärdering, i syfte att dels justera uppenbara fel, dels för att noll­ ställa anbuden så att de blir jämförbara. Onninen har beretts tillfälle att yttra sig i målet och anför i huvudsak föl- jande. Av tio begärda bilagor har Onninen missat att bifoga en. Denna bi­ laga är inte grund för beräkning av anbuden. Gällande den andra bristen • har den alternativa produkten inte godkänts av SEAB trots att den uppfyll­ ler kriterierna som uppställts. Detta kan ifrågasättas vilket Onninen valt att inte göra. Onninen bedömer det som föga kontroversiellt att begära in en FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 9961-12 komplettering för att kunna beräkna anbuden lika, så länge som inget till­ delningsbeslut meddelats. DOMSKÄL .Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 9 kap. 8 § får en upphandlande enhet tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Enheten får begära ått en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. Enheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. Av 16 kap. 6 § LUF framgår följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § eller någon annan . bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana: åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LUF. En av huvudprinciperna enligt LUF är att anbud som inte uppfyller samt­ liga i förfrågningsunderlaget obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvär­ deringen. De så kallade skall-kraven som anges i förfrågningsunderlaget Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9961-12 Allmänna avdelningen måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska kunna . utvärdera anbudet. Så länge bestämmelserna i LUF och tillämpliga grund­ läggande principer beaktas, är en upphandlande enhet normalt oförhindrad att själv bestämma om och hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktu­ ella skall-krav är uppfyllda. I målet är ostridigt att Onninen lämnat in ett ofullständigt anbud. Frågan i målet är huruvida SEABs förfarande att låta Onninen komplettera sitt an­ bud är förenligt med 9 kap. 8 § LUF. Att medge ändring i anbud efter anbudstidens utgång innebär vid öppen och selektiv upphandling brott mot likabehandlingsprincipen, enligt EG­ domstolens dom i mål C-87/94. Generaladvokaten har i målet avseende innebörden av rätten till förtydligande respektive komplettering uttalat föl­ jande: "De två termerna har det gemensamt att det inte handlar om att ersätta tidi­ gare uppgifter, utan tvärtom konkretisera dem på ett eller annat sätt. Denna reflektion att varken preciseringar eller kompletteringar har till följd att tidigare fakta ersätts med nya, stöds av den objektiva reflektionen att möj­ ligheten att byta ut vissa uppgifter potentiellt kan missgynna andra anbuds­ givare." Enligt förvaltningsrätten kan de aktuella kompletteringarna inte endast anses utgöra konkretiseringar av tidigare lämnade uppgifter. Mot bakgrund av detta finner förvaltningsrätten att de kompletteringar som Onninen tillå­ tits göra av sitt anbud inte är förenliga med 9 kap. 8 § LUF. Vad SEAB anfört. om att syftet med att begära aktuella kompletteringar varit att dels justera uppenbara fel, dels för att nollställa anbuden så att de blir jämför­ bara föranleder ingen annan bedömning. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att Onninens anbud vid anbudstidens utgång inte uppfyllt samtliga skall-krav och borde därmed inte ha tillåtits att delta i utvärderingen. Vid en korrekt genomförd upphandling hade Ahl- I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9961-12 Allmänna avdelningen sell, mot bakgrund av vad som framkommit i målet, tilldelats kontraktet. Ahlsell har härigenom lidit eller kan komma att lida skada. Eftersom felet inte påverkat det konkurrensuppsökande skedet av upphandlingen ska rät­ telse ske genom att utvärderingen görs om, varvid anbudet från Onninen inte får beaktas. Upphandlingen får inte avslutas förrän rättelse har skett. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) I STOCKHOLM .tl j>; ?;--._AJ, A _/ u:f� � Magnus Åhammar Råd.man Föredragande har varit Johannes Dahlman. .I SVERIGES DOMSfOLAR -HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill öve:tkhi.ga förvaltnings:tättens beslut ska skri-va till Kamm�rriti:en i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller iämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klagw.den fick del av beslutet Tiden för öve.tklagandet för offentligpart räkru.s emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet :infaJler på lördag, sönchg eller helgoog, midsornroarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kom.mer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i bmmarriitten fordras att prövn:ingstillstånd meddelas. Kammarrätten Jämnar prövningst:illitånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpnfu.gen att överklagandet prövas, anledning förekommer till änd:cing i det slut vartill förvaltningsrätten kom.mit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövrungstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför -viktigt att det kkrt och tydligt fram.går av ö':erklagandet till kammarrätten varför m anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, m.ålnumroer samt chgen för beslutet, 4. de skiil som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstån4 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som khganden vill få till stån4 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om klaganden a:nli-w: ombud ska denne sända in fullinili i ori.ginal samt uppge sitt na.rnn, adress och telefonnum.m.er. Om. någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjs:to.ål anmäla ändringen till kammarrätten. I !nål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphanclling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort :tmlet eller upphävt ett inte:cirnistisk:t beslut I vissa fall rar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får in.te prövas sedan avtal hår slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivnilagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur ro.an överlili kanNivändaErtill .. 1. den klagand� namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och · eventuellannanplatsdärkhgandenkan nås för delgivning 1äro.nas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressu.ppgift ändras åI det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, gar förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU 2.