FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2015-09-02 Meddelad i Linköping SÖKANDE Hellstens Bygg & Entreprenad i Eskilstuna AB, 556800-4955 Artistgatan 38 644 35 Torshälla Sida 1 (7) Ombud: Göran Danielsson EPIS AB Tångringsgatan 15, 3 tr 784 30 Borlänge MOTPART Strängnäs kommun 645 80 Strängnäs SAKEN Avd Dnr KSnr ... AktbU Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Mål nr 4095-15 KONKURRENSVERKET �nH: ..ag- 0 2 .. Dok.Id 220693 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid Ansökan avslås. Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Box406 581 04 Linköping Brigadgatan 3 013-25 11 00 måndag - fredag 08:00-16:00 E-post: "-!.i1-1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDE M.M. DOM Sida2 4095-15 Strängnäs kommun (kommunen) genomför en upphandling benämnd Vin­ terväghållning i Strängnäs kommun TSN/2015:51. Upphandlingen genom­ förs som öppet förfarande och det anbud som är ekonomiskt mest fördel­ aktigt ska antas. Av tilldelningsbeslut den28 maj2015 framgår att kom­ munen har haft för avsikt att teckna kontrakt med Maskinring Sörmland (MR Sörmland) respektive Vannesta Entreprenad AB. Vidare framgår att Hellstens Bygg & Entreprenad i Eskilstuna AB:s anbud har förkastats då bolaget inte ansetts vara kvalificerad enligt punkt 3.6 i förfrågningsun­ derlaget gällande ekonomisk kapacitet. Hellstens Bygg & Entreprenad i Eskilstuna AB (bolaget) ansöker om över­ prövning av upphandlingen och begär att den ska få avslutas först sedan rättelse har gjorts. Rättelsen ska bestå i ny anbudsutvärdering, vid vilken bolagets anbud ska tas upp till prövning och Maskinring Sörmlands anbud inte beaktas. Kommunen yrkar att ansökan avslås. VAD PARTERNA ANFÖRT Bolaget Diskvalificeringen av bolagets anbud står i strid med principerna om lika­ behandling och öppenhet/transparens. Kommunen har under juli2014 ge­ nomfört en annan upphandling med samma krav på ekonomisk kapacitet som den nu aktuella upphandlingen. I denna tidigare upphandling har kommunen ansett att bolaget uppfyllt kraven på ekonomisk kapacitet efter prövning av risk.klass och förklaring ifrån bolaget. Den förklaring som lämnades av bolaget utgjordes av samma årsredovisning som bifogades anbudet i den nu aktuella upphandlingen. Att denna gång diskvalificera Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4095-15 I LINKÖPING bolagets anbud, trots identiska förutsättningar och utifrån exakt samma handlingar, står i uppenbar strid med principen om förutsebarhet och trans­ parens. Av utdrag från Creditsafe den 22 juni 2015 framgår att bolaget in­ nehar rating 68 "God kreditvärdighef' och utdrag från Ratsit den 23 juni 2015 visar att bolaget innehar rating 7. Dessa uppgifter visar att bolaget med råge uppfyller kravet på minst riskklass 3 eller motsvarande enligt Upplysningscentralen (UC) eller liknande källa. Diskvalificeringen av bo­ lagets anbud står vidare i strid med principen om likabehandling av an­ budsgivare. MR Sörmland har inte visat att den uppfyller kravet på ekonomisk kapa­ citet och borde ha diskvalificerats från vidare utvärdering. MR Sörmlands anbud borde även ha förkastats på den grunden att den inte uppfyller skall­ kravet i förfrågningsunderlaget, punkt 5. 2 . Om bolagets anbud inte hade diskvalificerats hade de tilldelats kontrakt, oavsett om MR Sörmlands anbud hade förkastats eller inte. Det står där­ med klart att bolaget har lidit skada. Kommunen Kommunen bestrider bolagets talan. Bolaget har inte lidit eller kan komma att lida skada. Gällande beslutet att förkasta bolagets anbud anförs följande. Bolaget har inte visat ekonomisk stabilitet motsvarande riskl