FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2016-07-08 Mål nr 2411-16 KONKURRENSVERKEI' 2016 -07- 0 8 _. Avd Dnr KSnr Aktbil 1 Förvaltningsrättsnotarien Meddelad i Stephanie von Platen Falun SÖKANDE Allkontor Teknisk Service AB, 556268-6823 Södra Skeppsbron 28 802 84 Gävle MOTPART Sandvikens kommun 811 80 Sandviken SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Allkontor Teknisk Service AB:s ansökan om överprövning av upphandlingen. Dok.Id 169828 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2411-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN Sandvikens kommun genomför upphandlingen "Solskydd Bessemergymna­ siet i Sandvikens kommun" (KS2016/285) som ett förenklat förfarande en­ ligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Sandvikens kom­ mun beslutade den 31 maj 2016 att tilldela Lindhs kontraktet och anbudet från Allkontor Teknisk Service AB förkastades. Allkontor Teknisk Service AB (Allkontor) yrkar att Sandviken kommuns tilldelningsbeslut överprövas och att upphandlingen ska göras om. Allkontor anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Anbudet uppfyller inte ska-kravet på kullagrade ändbeslag och utväderingen strider därmed mot likabehand­ lingsprincipen enligt LOU. Bolaget har lidit skada eftersom det inte erhållit ett uppdrag det är berättigat till. Sandvikens kommun (kommunen) anser att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR Allkontor har bl.a. anfört följande. Ett av ska-kraven i upphandlingen är att rullgardinen ska ha "kullager i ändbeslag, och på de beslag där det är möj­ ligt". Detta krav gjorde att tre av de fyra anbuden inte utvärderades. Det vinnande anbudet klarar inte heller av att uppfylla kravet. Den funktion som efterfrågas som ska-krav har vidare ingen eller mycket liten påverkan på produktens funktion att den går att ekonomiskt motivera i detta fall. I det vinnande anbudet nämns inte att det finns kullagrade ändbeslag, att leveran­ tören sedan plockar fram den ena garantin efter den andra spelar ingen roll. I det anbudet som lämnades in och utvärderades fanns inte den dokumentat­ ionen med. Enligt kommuns argument har vinnande anbudet accepterat kra­ vet genom att bocka i rutan "krav uppfylls". Allkontor bockade i samma ruta i inlämnat anbud. Allkontor finner ingenstans i det inlämnade anbudet 3 FÖRVALTNINGSR ÄTTEN DOM 2411-16 I FALUN att Lindhs kassett 940 har kullagrade ändbeslag som är det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Beträffande produktbladet som det vinnande anbu­ det har bifogat så står det på förstasidan "systemet bygger vi av våra 56 mm och 70 mm rör med kullagrade beslag och sexkantsaxel för bästa kraftöver­ föring vid serier". Det framgår dock inte att det är kullagrade ändbeslag. Kullagrade ändbeslag är upphandlarens ska-krav. Kommunen har bl.a. anfört följande. I förfrågningsunderlaget anges som specifika krav på rullgardiner att de "ska ha kullager i ändbeslag och på de beslag där det är möjligt". Detta krav styrks i det vinnande anbudet genom att det vinnande anbudet har accepterat detta krav genom att bocka i rutan "kravet uppfylls" i sitt anbud samt i sitt förtydligande angett att anbudet avser kassett 940 med kullagrade beslag, bifogat produktblad där det på första sidan står "systemet bygger vi av våra 56 mm och 70 mm rör med kullagrade beslag och sexkantsaxel för bästa kraftöverföring vid serier". För att säkerställa att produkten uppfyllde ska-kravet beställde kommunen till sig de av leverantören offererade kullagrade beslagen. Kullagren är av mo­ dell 6803 RS, av bilderna framkommer ändbeslag, mellanbeslag och ledat beslag. Samtliga anbudsgivare har haft möjlighet att beakta ska-kravet och kommunen har utvärderat alla anbud på ett likvärdigt sätt. Kravet på kulla­ ger i beslagen finns med i upphandlingen för att säkerställa att kommunen får invändiga solskydd av mycket god kvalitet avsedda för användning i offentliga utrymmen med kontinuerlig användning under lång tid. Ställda kvalitetskrav på produkten har betydelse för produktens funktionalitet och ekonomiska livslängd. Kravet är befogat och det är inte oproportionerligt. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m. m. Av 16 kap. 6 § LOU följer att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2411-16 I FALUN lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada. Av 1 kap. 9 § följer att den upphandlande myndigheten ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndig­ het inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. En upphandlande myndighet i ett förenklat förfarande får begränsa kontrol­ len av sådana handlingar som rör leverantörens lämplighet till de anbudssö­ kande och anbudsgivare som myndigheten avser att bjuda in till förhandling eller, om ingen förhandling sker, den eller de anbudsgivare som myndighet­ en avser tilldela kontraktet eller ramavtalet. Kontrollen ska göras innan an­ budsgivama bjuds in till förhandling respektive underrättas om tilldelnings­ beslut. (Jfr 15 kap. 13 b § LOU). Av Högsta förvaltningsdomstolen avgörande i RÅ 2009 ref. 69 följer att i mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet som förvaltningsrätten har att ta ställning till är om kommu­ nen genom att anta det vinnande anbudet agerat i strid med likabehandlings­ principen samt om obligatoriskt krav strider mot principen om proport­ ionalitet. Det står den upphandlande myndigheten fritt att själv bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas och myndigheten väljer själv vad som ska tillmätas betydelse, så länge det sker inom ramen 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2411-16 IFALUN för offentliga upphandlingars grundläggande principer (RÅ 2002 ref. 50). Detta grundar sig i att det är den upphandlande myndigheten som faktiskt ska köpa de varor eller tjänster som är föremål för upphandling. Detta inne­ bär att den upphandlande myndigheten är den som får anses bäst lämpad att utvärdera lämnade anbud utifrån de krav som har ställts i förfrågningsun­ derlaget. Kommunen har i aktuellt fall ansett att kravet på kullagrade ändbe­ slag är uppfyllt genom att rutan "kravet uppfyllts" bockats i samt genom bifogat produktblad där det framkommer att rullgardinerna har kullagrade beslag. Någon skyldighet för den upphandlande myndigheten att kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga föreligger inte om det inte i det enskilda fallet finns anleding att ifrågasätta uppgifterna. Kommunen har i detta fall valt att begära in en bekräftelse på att uppgifterna i det vinnande anbudet stämmer och det framgick då att så var fallet. Förvaltningsrätten anser där­ med inte att det framkommit att utvärderingsprocessen strider mot likabe­ handlingsprincipen. Allkontor har vidare gjort gällande att kravet på kullagrade ändbeslag inte är ekonomiskt proportionerligt då det har ingen eller mycket liten inverkan på produktens funktion. Kommunen har motiverat kravet utifrån en kvalitets­ synpunkt med hänsyn till produktens funktion och ekonomiska livslängd. Förvaltningsrätten kan för sin del inte finna att skäl framkommit för att be­ döma kravet oproportionerligt. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrät­ ten att vad Allkontor anfört i målet inte medfört att kommunen kan anses ha brutit mot 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. I enlighet med 16 § LOU ska ansökan om överprövning därför avslås. Hurmanöverklagar, sebilaga(DV3109/1CLOU). Eva Karlsson Helghe rådman °' 0 6,..... I$'&,& SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND C()0 0N ...,. u§ -,..... Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se '%·!-J;�,