FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2011-01-19 Meddelad i Karlstad SÖKANDE ThyssenKrupp Xervon Sweden AB, 556462-6611 Box 8103, 163 08 Spånga Ombud: Advokat Fredrik Linder och Jur.kand. Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, Box 715, 101 33 Stockholm MOTPART Sida 1 (3) SAKEN , 1 Överprövningenligtlagen(2007:1092)omoffentligupphandf · ......,,,.;1-, ,n,.'�- 2011 -01- 2 1 Mål nr 154-11 E Karlstads Energi Aktiebolag, 556071-6085, Hedenverket, 651 84 Karlstad Ombud: Per Danielsson områdena vatten, energi, transporter och posttjänster - LUF DOMSLUT Dok.Id 24778 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www. forvaltningsrattenikarlstad.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först se an rät­ telse gjorts. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 14 januari 2011 upphör i och med denna dom att gälla. BAKGRUND Karlstads Energi Aktiebolag (Karlstads Energi) har inlett en offentlig upp­ handling avseende "Ställningsentreprenad" (dnr EN 495). Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande. Anbud har getts in av bl.a. ThyssenK.­ rupp Xervon Sweden AB (ThyssenKrupp). Karlstads Energi har beslutat att avtal ska tecknas med annan anbudsgivare. PARTERNAS INSTÄLLNING ThyssenKrupp ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts inne­ bärande att anbud från No Problems Industri AB ska uteslutas från utvär­ deringen och i andra hand att utvärderingen görs om varvid utvärderings­ kriteriet 01 Projektorganisation som presenteras i anbud inte ska beaktas FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-01-19 Sida 2 154-11 E och varvid ThyssenKrupp ska tilldelas samma poäng som NP Industri av­ seende utvärderingskriteriet Kl Företagets kvalitetscertifikat (system, år) ThyssenKrupp anför i huvudsak följande. NP Industri har åberopat andra företags kapacitet (underleverantörer) i upphandlingen, men har inte tillhandahållit något åtagande från dessa företag eller på annat sätt visat att NP Industri kommer att för­ foga över dessa företags resurser när kontraktet ska fullgöras. NP In­ dustri har heller inte angivit uppgifter om anlitade underleverantörer. NP Industris anbud strider därmed mot 15 kap. 15 a § LUF och upp­ fyller heller inte kravet för att anbudet ska kunna utvärderas enligt "Anbud", Övriga villkor, enligt punkt 10. Vid sådant förhållande skulle NP Industris anbud rätteligen ha diskvalificerats från utvärde­ ringen i upphandlingen. Då så inte skett har Karlstad Energi agerat i strid med likabehandlingsprincipen och transparensprincipen. Karlstad Energi har utvärderat utvärderingskriteriet "Projektorganisa­ tion som presenteras i anbud", vilket inte angivits i förfrågningsun­ derlaget. Vidare har Karlstad Energi tilldelat Thyssen en felaktig po­ äng avseende utvärderingskriteriet "Företagets kvalitetscertifikat" (system, år). Karlstads Energis utvärdering strider därför mot för­ frågningsunderlaget, transparensprincipen, likabehandlingsprincipen och 1 kap. 24 § LUF. Karlstads Energi medger att upphandlingen rättas innebärande att anbud från No Problems Industri AB ska uteslutas från utvärderingen och anför följande. - Efter genomgång av relevanta handlingar delar Karlstads Ener­ gi ThyssenKrupps uppfattning om att No Problems Industri AB borde ha uteslutits från upphandlingen. Förvaltningsrätten har i beslut den 14 januari 2011 förordnat att upphand­ ling tills vidare inte får avslutas. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 154-11 E I KARLSTAD 2011-01-19 rätten enligt 16 kap. 2 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 24 § skall upphandlande myn­ digheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakt­ tas. Förvaltningsrättens bedömning ThyssenKrupp har i förvaltningsrätten anfört att No Problems Industri AB:s anbud inte uppfyller samtliga i förfrågningsunderlagets ställda krav, genom att åberopa andra företags kapacitet. Karlstads Energi har medgett att upphandlingen ska göras om. Upphandlingen ska sålunda rättas på så sätt att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts innebärande att anbud från No Problems Industri AB ska uteslutas från utvärderingen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1B LOU). ----'.···:; ::.: -. .�.;·;;.:�.-..�?·�.:����7,:�;.·.. "'.·:::::�-;;-�-""=__-----------� Lennart Furufors Rådman Föredragande har varit förvaltningsrättsjuristen Josephine Wilson : -····-... SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den ldagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som ldaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändi:ing av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU