FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2012-03-14 Meddelad i Uppsala Mål nr 611-12 Enhet 2 Dok.Id 55125 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 7.3 00 018-16 73 43 E--post forvaltningsratteniuppsala@domse Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SÖKANDE M&Q i Västerås AB, 556577--3701 Skultunavägen 1 722 17 Västerås MOTPART Västerås kommtm Ombud: Stad�jmisten Åsa Olsson Västerås kommun 721 87 Västerås 1 ÖVERKLAGAT BESLUT Västerås kommuns upphandling avseende samhällsekonomisk analys 3 B, dnr 2011--685-KS-061 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår M&Q i Västerås AB:s ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 611-12 I UPPSALA 2012-03-14 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Västerås kommun (kommunen) genomför en förenklad upphandling avseende "Samhällsekonomisk analys 3 B" (upphandlingen). M & Q i Västerås AB (bolaget) är en av anbudsgivarna. Enligt kommunens till­ delningsbeslut, daterat den 23 januari 2012, har anbud från annan anbuds­ givare än bolaget antagits för utförande av uppdraget. Vid utvärderingen av anbuden fann kommunen att bolaget inte uppfyllde ställda skall-krav. Vidare ansåg kommunen att bolagets anbud inte fö\jde förfrågnings­ underlagets strnktur och saknade uppgifter som kunde styrka att bolaget haft förståelse för uppdragets genomförande. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att rättelse ska ske på så sätt att kvalificeringen och utvärderingen av anbud revideras. Bolaget anför till stöd för sin talan huvudsakligen följande. Bolaget upp­ fyller ställda skall-krav och ska utvärderas till vinnande anbudsgivare med avseende på lägsta pris. I förfrågningsunderlaget finns inget skall-krav som stipulerar en beshivande text om hur bolaget avser genomföra uppdraget. Enligt punkt 1.1.5 i förfrågningsunderlaget under rubriken "Anbudets form och iimehåll" framgår det att anbudsgivaren bör följa förfrågningsunder­ lagets struktur för att granskning och utvärdering av anbuden ska kunna ske på ett effektivt och rättvisande sätt. Bolaget uppfyller uppställt bör­ krav genom sitt anbud med angivande prisuppgifter i enlighet med för­ frågningsunderlagets sh11ktur. Genom anbudet har bolaget visat förståelse för upphandlingens genomförande. Även de referensobjekt som lämnats omfattar rapporter om samhällseffekter i ett vidare perspektiv och vittnar om bolagets förståelse för uppdraget. Samtliga skall-krav uppfylls således. Kommunen bestrider bolagets yrkande och anför i första hand bl.a. föUande. Bolagets anbud uppfyller inte skall-kravet om att anbuden ska kunna utvärderas på ett effektivt och rättvisande sätt. 3B (Bygga Bort 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 611-12 2012-03-14 Barriärer) är ett stadsbyggnadsprojekt med syfte att utveckla Västerås stations01måde, vilket är ett mycket viktigt strategiskt område i Västerås. Målet är att få ett område helt utan barriärer, att koppla ihop Västerås city med Målaren och att göra stationsområdet händelserikt och tryggt. En samhällsekonomisk analys syftar till att belysa just den samhällspåverkan och samhällsnytta som en åtgärd medför. En kort beskrivning av de delar som ska ingå i den nu upphandlade samhällsekonomiska analysen av 3B finns i förfrågningsunderlagets punkt 2.1.1. Det handlar om att bedöma projektets effekter för den regionala utvecklingen, t.ex. när det gäller antalet invånare, antalet sysselsatta, flyttning och pendling och k01mnunens skatteintäkter. Andra områden handlar om tillgänglighet till arbetsplatser, resecentrets medverkan till tidsvinster, stationsområdets barriärpåverkan och Västerås såsom vammärke och regionalt arbetsmarlmadscentrum. Föremålet för upphandlingen är komplex och ställer höga krav på utföraren. Utföraren ska ha erfarenhet av lilmande uppdrag och en bred kompetens. Bolagets anbud innehåller endast en mycket kort och allmän besk.rivning av företaget samt en prissättning av de delar som beskrivs i förfrågningsunderlaget. Prissättningen är visserligen gjord utifrån förfrågningsunderlagets rubriker. Detta i sig visar dock inte på hur bolaget har tänkt utföra uppdraget. Det finns ingen beskrivning av hur bolaget avser att genomföra uppdraget vare sig i stort eller rörande vaije delmoment för sig. Bolaget har överhuvudtaget inte ens kommenterat uppdraget, varför det inte framkommer på något sätt att bolaget har förstått vad uppdraget innebär. Det är således omöjligt för kommunen att granska och värdera anbudet på ett effektivt och rättvisande sätt. Kommunen anför i andra hand att bolaget inte uppfyller skall-kravet om två referensobjekt på liknande analyser. Det framgår av angivna referens­ objekt att dessa inte avser lilmande analyser i den omfattning som förfrågningsunderlaget uppställer. Uppdraget gentemot Västerås flygplats har handlat om en s.k. marknadsanalys som möjligtvis kan ingå som ett I UPPSALA FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 611-12 4 I UPPSALA 2012-03-14 delmoment i en samhällsekonomisk analys. En samhällsekonomisk analys handlar om hur hela samhällets resurser används och påverkas till skillnad från en marknadsanalys som koncentrerar sig på en begränsad marknad. Det uppdrag som bolaget utfört åt London & Regional visar på att bolaget har genomfört en del av en etableringsanalys, dvs. en analys av förutsättningarna för att etablera en ny verksamhet på en viss plats. Analysen var dock inte fullskalig, eftersom den skulle användas som handlingsplan för rekrytering. Således har de referensobjekt som bolaget anger visat att bolaget inte haft förståelse för uppdragets omfattning och innebörd. Bolaget uppfyller dänned heller inte skall-kravet i detta avseende. Bolaget gemnäler bl.a. föUande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudet bör följa förfrågningsunderlagets struktur för att granskning och utvärdering av anbudet skall kunna ske på ett effektivt och rättvisande sätt. Kommunen anser att deras bör-krav ska uppfattas som ett skall-krav, vilket är juridiskt felaktigt. Vad avser referenserna har de presenterats som synopsis. Något annat efterfrågades inte av kommunen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propotiionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första stycket LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kmma komma lida skada får en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida JFÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 611-12 I UPPSALA 2012-03-14 skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Handlingarna i målet I förfrågningsunderlaget, punkt 1.1..5 "Upphandlande myndighet, krav på anbudsgivaren" anges bl.a. följande under mbriken "Anbudets f01m och im1ehåll". Anbudet bör föUa förfrågningsunderlagets stmktur för att granskning och utvärdering av anbuden skall kunna Ske på ett effektivt och rättvisande sätt. Under rubriken "Krnv på anbudsgivaren" anges följande. Följande obligatoriska krav skall vara uppfyllda. Referensobjekt på liknande analyser (minst 2 skall anges med kontaktperson, telefonnummer, och e­ postadress skall anges). Förvaltningsrättens bedömning De gnmdläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upp­ handling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, trans­ parens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principerna om likabehandling av leverantörer fö�jer att samtliga anbud ska vara i överensstämmelse med förfrågningsunderlaget. Frågan i målet är i förstone om bolaget uppfyller uppställda skall-krav under punkt 1.1..5 i förfrågningsunderlaget där det framgår att ett anbud bör följa förfrågningsunderlagets struktur för att anbudet skall kunna utvärder­ as på ett effektivt och rättvisande sätt. Att anbudet bör fö�ja förfrågnings­ underlagets struktur är, vilket bolaget framhåller, inget skall-krav. Däremot är det enligt förvaltningsrättens bedömning ett skall-krav att anbudet till form och innehåll ska kunna utvärderas på ett effektivt och rättvisande sätt. Skall-kravet har också särskilt markerats i förfrågningsunderlaget. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 611-12 I UPPSALA 2012-03-14 Enligt förvaltningsrättens bedömning råder det ingen t-vekan om att förfrågningsunderlaget till sin struktur och sitt innehåll tydliggör vikten av förståelse för uppdragets omfattning och komplexitet. Den efterfrågade �jänsten avser en samhällsekonomisk analys av ett stadsbyggnadsprojekt som syftar till att utveckla Västerås stationsområde. Tjänsten är komplex och ska belysa samtliga punkter som uppräknas under punkt 2.1.1 i förfrågningsunderlaget där det bl.a. anges att den samhällsekonomiska analysen ska belysa regional utveckling och skatteeffekter, tillgänglighet till arbetsplatser, resecentrum, bmTiäreffekter och Västerås varumärke. Enligt förvaltningsrättens mening får samtliga leverantörer genom förfrågningsunderlaget en tydlig bild av hur ett konkurrenskraftigt anbud ska utfom1as. Trots detta innehåller bolagets anbud endast en kmt beskrivning av företaget och pdsuppgifter. Av handlingarna i målet står klatt att bolaget saknar en beskrivning av hur uppdraget är tänkt att genomföras. Mot bakgrund av anbudets bristande innehåll i detta avseende finner förvaltningsrätten att anbudet inte uppfyller skall-kravet om att kunna utvärderas på ett effektivt och rättvisande sätt. Redan på denna grm1d har således kommunen haft grund för att utesluta bolaget. En indikation på att en anbudsgivare har förståelse för uppdragets genom­ förande kan vidare vara att lämna referensobjekt för liknande analyser. Angivandet av två referensoqjekt är ett skall-krav i upphandlingen och efterfrågas under punkt 1.1.5 i förfrågningsunderlaget. Bolaget har hänvisat till två referensobjekt: Västerås flygplats och London & Regional. I den aktuella upphandlingen efterfrågas en samhällsekonomisk analys över alla effekter som inverkar på samtliga aktörer i samhället. Av handlingarna i målet står klatt att en marknadsanalys eller en etablerings­ analys kan ingå som ett delmoment i en sådan samhällsekonomisk analys. Enligt förvaltningsrättens bedönming är i målet dock inte visat att sådana analyser utgör samhällsanalyser eller analyser som liknar en samhälls- 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 611-12 I UPPSALA 2012-03-14 analys. Med hänsyn härtill, och mot bakgrund av upphandlingens syfte och karaktär, har bolaget inte visat att de aktuella referensobjekten omfattar sådana lilmande analyser som efterfrågas som referensobjekt. Kommunen har således haft fog för att utesluta bolaget i utvärderingen även på denna grund. Sammanfattningsvis uppfyller bolaget enligt förvaltningsrättens mening inte uppställda ovan nämnda skall-hav i upphandlingen. I målet är således inte visat att kommunen har brutit mot LOU eller någon av dess grund­ läggande principer i den aktuella upphandlingen. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (Dv 3109/la LOU) r" {jJ\ \ I / Anders Elanan / Förvaltningsrättsfiskal Målet har handlagts av Kristine Nilsson. 7