FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE DOM 2013-11-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 16403-13 Sida 1 (9) SRS Security AB, 556490-6328 Box 244 101 24 Stockholm MOTPART . · Försvarets materielverk FMV, 202100-0340 115 88 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr 2013 -12- 0 2 ,. , Aktbil Förvaltningsrätten avslår SRS Security AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 401632 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid. måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna· avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 16403,.13 Försvarets Materielverk (FMV) har genomfört en upphandling avseende bevakningstjänster vid Uppsala garnison (nedan benämnd "LSS", dvs. för­ ko1ining för Luftstridsskolan,förvaltningsrättens anmärkning). Upphand­ lingen har genomfö1is som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Enligt tilldelningsbeslut som FMV med­ delade den 25 juni 2013 gick SRS Security AB (bolaget) inte vidare till anbudsprövningen. Som skäl för uteslutningen angavs att bolaget i sitt an­ budssvar inte visat att man har kapacitet och resurser för att utföra uppdra­ get och uppfyller däimed inte krav vi) Resurser. I tilldelningsbeslutet har . FMV utvecklat skälen till varför bolaget uteslutits enligt följande. Bolaget har ansett att ordinarie bevakning kräver elva (11) stycken skyddsvakter med en förstärkning på 50 procent för sjukdom och semester. Anbudet bygger på att befintlig personal på LSS ska anställas för att kunna lösa ut de ordinarie bevakningsuppgifterna och förstärkningspersonalen ska häm­ tas från anbudsgivarens tjänstgörande personal i Stockholm. Beskrivningar och CV:n finns uppräknade i anbudet för åtta personer ur anbudsgivarens egen personal. Den befintliga personalen på LSS kommer att ha ett fo1isatt behov av utbildning, har inte formell kompetens som skyddsvakter och garantier för att de kommer att klara av utbildningen finns inte. Vidare finns heller inga garantier för att befintlig LSS-personal kommer att söka till eller acceptera anställning som skyddsvakt hos anbudsgivaren. Bolagets övriga organisation är för liten för att kunna avdela resurser i enlighet med behovsbeskrivningen i förfrågningsunderlaget. Bolaget begär överprövning och yrkar, .som det får förstås, att förvaltnings­ rätten ska förordna att upphandlingen ska rättas eller att den ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. De omständigheter som FMV åberopar som skäl för uteslutningen är antingen felaktiga eller ska likaledes gälla för samtliga anbudsgivare. Med utgångspunkt i den be­ fintliga personalpoolen och med mer än 50 procent i förstärkningsreserver Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16403-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen .. uppfylls resurs- och kapacitets.kraven. Rekrytering kommer i första hand ske ur befintlig vaktstyrka (10 stycken) och i andra hand kommer personal med lokal anknytning rekryteras. FMV har i upphandlingen uttryckt en förhoppning om att den kommande levei-antören ska ta tillvara befintlig personals kompetens och erbjuda dem anställning. FMV:s påstående att befintlig LSS-personal inte har kompetens som skyddsvakter är felaktigt, vilket styrks .av Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljö,nämnd (BYA) väktarskola. BYA-väktarskola har under våren genomfört flera skyddsvaktsutbildningar med befintlig personal för att göra dem anställ­ ningsbara för en ny arbetsgivare och personalen har då uppnått resultat som överstiger genomsnittet för anställda hos den föreslagna vinnande an­ budsgivaren. Vad gäller eventuellt kvarstående eller kompletterande ut­ bildningsmoment så har bolaget behörighet att genomföra dessa i egen regi. Bolaget är av Länsstyrelsen godkänt som utbildningsföretag och kommer självständigt att kunna genomföra föreskrivna och efterfrågade utbildningar. Utbildning i handhavande av skjutvapen genomförde bolaget i egen regi senast vecka 26, med ytterligare utbildningstillfällen inplane­ rade vid eventuella behov. Vad gäller FMV:s argument att det saknas garantier för att befintlig perso- nalen kommer att söka utlysta tjänster är detta visserligen korrekt, men majoriteten har vid samtal uttryckt att de är intresserade att fortsätta sin anställning för en ny arbetsgivare. Då bolaget utgått från att LSS har god kännedom om den egna personalens förmåga och vilja, har inga fo1mella avsiktsförklaringar eller ev:n avkrävts inför upphandlingen. Förstärkningspersonal kommer i första hand att tas ur bolagets befintliga personalpool, vilket har exemplifieras med åtta stycken ev:n, vilket mer än väl motsvarar förstärkningsbehovet. FMV har tolkat detta som att bola­ get. endast förfogar över åtta personer, trots att det tydligt framgår att detta är exempel på ev. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 16403-13 Allmänna avdelningen· Bolaget har kapacitet i Stockholm för att pennanent bemanna uppdraget, - men har föredragit lokal rekrytering och då främst ur befintlig personal. Bolaget har därför, till skillnad från andra anbudsgivate, heller inte åbero- pat all sin personal i Stockholm som resurser. Vinnande anbudsgivareri ämnar rekrytera skyddsvakter från Stockholm, eller rekrytera och utbilda skyddsvakter ur anbudsgivarens tillgängliga väktarpool i Uppsala beroende -- på lämplighet. Samtliga dessa väktare behöver kompletterande utbildning i betydligt stöffe omfattning än befintlig LSS-personal, vilket indikerar att FMV gått på kvantitet istället för kvalitet. Om det skulle finnas ytterligare behov som inte är beskrivna i upphandlingen, t.ex. ett generellt resursper­ spektiv, ska dessa inte påverka bedömningen. Alternativt bör upphandling­ en göras om. Inget företag kan garantera att redan anställd personal (fast­ eller på behovsbasis) är tillgänglig för nya bevakningsobjekt och etable­ rade bevakningsföretag måste löpande rekryt�ra och utbilda personal för nya bevakningsavtal, något som även vinnande anbudsgivare lyft fram. Det finns inte några garantier för att det vinnande anbudet, som har redovi­ sat att de har tillgång till en egen stöne personalpool, har personal som kommer att söka eller klara av tjänsten. Huvuddelen tjänstgör med all sä­ kerhet på andra objekt, och samtliga utom eventuellt 11 en del som kanske bor rätt för att utföra ett uppdrag i Uppsala11 måste utbildas för att uppnå relevant kompetens och erfarenhet för uppdraget. Vinnande anbudsgivare har heller inte visat hur kritiska roller som uppdragsledare och granskare ska bemannas. Anbudet ska gå vidare·till anbudsprövning och om det uppfyller kraven ska bolaget tilldelas uppdraget då det är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Försvarets materielverk (FMV) bestrider ansökan om överprövning och anser att den ska avslås. FMV anför bl.a. följande. Bolaget har i sitt anbud inte visat att de har tillgång till erforderliga resurser och kapacitet för att I STOCKHOLM -- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 16403-13 utföra uppdraget Som ordinarie personal avser bolaget att använda befint­ lig personal vid LSS som saknar föreskriven utbildning och kompetens. I bilaga 5 till förfrågningsunderlaget, Information rörande befintlig perso­ nal, framgår att befintlig LSS-personal saknar kravställd väktarutbildning steg 2 och civil skyddsvaktutbildning. I förtydligande 4 till förfrågningsun- .