FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet Jönköping DOM 2010-11-16 Meddelad i Jönköping Mål nr 6501-10 E Rotel 1:7 Sida 1 (11) SÖKANDE Tunstall AB, 556387-8551 Årstaängsvägen 1 A 117 43 Stockholm MOTPART Borås Stad 501 80 Borås 2610 -11- 1 8 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Tunstall AB:s ansökan om överprövning. BAKGRUND Borås Stad (staden) genomför en upphandling av trygghetslarmanläggning för äldreboendet Bodagatan 36, nr 2010/IN0031, handlagd genom ett för­ enklat förfarande. YRKANDEN Tunstall AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ingriper mot den pågå­ ende upphandlingen, som Bolaget slutligt bestämt sin talan, på så sätt att upphandlingen ska göras om. Staden motsätter sig bifall till bolagets ansökan. DokJd 21796 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Östra Storgatan 33 A Telefon Telefax 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 036-15 65 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2010-11-16 GRUNDER Inledande anmärkningar Parterna har till stöd för sin respektive talan anfört omständigheter av såväl mer allmän karaktär som omständigheter hänförliga till specifika krav i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten har valt att först redogöra för de förstnämnda, allmänna, omständigheterna för att därefter redogöra för de mer specifika omständigheterna. Av den senare redogörelsen framgår även Allmänna omständigheter Bolaget: Den tekniska specifikationen utesluter helt omotiverat leverantö­ rer från att lämna anbud genom att vara starkt riktad mot en leverantörs produkt. Förfrågningsunderlaget är skrivet så att endast en leveran­ tör/tillverkare kommer att kunna uppfylla kraven. Genom att kraven är uteslutande och konkurrensbegränsande strider de mot principerna om pro­ portionalitet, likabehandling och icke-diskriminering. Vidare har förfråg­ ningsunderlaget brustit i transparens då det av underlaget inte framgår hu­ ruvida kravet på larmknappens utformning var ett krav. - Om Staden i för­ frågningsunderlaget hade angivit de först i förvaltningsrätten tillkännagiv­ na bevekelsegrunderna för att passa vissa specifikt angivna målgrupper hade Bolaget haft tid att ta fram en annan lösning för att passa angivna grupper. Nu är det emellertid inte längre möjligt att göra det. Förfrågnings­ underlaget har därför brustit så pass i transparens att Bolaget inte kunnat lämna sitt bästa anbud. Upphandlingen strider därför även mot principerna om transparens vilken omfattas av 1 kap. 9 § LOU. Detta har lett till att Bolaget lidit skada eller riskerar att lida skada. Upphandlingen ska därför göras om, nu då det är för sent att lämna in ett nytt anbud baserat på de Sida 2 6501-10 E Enhet Jönköping FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet Jönköping DOM 2010-11-16 Sida 3 6501-10 E först i förvaltningsrätten anförda uppgifterna/bevekelsegrunderna som inte har angivits ligga till grund för kraven i förfrågningsunderlaget. Bolaget riskerar därför att lida skada genom att inte kunna lämna anbud i upphandlingen. Staden: Staden bestrider att de krav som uppställts i upphandlingsunderla­ get endast tillåter en leverantör att lämna anbud och att alla andra leveran­ törer på marknaden därigenom utesluts. Det kan konstateras att Bolaget i relse för bakgrund till respektive krav, haft möjlighet att ta fram en alterna­ tiv lösning till dessa standardprodukter. - Vid utformningen av förfråg­ ningsunderlaget har Staden inte brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Vad särskilt gäller den proportionalitetsbedömning som ska företas avseende respektive krav som Bolaget har rest invändning mot har kommunen med angivande av bak­ grunder till och syften med kraven visat att dessa är såväl lämpliga och effektiva som nödvändiga. De ifrågasätta kraven är därför proportionerliga och godtagbara. Förfrågningsunderlaget är därför inte behäftat med de fel som Bolaget påstår. Specifika omständigheter Rubrik i förfrågningsunderlaget Tekniskt krav 1.3.14. Larmhantering Närvaromarkera och återställa på brukarens Radiolarmknapp. Bolagets kommentar: Idag är det enbart en leverantör som har en Radio­ larmknapp med dubbla tryckytor, vilket gör att man säkert kan närvaro-• markera och återställa ett larm på brukarens larmknapp. Bolagets radio­ larmknappar som brukaren bär kan programmeras så att personalen som FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2010-11-16 svarar på larmet kan närvaromarkera och återställa på brukarens radio­ larmknapp genom att trycka en förutbestämd unik frekvens. Denna lösning måste accepteras som likvärdig då samma funktion erhålls. Sida 4 6501-10 E Enhet Jönköping 1.3.16. Rumsapparat 1.3.18 Minidisplay Ha alfanumerisk display för 2x16 tecken för presentation av bl.a. olika larmtyper. Ha alfanumerisk display för 2x16 tecken för presentation av 61.a. olika larmtyper. Bolagets kommentar: Idag finns enbart en leverantör som har en Minidis­ play respektive en Rumsapparatdisplay för 2 x 16 tecken. Rumsapparaten är placerad inne på brukarens rum och är försedd med högtalare och mikro­ fon. Då en brukare har larmat från sitt rum är det vanligt att personalen på ett boende besvarar larmet i en bärbar telefon eller en valfri lägenhetsappa­ rat och talar med brukaren. Bolagets minidisplay respektive rumsdisplay är för 1 x 8 tecken och denna växlar med automatik mellan rader. En konkur­ rent har en rullande displaylösning. Bolagets lösningar måste accepteras som likvärdig då samma funktion erhålls. Stadens kormnentar: Syftet med kravet är att erhålla minidisplayer samt rumsapparater med displayer som är tydliga och därigenom minska risken för misstag. Att text rullar eller växlar innebär att den blir svårtillgänglig för den som ska läsa och ta den till sig. Genom en större display finns möjlighet att få ut mer klartext i displayen utan att texten behöver rulla eller växla. En stor display med möjlighet till fler tecken innebär t.ex. att förkortningar kan undvikas. Vidare innebär en sådan display att det är möjligt att få in mer information i displayen avse­ ende ett visst larm. Det är önskvärt att displayen utöver rumsnummer även visar annan information, t.ex. vilken typ av larm det är fråga om. En dis- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2010-11-16 play med möjlighet till fler tecken har dessutom den fördelen att den kan visa information om någon redan har närvaromarkerat efter ett visst larm. En stor display, med vilken rullande/växlande text kan undvikas, har vidare den effekten att tillgängligheten ökar för den förhållandevis stora andel av personalen som har ett annat modersmål än svenska. Detsamma gäller an­ ställda som av andra skäl har svårt att tillgodogöra sig det svenska språket i skriftlig form, t.ex. dyslektiker. lighet att visa två larm samtidigt, vilket är önskvärt och en stor fördel jäm­ fört med enradiga displayer. Sida 5 6501-10 E Enhet Jönköping 1.3.17 Larmpanel a) Ha möjlighet att närvaromarke­ ra och återställa ett valfritt larm genom ett tryck på knappen bred­ vid larmat rumsnummer. b) Visa anrop, närvaro, nödlarm och brandlarm samt vid oaktiverat läge tid och veckodag. Bolagets kommentar: Idag finns enbart en leverantör som har en Larmpa­ nel där närvaromarkering och återställning kan ske genom att personalen trycker på en knapp bredvid det larmade rumsnumret på larmpanelen. På bolagets larmpanel väljer personalen i en rullista på displayen vilket num­ mer som ska närvaromarkeras och/eller återställas. Då larmpanelen inte har några aktiva larm visar bolagets larmpanel klockslag, vilken veckodag det är syns inte. Troligen vet dock oftast personalen på boenden vilken vecko­ dag det är. Bolagets lösning måste accepteras som likvärdig då samma funktion er­ hålls. I vart fall är inte mervärdet av den specificerade lösningen så stort FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2010-11-16 för brukaren att det kan anses proportionellt att kräva i förhållande till fö­ remålet för upphandlingen. Stadens kommentar: Staden har inte för avsikt att utesluta leverantörer med den lösning som Bolaget beskriver (rullista). Bolaget har övertolkat betydelsen av ordet "bredvid" i förfrågningsunderlaget. Det ska genom tryck på larmpanelen vara möjligt att närvaromarkera och återställa larm. Förfrågningsunderlaget ska inte läsas som att det finns ett krav på den ex­ akta placeringen av knappen. Det väsentliga är att :funktionen finns och att Att Bolaget valt att misstolka kravet beträffande knappens placering och att det i och för sig funnits en minimal risk för misstolkning innebär inte att kravet ska anses strida mot de gemenskapsrättsliga principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Bakgrunden till kravet att larmpanelen i inaktivt läge ska visa tid och veckodag är att personalen i stor utsträckning arbetar utifrån veckodag (t.ex. vid medicingivning/delning). Leverantörer vars larmpanel visar något annat än datum och veckodag i inaktivt läge kan mycket enkelt uppfylla kravet eftersom larmpanelen innehåller en mikroprocessor som man myck­ et enkelt torde kunna programmera om. Kravet är med denna bakgrund inte alltför ingripande för leverantören. 1.3.21 Radiolarmknapp Ha två tryckytor för att möjliggöra såväl larm som närvaromarkering & återställning. Bolagets kommentar: Idag finns enbart en leverantör som har en Radio­ larmknapp med dubbla tryckytor, vilket gör att man säkert kan närvaro­ markera och återställa ett larm på brukarens larmknapp. Bolagets radio­ knappar som personalen bär kan programmeras så att personalen kan gene- Sida 6 6501-10 E Enhet Jönköping FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet Jönköping DOM 2010-11-16 Sida 7 6501-l0 E rera exempelvis överfallslarm på sin knapp genom att trycka en förutbe­ stämd unik frekvens. Denna lösning måste accepteras som likvärdig då samma funktion erhålls. Stadens kommentar: Bakgrunden till kravet på en andra tryckyta är att få möjlighet att använda denna till andra funktioner utöver trygghetslarm. Detta gäller sådana funktioner som angivits i förfrågningsunderlaget, men även sådana funktioner som idag inte är möjliga/kända men som kan bli aktuella i och med den tekniska utvecklingen på området. Staden övervä- ger redan idag att använda den andra lu�appen för en låsfurJ