LÄNSRÄTTENI DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009-11-16 Meddelad i Härnösand SÖKANDE Sulzer Pumps Sweden AB, 556526-7910 Box 6074 600 06 Norrköping MOTPART Härnösand Energi & MiUö AB, 556526-3745 Box 304 871 26 Härnösand SAKEN Mål nr 2124-09 E Sida 1 (4) f·.���111Hil�\�:��:-f' J . ·-�!f�'� )" 1 2009 -11- 1 7 Dnr Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) BAKGRUND Härnösand Energi & Miljö AB (Hemab) har inlett upphandling av nya fjärrvärmepumpar till fjärrvärmesystemet i Härnösand (projektnr 080728). Upphandlingen har genomförts med förenklat förfarande. I förfrågningsunderlaget daterat den 11 augusti 2009 angavs bland annat följande. Det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet kommer att antas med hänsyn till nedan angivna rangordnade faktorer. - pris - prestanda Vid värdering av prestanda tas hänsyn till elkostnader med 500 kr/MWh. Kostnaden beräknas under en kalkylperiod på 10 år med 5 000 ekv. fullasttimmar/år och en kalkylränta på 6 %. Vidare framgår av Tekniska rambeskrivning, daterad den 11 augusti 2009, att drifttemperaturen skulle vara "+40 - + 120" grader Celsius medan konstruktionstemperaturen skulle vara 120 grader Celsius. Anbudsprövning: Dok.Id 57871 Postadress Box314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-34 98 00 0611-34 98 10 E-post: lansrattenivasternorrland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 LÄNSRÄTTENI VÄSTERNORRLANDS LÄN DOM 2009-11-16 Sida 2 2124-09 E Anbud inkom från flera anbudsgivare, bland annat från Sulzer Pumps Sweden AB (Sulzer) och KSB Mörck AB. I tilldelningsbeslut den 12 oktober 2009 meddelade Hemab att avtal skulle komma att tecknas med KSB Mörck AB. Vid utvärderingen hade de pumpar som KSB Mörck AB erbjudit sig leverera funnits ha bland annat en lägre energikostnad än de pumpar som Sulzer uppgett sig kunna leverera. Länsrätten har efter ansökan enligt LUF av Sulzer, den 22 oktober 2009 interimistiskt beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Hemab har genom beslut den 26 oktober 2009 beslutat att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs bland annat att det framkommit sådana fel och brister i förfrågningsunderlagets utformning att Hemab varit förhindrad att välja det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Förhållandena kring temperatur hade varit oklara vilket medfört att anbuden inte gått att jämföra med varandra. Förfrågningsunderlaget har även i övrigt befunnits vara behäftat med andra typer av fel och brister. YRKANDEN M.M. Sulzer ansöker i länsrätten om överprövning av upphandlingen enligt LUF och anför bland annat följande. Upphandlingens utvärdering har genomförts felaktigt. Sulzers pumpar har en högre verkningsgrad än pumparna i det vinnande anbudet. Sulzer har i sin offert räknat med temperaturen 40 grader Celsius att jämföra med 120 grader Celsius som angetts i det vinnande anbudet. Då temperaturen (densiteten) är direkt proportionerlig i förhållande till effektförbrukningen påverkar detta utvärderingen. Den verkliga temperaturen avgör naturligtvis vilken effekt pumparna i praktiken erfordrar. Pumpen med högst verkningsgrad får den lägsta energiförbrukningen. Hemab medger, mot bakgrund av de fel och brister som redogjorts för i beslutet den 26 oktober 2009, att upphandlingen ska göras om i sin helhet. LÄNSRÄTTENI VÄSTERNORRLANDS LÄN DOM 2009-11-16 Sida 3 2124-09 E DOMSKÄL Enligt 1 kap. 24 § LUF ska en upphandlande enhet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 2 § LUF ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Länsrätten gör följande bedömning. En förutsättning för att en upphandlande enhet inte ska göra sig skyldig till brott mot de principer om likabehandling och icke-diskriminering av leverantörer som kommer till uttryck i 1 kap. 24 § LUF är att förfrågningsunderlaget ska vara tydligt utformat och ägnat att leda till ett rättvisande resultat, dvs. i förevarande fall att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt för Hemab antas. Sulzer har obestritt uppgett att bolaget vid avgivandet av sitt anbud utgått från en temperatur på vattnet på 40 grader Celsius vid angivandet av pumparnas prestanda medan KSB Mörck AB baserat motsvarande uppgifter på en vattentemperatur på 120 grader Celsius, samt vidare att detta lett till ett missvisande resultat vid anbudsutvärderingen då vattentemperaturen avgör vilken effekt pumparna i praktiken erfordrar. Vidare har Hemab som skäl för sitt beslut att sedermera avbryta upphandlingen anfört att det funnits oklarheter i förfrågningsunderlaget vad gäller temperatur. LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTERNORRLANDS LÄN 2009-11-16 Genom att de närmare förhållanden som skulle ligga till grund för bedömningen av pumparnas prestanda inte angetts i förfrågningsunderlaget, såsom t.ex. specifik vattentemperatur, finner länsrätten att Hemab brutit mot 1 kap. 24 § LUF samt att Sulzer härigenom kan komma att lida skada. Mot bakgrund av att fråga är om en brist i förfrågningsunderlaget, som fått till följd att anbudsgivare kommit att ge in såvitt framkommit ojämförbara uppgifter av betydelse för anbudsutvärderingen, är lämpligt att upphandlingen görs om. Därtill kommer att Hemab ansett att förfrågningsunderlaget varit behäftat med fel och brister även i övrigt. DOMSLUT Sida 4 2124-09 E Länsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Länsrättens interimistiska beslut den 22 oktober 2009 gäller inte längre. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IC). lY Geir Nordqvist SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som lda­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Bilaga 8 8 Cl 000 0<'I u Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. .Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. s ... - .... "' ,,, www.domstol.se