17.APR.2014 11:31 forvaltningsratten 686 NR. 3305 S. 2/7 0t FÖRVALTNlNGSltÄ.TTEN DOM X GÖTEBORG 2014�04-0l Meddelad i GBteborg l SÖKANDE SpenshultAB, 556457wl270 313 92 Oskarström Ombud: Advokaten Kristian Pedersen ochjur,kand. lngtid Sandstedt Advokatfirman Delphi KB Box 1432 111 84 Stockhohn Målnr 2538-14 Avdelning 1 Enhet 11 I\ V 1 Dok.Id 2S774S Postadress BoxS3197 400 15 Götebori Telefon 031 - 73210 00 :€,.post; fotvaltnitl$Stattenigotcbotg@dom.se 2014 -04- 1 7 1. Vä$tta Götalandsregionen; 232100-0131 Hälso- och sjukvårQ$Ilämndernas kansli Udde-valla Regionens Hus 462 80 Vänersborg KSnr 2. Aleris Diagnostik AB, 556052-8746 Box47134 100 74 Stockholm Ombud: Advokaten Bob Johanson oohjur.kand. Jens Holro.berg Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB Box5747 114 87 Stockholm 3. österlenkirutgin AB, 556711-9770 o/o Sjukhuset i Simrishamn Sjukhusvägen 1 272 81 Simrishamn överprövning enligt l�gen {2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar Aletis Diagnostik AB :s yrkande om att upp� handlingen ska göras om.. Förvaltningsrätten bifaller ansökan och bestämmer att upphandlingen får avsluta$ ffirst sedan rättelse gjorts genom en ny utvärdering av anbuden, i vilken anbuden från Alerls Diagnostik AB och Öste:denkirurgm. AB inte får delta, MOTPARTER Avd Dnr SAKEN Aktbil :Besöksadrcss Sten SMegatan 14 Telefax EXl)etlitiomtid måndag - fredag 08:00-16:00 031 - 711 78 59 KONKURRENSVERKET 17.APR.2014 11:31 Forvaltningsratten GBG DOM NR.3305 S. 3/7 Sida2 2538-14 FÖRVALTNINGSRÅTI'EN I GÖTEBORG BAKGRUND Västra Götalandsregionen (Regionen) hat genom förenklat förfärande ge­ nomfört en upphandling av Tillgänglighetsinsatser ortopedi rygg, dnr 296-2013, Av tilldelningsbeslutet ftan,,går att andra anbudsgivare än Spenshult AB vunnit upphandlmgen. YRKANDEN M.M. Spenshult AB (Spenshult eller bolaget) ansöker om överptövning och yr� kar att upphandlingen ska ,:fittas på så sätt att '.Regionen ska göra. en ny ut­ värdering av anbuden, vid vilken anbuden frän Alens Diagnostik AB (Alerls) och Östedenkirurgin AB (Östedenkitutgin) fotkastas. Spenshult anför i huwdsak följande. Regionen har brutit mot de grundläggande prlny cipema om likabehandling ooh transparens genom att utvärdera anbuden från Aleris och Österlenkiro.rgin som inte uppfyller samtliga krav i upp­ handlingen. Regionen avser att teclma avtal nted tre leverantöre�. Alla fem anbudsgivareiupphandlingenlämnadesammapris,varvidtilldelningen avgjordes genom lottning. Om Alexis och Österlenkirurgin rätteligen inte gått -vidare till utvärderingen hade Spenshult tilldelats avtal. De båda bola­ gen har inte uppfyllt kravet att fylla i benämning oeh produktnummer på tjänster i produktfilen) bilaga 5. Eftersom Spenshult skulle ha tilldelats avtal i upphandlingen om anbuden från Aleds och Österlenkirutgln inte utvärderats och antagits har bolaget lidit, eller i vait fall riskerat att lidal skada av överträdelserna. '.8.t.ginnen medger Spensbults yrkande om rättelse och anfot i huvudsak följande. Anbuden från Aleris och Österlenkirurgin uppfyller inte samtliga ställda krav eftersom bolagen inte har bifogat en ifylld produktfil och an� buden borde därfö,: ha förkastats. 17.APR.2014 11:32 Forvaltningsratten GBG NR.3305 S. 4/7 Sida3 2538-14 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG AJ.e,:is dr bl.a. följande. Alerls bestrider Spenshults yrkande. För det fall förvaltningsrätten finner sk.fil att förordna om tättelse varvid Alerls anbud ska ut.eslutas yrkar Aleris att upphandlingen ska göras oro. Produktfilen utgörs av en blankett och Regionen har inte på förhand fyllt i någon in­ fonnation i den. Huvudrubrlken åtföljs av 24 underkolumner :med rubriket, till vilka det finns en kortare förldaring. Under respektive rubrik lämnas sedan plats föx leverantören att fyIla i efterfrågad infonnation. Det är i och för sig riktigt att Aleris. tent objektivt1 inte har lämnat in den aktuella blan­ ketten ifylld och därmed inte uppfyllt det aktuella kravet Anbudet har ändå rätteligen utvärderats eftersom uppfyllande av det aktuella kravet inte är nödvändigt fö1• att ni.ålen med u;pphandlingen ska uppnås. En aY\'ikelse från kmv-et kan därför inte få till ftlljd att anbudet förkastas. Detta skulle vara i strid med de principer som bru: upp LOU, framför allt proportionalitets­ principen. Det ektuella kravet syftar till att Regionen på ett klart och tydligt sätt ska kunna identi:fie:ra de tjänster som offeretas av leve,:antören, Den information som eftetftägas av Regionen i produktfilen är emellertid helt o-vidkommande för detta syfte. Leverantören har helle:r inte haft möjlighet att fullständigt fylla i produktfilen, eftersom en stot del a-v den infött.nation som efterfrågas däri är a-v så.dan art att endast Regionen kan ha kunskap därom Regionen hat inte fäst någon vikt vid produkt:filen, efte:rsom bl.a. Aleris anbud har utvärderats, För det fall förvalt.ni.ogsrätten skulle anse att Aleris anbud inte borde ha utvärderats risketar Aleris att lida skada. Vid sådan utgång i målet f6religger i stället skäl att förordna att upphandlingen ska göras om. Det aktuella kravet strider niot proportionalitetsprincipen och dessutom är produktfilen i sig så otydligt utformad att det innebär att förfrågningsunderlaget inte är förenligt med bestämmelserna i LOU och principerna om transparens och likabehandling. Österlenkirurgin har också fått möjlighet att yttra sig men har inte hörts av. 17.APR.2014 11:32 FÖRVALTNINGSRÅTTEN Forvaltningsratten GBG NR. 3305 S. 5/7 Sida 4 2538..14 ! GÖTEBORG DOM DOMSKÄL Tilltl.mpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö� rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande Sätt samt genomföra upp� handlingar på ett öppet sätt. Vid up;phandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt exkännande och proportionalitet iakttas. A.v 16 kap. 6 § LOU fram.går att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfea;on- � adre,suppgia: ändras, ska iindcic.geaut11ndtöjs.mål1\lml!iwtJJ1 kunmatxii.ttea. den dom/beslut sotn. övetkhgas tne(l uppgil't om fö�tnii:igsi:iitteas namn. mälnumcnersatntdagenfö:tbeslutet, l. det tlnas anledning 11.Ll bemv-la riktighete� av det slut som fönraltniogscli.tten hm: komw.it tll1, 3. deskfilSOJXl.klag,w.dctta.ngettillstödfo,:en begäran om prövningscillstånd, 4. de.nänd.dnga.vföIW.lto.ingt;rättens dom/bcsli.,t som klagmdcm vill f¼ till StWd, 5. debevissom�denvillåbctq1a.oclivad han/ho)).v.illsty.rks.medv-atjesärskiltbevis. Ad:tessen till f&vall.l:i.higSlittffl &� a.v doXJ;1.en/beslutet. I 1llål 01'\ öv'CfJ?iÖmJJg enligt lagen (2007:1091) otn offmtliguppha.ndling elli::r lagen (2007:1092) om upphandling inom otnrädeaa vatte� erJ.ergi. txwpottet och posttjänstet få.t 11.vtal slutlls inoa:n tldeo. föi: överklagande a:,; .a:ättcns do;m cllei: besluthatlöptutIdeflesta&ilfhavtalslutas :o.är tio dagat hu g¼tt från. det att ntl:eå avgjort milet: e11et upphävt ett inted:mistiskt bcal1:1t. I vissafillff.t:a.'ffllslutasomedelbart.Ett övcrld.agande 11.v tittens avgötmde fh .inte p.i:övas sedan avtru. hu tilutits, Fullst'ändig in!atmation 6.wis i. 16 kApitlet i de ovM uigivn.a laguna. Behcwei:Niflerupplymin�omhUt:tow öv�atkanNivfuldaE,rtill fötvå.lt:Q.i.ngs&tt:cn. 2. detwtcUtui.attsldmttillsbind :t0eddelas gh att hcdöma tiktighetcn av det slut som fö.c