FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Lina Andersson SÖKANDE LP Måleri i Helsingborg AB, 556432-0249 Kärrgatan 1 252 30 Helsingborg M OTPARTER 1.Helsingborgsstad 251 89 Helsingborg 2. AB Helsingborgshem Box3055 250 03 Helsingborg 3. Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB Box2022 250 02 Helsingborg 4. Öresundskraft AB Box642 251 06 Helsingborg SAKEN Sida 1 (5) DOM Mål nr 10708-14 10709-14 10710-14 10711-14 20i5 -01- 1 9 Avd 2015 -01- 1 6 Meddelad i Malmö Dnr målnr1 �KSnr O;vu-i"'I' mål nr 10709-14 mål nr 10710-14 mål nr 10711-14 - Aktbll Dok.Id 233402 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår LP Måleri i Helsingborg AB:s ansökan om ingri­ pande enligt LOU. KONKURRENSVERKET- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2, 10708-14 . BAKGRUND Helsingborgs stad, AB Helsingborgshem, Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB och Öresundskraft AB (nedan gemensamt benämnda Myndig­ heterna) genomför en gemensam upphandling av sanering av klotter och otillåten affischering, dnr 652/2014. Upphandlingen genomförs enligt reg­ lerna om öppet förfarande i LOU och tilldelningsgrund är lägsta pris. Av tilldelningsbeslut den 16 oktober 2014 framgår att Klottrets Fiende No 1 tilldelats kontraktet. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING LP Måleri i Helsingborg AB (nedan LP Måleri) ansöker om överprövning av upphandlingen och anför i huvudsak följande. En upphandlande myn­ dighet får inte anta anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. Punkten 3.1.3 i förfrågningsunderlaget hänvisar till punkten 3.2.8 AFD.1832 och AFD.1833 gällande krav för byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P) och byggarbetsmiljösamordnare för utförande (BAS-U). Anbudsgivama Klottrets Fiende No 1, Peab An­ läggning AB och Sanerings Companiet i Malmö AB har inte lämnat refe­ renser gällande BAS-U och BAS-P och lever inte upp till i punkten an­ givna krav. Fasadengruppen Partners i Sydsverige AB har lämnat referens gällande BAS-U och BAS-P men angiven referens är inte tillräckligt om­ fattande. Myndigheterna anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak följande. LP Måleri gör gällande att tre anbudsgivare inte har lämnat referenser gällande BAS-U och BAS-P. Dessutom görs gällande att en fjärde anbudsgivare har lämnat referens som inte uppfyller kraven. En­ ligt punkten 3.1.3 i förfrågningsunderlaget ska bl.a. intyg enligt punkten 10709-141 10710-14, 10711-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 3.2.8 AFD.1832 och AFD.1833 redovisas och kravspecifikationen i re­ spektive punkt uppfyllas av anbudsgivaren. Detta innebär att anbudsgiva­ ren som ett skall-krav måste intyga att denne kan styrka att kraven på byggarbetsmiljösamordnama är uppfyllda. Detta görs genom att anbudsgi­ varen svarar "ja" på frågan under punkten 3.2.8. Samtliga anbudsgivare har uppfyllt detta krav. Det finns således inte något krav på att utbildningsbe­ vis och referenser avseende BAS-U och BAS-P ska lämnas in i samband med anbudet. Därmed har det inte funnits anledning att diskvalificera nå­ gon anbudsgivare för att denne inte har gett in sådana referenser. Av samma skäl har det inte funnits anledning att diskvalificera någon anbuds­ givare på den grunden att den ingivna BAS-U/BAS-P-referensen inte skulle uppfylla kraven. Anbudsgivaren kan ha fler referenser än den som har getts in. Man ska inte förväxla de referensobjekt som anges i punkten 3.1.3 som avser entreprenader som anbudsgivaren har haft med de uppdrag som anges i punkten 3.2.8 som anbudsgivarens personal ska ha erfarenhet av. Klottrets Fiende No 1 har för övrigt lämnat två BAS-U/BAS-P­ referenser genom att ange att arbetsmiljöansvarig har agerat BAS-U och BAS-P på uppdrag till LKF och MKB. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, Sida 3 10708-14 10709-14 10710-14 10711-14 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 Sida4 10708-14 10709-141 10710-14 10711-14 på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip end­ ast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning LP Måleri är en av fem kvalificerade anbudsgivare i den i målet aktuella upphandlingen. Tilldelningsgrund för kontraktet är lägsta pris, vilket Klott­ rets Fiende No 1 offererat. LP Måleri, som offererat högst pris, har gjort gällande att samtliga övriga anbudsgivare i olika avseenden brister i upp­ fyllelse av uppställda skall-krav. Förvaltningsrätten prövar inledningsvis LP Måleris invändningar mot den vinnande anbudsgivarens anbud. LP Måleri gör gällande att Klottrets Fiende No 1 inte lever upp till i punk­ ten 3.2.8 AFD.1832 och AFD.1833 angivna krav gällande referenser för BAS-U och BAS-P. Myndigheterna har gjort gällande att det inte funnits anledning att diskvalificera Klottrets Fiende No 1 :s anbud samt att bolaget dessutom har lämnat två BAS-U/BAS-P-referenser. Av punkten 3.1.3 i förfrågningsunderlaget framgår att intyg ska lämnas enligt 3.2.8 AFD.1832 och AFD.1833 enligt kravspecifikation. Anbudsgi­ varen ska enligt samma punkt intyga att kravspecifikationen uppfylls ge­ nom att svara "ja" samt redogöra för kravuppfyllelsen genom fritextsvar. Av punkten 3.2.8 AFD.1832 och AFD.1833 framgår vidare följande av relevans. Entreprenören ska på följande sätt kunna styrka att den person eller den personal som entreprenören avser att använda i arbetsmiljöarbete har erforderliga kvalifikationer: -Agerat som BAS-P/BAS-U eller motsva- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 rande, i antingen ett uppdrag av samma storleksordning eller större alterna­ tivt två liknande uppdrag i mindre omfattning. Kvalifikationen intygas ge­ nom att anbudsgivaren svarar "ja" på att kraven uppfylls. Myndigheterna har uppgett att förfrågningsunderlaget inte är så utformat att anbudsgivare ska uppge referenser avseende BAS-P/BAS-U eller mot­ svarande i anbudet. Detta har inte ifrågasatts av LP Måleri och förvalt­ ningsrätten finner ingen anledning att göra en annan bedömning. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren således genom att svara "ja" intyga att kravställda kvalifikationer i punkten 3.2.8 AFD.1832 och AFD.1833 är uppfyllda. Klottrets Fiende No 1 har i anbudet angivit att samtliga i målet aktuella krav är uppfyllda. I fritextsvar i punkten 3.1.3 har bolaget dessutom angivit att ansvarig för arbetsmiljöarbetet, Roger Lars­ son, har agerat BAS-U och BAS-P på uppdrag av bl.a. LKF och MKB. Enligt förvaltningsrättens mening framgår inget annat än att Klottrets Fi­ ende No 1 i enlighet med förfrågningsunderlaget intygat att aktuella krav är uppfyllda. Mot bakgrund av vad som redogörs för ovan har LP Måleri inte förmått visa att Myndigheterna felaktigt kvalificerat Klottrets Fiende No 1:s anbud. Det saknas därmed grund för att förordna om rättelse på så sätt att Klottrets Fiende No 1:s anbud ska förkastas. LP Måleri, som offererat högst pris av de fem kvalificerade anbudsgivama, kan av denna anledning inte komma ifråga för tilldelning av kontrakt och har inte lidit någon skada i LOU:s mening. Det saknas därmed anledning att pröva LP Måleris övriga invänd­ ningar och ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) �&i_a, Brändström Sida 5 10708-14 10709-14 10710-14 10711-14 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. wwwdomstolsc Bila2a 1 .:I 4.