Dok.Id 214165 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se wv,,v.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 23-26-18 KONKURRENSVERKET �r�r Ja.J: t lj Dnr Bergslagens Golvservice AB, 556238-6747 Ombud: Advokaterna Jan Andersson och Ingrid Sandstedt Nordfeldt Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm MOTPARTER 1. Smedjebackens kommun, 212000-2205 777 81 Smedjebacken 2. Bärkehus AB, 556527 Gunnarsvägen 7, 777 34 Smedjebacken 3. Smedjebackens Energi och Vatten AB, 556223-4566 Gunnarsvägen 7, 777 34 Smedjebacken 4. Wessman Barken Vatten och Återvinning AB, 559031-4380 Frejgatan 5, 777 30 Smedjebacken SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE mål nr 23-18 mål nr 24-18 mål nr 25-18 mål nr 26-18 Mål nr F örvaltningsrättsnotarien Julia Nordanskog SÖKANDE Meddelad i Falun Förvaltningsrätten avslår Bergslagens Golvservice AB:s ansökan om överprövning. I FALUN 2018-02-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23-26-18 IFALUN BAKGRUND Smedjebackens kommun och de kommunala bolagen Bärkehus AB, Smedje­ backens Energi och Vatten AB och Wessman Barken Vatten och Återvinning AB (kommunen) genomför upphandling avseende ramavtal för målnings­ tjänster, dnr 2017-367. Upphandlingen genomförs genom ett förenklat för­ farande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Av ett tilldelningsbeslut den 20 december 2017 framgår att Bröderna Thunströms Måleri AB:s och Mästermåleri Dalarna AB:s anbud har antagits. Bergslagens Golvservice AB:s anbud har förkastats med motiveringen att en av bolagets referenser inte är en beställare av måleritjänster. YRKANDEN M.M. Bergslagens Golvservice begär överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att bolagets anbud inte förkastas utan istället tas upp till utvärdering. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Kommunen yrkar att förvaltningsrätten avslår Bergslagens Golvservices ansökan om överprövning. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Inledning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundar sig och att domstolens pröv­ ning bör begränsas till de grunder som parten åberopar (se Högsta förvalt­ ningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23-26-18 IFALUN Förvaltningsrätten ska därmed pröva om det, mot bakgrund av vad Bergsla­ gens Golvservice har anfört, är visat att kommunen har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att det har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada (jfr 20 kap. 6 § LOU). Upphandlingsdokumentet I de administrativa föreskrifterna AFB 52 punkt 5 framgår följande. "Anbudsgivarna ska ha utfört likvärdiga arbetsuppgifter tidigare och på anmodan kunna visa 2 referensuppdrag. [...] Krav på angivna referensuppdrag: - En referent/uppdragsgivare medfit!lständiga kontaktuppgifter, ska anges för varje referensuppdrag. Referent kan komma att kontaktas för bekräftelse av referensen. - Referensen ska vara vidtalad att den kan komma att kontaktas av Upp­ handlingsenheten. Godkänt referensuppdrag förutsätter att det tydligt framgår att uppdragen avsett leveranser av efterfrågade tjänster, samt att dessa utförts på ett kvali­ tetsmässigt bra sätt. Upphandlande enheters erfarenheter av leverantören kommer också att vägas in. " Upphandlingsdokumentets utformning Av principerna om transparens och likabehandling i 4 kap. 1 § LOU följer att den upphandlande myndighetens krav ska anges på ett sätt som gör att varje leverantör med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget kan skapa sig en bild av möjligheterna att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Höga krav bör ställas på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfråg­ ningsunderlag. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23-26-18 IFALUN EU-domstolen har, i fråga om tilldelningskriterier, uttalat att de ska vara formulerade på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt om­ sorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt (EU-domstolens dom den 18 oktober 2001 i mål C-19/00, Siac, p. 42). Bergslagens Golvservice har uppgett bl.a. följande. De administrativa före­ skrifterna är så otydliga och bristfälliga att det inte är möjligt för anbudsgi­ varna att utläsa vad som krävs för att uppfylla de obligatoriska kraven. Kommunen har först i sitt upphandlings-PM angett att kontaktpersonen ska vara en beställare, dvs. en kontaktperson i beställarroll, vilket inte gått att utläsa i föreskrifterna. Om förfrågningsunderlaget hade uppfyllt kraven i LOU hade bolaget utformat sitt anbud annorlunda. Kommunen har uppgett att de administrativa föreskrifterna inte är otydliga eller bristfälliga, med särskild hänsyn till att det i dessa framgår att anbuds­ givare ska påtala om kraven i upphandlingsdokumentet är orimliga, otyd­ liga, konkurrensbegränsande eller innehåller uppenbara fel på ett så tidigt stadium som möjligt. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av ordalydelsen i kravet AFB 52 punkt 5 framgår att det för varje angivet referensuppdrag ska anges en referent eller en uppdragsgivare med fullstän­ diga kontaktuppgifter. Förvaltningsrätten anser att denna formulering är tydlig och anser därför inte att kravet AFB 52 punkt 5 är otydligt eller brist­ fälligt. Förvaltningsrätten anser inte heller att det som Bergslagens Golvser­ vice anfört ger stöd för att något av de andra obligatoriska kraven är otyd­ liga eller bristfälliga. Det saknas därför, enligt förvaltningsrättens bedöm­ ning, anledning att ingripa i upphandlingen på denna grund. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23-26-18 I FALUN Kravet i AFB 52 punkt 5 Av handlingarna framgår att Bergslagens Golvservices anbud har förkastats med hänvisning till att den angivna referensen inte är en beställare av måle­ ritjänster utan ett oberoende företag som måleriföretag använder för att göra ackordsmätningar. I förvaltningsrätten har kommunen därefter uppgett att bolaget inte heller uppfyller kravet eftersom den angivna referensen enligt kommunen inte varit vidtalad före det att han kontaktades av kommunen. Bergslagens Golvservice har uppgett bl.a. följande. Bolaget uppfyller samt­ liga obligatoriska krav. Enligt ordalydelsen av kravet krävs det inte att an­ budsgivarna uppger en kontaktperson i beställan-oll utan det står uttrycklig­ en att en referent eller en uppdragsgivare ska anges. Den kontaktper­ son/referent som bolaget har angett för ett av sina referensuppdrag, ackords- räknare uppfyller detta krav. Bolaget har angett- -om kontaktperson/referent för sitt referensuppdrag hos Ludvika Hem och Ludvika kommun då han under flera år bedömt målarnas utförda arbete och kvalitet. Han har vidtalats och godkänt att han ställer upp som referent, vilket framgår av ett utdrag från en SMS-konversation. Kommunen har uppgett bl.a. följande. Av kravet framgår att de fullständiga kontaktuppgifterna ska vara kopplade till referenten/uppdragsgivaren, vilket i detta fäll är Ludvika Hem/Ludvika kommun. Kravet förutsätter inte att referenten/uppdragsgivaren ska vara en person i beställarroll, men det förut­ sätter att det är en uppdragsgivare. I upphandlingsdokumentet har konse­ kvent skrivits referent/uppdragsgivare med vilket avsetts detsamma.• -på Målerifakta AB är inte en uppdragsgivare. Vid samtal med- -ramgick tydligt att han inte var vidtalad avseende att han angivits som referens och inte visste att han kunde komma att kontaktas. På direkt fråga om han var vidtalad svarade han bestämt nej och uppgav att det var märkligt att han angivits som referens då han inte är uppdragsgivare av ef­ terfrågade tjänster utan har som uppdrag att utföra ackordsmätningar. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23-26-18 IFALUN Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av det aktuella kravets ordalydelse framgår att det för varje angivet refe­ rensuppdrag ska anges en referent eller en uppdragsgivare med fullständiga kontaktuppgifter. Att den angivna referenten inte är en beställare av måleri­ tjänster eller en uppdragsgivare utgör därför inte, enligt förvaltningsrättens mening, grund för att förkasta Bergslagens Golvservices anbud. Av det ak­ tuella kravet framgår dock att angivna referenter ska vara vidtalade avse­ ende att de kan komma att kontaktas av kommunen. Enligt förvaltningsrät­ tens bedömning ger det som bolaget har anfört och den bevisning som getts in inte stöd för att den angivna referenten var vidtalad och därmed att det obligatoriska kravet skulle varit uppfyllt. Inte heller på denna grund finns därmed skäl att ingripa mot upphandlingen. Sammanfattning Bergslagens Golvservice har enligt förvaltningsrättens mening inte visat att någon av de grundläggande principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU har åsidosatts. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman 6 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I