Dok.Id 482837 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax Aktbil Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-07-13 Mål nr 3199-17 Avdelning2 PARTER Sökande Meddelad i Göteborg Erlandsson Bygg AB,556351-9163 Box9252 400 96 Göteborg Ombud: Advokaten Henrik Seeliger och biträdande juristen Anna Nikolina Eriksson Advokatfirman Lindahl KB Box11911 40439 Göteborg Motpart AB Vänersborgsbostäder, 556489-0274 Vallgatan13 462 85 Vänersborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen avseende nyproducerade lägenheter,KVHässjan2 iVänersborgskagörasom. KONKURRENSVERKETJ ·w. •·" ���'j '-- - •i Avd Dnr KSnr --- , " ·-. I J 031-71178 59 E-post:forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se 031 - 732 70 00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3199-17 I GÖTEBORG 2017-07-13 BAKGRUND Vänersborgsbostäder AB genomför en upphandling av nyproducerade lägenheter, Kv Hässjan 2 i Vänersborg. Av tilldelningsbeslutet framgår att Skanska Sverige AB har vunnit upphandlingen. YRKANDE M.M. Erlandsson Bygg AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska ingripa mot upphandlingen. Bolaget, som anser att upphandlingen ska göras om, anför bl.a. följande. Vänersborgsbostäder AB har förkastat samtliga inkomna anbud i upphandlingen utom den vinnande leverantörens. Även detta anbud är behäftat med brister och uppfyller inte de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget och skulle således ha förkastats. Upphandlingen ska göras om eftersom samtliga anbud är behäftade med sådana brister att de inte uppfyllde de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget. Vinnande leverantör uppfyller inte det obligatoriska kravet på att rambeskrivning hiss, uppställd i enlighet med BSAB-systemet med kvalitetsangivelser enligt AMA Hus ska bifogas anbudet. Vinnande leverantör uppfyller inte heller de obligatoriska kraven avseende cykel­ parkeringar per lägenhet, A-ritningar motsvarande bygglovshandlingar, garage, offererade lägenheters boarea, att offererat förslag ska följa gällande detaljplan samt referenser. Beträffande rambeskrivning hiss anför bolaget i huvudsak följande. BSAB-systemet är en gemensam struktur för information i byggsektorn och utgörs av koder bestående av en serie bokstäver och siffror med tillhörande rubrik som betecknar olika typer av byggdelar eller produktionsresultat. BSAB-systemet används för att underlätta för såväl beställare som entreprenörer, då systemet förenklar kontroll av att all relevant infonnation finns med i ett anbud. BSAB-systemet används bl.a. i AMA Hus. Vinnande FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-07-13 leverantör har inte bifogat någon rambeskrivning för hiss uppställd i enlighet med BSAB/AMA utan i stället bifogat ett dokument benämnt teknisk beskrivning hiss. Handlingen utgör överhuvudtaget inte någon rambeskrivning. Under alla förhållanden är den tekniska beskrivningen inte uppställd i enlighet med BSAB/AMA, vilket framgår av att ingen av de koder som systemen föreskriver förekommer i dokumentet. Vinnande leverantör uppfyller således inte det obligatoriska kravet på att ge in rambeskrivning hiss uppställd i enlighet med BSAB-systemet med kvalitetsangivelser enligt AMA Hus. Vänersborgsbostäder AB anser att ansökan ska avslås och hemställer att vinnande leverantör ska beredas möjlighet att yttra sig i målet. Vänersborgsbostäder AB anför i huvudsak följande. Vinnande leverantör har redovisat en standardhiss som är typgodkänd. Den redovisning man gjort uppfyller kraven för en rambeskrivning och därför har Vänersborgsbostäder AB trots att handlingarna inte är uppställda enligt BSAB/AMA kunnat göra en tillfredsställande bedömning av utförande och funktion. Vinnande leverantör uppfyller de formella kraven och tilldelningen har därmed skett på ett korrekt sätt. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (I kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princi­ perna i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta 3199-17 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-07-13 har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning 4 Frågan i målet är om vinnande leverantörs anbud felaktigt har kvalificerats till utvärderingen eller i likhet med övriga anbudsgivare borde ha förkastats och upphandlingen gjorts om. I avsnittet AFB.31 Anbudets form och innehåll i förfrågningsunderlaget, har upphandlande myndighet angett att redovisning av anbudet minst ska innehålla följande. "Till anbudet bifogas handlingar som utvisar den offererade anläggningens utförande och funktion. Dessa handlingar ska bifogas i en omgång. Beskrivning ska ställas upp enligt BSAB-systemet med kvalitets­ angivelse enligt AMA Hus 08/AMA Hus!1/AMA Anläggning 10 etc. Dessa handlingar ska omfatta minst: [...] Rambeskrivning El och hiss" Bolaget har gjort gällande att vinnande leverantör inte uppfyller det obligatoriska kravet på att ge in rambeskrivning hiss uppställd i enlighet med BSAB-systemet med kvalitetsangivelser AMA Hus. Vänersborgsbostäders inställning är att trots att handlingarna inte är uppställda enligt BSAB/AMA har upphandlande myndighet kunnat göra en tillfredsställande bedömning av den offererade hissens utförande och funktion utifrån den tekniska specifikation som bifogats anbudet. Förvaltningsrätten delar bolagets uppfattning att bristerna i fråga om förfrågningsunderlaget, såsom punkten AFB.31 utformats, är sådana att vinnande leverantörs anbud inte uppfyller kravet på rambeskrivning avseende hiss. Det finns därmed skäl att ingripa mot upphandlingen. 3199-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-07-13 Vid denna utgång saknas skäl att pröva övriga av bolaget anförda grunder i ansökan om överprövning. Mot bakgrund av att det inte finns några anbudsgivare som kvalificerat sig till utvärdering bör ingripandet ske i form av att upphandlingen görs om. Ansökan ska därför bifallas och upphandlingen göras om. Det saknas skäl att bereda vinnande leverantör tillfälle att yttra sig. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/IB LOU) Ann Rittri Rådman Föredragande i målet har varit M Georgsson. 3199-17 5 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbet:vidariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har k01runit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. 01n samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behö,-er de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nun1mer sa1nt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran on1 prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Potts. nästasida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domsrgl.se