9.DEC.2016 9:33 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mälnr NR. 6868 S. 2 Sida 1 (5) I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE Linde Material Hantering, 556542-4297 Kå:rebogatan 7 418 78 Göteborg MOTPART Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg KSnr SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU 2016-12-08 10125-16 Meddelad i Göteborg "1�� -·12- 0 9 l.-,tv Avd Dnr Aktbll FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 448076 Postadress Box53197 400 1S Göteborg Besök.sadress Sten Stw:egatan 14 Telefon Telefax 031-7327000 031-7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-:fredag 08:00-16;00 KONKURRENSVERKET 9. DEC.2016 9:34 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND NR.6868 S. 3 Sida2 DOM 10125-16 2016-12-08 Forvaltningsratten GBG Västra Götalandsregionen genomför en ramavtalsupphandling av Truckar m.m., dnr RS 3600-2015. Av tilldelningsbeslut den 19 september 2016 framgår att andra leverantörer än Linde Material Hantering AB (Linde) vunnit upphandlingen. Anbudet från Linde har forkastats, eftersom samtliga ska�krav inte var uppfyllda. YRKANDEN M.M. Linde ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. Referenser Deras tolkning av referenser är att de i dag är en godkänd leverantör till flera enheter inom VGR. Deras tolkning av förfrågningsunderlaget är därför att VGR kan anv�da interna referenser i stället ilir externa referenser då bolaget sedan lång tid är befintlig leverantör till VGR. På begäran kan givetvis externa referenser lämnas. Kvalitetsarbete och Miljöarbete Linde är certifierat enligt lSO 9001:2008 respektive ISO 14001:2004. Det är deras fasta övertygelse att de har laddat upp dessa dokument på rätt sätt, men vet inte varför de inte har gått igenom. Det finns inte heller några skäl for att de skulle underlåta att bifoga dessa då det är ett standardförfarande i dessa sammanhang. Eftersom Linde är befintlig leverantör, har deras certifikat vistas upp tidigare. Av bifogad anbudss!fil1111anställning :fram.går att Linde hade vunnit flera trucktyper om anbudet utvärderats. Skadan medför uteblivna intäkter, 9. DEC.2016 9:34 Forvaltningsratten GBG NR.6868 S. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2016-12-08 Sida3 10125-16 VGR yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Referenser Linde är en befintlig le verantör till VGR i dag. Trots detta måste Linde vid en ny upphandling följa alla angivna krav och ge in efterfrågade dokument. Det är inte möjligt att beakta det förhållandet att Linde bedömdes vara kvalificerad i en tidigare upphandling som VGR har gjort. Ett sådant agerande skulle innebära en särbehandling i strid med likabehandlings­ principen. Eftersom Linde inte har lämnat efterfrågade referenser, har de inte uppfyllt ställt ska-lcrav oc� kan dänned inte kvalificera sig för utvärdering. Kvalitets- och miljöarbete VGR har inte tagit emot de efterfrågade certifikaten i Lindes anbud, VGR har även kontrollerat med upphandlingssystemet Amesto vilka handlingar som har �addats upp i systemet. Där framgår det att några certifikat inte har laddats upp. Sammantaget har Linde alltså inte skickat in efterfrågade certifikat. Det liar heller inte varit möjligt att beakta dokument som Linde har gett in i tidigare upphandling eller vid besök hoe VGR för att fylla ut "luckor'' i nu aktuellt anbud. Då Linde inte har skickat in efterfrågade dokument har de inte uppfyllt ställt ska-krav och därmed inte kunnat kvalificera sig. Det är anbudsgivarens ansvar att se till att efterfrågade dokument ät korrekt inlämnade. Detta är: också möjligt för anbudsgivarna att kontrollera i upphandlingssystemet. Då Linde inte har uppfyllt de ställda ska-kraven i upphandlingen, har det inte varit möjligt att kvalificera dem för utvärdering, Mot denna bakgrund har beslutet att utesluta Linde inte varit i strid med 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. 9. DEC.2016 9:34 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Sida4 Forvaltningsrallen GBG NR.6868 S. 5 DOM 10125-16 2016-12-08 SKÅLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Frågan i målet är om det finns sådana brister i upphandlingen att det finns skäl för ingripande med stöd av bestämmelserna i LOU. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll a-v om det fmns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Som huvudprincip gäller att den part som. gör gällande att en upp� handling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omstliudigheter han grundar sin talan och att forvåltningsrätten endast bar beakta de grunder som sökanden har framfört i målet, jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett lik.värdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning En huvudprincip i LOU är att Epibud som inte uppfyller samtliga i farw :frägningsunderlaget uppställda ska-krav inte ska beaktas vid utväcderingen. De ska-krav som anges i förfrågningsunderlaget måste alltså vara uppfyllda · för att anbudet ska kwma prövas. 9. DEC.2016 9:34 NR.6868 S. 6 Sida 5 DOM 10125-16 2016-12-08 Det är ostridigt att det i upphandlingen ställs krav på att b:ifoga referenser och ce11ifikat till anbudet. L_indes anbud är ofullständigt när det gäller referenser och certifikat avseende kvalitets- och miljöarbete. Anbudet har därmed inte uppfyllt kraven i kvalificeringsfäsen, vilket ät en förutsättning för att bolaget ska få delta i den fortsatta utvärderingen. Linde gör nu gällande att denna infonnation redan finns hos VGR och att efterfrågade certifikat har lämnats i anvisat up,Phandlingssystem. I förfrågningsundedaget har angetts vilka krav som ställs på leverantörerna i fråga om referenser oc� certifikat. Vid sådant förhållande har det ålegat Lindeattefterkommadekravsoll:1-ställtsupp.Detharintevaritmöjligtför VGRattbeaktaattLindeientidigareupphandlingharantagitssom leverantör till VGR eller att Linde tidigare har visat upp efterfrågade certifikat, eftersom det hade stått i strid med likabehandlingsprincipen. Det är också anbudsgivaren som står risken för att deras anbud inte nåt den upphandlande myndigheten. VGR har därför haft fog for att förkasta anbudet från Linde och ansökan ska alltså avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) artmann Rådman För�agande i målet har varit föredragande juristen Michael Koch. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Forvaltningsratten GBG