FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Foria AB, 556069-1684 Box 19186 152 28 Södertälje DOM 2011-10-24 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) Mål nr 18030-11, 18701-11 och 18702-11 Enhet 12 Ombud: Elin Liljeblad Laine Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART 1. Telge AB Box 633 151 27 Södertälje 2. Södertälje kommun 151 89 Södertälje 3. Nykvarns kommun 155 80 Nykvarn Ombud: Eric Cedergren Telge Inköp AB Box 633 151 27 Södertälje SAKEN .Qo_s_s__...,;A:..:.:k.;.;;:tb:;;.:,i:...I --.J Överprövning av en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 174231 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18030-11 Allmänna avdelningen BAKGRUND,YRKANDEN,M.M. Telge AB, Södertälje kommun och Nykvarns kommun har genomfört en upphandling av maskintjänster. Upphandlingen var uppdelad i sju an­ budsområden och ett öppet förfarande användes. De upphandlande myn­ digheterna angav i tilldelningsbeslut den 25 augusti 2011 att avtal gällande anbudsområdena 1, 3, 4, 5, 6 och 7 kommer att tecknas med AB Styrhytten (Styrhytten). Foria AB (Foria) ansöker om överprövning av upphandlingen såvitt avser de ovan angivna anbudsområdena och yrkar i första hand att förvaltnings­ rätten ska rätta upphandlingen på så sätt att Styrhyttens anbud ska förkastas och i andra hand att förvaltningsrätten ska ålägga Telge AB, Södertälje kommun och Nykvarns kommun att göra om upphandlingen beträffande anbudsområdena 1, 3, 4, 5, 6 och 7. Till stöd för sin talan anför Foria bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget till upphandlingen fanns angivet vilka dokument som skulle bifogas anbuden. För samtliga anbudsområden gällde att en beskrivning av aktuell maskin samt en prislista på övriga tillbehör skulle bifogas. Styrhytten har bifogat en sådan tillbehörslista och har däri bl.a. offererat "[s]aneringsvätska för ca 10 lit. oljeutsläpp, 15 kr/tim". Att sådan vätska ska ingå i samtliga för upphandlingen aktuella maskiner är ett lag­ krav och ska därför ingå i totalpriset, trots att så ej specifikt anges i för­ frågningsunderlaget. Det är uppenbart att någon saneringsvätska inte har ingått i grundpriset i Styrhyttens anbud. För anbudsområde 4 anges i kravspecifikationen att maskinen ska väga minst 16 ton och i sitt grnndutförande ha en utskjutbar sticka. Styrhytten har offererat en maskin som enligt specifikation väger 14,4- 15,8 ton och som saknar utskjutbar sticka. Styrhyttens anbud ska därför förkastas. För I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18030-11 Allmänna avdelningen det fall så inte sker, ska upphandlingen göras om eftersom förfrågningsun­ derlaget är otydligt. Underlaget anger nämligen inte tydligt huruvida vikt­ kravet är inklusive eller exklusive extrautrustning. Detta har lett till att an­ buden inte har kunnat jämföras. Samma otydlighet återfinns beträffande anbudsområdena 5, 6 och 7 där det inte tydligt framgår om offererad ma­ skin ska hålla sig inom angivet viktspann med eller utan de komponenter som anges i respektive kravspecifikation. Förfrågningsunderlaget är såle­ des behäftat med otydligheter och upphandlingen bryter mot transparens­ och likabehandlingsprinciperna. Generellt sett har Foria och Styrhytten tolkat kravspecifikationen på olika sätt ifråga om vilka komponenter som ska ingå i anbudspriset för maski­ nerna. Ett exempel på detta är anbudsområde 5 och 6, hjulburna grävma­ skiner, där Foria har förstått att "djupschaktskopa" och "schaktskopa med tänder" ska ingå i anbudspriset eftersom maskinerna utan dessa inte kan utföra de arbeten som upphandlingen gäller. Styrhytten däremot har lagt dessa båda komponenter i prislistan för övriga tillbehör (90 respektive 10 kr/timma) och har på så sätt kunnat lägga ett avsevärt lägre anbudspris än Foria. Foria har till följd av ovan angivna begångna fel lidit skada eftersom bola­ get vid en korrekt utförd upphandling hade haft möjlighet att erhålla ram­ avtalen för samtliga anbudsområden. Telge AB, Södertälje kommun och Nykvarns kommun bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Saneringsvätska krävs enligt lag och det har därför bedömts att sådan ingår i de offererade maskinerna, så även i de maskiner Styrhytten har offererat. I de refererade tillbehörslistorna redovisar Styrhytten för utrustning de kan tillhandahålla utöver minimi- och lagstadgade krav. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 18030-11 Beträffande anbudsormåde 4 anges i specifikationen tydligt vad som ska ingå i maskinens grundkrav. Här framgår krav på storlek och på vilken utrustning som ska ingå i maskinens grundutförande. Alla krav har upp­ fyllts av anbud från Styrhytten som angett att "[.. .] med efterfrågad ut­ skjutbar sticka, inkl. rototilt, uppgår totalvikten för maskinen till mer än 16 ton". Upphandlingen har inte brutit mot några grundläggande principer. Det finns inte heller fog för att anse att Foria har lidit eller kan komma att lida skada till följd av förfrågningsunderlaget. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser En leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får enligt 16 kap. 1 § LOU i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 §§ samma lag. Enligt 16 kap. 5 § LOU ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i samma lag, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18030-11 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning De fordon som är i fråga i upphandlingen måste rimligen kunna förväntas uppfylla grundläggande krav vad gäller t.ex. säkerhet och miljö; utan att så uttryckligen specificeras i kravspecifikationerna. Med detta sagt kan kon­ stateras att det inte finns några uppgifter i målet som tyder på att sane­ ringsvätska- som ostridigt ska finnas tillgängligt i arbetsfordon- inte har ingått i den offert som Styrhytten har lämnat. Det finns därför inte skäl för något ingripande i denna del. I kravspecifikationen gällande anbudsornråde 4 anges att den hjulburna grävmaskinen ska ha en "storlek [om] minst 16 ton" samt att den ska vara utrustad med en "utskjutbarsticka". Styrhytten har beträffande sin offerera­ de maskin angett att "[d]et bör särskilt noteras att med efterfrågad utskjut­ bar sticka, inkl. rototilt, uppgår totalvikten för maskinen till> 16 t[on]. I maskinens grundutrustning ingår stödben och schaktblad/frontskopa". Så­ vitt framgår uppfyllde därvid Styrhytten det angivna kravet och någon skyldighet att förkasta anbudet kan därmed inte anses ha förelegat. Något ingripande är således inte heller aktuellt i denna del. I fråga om anbudsområdena 6 och 7 anges i kravspecifikationerna att grävmaskinerna bl.a. ska vara utrustade med planerskopor, tjältand och kabelskopa. Varken djupschaktskopa eller schaktskopa med tänder nämns i specifikationen som enligt förvaltningsrättens mening inte kan anses vara otydlig. Något ingripande är därmed inte heller aktuellt i denna del. Den osäkerhet som möjligen kan ha uppstått i anledning av de krav som ställts på maskinernas vikt, är enligt förvaltningsrättens bedömning vidare inte av så allvarligt slag att transparensprincipen kan anses ha överträtts. I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18030-11 Det finns heller inte grund för slutsatsen att någon annan av principerna angivna i 1 kap. 9 § LOU har åsidosatts. Som framgår ovan saknas förutsättningar för ett ingripande enligt LOU. Forias ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) '--1:;J,_Jeflte Eriksson Rådman Föredragande har varit Håkan Jöngren I STOCKHOLM Allmänna avdelningen rtrrm-lt!Jllt� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommet till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit ell.er det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillst.ånd inte meddel.as står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddel.as. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill. styrka med varje särskilt bevis. Skrivel.sen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om · klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall. får avtal slutas nä.r tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet ell.et upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedel.bart. Ett överklagande av rättens avgörande f'at inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnin rätten. 1. den klagandes namh, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och tel.efonnuromer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa , uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, DV 3109/1A LOU gs