Dok.Id 242287 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 - 732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Kallbergs i Stenungsund AB, 556600-1912 StrandvŠgen 52 444 31 Stenungsund Ombud: Jur. kand. Mattias Augustson Ulf Hjelstršm AdvokatbyrŒ AB Box 5050 426 05 VŠstra Fršlunda MOTPART Uddevalla kommun 451 81 Uddevalla SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I G…TEBORG S…KANDE DOM 2013-12-19 Meddelad i Gšteborg MŒl nr 12174-13 Avdelning 3 Enhet 32 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 031 - 711 78 59 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12174-13 E I G…TEBORG BAKGRUND Uddevalla kommun (kommunen) har genomfšrt en upphandling avseende vitvaror och hushŒllsprodukter, dnr 18-2013. Av tilldelningsbeslutet den 31 oktober 2013 framgŒr att KšksaffŠren Spisen AB vunnit upphandlingen. YRKANDE M.M. Kallbergs i Stenungsund AB (bolaget) ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen ska gšras om och i andra hand att upphand- lingen fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts pŒ sŒ vis att en ny kvalifi- cering, ny kontroll av uppfyllnad av krav och utvŠrdring gšrs i anbudsut- vŠrderingen. Bolaget anfšr till stšd fšr sin talan bl.a. fšljande. Kommunen ansŒg att bolaget inte lŠmnat ett komplett anbudsunderlag pŒ tvŒ punkter, punkterna 3.2 och 3.5. Bolaget bestrider att sŒ Šr fallet. Bolaget har givit in ett anbudsunderlag Šven avseende dessa punkter. Punkterna avser kortfat- tad beskrivning av ÓKompetens och teknisk kapacitetÓ respektive ÓKvali- tetssŠkringÓ. Fšr det fall kommunen ansett att ansškan inte var komplett i dessa delar skulle kommunen ha kontaktat bolaget fšr att ge det mšjlighet att fšrtydliga eller komplettera anbudet, detta sŠrskilt med beaktande av att det Šr frŒga om tvŒ kortfattade beskrivningar av i huvudsak sakfšrhŒllan- den. NŒgon annan anbudsgivare skulle inte ha missgynnats av att bolagets givits mšjligheten att fšrtydliga eller komplettera det uppenbara fel som pŒstŒs fšreligga i anbudet. Vid kontroll av uppfyllande av krav i anbudsut- vŠrderingen kontaktade kommunen anbudsgivarna fšr korrigering av an- buden sŒ att dessa skulle uppfylla kraven. Bolaget kan komma att lida skada av kommunens bristfŠlliga hantering av bestŠmmelserna i LOU dŒ bristerna omšjliggjort att bolaget tilldelas kontrakt i upphandlingen. Ð Infšr ansškan om šverpršvning begŠrdes samtliga handlingar ut frŒn kommunen. Den bilaga som avsŒg punkterna 3.2 och 3.5 och vilken givits in till kommunen fanns inte med i de handlingar som kommunen lŠmnade ut, trots att den aktuella handlingen skickats av bolaget till kommunen i 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12174-13 E I G…TEBORG samma kuvert som švriga mottagna anbudshandlingar. Med anledning hŠrav Šr handlingen inte signerad. Kommunen anser att ansškan ska avslŒs och anfšr bl.a. fšljande. Anbudsšpp- ningen fšrrŠttades den 17 oktober 2013, šppningsprotokoll fšrdes och samt- liga inkomna handlingar signerades vid anbudsšppningen. NŠr det gŠller an- budet frŒn bolaget fanns den handling som avser punkterna 3.2 och 3.5 inte med bland anbudshandlingarna. Beskrivningarna Šr obligatoriska krav i kvali- ficeringsfasen enligt anbudsinbjudan. Samtliga sidor i de bilagor som bolaget hŠnvisar till i begŠran om šverpršvning Šr signerade av kommunens handlŠg- gare, fšrutom handlingen som avser punkterna 3.2 och 3.5 Ð vilken Šr osigne- rad. Den Šr osignerad just pŒ grund av att den inte fanns med i anbudet och fšrst nu givits in i mŒlet. Kommunen har dŠrmed inte tagit del av bilagan i ett tidigare skede. Bolaget har pŒ grund av bristen inte befunnits kvalificerad i upphandlingen. Det finns en mšjlighet fšr upphandlande myndighet att be- gŠra fšrtydligande eller komplettering, men det Šr inte ett krav att sŒ ska gš- ras. Ingen annan anbudsgivare har i kvalificeringsfasen fŒtt lŠmna vare sig fšrtydligande eller komplettering. Bedšmning att bolaget inte skulle kvalifi- ceras med de brister som fšrelegat i anbudet kvarstŒr. Ð Vad gŠller det andra steget i anbudsutvŠrderingen visade det sig att inget anbud helt uppfyllde de stŠllda obligatoriska kraven. Kommunen švergick dŒ i ett fšrhandlat fšrfa- rande utan fšregŒende annonsering fšr att sŠkerstŠlla att anbud skulle komma att uppfylla stŠllda krav genom fšrhandling med en eller flera anbudsgivare. Kommunen avgrŠnsade antalet till de anbud som kvalificerat sig fšr utvŠrde- ring. Upplysningsvis kan sŠgas att bolagets anbud, fšr det fall det varit kvali- ficerat, inte heller uppfyller samtliga obligatoriska krav. Bolaget har inte fog fšr att pŒstŒ att det kan komma att lida skada pŒ annan grund Šn genom sitt eget bristfŠlliga anbud, dŒ bolaget Šr orsak till att anbudet inte kvalificerats. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12174-13 E I G…TEBORG DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i den lagen och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts (16 kap. 6 € LOU). Av 9 kap. 8 € fšrsta stycket LOU framgŒr att en upphandlande myndighet fŒr tillŒta att en anbudssškande eller anbudsgivare rŠttar en uppenbar fel- skrivning eller felrŠkning eller nŒgot annat uppenbart fel i anbudsansškan eller anbudet. Enligt andra stycket i paragrafen fŒr myndigheten begŠra att en anbudsansškan eller ett anbud fšrtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkurrensbegrŠnsning. Myndigheten fŒr ocksŒ begŠra att en leverantšr fšrtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. LOU. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Den primŠra frŒgan i mŒlet Šr om kommunen haft rŠtt att diskvalificera bo- laget frŒn den aktuella upphandlingen pŒ den grunden att bolaget inte givit in ett komplett underlag enligt anbudsinbjudan. Enligt punkterna 3.2. och 3.5 i anbudsinbjudan skulle anbudsgivarna lŠmna vissa uppgifter avseende kompetens och teknisk kapacitet respektive kvalitetssŠkring. Bolaget gšr gŠllande att sŒdana uppgifter lŠmnades i sam- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12174-13 E I G…TEBORG band med att anbudet gavs in, medan kommunen hŠvdar att nŒgra sŒdana uppgifter inte lŠmnades. Det Šr den som ansšker om šverpršvning som ska visa att den upphand- lande myndigheten agerat pŒ sŠtt som strider mot LOU. I 9 kap. 7 € LOU Šr det sŠrskilt reglerat hur šppnandet av anbud ska gŒ till. Vid fšrrŠttningen ska fšras en sŠrskild fšrteckning som ska bestyrkas av dem som deltar i fšrrŠttningen. Det ligger i sakens natur att en sŒdan fšr- teckning har ett mycket starkt bevisvŠrde om det uppkommer tvist om vad som fšrekommit vid fšrrŠttningen. Den handling som innehŒller bolagets redogšrelse fšr punkterna 3.2 och 3.5 i anbudsinbjudan Šr inte Ð i motsats till švriga handlingar i anbudet Ð signe- rad av de tvŒ personer som deltog i fšrrŠttningen. Mot kommunens bestri- dande kan bolaget dŠrfšr inte anses ha visat att det givit in ett komplett un- derlag enligt anbudsinbjudan. Kommunen har dŠrfšr haft rŠtt att diskvalificera bolaget frŒn den aktuella upphandlingen. NŠsta frŒga i mŒlet Šr dŒ om kommunen haft en skyldighet Ð eller rŠtt Ð att lŒta bolaget komplettera sitt anbud i de delar det inte varit komplett enligt anbudsinbjudan. En myndighet fŒr begŠra att ett anbud fšrtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk fšr sŠrbehandling eller konkurrensbegrŠnsning. Redan av begreppen ÓfšrtydligandenÓ och ÓkompletteringÓ fšljer emellertid att det endast Šr befintliga uppgifter som fŒr bli fšremŒl fšr fšrtydligande eller komplettering, dvs. redan ingivna uppgifter fŒr konkretiseras. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12174-13 E I G…TEBORG Som konstaterats ovan har bolaget inte givit in de aktuella uppgifterna fšre det att anbuden šppnades. Det har dŠrfšr inte varit mšjligt att dŠrefter fšr- tydliga eller komplettera anbudet med de uppgifter som saknats. Den avslutande frŒgan i mŒlet Šr om kommunens agerande att švergŒ till fšrhandlat fšrfarande medfšrt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Eftersom anbudet frŒn bolaget vid den utvŠrdering som lŒg till grund fšr tilldelningsbeslutet Ð till fšljd av bolagets eget agerande Ð inte uppfyllde kraven fšr kvalificering kan bolaget inte anses ha kunnat komma att lida skada till fšljd av kommunens agerande. Det fšreligger sŒledes inte heller pŒ denna grund skŠl fšr ŒtgŠrd enligt LOU. Bolaget har inte visat att nŒgon bestŠmmelse i LOU har Œsidosatts. Ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Magnus Nylander RŒdman Fšredragande har varit M Georgsson. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket