FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-06-28 Meddelad i Stockholm Målm 6801-11 Enhet 17 � �- . =- Sida 1 (5) llt....::P.'.11:i;,; Aktbil CC Plåtslageri AB, 556164-2967 Skydraget 40 163 55 Spånga MOTPART Micasa Fastigheter i Stockholm AB, 556581-7870 Box 17211 104 62 Stockholm SAKEN 2011 -06- 2 9 Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling-LOD DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 6 april 2011 upphör där­ med att gälla. Avd Dnr Doss "" •w:::� Dok.Id 133338 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 115 76 Stockholm E-post: KONKURRENSVERlr(ET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6801-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Micasa Fastigheter i Stockholm AB (nedan Micasa) genomför en upphand­ ling av entreprenader avseende Ramavtal plåtarbeten och snöskottning. Enligt tilldelningsbeslut den 24 mars 2011 har Micasa beslutat att tilldela annat företag än CC Plåtslageri AB kontrakt. CC Plåtslageri AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och anför till stöd för sin talan bland annat följande. Micasa har utsett ett bygg­ företag att utföra �jänstema. Enligt administrativa föreskrifter i förfråg­ ningsunderlaget (under AGC/AFD.34) ska entreprenörens personal ha god utbildning, kunskap och erfarenhet av de arbetsuppgifter som uppdraget omfattar. Detta är inte krav man kan ha på ett byggföretag utan på ett plåt­ slageri eftersom det handlar om plåtarbeten på tak. Vidare står det under AFB.15 att det är två entreprenörer man avser att teckna kontrakt med, en entreprenör per område. Byggföretaget har dock erhållit ramavtal beträf­ fande både nord och syd.-I yttrande anför bolaget vidare att det i referen~ sema för byggbolaget inte framkommer något om plåtarbeten. Micasa bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin inställning bland annat följande. Upphandlingen utvärderas mot lägsta pris. Tilldelad entreprenör uppfyller samtliga kvalificeringskrav. För att säkerställa den tekniska utförandekvaliten har Micasa begärt två referenser i kvalifice­ ringsfasen. Referensuppdragen avsåg ramavtal/återkommande uppdrag inom såväl plåtarbeten som snöskottning av tak. Referensen skulle lämna ett medelbetyg motsvarande minst 3,7 på en femgradig skala för att an­ budsgivaren skulle godkännas. Specifika frågeställningar i påståendefonn har ställts mot plåtarbeten samt snöskottning av tak. Föreslagen entrepre­ nör har i refererat ombyggnadsuppdrag visat mycket god förmåga att se till så att genomförandet sker i enlighet med beställning, se till så att genomförandet slutförs inom avtalad tid, Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6801-11 lösa frågor på plats utan orimliga krav på ändrings- eller pristillägg, bevaka och tillse att funktionen blir som projekterat, kontinuerligt informera hyresgäster och andra som berörs av pro­ jektet samt med kvalitet och engagemang genomföra uppdraget till full belå­ I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tenhet. Föreslagen entreprenör har i snöskottningsuppdrag på tak visat mycket god fö1måga att hålla lovade inställelsetider, avspärra enligt gällande regler samt med kvalitet och engagemang genomföra uppdraget till full belå­ tenhet. Tilldelad entreprenör har lämnat två referenser, vilka har lämnat mycket goda omdömen med ett medelbetyg på 4,4 vilket väl kvalificerade dem i upphandlingen. Under AFB.51 "Krav på omsättning" står att anbudsgivare ska ha en omsättning på minst fem miUoner kronor per entreprenad. Detta innebär att en anbudsgivare med en omsättning på minst fem miljoner kan lämna an­ bud på båda områdena men endast bli tilldelad ett, medan ett företag som omsätter minst 10 miljoner kan tilldelas båda områdena. Bevis på detta kontrolleras via UC och behöver �j bifogas anbudet. Eftersom entreprenö­ ren som hade lämnat lägst pris på såväl entreprenad Norr som Syd hade en omsättning över l O miljoner kronor tilldelades denne båda entreprenader­ na. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlingen av det ramavtal som ligger till grund för nu aktuellt avrop påbörjades före den 15 juli 2010 och LOU ska därför tillämpas i den lydel­ se som var gällande före denna tidpunkt. I 1 kap. 9 § LOU i tillämplig lydelse anges följande. Upphandlande myn­ digheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ p01iionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § första stycket samma lag framgår följande. En leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § första stycket samma lag anges följande. Om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Vad inledningsvis gäller frågan huruvida en och samma entreprenör kan tilldelas båda de aktuella entreprenaderna konstaterar förvaltningsrätten att Micasa gjort gällande att det av underlaget punkten AFG.51, krav omsätt­ ning, framgår att en anbudsgivare med en omsättning på minst fem miljo­ ner kunnat lämna anbud på båda områdena men endast bli tilldelad ett, medan ett företag som omsätter minst 10 miljoner kunnat tilldelas båda områdena. Bolaget har inte bestritt detta förhållande. Den vinnande entre­ prenören har enligt utredningen har en omsättning över 10 miljoner kronor. Sida 4 6801-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 6801-11 De krav som en upphandlande myndighet ställer i förfrågningsunderlaget kan uttryckas i så kallade skall-krav, vilka är ovillkorliga för att anbud ska komma ifråga för antagande. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skall-krav får inte antas eftersom det skulle strida mot principen om lika­ behandling av anbudsgivama. I målet har framkommit att vinnande anbudsgivares referenser har bekräf­ tat att de uppfyller ställda krav. Micasa har därmed inte handlat i strid med 1 kap. 9 § LOU och bolaget kan därigenom inte anses ha lidit eller kunnat komma att lida skada. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att vad bolaget anfört inte visar att upphandlingarna har genomförts i strid mot LOU eller gemen­ skapsrätten. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a LOU). uifD Maria Ek Old�jö Rådman Föredragande har varit Åsa Gren. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förv:altningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller iämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i bmmattätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillståud om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva över.klagandet, Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarritten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med öve.rklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lärrrnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnum.tner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av forvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas .innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall far avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig info:t:t:nation finns i 16 kapitlet i de ovan angivnå lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överkla kan Ni vända Er till gar förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU