Dok.Id 91153 Postadress Box 849 971 26 Luleå Ombud för 1-15, Joel Bergström Region Norrbotten 971 89 Luleå Besöksaclress Skeppsbrogatan 43 Telefon 0920-29 54 90 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LULEÅ 2017-09-20 Mål nr 1310-17 och 1330-17- - 1343- 1 7 MOTPARTER I) Region Norrbotten 2) Arjeplogs kommun 3) Arvidsjaurs kommun 4) Bodens kommun 5) Gällivare kommun 6) Haparanda stad 7) Jokkmokks kommun 8) Kalix kommun 9) Kiruna kommun I 0) Luleå kommun 11) Pajala kommun 12) Piteå kommun 13) Älvsbyns kommun 14) Överkalix kommun 15) Öve1tomeå kommun Meddelad i Luleå SÖKANDE KONKURRENSVERKE Avd Mölnlycke Health Care AB, 556547-5489 Ombud: Advokaten Lars Arrhed och juristen Hanna Lundqvist Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg Dnr KSnr Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 �;., ._._,......... ____ .. 0920-22 04 59 Aktbll FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- I LULEÅ 2017-09-20 - 1343-17 SAKEN Överprövning enligt lagen (2016: 1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- I LULEÅ 2017-09-20 - 1343-17 BAKGRUND Region Norrbotten och kommunerna ovan (Region Norrbotten m.fl.) har genomfört en upphandling (öppet förfarande) av ramavtal avseende sår­ vårdsartiklar, dnr 356-16. Upphandlingen är uppdelad på olika positioner och områden. BSN Medical tilldelades kontraktet för position 225 medan Smith & Nephew tilldelades kontraktet för positionerna 375-390. Mölnlycke Health Care AB var en av anbudsgivarna avseende de aktuella positionerna. PARTERNAS INSTÄLLNING Vad Mölnlycke Health Care AB framför Mölnlycke Health Care AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen avseende position 225 och positionerna 375- 390 ska rättas på så sätt att Region Norrbotten m.fl. genomför en förnyad anbudsutvärdering där BSN Medical, Smith & Nephew och Medie Sverige AB:s anbud förkastas avseende position 225, och Medie Sverige AB, Hart­ mann-ScandiCare AB, Smith & Nephew och Vi Tri Medical AB:s anbud förkastas avseende positionerna 375-390. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen avseende position 225 och positionerna 375-390 ska göras om. Bolaget framför i huvudsak följande. Region Norrbotten m.fl. har agerat i strid mot likabehandlings - och transparensprincipen genom att utvärdera BSN Medical, Smith & Nephew och Mediq Sverige AB:s anbud avseende position 225, och Mediq Sverige AB, Hartmann-ScandiCare AB, Smith & Nephew samt Vi Tri Medical AB:s anbud avseende positionerna 375-390. Anbuden uppfyller inte samtliga obligatoriska krav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- ILULEÅ 2017-09-20 - 1343-17 Om kraven i upphandlingsdokumenten ska tolkas på det sätt som Region Norrbotten m.fl. har gjort vid prövningen av anbuden är kraven otydliga och står därmed i strid med transparensprincipen. Bolaget hade tilldelats kon­ trakt avseende position 225 och positionerna 375-390 om inte Region Norr­ botten m.fl. hade utvärderat dessa anbud felaktigt. Bolaget har därmed lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av felen i upphandlingen. Positionerna 375- 390 utvärderas och tilldelas gemensamt som utvärde­ ringsområde 7. Kraven på produkterna som ska offereras för respektive po­ sition framgår av bilagan produktspecifika krav (F2 Anbudsforrnulär) Av Punkt 4.7 i de administrativa föreskrifterna framgår att de produktspecifika kraven ska vara uppfyllda och att information som anges i varje positions rubrik ska tolkas som ett obligatoriskt krav. I bilaga Anbudsmall, framgår vilka aitiklar som Region Norrbotten m.fl. för närvarande använder på respektive position. Dessa ska ses som en guide till vilken typ av produkt som efterfrågas, se svaret på fråga 2 i frågor och svar. Vid anbudstidens utgång hade BSN Medical, Smith & Nephew, Mediq Sve­ rige AB och bolaget kommit in med anbud avseende position 225. Avse­ ende positionerna 375-390 hade Mediq Sverige AB, Hartmann-ScandiCare AB, Smith & Nephew, Vi Tri Medical AB och bolaget kommit in med an­ bud. Region Norrbotten m.fl. tilldelade BSN Medical kontrakt avseende position 225 och Smith & Nephew kontrakt avseende positionerna 375-390. Position 225, förbanden ska vara vätsketransporterande Region Norrbotten m.fl. anger i rubriken till position 225 att de efterfrågar ett vätsketransporterande förband. Enligt punkt 4.7 i de administrativa före­ skrifterna utgör positionens rubrik ett obligatoriskt krav. Ett transporterande 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310- 17 och 1330 -17- I LULEÅ 2017-09 -20 - 1343-17 förband skiljer sig från ett absorberande förband genom att det transporter­ ande förbandet transporterar vätska genom förbandet till ett ytterförband. Detta till skillnad från ett absorberande förband som håller kvar vätskan i förbandet. De olika förbanden skiljer sig väsentligt åt i funktion och användningsom­ råde. Ett absorberande förband kan endast hantera en viss mängd vätska och måste därför bytas med hög frekvens. En hög bytesfrekvens hindrar en ostörd sårläkning och kan leda till försämring av såret och obehag för pati­ enten. Vid användning av ett vätsketransporterande förband transporterar förbandet bort vätskan från såret till ett ytterförband. Det innebär att huden hålls torr. Ett vätsketranspmterande förband behöver i normala fall endast bytas ungefär en gång per vecka, vilket bidrar till ostörd sårläkning. Ett transporterande förband verkar skyddande för skör hud och används till prematura barn och brännskadade patienter. Absorberande respektive transporterande förband har olika användningsom­ råden och används för olika typer av sår. Av upphandlingsdokumentet framgår att den produkt som regionen använder idag för den aktuella posit­ ionen är Mepilex Transfer vilket är ett transporterande förband och också den korrekta referensprodukten på position 225. Av frågor och svar framgår att de aitiklar som Region N01Tbotten m.fl. använder idag på respektive po­ sition ska ses som en guide till vilken produkt som Region Norrbotten m.fl. är ute efter. Region Norrbotten m.fl. efterfrågar således ett vätsketransporte­ rande förband. Varken BSN Medical, Smith & Nephew eller Mediq Sverige AB har avse­ ende position 225 offererat förband som uppfyller kraven på att vara vätske­ transporterande. De offererade produkterna har egenskaper som står direkt i FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- 6 I LULEÅ 2017-09-20 strid med de produktspecifika kraven i upphandlingsdokumentet att förban­ den ska vara vätsketransporterande. Anbuden upp.fyller inte obligatoriska krav - 1343-17 Den anbudsgivare som Region Norrbotten m.fl. tilldelade kontraktet avse­ ende position 225, BSN Medical, har för den aktuella positionen offererat ett förband benämnt Cultimed Siltec som är ett absorberande förband. Det framgår av produktblad till BSN Medicals anbud att det är ett absorberande förband och bekräftas även genom att Region Norrbotten m.fl. tilldelat BSN Medical och Cultimed Siltec kontrakt även avseende position 230-275 som utgör just absorberande förband. Inte heller de produkter som Smith & Nephew och Mediq Sverige AB offe­ rerat uppfyller kraven. Bolaget uppfyller kraven och har till position 225 offererat en produkt be­ nämnd Mepilex transfer som är ett vätsketransporterande förband. Av pro­ duktbladet framgår att förbandet transporterar sårvätska bort från såret och är lämpligt för stora och vätskande sår. Bolagets offererade produkt uppfyll­ ler därmed kravet på att produkten ska utgöra ett vätsketransporterande för­ band. Positionerna 375-390,förbanden ska vara anpassadeför postoperativa sår Region Norrbotten m.fl. har angett i rubriken till positionerna 375-390 att de efterfrågar postoperativa förband. Av generella krav på förband framgår att de postoperativa förbanden ska ha skonsam vidhäftningsfötmåga och inte skada omkringliggande vävnad. Den produkt som Region Norrbotten m.fl. använder idag på de aktuella positionerna är Mepilex Barder Post-op vilket 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- !LULEÅ 2017-09-20 är en guide till vilken typ av produkt som efterfrågas. Region Norrbotten m.fl. efterfrågar alltså ett förband som är särskilt utvecklat och anpassat för de utmaningar ett operationssår ställs inför. Förbandet ska absorbera höga mängder sårvätska, sitta kvar länge utan att orsaka läckage samt ha transpa­ renta kanter för att vårdpersonal ska kunna inspektera såret utan att behöva avlägsna det. Anbuden uppfyller inte obligatoriska krav Av utvärderingsbilaga framgår att Region Norrbotten m.fl. själva har upp­ märksammat att Hartmann-ScandiCare AB:s offererade produkt inte upp­ fyller kraven. - 1343-17 Smith & Nephew har för de aktuella positionerna 375-390 offererat ett för­ band benämnt OpSite Post-Op Visible. Av produktbladet framgår att för­ bandet är till för låga till måttliga vätskenivåer. Detta kan orsaka läckage vid operationssår. OpSite Post-Op Visible har akrylathäfta vilket inte anses som en skonsam vidhäftning. Studier visar att vidhäftning med akrylathäfta ökar risken för skada på huden jämfört med silikonvidhäftning. OpSite Post-Op Visible uppfyller inte kraven på skonsam vidhäftning och att inte skada om­ kringliggande vävnad. OpSite Post-Op Visible saknar egenskaper som är centrala för postoperativa förband. Inte heller de produkter som Mediq Sverige AB och Vi Tri Medical AB offererat uppfyller kraven. Bolaget uppfyller kraven och har offererat en produkt benämnd Mepilex Border Post-op som är särskilt utvecklad och anpassad för postoperativa sår. Den av bolaget offererade produkten är också den som används av Region Norrbotten m.fl. idag och får även anses vara den produkt som efterfrågas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och1330-17- 8 I LULEÅ 2017-09-20 Rättelse är en tillräcklig åtgärd - 1343-17 Bolaget anser att det är tillräckligt att utvärderingen rättas på så sätt att Region Norrbotten m.fl. genomför en förnyad anbudsutvärdering. Om för­ valtningsrätten inte anser att en rättelse är en tillräckligt ingripande åtgärd ska upphandlingen göras om avseende aktuella positioner. Om kraven ska tolkas som Region Norrbotten m.fl. gjort vid prövning av anbuden har upp­ handlingsdokumentets otydliga utformning påverkat bolagets möjligheter att lämna ett konkurrenskraftigt anbud och därmed påverkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Vad Region Norrbotten m.fl. framför Region Norrbotten m.fl. anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. föl­ jande. Som en del i utvärderingsprocessen har granskning av varuprover skett för position 225 och positionerna 375-390. Endast leverantörer som har uppfyllt samtliga ställda obligatoriska krav i upphandlingsdokumentet har gått vidare till utvärderingen. Den leverantör som vid utvärdering hade lägst pris har tilldelats kontraktet. Position 225 Produkten som offereras för position 225 ska uppfylla generella obligato­ riska krav och ett obligatoriskt produktspecifikt krav enligt anbudsformulär. BSN Medical har offererat produkten Cultimed Siltec för position 225. Upphandlingsgruppen har granskat anbudet och varuprovet och funnit att produkten uppfyller samtliga obligatoriska krav. Cultimed Siltec var den produkt med lägst pris som uppfyllde samtliga obligatoriska krav varför BSN Medical tilldelades kontraktet. Resterande leverantörer har inte utvär­ derats avseende position 225 och Region Norrbotten m.fl. kommer därför inte att besvara bolaget påståenden gällande dessa. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ DOM 2017-09-20 1310-17 och 1330-17- - 1343-17 Bolaget baserar sitt påstående om att ingen av de övriga leverantörerna upp­ fyller de obligatoriska kraven på sin egen definition av begreppet vätske­ transporterande. Region Norrbottens m.tl. definition av vätsketransporter­ ande skiljer sig från bolagets definition av samma begrepp. Bolaget menar att ett vätsketransporterande förband skiljer sig från ett vätskeabsorberande förband genom att det transpmterande förbandet transporterar vätska genom förbandet till ett ytterförband. Enligt det krav som Region Norrbotten m.tl. ställt ska sårvätskan absorberas vertikalt och hållas kvar i förbandet vilket framgår av generella krav i anbudsformulär. Region Norrbottens m.tl. definition innebär således att ett transporterande förband ska transportera bott vätskan från såret, men det ställs inte något krav på att vätskan ska transporteras ut ur förbandet. I den dokumentation som BSN Medical bifogat sitt anbud och som upphandlingsgruppen har granskat framgår det att Cultimed Siltec har ett sårkontaktlager av silikon som tillåter vätsketransport från såret upp i skumkärnan och att sårvätskan enkelt passerar igenom oberoende av viskositet. Förbandet har superabsor­ benter som minimerar risken för maceration. Produkten uppfyller således samtliga obligatoriska krav. Den upphandlande myndigheten är bäst lämpad att utvärdera lämnade anbud utifrån kraven i upphandlingsdokumenten (Kammarrätten i Stockholms av­ görande med mål nr 2304-12). Det är den upphandlande myndighetens tolk­ ning av krav som gäller så länge upphandlingsdokumentet är tydligt och otvetydigt (Kammarrätten i Stockholms avgörande med mål nr 2846-13). Mindre brister och otydligheter i upphandlingsdokumenten kan accepteras under förutsättning att de övergripande principerna inte träds för när (RÅ 2002 ref. 50). 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17och 1330-17- I LULEÅ 20l 7-09-20 - 1343-17 Av punkt 4.1 i de administrativa föreskrifterna framgår att de artiklar som Region Norrbotten m.fl. har på avtal idag inte nödvändigtvis uppfyller de krav som ställs i produktspecifika krav och i funktionen frågor och svar framgår att nuvarande sortiment endast ska ses som en guide till vilken typ av produkt som efterfrågas. Det hade vidare varit oproportionerligt att ställa upp ett obligatoriskt krav på att produkten ska vara vätsketransporterande ut ur förbandet eftersom det hade inneburit att endast bolaget hade klarat av att offerera produkter inom position 225. BSN Medical har offererat en produkt som uppfyller kraven. Tilldelningen är korrekt. Positionerna 375-390 Produkterna som offereras på positionerna 375-390 ska uppfylla ett antal generella obligatoriska krav enligt anbudsforrnulär. Det är riktigt att det är postoperativa förband som efterfrågas. Smith & Nephew har offererat pro­ dukten OpSite Post-Op Visible. Upphandlingsgruppen har granskat anbudet och varuprovet och funnit att det aktuella anbudet uppfyller samtliga obliga­ toriska krav. Eftersom Smith & Nephew offererat den produkt med lägst pris som uppfyllde samtliga obligatoriska krav tilldelades det kontraktet. Resterande leverantörer har inte utvärderats och Region Norrbotten m.fl. kommer därför inte att bemöta argument rörande dessa anbud. Bolaget har anfört att Region Norrbotten m.fl. efterfrågar ett förband som är särskilt utvecklat och anpassat för de utmaningar ett operationssår ställs in­ för. De egenskaper som bolaget anser att Region Norrbotten m.fl. efterfrågar framgår inte av upphandlingsdokumentet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- I LULEÅ 2017-09-20 Bolaget anför att den produkt som offereras genom vinnande anbud inte är högabsorberande. Några krav på absorptionsförmåga har inte ställts i upp­ handlingsdokumentet avseende positionerna 375-390 och det skulle strida mot likabehandlings och transparensprincipen att utesluta Smith & Nephew på dessa grunder. - 1343-17 Eftersom Region Norrbotten m.fl. inte ställt något krav på vilket material ett förband ska ha kan en leverantör inte uteslutas på denna grund. Det finns ett krav på att produkten ska ha skonsam vidhäftningsförmåga och ej skada omkringliggande vävnad. I Smith & Nephews produktdokumentation som medföljde anbudet anges att förbandet är bekvämt och anpassningsbart samt att den unika utformningen och den lågallergena häftmassan innebär att för­ bandet är bekvämt att bära. Dessutom är det lätt att applicera och att av­ lägsna. Smith & Nephews produkt uppfyller samtliga obligatoriska krav och har bifogat dokumentation som styrker detta. Region Norrbotten m.fl. har inte agerat i strid med några av de grundläggande upphandlingsprinciperna ge­ nom att utvärdera Smith & Nephews anbud. Bolagets yttrande Bolaget har yttrat sig och anfört följande. Absorberande förband och trans­ porterande förband är två helt olika produktkategorier med alltigenom skilda funktioner och användningsområden. Ett absorberande förband suger upp sårvätskan och förbandet byts ut i dess helhet när det är mättat. Ett transpor­ terande förband transpmterar bort sårvätskan till ett ytterförband där endast ytterförbandet byts. Il FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- I LULEÅ 2017-09-20 - 1343-17 Ett absorberande förband används i huvudsak för torrare sår med mindre sårvätska såsom skrubbsår, trycksår och postoperativa sår. Ett transp01ter­ ande förband används till allt från torra till kraftigt vätskande sår såsom can­ cersår, tagställen vid transplantation och för venösa bensår. Ett transporter­ ande förband är inte någon överordnad term eller produktkategori under vilken det ryms olika former för transport av sårvätska varav absorbering skulle vara en. Region Norrbotten m.fl. skulle alltså inte ha utvärderat de anbud som offere­ rat vätskeabsorberande förband. Bolaget ifrågasätter i och för sig inte att Region Norrbotten m.fl. också ställt upp ett krav som innebär att förbandet ska "absorbera vertikalt och hålla kvar sårvätskan". I händelse av oförenliga krav måste det specifika kravet ges företräde framför det generella kravet. Om inte är kravspecifikationen motsägelsefull och innehåller avgörande otydligheter. BSN Medical har offererat produkten Cultimed Siltec för bl.a. positionerna 250, 255 och 265 och tilldelats kontraktet. De nämnda positionerna omfattas av samma generella krav som position 225, något specifikt obligatoriskt krav på vätsketransporterande har inte ställts upp. Bolaget ifrågasätter därför relevansen av det specifika obligatoriska kravet för position 225 vilket i sammanhanget framstår som betydelselöst och vilseledande. Upphandlingen av position 225 strider mot principen om transparens. Parterna är överens om att Region Norrbotten m.fl. efterfrågat postoperativa förband. Ett postoperativt förband är per definition ett förband som är sär­ skilt utvecklat och anpassat för operationssår. Varken Smith & Nephew, Mediq Sverige AB, Hartmann-ScandiCare AB eller Vi Tri Medical AB har offererat ett förband som är särskilt anpassat för operationssår och de upp- 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- I LULEÅ 2017-09-20 - I343-17 fyller därför inte de obligatoriska kraven. Region Norrbotten m.fl. är skyldig att upprätthålla och kontrollera de obligatoriska krav som ställs. Anbud som inte uppfyller obligatoriska krav ska inte tas upp till utvärdering i enlighet med likabehandlingsprincipen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Frågan i målet är om upphandlingsdokumenten är otydliga avseende posit­ ionerna 225 och 375-390 samt, om så inte är fallet, om Region Norrbotten m.fl. brutit mot LOU genom att inte förkasta bl.a. BSN Medical och Smith & Nephews anbud avseende nämnda positioner. Av de administrativa föreskrifterna punkt 4.1 framgår bl.a. följande: De positioner som ingår i denna upphandling redovisas i bifogade anbuds­ mallar samt i bilagan Produktspecifika krav. I anbudsmallarna redovisas vilka aitiklar Region Norrbotten för närvarande har på avtal. Observera att de artiklar Region Norrbotten för närvarande har på avtal inte nödvändigtvis uppfyller de krav som ställs i bilagan Produktspecifika krav. I punkt 4.7 anges vidare följande. För varje produkt ställs produktspecifika krav som ska uppfyllas, se bilagan Produktspecifika krav. Information som anges i varje positions rubrik ska tolkas som ett obligatoriskt krav. Förvaltningsrättens bedömning, position 225 Av bilagan Produktspecifika krav framgår att Region Norrbotten m.fl. efter­ frågat ett "vätsketranspmterande polyuretanskumförband" (rubrik) som "ska absorbera vertikalt och hålla kvar sårvätskan" (generellt krav). 13 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och1330-17- I LULEÅ 2017-09-20 Enligt bolaget innebär "vätsketranspo1terande" att förbandet ska transpor­ tera bort sårvätskan till ett ytterförband där ytterförbandet byts. Detta går enligt domstolens bedömning svårligen att förena med att förbandet ska ab­ sorbera vertikalt och hålla kvar sårvätskan. - 1343-17 Region Norrbotten m.fl. har dock motsatt sig att bolagets definition är kor­ rekt. Det ankommer då på bolaget att visa att det har grund för sitt påstående om innebörden av "vätsketransporterande". Det anser inte förvaltningsrätten att bolaget har gjort. Under sådana förhållanden får upphandlingsdokumen­ tet anses tillräckligt tydligt för att rimligt informerade och normalt omsorgs­ fulla leverantörer ska tolka informationen på samma sätt, dvs. att förbandet ska absorbera vertikalt och hålla kvar sårvätskan såsom anges i det generella kravet. Att den av Region Norrbotten m.fl. angivna referensprodukten för position 225 har de egenskaper bolaget beskriver som vätsketransporterande saknar enligt förvaltningsrättens bedömning avgörande betydelse, då det framgår tydligt av upphandlingsdokumenten att det inte krävs någon absolut över­ ensstämmelse med referensprodukterna. Följaktligen har bolaget inte visat att Region Norrbotten m.fl. brutit mot principen om transparens. Vidare har bolaget inte heller visat att Region Norrbotten m.fl. brutit mot LOU genom att anta anbud med förband som möjligen inte tranporterar vätska på det sätt bolaget beskrivit. Förvaltningsrättens bedömning, positionerna 375-390 Positionerna 375-390 avser postoperativa förband. Enligt bilagan Produkt­ specifika krav utgör ett av de generella kraven att förbandet ska ha skonsam vidhäftningsförmåga och inte skada omkringliggande vävnad. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13 10-17 och 1330-17- 2017-09-20 - 1343-17 Region Norrbotten m.fl. har uppgett att de granskat varuprov och produktin­ formation för vinnande anbud och bedömt att kravet är uppfyllt. Med hän­ syn härtill och till vad som anges i den aktuella produktinformationen (se ovan under rubriken "vad Region Norrbotten m.fl. framför s. 11") anser förvaltningsrätten att bolaget inte har bevisat motsatsen. Vidare har bolaget gjort gällande att ett postoperativt förband ska absorbera höga mängder sårvätska, sitta kvar länge utan att orsaka läckage samt ha transparenta kanter. Förvaltningsrätten konstaterar att upphandlingsdokumenten inte innehåller några sådana, i vissa fall ganska ospecifika, krav. Att läsa in krav på det sätt bolaget har gjort anser domstolen inte är möjligt. Att den av Region Norrbotten m.fl. angivna referensprodukten för position­ erna har vissa egenskaper saknar enligt förvaltningsrättens bedömning avgö­ rande betydelse, då det framgår tydligt av upphandlingsdokumenten att det inte krävs någon absolut överensstämmelse med referensprodukterna. Mot denna bakgrund och vid en sammantagen bedömning anser domstolen att bolaget inte har visat att förfrågningsunderlaget strider mot principen om transparens eller att det vinnande anbudet innehållit sådana brister att Reg­ ion Norrbotten m.fl. handlat i strid med likabehandlingsprincipen genom att godta anbudet. Mot denna bakgrund saknas skäl för ingripande enligt LOU. Bolagets ansö­ kan ska följaktligen avslås. 15 I LULEÅ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1310-17 och 1330-17- 2017-09-20 - 1343-17 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i fonnulär DV 3 109/1 C LOU (se bilaga). Eva Beselin Mathias Gruvris har föredragit målet. 16 I LULEÅ SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten f'ör att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. I