FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UMEÅ 2013-02-18 Meddelad i Umeå SÖKANDE i Läkarteamet Bemanning i Jönköping AB, 55673,5-3007 Mål nr 1963-12E Kansli 2 Sida 1 (10) Dok.Id 29464 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Valhallavägen 40 554 47 Jönköping MOTPART Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN ·,� ,; I twNKURR�VtkM.T 2013 -02- 1 9 Avd Dnr KSnr MIIIII Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1963-12 E I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. l I •nc!'!.Jnbud som lämnats av Läkarteamet Bemanning i Jönköping AB (Läkar- teamet). - Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Läkarteamet yrkar i förvaltningsrätten att upphandlingen ska göras om. Landstinget bestrider bifall till Läkarteamets ansökan. UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter ITJlanges under p.2.1 Anbudets form och innehåll bl.a. följande. Efterfrågade uppgifter ska besvaras direkt i förfrågningsunderlagets doku­ ment, inklusive bilagor, och utgöra en del av anbudet. Dessa svar har före­ träde om leverantören lämnar motstridig information på annan plats i an­ budet, t.ex. accepterar ett obligatoriskt krav och samtidigt tillför villkor i anbudet som strider mot detta krav. I förfrågningsunderlaget finns rutor som kryssas i för att markera valt svarsalternativ. Fältet "Kommentar" används för redovisning av svar och kommentarer. Om hänvisning till annat dokument görs är det viktigt att det tydligt fram­ går under vilken punkt eller rubrik i detta dokument informationen finns. Anbud kan komma att förkastas om svaren är ofullständiga eller saknas. I' r -m- no� Västerbottens läns landsting (Landstinget) har infordrat anbud avseende �emanningstjänster, läkare och sjuksköterskor för landstingen i Västerbot- 0,. !i akbil\ --�•..-.-:..� -2012). Inblandade landsting har genom separata beslut inte utvärderat det l ,, . ---·- -·-·-----,,.. -·-···--,-·. I ...,,_._� __ "_ ....., ,, ___ !�'."'i':J�ns län, Norrbottens län, Västernorrlands län och Jämtlands län (dnr VLL Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1963-12 E I UMEÅ Under rubriken 2.2 Obligatoriska krav anges följande. Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska ska­ krav. Kraven avser såväl krav på leverantör och anbudet som på efterfrå­ gad tjänst. Förutsättningen för att ett anbud ska kunna prövas, utvärderas och antas är att dessa krav är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller ska-kraven kommer att förkastas. Var därför noga med att svara på alla ska-krav i förfrågnings­ underlaget och ange att dessa accepteras. I förfrågningsunderlagets Krav på leverantör (T2) anges under rubriken Bemanningskonsult (p. 2.3.4 och 2.3.5) bl.a. följande. Leverantören ska tillhandahålla beställare namngiven bemanningskonsult för respektive specialitet. Leverantören får endast ersätta utsedd bemanningskonsult, som arbetar med uppdraget, med annan hos leverantören anställd personal efter upp­ handlande enhetens godkännande. Bemanningskonsult ska ha lämplig utbildning för uppdraget samt erfaren­ het av bemanning till hälso- och sjukvården under de senaste två (2) åren. Leverantören ska fylla i och till anbudet bifoga bilaga T2:4 (se bilaga 1 till domen) med efterfrågad information. Under rubriken Helt eller delat anbud (p 3.1) anges bl.a. följande. Anbud ska lämnas för hela eller delar av efterfrågad tjänst, per specialitet. Upphandlingen omfattar totalt 55 st. anbudsområden (specialiteter). Leverantör ska kunna leverera till hela Norra sjukvårdsregionen. Leverantör får inte lämna geografiskt begränsat anbud. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ Parternas anföranden DOM Sida4 1963-12 E Läkarteamet anför bl.a. följande. Samtliga andra anbudsgivare (utom det bolag som var försatt i konkurs och det som kommit in med anbud för sent) har getts möjlighet att förtydliga sina anbud och i vissa fall förhandla. De punkter som Landstinget tagit upp gällande Läkarteamet har också tagits upp avseende andra bemanningsfö­ retag, varav tre stycken fått samma påpekande om att bemanningskonsult saknas i flera landsting. Skillnaden är att de fått möjlighet att förtydliga sina anbud, vilket inte Läkarteamet fått tillfälle att göra. Detta är ett flag­ rant exempel på särbehandling och strider mot den grundläggande princi­ pen om likabehandling. Landstingets felaktiga tolkning hade lätt kunnat rättas till om Läkarteamet också fått tillfälle att förtydliga sitt anbud. I "Resultat av prövning av anbud" anges avseende Rent-A-Doctor AB att "Bemanningskonsult saknas för 18 specialiteter" Om bemanningskonsult saknas för så många specialiteter torde väl detta vara att likställa med den felaktiga tolkning Landstinget gör angående bemanningskonsult för Läkar­ teamet. Denne anbudsgivare har trots detta beretts tillfälle att förtydliga sitt anbud och förhandla. Hur kan detta anses förenligt med likabehandlings­ principen? Det bör klargöras att Läkarteamet aldrig haft för avsikt att lägga till namn på fler bemanningskonsulter. Den bemanningskonsult Läkarteamet angett ska handha samtliga fyra landsting. Ett förtydligande hade således inte in­ neburit någon förändring i Läkarteamets anbud. Läkarteamet vill påpeka följande angående de punkter som är orsak till att anbudet diskvalificerats: Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1963-12 E IUMEÅ - T2p2.3.4Bemanningskonsult tillhandahålls inteför VLL, LVNochJLL Läkarteamet anser att bilaga T2.4 i "Särskilda krav på leverantör" är miss­ visande eftersom s. 2-4 har samma bilagenummer som sida 1. Vid närmare granskning visar det sig att det är en sida för varje landsting. Läkarteamet har dock på första sidan, "Norrbottens läns landsting", fyllt i alla uppgifter som efterfrågas. Denna bemanningskonsults uppgift är att sköta samtliga fyra landsting som är med i upphandlingen varför detta inte är att betrakta som någon geografisk avgränsning. - T2 p3. l Lämnat geografiskt begränsat anbudför NLL Denna tolkning är felaktig. I "Särskilda krav på leverantör, p.3.1 Administ­ rativa villkor" anges följande: "Leverantör ska kunna leverera till hela Norra sjukvårdsregionen. Leverantör får inte lämna geografiskt begränsat anbud." Under denna punkt har angetts att Läkarteamet lämnar anbud inom psykiatri, radiologi samt allmänmedicin. Av kommentaren framgår inte på något sätt någon geografisk avgränsning. Landstingets tolkning vad gäller geografisk avgränsning är synnerligen märklig. Läkarteamet har svarat ja på samtliga skall-krav vilket innebär att de krav som ställts i upphandlingen har godtagits. Detta innebär att anbudet natur­ ligtvis gäller samtliga landsting då man inte kan lämna anbud endast på ett landsting. Landstinget grundar sin diskvalificering av Läkarteamet på en felaktig tolkning som det inte finns någon grund för. Det har aldrig hänt att ett så stort antal anbudslämnare blivit kontaktade för felaktigheter. Av42 inlämnade anbud kontaktades 41 anbudsgivare för förtydligande och komplettering. Vidare diskvalificerades 20 av 42 in­ komna anbud. Detta tyder på att upphandlingen/förfrågningsunderlaget haft åtskilliga brister och oklarheter. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1963-12 E IUMEÅ Landstinget anför bl.a. följande. Landstinget konstaterar att Läkarteamet vitsordar att man i sitt anbud inte lämnat uppgift om vilken/vilka bemanningskonsulter som man avsett att tillhandahålla för landstingen i Västerbottens län, Västernorrlands län och Jämtlands län. Bilaga T2:4 har inte varit missvisande och det har inte före­ legat några särskilda svårigheter att fylla i den på rätt sätt. Av uppgifterna i anbudet har inte framgått att den för Norrbottens läns landsting namngivna bemanningskonsulten skulle svara för samtliga fyra landsting. Anbudet har inte kunnat uppfattas på annat sätt än att det var begränsat till att endast avse leveranser till Norrbottens läns landsting. Det bör påpekas att det i LOU görs en tydlig åtskillnad mellan å ena sidan möjligheten för anbudsgivaren att rätta uppenbara felskrivningar, felräk­ ningar och andra uppenbara fel i anbud och å andra sidan möjligheten för den upphandlande myndigheten att begära förtydliganden och komplette­ ringar av anbud. Enligt Landstingets mening har det i detta fall inte varit fråga om en uppenbar felskrivning eller annat uppenbart fel i anbudet från Läkarteamets sida. Landstinget bestrider att Läkarteamet särbehandlats i upphandlingen. Av bilagan Resultat av prövning av anbud framgår att av de anbud som dis­ kvalificerats är det tolv anbud som inte uppfyllt punkten T2 p 2.3.4. För åtta av dessa består bristen i att angivna bemanningskonsulter inte uppfyll­ ler kraven på utbildning eller erfarenhet. För de återstående fyra anbuden, bl.a. det från Läkarteamet, har bristen bestått i att bemanningskonsult inte tillhandahållits för ett eller flera av de landsting som deltar i upphandling­ en. Av upphandlingsrapporten framgår att samtliga av dessa fyra anbuds­ givare avseende punkt T2 p 3.1 lämnat geografiskt begränsade anbud. r. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1963-12 E IUMEÅ Av dessa fyra anbudsgivare har samtliga utom Läkarteamet getts möjlighet att förtydliga sina anbud, dock inte i något avseende som avser kravet T2 p 2.3.4. Till styrkande av detta bifogas den begäran som Landstinget tillställt dessa anbudsgivare. Samtliga anbudsgivare har således behandlats lika ifråga om förtydliganden och kompletteringar hänförliga till T2 p 2.3.4 i den del av kravet som avser att namngiven bemanningskonsult ska tillhan­ dahållas samtliga fyra deltagande landsting. Ingen anbudsgivare har getts möjlighet att komplettera sitt anbud i detta avseende då det inte har be­ dömts kunna ske utan risk för överträdelse av likabehandlingsprincipen i förhållande till de. leverantörer som vid anbudstidens utgång lämnat kom­ pletta anbud avseende punkten 2.3.4. För det fall Läkarteamet hade getts möjlighet att komplettera anbudet hade det inneburit att helt nya uppgifter tillfogats anbudet efter anbudstidens utgång. Det Läkarteamet nu anför om att deras avsikt aldrig varit att lägga till namn på fler bemanningskonsulter är inget som kan utläsas eller förstås av anbudshandlingama. Att Landstinget låtit anbudsgivare som "redan är diskvalificerade" förtyd­ liga sina anbud beror på att Landstinget vill säkerställa att samtliga brister i kvalificeringskraven som läggs till grund för uteslutning av en anbudsgi­ vare är utredda när beslut om kvalificering fattas. Endast anbudsgivare som uppfyllt kraven för kvalificering till utvärdering har bjudits in till förhandling. Rent-A-Doctor inbjöds att delta i förhand­ ling. Rent-A-Doctor uppfyllde samtliga kvalificeringskrav och hade i sitt anbud namngivna bemanningskonsulter för samtliga fyra landsting och som uppfyllde de krav som ställdes på konsulterna. Dock var namn på be­ manningskonsult inte angivet för samtliga specialiteter som anbudet omfat­ tade. Syftet med förhandlingen var att säkerställa att namngiven beman- , ningskonsult kunde tillhandahållas för samtliga specialiteter som anbud�� Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1963-12 E I UMEÅ omfattade. Rent-A-Doctor valde att inte delta i förhandling varför man inte kunde tilldelas ramavtal på de specialiteter för vilka bemanningskonsult saknades. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbuds­ givare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndighetet får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. (15 kap. 12 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 6 § första stycket LOU) DOMSKÄL Vad som föreskrivs i 1 kap. 9 § LOU ger uttryck bl.a. för de gemenskaps­ rättsliga principerna om likabehandling och förutsebarhet. En av de frågor som omfattas av dessa principer är att den upphandlande myndigheten vid prövning av anbuden inte får frångå förfrågningsunderlaget. I förfråg­ ningsunderlaget angivna skall-krav, eller obligatoriska krav, ska upprättr , l Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1963-12 E IUMEÅ hållas vid anbudsprövningen vilket innebär att anbud som inte uppfyller sådana krav normalt inte ska gå vidare till utvärderingsfasen. Såväl av bilaga T2:4 (se bilaga 1 till domen) som av förfrågningsunderla­ gets T2 Krav på leverantör framgår att bilagan i fråga ska fyllas i med efterfrågad information. Det är i målet ostridigt att Läkarteamet endast fyllt i bilagans första sida. Läkarteamet har sålunda endast lämnat uppgifter för Norrbottens läns landsting. Efterfrågade uppgifter har därmed saknats för Västerbottens läns landsting, Landstinget i Västernorrland och Jämtlands läns landsting. Det har inte framkommit annat än att uppgifterna ifråga är relevanta för upphandlingen. Vidare är förfrågningsunderlaget enligt för­ valtningsrättens mening i aktuella delar utformat på ett klart och tydligt sätt. Eftersom Läkarteamet i sitt anbud inte lämnat samtliga efterfrågade uppgifter har Landstinget redan med anledning härav haft skäl för att inte utvärdera anbudet. Avsaknaden av de aktuella uppgifterna har medfört att Landstinget haft skäl för sitt antagande att anbudet inte omfattade alla fyra landsting, vilket är ett skall-krav i upphandlingen. Läkarteamet menar dock att man borde ha fått möjlighet att förtydliga sitt anbud och att man särbehandlats genom att inte ha getts tillfälle till det. Förvaltningsrätten noterar att det är en möjlighet, inte en skyldighet, för en upphandlande myndighet att bereda en anbudsgivare tillfälle att förtydliga sitt anbud. Eftersom inte någon anbudsgivare getts möjlighet till förtydli­ gande i det aktuella hänseendet kan Läkarteamet enligt förvaltningsrättens mening inte anses ha särbehandlats. Bristen i anbudet kan vidare inte anses vara ett uppenbart fel, vilket klart måste framstå som ett misstag, såsom t.ex. felsummering. Det bör också påpekas att anbudsgivaren ansvarar för att anbudet är korrekt utformat och bär risken för eventuella brister i anbu­ det. Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1963-12 E I UMEÅ På grund av det anförda har Landstinget haft fog för att inte utvärdera Läkarteamets anbud. Mot bakgrund härav och då inte heller vad som i övrigt anförts av Läkarteamet medför att förfarandet vid upphandlingen kan anses strida mot någon bestämmelse i LOU eller mot någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna, ska ansökan avslås. Upplysningsvis kan nämnas att förvaltningsrätten denna dag även avgjort två till mål avseende samma upphandling, nämligen mål m 19'72-12 och mål nr 2021-12. Även ansökningarna från sökandena i dessa mål har avslagits. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/1C LOU). Målet har föredragits av Christina Röckner. ··•,;,/ r...t/ i(::' ;-;/ -�--: /N.ASTERBOTTENS i/ LANS LANDSTING ��r lning för Upphandling BEMANNINGSKONSULTS KOMPETENS .. Datum 2013-02-06 Diarienr VLL 5-2012 Bilaga T2:4 Krav på dokumentation enligt avsnittet 2.3.5 Leverantörens förmåga och kapacitet. Dokumentet ska fyllas i och bifogas anbudet. Sätt kryss 1:8'.l i de rutor som avser ert svar, flera svar är möjligt. Norrbottens läns landsting Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken D Bemanning, uthyrning, tidsperiod D Bemanning, rekrytering, tidsperiod D Personalarbete, tidsperiod Övrig information: Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: 0 Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken 0 Bemanning, uthyrning, tidsperiod D Bemanning, rekrytering, tidsperiod D Personalarbete, tidsperiod Övrig information: Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken Erfarenhet: Bemanning, uthyrning, tidsperiod D Bemanning, rekrytering, tidsperiod D Perionalarbete, tidsperiod Övrig information: Utbildning: D Annan utbildning, vilken 0 annan, D annan, D annan, D Annan utbildning, vilken Erfarenhet: Inom vilken bransch: Utbildning: Erfarenhet: Inom vilken bransch: Utbildning: 0 Annan utbildning, vilken D annan, D annan, D annan, □ D Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård 0 Hälso- & sjukvård 0 Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård □ □ □ Hälso- & sjukvård Hälso- & sjukvård Hälso- & sjukvård □ Inom vilken bransch: annan, D annan, D annan, 1(4) �ÅSTERBOTTENS �'IANS LANDSTING ing för Upphandling Västerbottens läns landsting Bemanningskonsult (namn och personnummer}: Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken 0 HR/personalutbildning, vilken Erfarenhet: Datum 2013-02-06 Diarienr VLL 5-2012 Bilaga T2:4 Utbildning: 0 Annan utbildning, vilken □ □ □ Övrig information: Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: 0 Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken Erfarenhet: □ Övrig information: Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: Utbildning: 0 Sjukvårdsutbildning, ange vilken 0 HR/personalutbildning, vilken D Bemanning, uthyrning, tidsperiod 0 Bemanning, rekrytering, tidsperiod 0 Personalarbete, tidsperiod Övrig information: □ □ □ Hälso- & sjukvård Hälso- & sjukvård Hälso- & sjukvård Bemanning, uthyrning, tidsperiod Bemanning, rekrytering, tidsperiod Personalarbete, tidsperiod Utbildning: D Annan utbildning, vilken Bemanning, uthyrning, tidsperiod □ Bemanning, rekrytering, tidsperiod D Personalarbete, tidsperiod □ □ Erfarenhet: Inom vilken bransch: Bemanningstjänster, läkare och sjuksköterskor 2(4) Inom vilken bransch: 0 annan, 0 annan, 0 annan, Inom vilken bransch: 0 annan, □ annan, D annan, Hälso- & sjukvård □ Hälso- & sjukvård Hälso- & sjukvård 0 Annan utbildning, vilken D annan, D annan, D annan, 0 Hälso- & sjukvård 0 Hälso- & sjukvård 0 Hälso- & sjukvård V,nu n!, IAVP.rantör, Version 2 .,e-� H� ·•--], .w'ASTERBOTTENS }'LANS LANDSTING Datum 2013-02-06 Diarienr VLL 5-2012 Bilaga T2:4 J , �y ; fuing för Upphandling Landstinget i Västernorrland Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken D Bemanning, uthyrning, tidsperiod D Bemanning, rekrytering, tidsperiod D Personalarbete, tidsperiod Övrig information: Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken D Bemanning, uthyrning, tidsperiod D Bemanning, rekrytering, tidsperiod D Personalarbete, tidsperiod Övrig information: Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken Erfarenhet: Övrig information: Utbildning: D Annan utbildning, vilken Erfarenhet: Inom vilken bransch: Utbildning: D Annan utbildning, vilken Erfarenhet: Inom vilken bransch: Utbildning: D annan, D annan, D annan, D Annan utbildning, vilken D annan, D annan, D annan, D Bemanning, uthyrning, tidsperiod D Bemanning, rekrytering, tidsperiod D Personalarbete, tidsperiod D Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård □ □ □ Hälso- & sjukvård Hälso- & sjukvård Hälso- & sjukvård □ □ □ annan, annan, annan, D Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård Inom vilken bransch: Krav på leverantör, version 2 3(4) D HR/personalutbildning, vilken Bemanningstjänster, läkare och sjuksköterskor il Erfarenhet: Inom vilken bransch: 0 Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård 0 annan, 0 annan, D annan, Utbildning: D Annan utbildning, vilken D annan, D annan, 0 annan, D Annan utbildning, vilken Erfarenhet: Inom vilken bransch: Utbildning: Erfarenhet: Inom vilken bransch: 0 Hälso- & sjukvård 0 Hälso- & sjukvård 0 Hälso- & sjukvård 0 annan, 0 annan, D annan, t'.ÄSTERBOTTENS .llANS LANDSTING Datum 2013-02-06 Diarienr VLL 5-2012 Bilaga T2:4 #lning för Upphandling Jämtlands läns landsting Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken D Bemanning, uthyrning, tidsperiod D Bemanning, rekrytering, tidsperiod D Personalarbete, tidsperiod Övrig information: Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken 0 Bemanning, uthyrning, tidsperiod 0 Bemanning, rekrytering, tidsperiod 0 Personalarbete, tidsperiod Övrig information: Bemanningskonsult (namn och personnummer): Specialiteter: Antal år i företaget: D Sjukvårdsutbildning, ange vilken D HR/personalutbildning, vilken 0 Bemanning, uthyrning, tidsperiod 0 Bemanning, rekrytering,, tidsperiod 0 Personalarbete, tidsperiod Övrig information: Utbildning: 0 Annan utbildning, vilken D Hälso- & sjukvård 0 Hälso- & sjukvård D Hälso- & sjukvård Bemanningstjänster, läkare och sjuksköterskor 4(4) tIli.li •-�-�-�+::�r-, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Densomvillöverklagaförvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. detbeslutsomöverklagasmeduppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU 1 . den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon p erson- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,