FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I VÄXJÖ 2015-08-24 1737-15 Meddelad i Växjö Sida 1 (4) SÖKANDE KONKURRENSVERKET Värends Miljö AB, 556562-4995 Sänneholmsvägen 11 352 70 Växjö Avd MOTPARTER 1. Växjö Energi AB, 556187-5203 Box 497 351 06 Växjö 2. Växjö energi elnät AB, 556526-8512 Box 497 351 06 Växjö 3. Växjö kommun Upphandlingsenheten Box 1222 351 12 Växjö 4. Växjöbostäder AB, 556935-3534 Box 241 351 05 Växjö SAKEN Dnr KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Värends Miljö AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 119496 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2015 -08- 2 5 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1737-15 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Växjö kommun har tillsammans med Växjö Energi AB, Växjö energi elnät AB och Växjöbostäder AB (Växjö kommun) genomfört en upphandling avseende slamsugning och spolning. Upphandlingsformen var förenklat förfarande. Enligt tilldelningsbeslutet tilldelades tre leverantörer kontrak­ tet. Värends Miljö AB (Värends Miljö) diskvalificerades från anbudsutvär­ deringen. Värends Miljö begär överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. I huvudsak anförs följande. Den upphandlande enheten har på ett vårdslöst sätt missat att understryka vikten av ett ska-krav, vilket man i övriga hänseenden har betonat eller markerat med gulmarkerad text. Det finns en oklarhet då två av fem inkomna anbud till viss del missat ett och samma ska-krav. I det lämnade anbudet har Värends Miljö varit inne på referensuppdrag i sin organisationsbeskrivning. Bolaget borde därför ha fått möjlighet att komplettera med namn och kontaktuppgifter. Upphand­ lingar ska förenklas så att inte små och medelstora bolag diskrimineras. Ett elektroniskt anbud borde konstrueras så att man får en varning om det finns brister i anbudet. Utformningen av underlaget har förhindrat Värends Miljö att lämna ett optimalt anbud. Växjö kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Under teknisk förmåga och kapacitet, punkt 3.1.5. i förfrågningsunderlaget anges bl.a. att minst två referensuppdrag, utförda de tre senaste åren, ska redovisas. Anbudet ska därför innehålla kontaktuppgifter till dessa. Att bolaget "varit inne" på referensuppdrag i organisationsbeskrivningen räck­ er dock inte för att de ställda kraven ska anses vara uppfyllda. I anbudet finns inte redovisat minst två referensuppdrag eller några kontaktuppgifter till dessa. En komplettering efter anbudstiden skulle ha inneburit åsidosät­ tande av likabehandlingsprincipen. Dessutom har det inkommit tre kvalifi- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1737-15 I VÄXJÖ cerade anbud. Detta får anses styrka att förfrågningsunderlaget har varit tillräckligt tydligt utformat och att tillräcklig konkurrens uppnåtts. SKÄLEN FÖR AV GÖRANDET Enligt 16 kap. 4 § LUF får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upp­ handling efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. Av 16 kap. 6 § LUF framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. En upphandlande enhet får enligt 15 kap. 12 § LUF tillåta att en anbudssö­ kande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Av andra stycket framgår att enheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtyd­ ligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Förvaltningsrättens bedömning Enligt 15 kap. 12 § LUF får en upphandlande enhet under vissa förutsätt­ ningar tillåta att en anbudsgivare förtydligar eller kompletterar sitt anbud. Sida 4 , FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1737-15 I VÄXJÖ Bestämmelsen ger dock inte anbudsgivaren rätt att kräva att anbudet kom­ pletteras utan det sker på upphandlande myndighetens initiativ. Att Växjö kommun inte begärt in kompletteringar av Värends Miljö kan därför inte anses strida mot LUF. Under teknisk förmåga och kapacitet, punkt 3.1.5. i förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivaren ska inneha och visa att de har dokumenterade re­ surser/kapacitet för att utföra uppdraget. Anbudsgivaren ska ha erfarenhet från tidigare utförda uppdrag. Minst två uppdrag ska redovisas nedan och de ska vara utförda de senaste tre åren. Kontaktuppgifter med namn, email och telefonnummer ska finnas för att upphandlande myndighet ska kunna styrka uppgifterna. Enligt förvaltningsrättens mening kan man av det formulerade på ett till­ räckligt tydligt sätt utläsa att kravet på erfarenhet från tidigare utförda upp­ drag samt kravet att redovisa uppgifterna är obligatoriska. Sådana obligato­ riska krav måste vara uppfyllda för att anbudet ska kunna utvärderas. Av handlingarna i målet framgår att Värends Miljö inte har redovisat några referensuppgifter i enlighet med de ställda kraven. Att Växjö kommun där­ för har diskvalificerat anbudet av den anledningen kan därmed inte anses ha skett i strid mot LUF. Vad bolaget har anfört i målet visar sålunda inte att Växjö kommun har brutit mot reglerna i LUF. Ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109-1D-LOU) Föredragande: Helene Larsson .. . :c".'... ..... .... . . ·. ..... .. . . ........ .... ...... .. .. . . .... . . ... .... .. .. .. . . ..-... .. . ... ... --..-..' . .. .. ·- .. . . - .... . . . .. . . - . .. .. .. .. . . . .. . . ... . .. . . . ... .. .... .. .... .. ,. - ·-·•· ' - . ... . . ........ .... . ... - .... .....,. .... .... . ....... ...... ......... .,..··- ··-· . . . ... . ... .. ... -········· .. - -···· ·-· ·-· ... . .. . .. ...-,..... . ... ·•- •-·• . ,_ .. . . - - .,. - . . - ' ·-· oVERIGES Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress .. ······ - .. . .... ... ...... .. ... ... . ... .. . . ,_ . bMSTOLA.R HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND . ·.'·..·.... ... . .....- .. .-.... . o .. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 www.domstol.se 2.