FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning1 DOM Mål nr 3147-15 KONKURRENSVERKET Sida1 (s: 2015 -05- 1 1 Meddelad i Malmö Trafik& FritidSkandinavienAB, 556501 -9113 SÖKANDE Ombud: advokatenCarlSjöstedt AdvokatfirmanVICI HB Box 1209 221 05 Lund 20i5 -05"- 1 2 Avd Dnr KSnr Överprövningenligt lagenomoffentligupphandling(LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE MOTPART 111.-. Aktbil Vellinge kommun Ombud: jur. kand. CatharinaG Lundberg Serkon iVellingeAB Malmövägen28 235 36Vellinge SAKEN Förvaltningsrätten avslårTrafik& FritidSkandinavien AB:syrkande om ingripande enligtLOU. Dok.Id 255821 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3147-15 IMALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Vellinge kommun genomför med ett förenklat förfar-ande en upphandling av omläggning av tennisbanor iVellinge kommun(dm NGM 2014/1216). AvtilldelningsbeslutframgårattanbudetfrånRantzowsSportAB har antagits. Trafik & Fritid Skandinavien AB (Trafik& Fritid) ansöker om över­ prövning av upphandlingen ochyrkar i första handatt upphandlingen görs omochiandrahandatträttelseskersamtanförbl.a. följande.Enligt förfrågningsunderlaget, punkten4.2 . är det ett ska-krav att till anbudet bifoga "en förteckning över viktigare uppdrag somvisar erfarenhet från verksamhetsområdet samt en förteckning över referenspersoner som kan styrkadetta".Begreppetverksamhetsområdeharinte definieratsnärmarei förfrågningsunderlaget på ett konkret eller direkt sätt. Den enda närmare beskrivning till ledning av detta är den mycket detaljerade arbets­ beskrivningsomingåttiförfrågningsunderlagetsom inteendastinne­ hållerenbeskrivningavarbetetsomskautförasutan ocksåettkonstate­ randeatt arbetena ska utföras av erfaret och renommerat branschföretag. I första hand görTrafik& Fritid gällandeatt förfrågningsunderlaget inte kan tolkas eller uppfattas på annat sätt än att det krävs erfarenhet från och av just anläggning av tennisbanor.Anläggande av tennisbanor kräver god kunskap och erfarenhet avytbeläggningar, vältning, bevattning m. m. Tennisbanor produceras på plats. En multisportarena har topplager och entreprenadenskunskapärintelikaavgörandedåytan ärfabriksproduce­ rad och inte producerad på plats. Detär en väsentlig skillnad mellan an­ läggandet av en tennisbana kontra multicourtbana. Någon erfarenhet av anläggning av tennisbanor har inte redovisats av den valdaanbudsgivaren, varför denne inte uppfyllt ställda ska-krav. Det är inte oförenligt med pro- Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3147-15 I MALMÖ Avdelning 1 portionalitetsprincipen att uppställa krav på erfarenhet av ex empelvis viss typ av anläggningsarbete. I andra hand görTrafik& Fritid gällande att förfrågningsunderlagetär otydligt eftersom det inte går attutläsa varken vad verksamhetsområdet är eller vilka gränser som finns för detta område. Förfrågningsunderlaget brister därmed i transparens och förutsebarhet. Dethar inte varit möjligt för Trafik& Fritid att förutse vad kravet på erfarenhet inom verksamhets­ området innebar. Hade man haft den insikten hademan kunnat förändra sitt anbud ex empelvis genom användandet av mindre kvalificerad arbetskraft eller underleverantörer för vissa moment och kunnatnå ett annat prisutan att avvika från dengjorda arbetsbeskrivningen. Vellinge kommun bestrider ansökan och anför bl.a. följande. Krav har inte ställtspå erfarenhet av anläggande av just tennisbanor. Anläggande av tennisbanor har inte bedömts vara så specifiktatt endast företag med er­ farenhet av anläggande av tennisbanor skulle komma ifråga för uppdraget. Verksamhetsområdet framgår av den arbetsbeskrivning som har lämnats, dvs. grundläggande markarbete samtytbeläggning. Det finns inga tvek­ samheter omatt vinnande anbudsgivare, med den erfarenhet som har upp­ visats, har förmåga och kapacitet att utföra uppdraget. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enupphandlande myndighet ska enligt1 kap. 9 § LOU behandla levera n­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sättsamt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vidupphandlingar skavidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3147-15' IMALMÖ Avdelning1 Av16 kap. 4 och6 §§ LOU framgåratt förvaltningsrättenkan pröva om en upphandlandemyndighetharbrutitmotnågonbestänunelseilagenoch, på talan av en leverantör som lidit eller kan kommaattlida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas förstsedan rättelsegjorts. Vid överprövningar enligtLOU gälleratt förvaltningsrätten i princip end­ ast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning Trafik& Fritid gör i första hand gällandeatt anbudet från vinnande anbudsgivareRantzowsSportAB inte uppfyller ska-kravet på att visa erfarenhet från verksamhetsområdet, eftersom referenserna inte avser anläggning av tennisbanor. En förutsättning för att ett anbud ska anses brista i uppfyllelse av ett ska- krav är att det rör sig om ett krav som tydligt framgår av förfrågningsunderlaget. Ett krav påatt anbudsgivare ska kunna styrka erfarenhet av anläggning av just tennisbanorframgår enligt förvalt­ ningsrättens mening inte av förfrågningsunderlaget, då "verksamhets­ området" får anses vara ett vidare begrepp. Kommunen har således inte haft några skäl för att förkasta anbudet från RantzowsSportAB med hän­ visning tillatt bolaget inte styrkt erfarenhet av anläggning av tennisbanor. Frågan är därmed om förfrågningsunderlaget, såsomTrafik& Fritid gör gällande i andra hand, är otydligt när det gäller detaktuella kvalifice­ ringskravet avseende erfarenhet från verksamhetsområdet, som framgår av punkten4.2 i förfrågningsunderlaget. Vad som avses med verksamhets­ området har inte närmare preciserats i förfrågningsunderlaget. I punkten 44. i förfrågningsunderlaget förklaras dock att begärda uppgifter enligt kvalificeringsfasen ska visa att anbudsgivaren har kapacitet och förmåga attgenomförauppdraget. Underpunkten6.0 medrubriken"Kravförupp- Sida5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3147-15 AvdelningI draget", angesatt arbetet ska utföras enligtbilagda· arbetsbeskrivningar. Arbetsbeskrivningen innehåller en detaljerad beskrivn ing över uppdraget. Förvaltningsrätten anser att anbudsgivarna utifrån lämnad information i förfrågningsunderlaget harfått tillräckligt god infonnation för att bilda sig en uppfatt ning av vilken erfarenhet/kompetens som ska styrkas genom begärda referenser, och at t anbudsgivarna därmedhar kunnat lämna konkurrensmässiga anbud. Förvaltningsrätt en anser därför inte att vad Trafik& Fritid anfört innebär förfrågningsunderlaget kan anses strida mot principen om transparens och öppenhet. G rund förett ingripande enligt LOU föreligger således inte. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV3109/JBLOU) k&ersMatt sson Målet har föredragit s avAnnaAktenno IMALMÖ -- 1//ttlJ!t� HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsenskadockskickasellerlämnastill förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 2. 3. 4. 5. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats skaocksåanges samteventuellannanadress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn postadress e­ postadress, telefonnummer till arbetspla{sen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut: som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer sarnt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1. 2. 3. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall far avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga wwwdomstol se 4.