FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOlVI I STOCKHOLM 2012-07-24 Målm 12160-12 Enhet 12 Sida 1 (6) Alhnänna avdelningen Meddelad i Stock:hohn SÖKANDE Iris Badar AB, 556396-0789 122 88 Enskede MOTPART Stockhohns Stad · Arbetsmarknadsförvaltningen Box 10014 121 26 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKET 2012 -07- 2 6 Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning enligt LOU. Avd Dnr Doss Aktbil Dok.Id 258473 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattemstockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 Telefax \ \\\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \I \ \ II \ Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12160-12 I STOCKHOLM · Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. · Stockholms stad (staden) genomför en upphandling av Alternativ utbildning i svenska för invandrare, dm AMN 2012-108-).7.i. Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. I tilldelningsbeslut som meddelats ailbudsgivarna den 31 maj 2012 anges att staden beslutat att anta annat anbud än anbudet från Iris Badar AB. Iris Badar AB (Iris Badar) ansöker hos förvaltningsrätten om över­ prövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse har skett genom att anbudsutvärderingen görs om med beaktande av Iris Radars anbud. Till stöd för sin talan anför Iris Badar bl.a. följande. I förfrågnings­ underlaget anges att de krav som ställs på utbildningsanordnarens kompetens och erfarenhet, utbildningsansvarig personal och övrig personal ska styrkas genom reft?renser. Iris Badar har avseende utbildnings­ anordnarens och utbildningsansvarigs kompetens valt att lämna referenser från reguljär svenska för invandrare (SFI). Vad gäller övrig personals kompetens har Iris Badar lä:rnnat en referens fr:ån ett uppdrag som till art och omfattning-motsvarar den efterfrågade i upphandlingen och mot-en målgrupp motsvarande upphandlingen. I upphandlingsprotokollet anger staden att för samtliga referensuppdrag krävs att utbildningsverksamheten varit riktad mot målgruppen för upphandlingen och att de referenser Iris Badar lämnat för utbildningsatiordnaren och utbildningsansvatige avser en annan målgrupp än den som staden ställt krav på. Iris Radars anbud har · förkastats med motiveringen att anbudet inte uppfyllt samtliga ställda krav på leverantören. Upphandlingen har genomfört i strid med transparensprincipen. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att det är ett skall-laav att referens .. . -:- I I I ' Sida3 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM 12160-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen uppdragen avseende utbildningsanordnarens och utbildningsansvarig ska vara riktade mot målgruppen för upphandlingen. Det är i vart fall inte tillräckligt tydligt. Staden har inte följt_de kriterier för kvalificering som ställts upp i för:frågningsunderlaget. Upphandlingen hat därmed också genomförts i strid med likabehandlingsprincipen. Det vinnande anbudet är. inlämnat av den leverantör som idag bedriver Alternativ utbildning i svenska för invandrare för staden. Staden bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Upphandlingen har inte skett i strid med de grundläggande principerna i 1 kap 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Syftet med upphandlingen är att tillgodose stadens behov av alternativ utbildning i svenska för invandrare för personer som på grund av posttraumatiska stressyndrom, annan psyko­ social problematik eller av andra anledningar har stora koncentrations�· störningar. Mot bakgrund av att definitionerna av de aktuella kraven på erfarenhet görs för att förtydliga det grundläggande kravet om att erfarenheten ska avse genomförande av uppdrag med innehåll som till art och omfattning motsvarar den efterfrågade i upphandlingen, så är det redan i förfrågnings­ underlaget tillräckligt tydligt att all efterfrågad erfarenhet ska avse den aktuella målgruppen. I alla fall har det gjorts helt tydligt genom de svar staden har lämnat under upphandlingen. På frågan "Kan reguljär SFI­ verksamhet användas som referens för q.emia upphandling" svarade staden "Ja under förutsättning att utbildningsverksamheten är riktad mot målgruppen i upphandlingen. Målgruppen för upphandlingen definieras under avsnitt 4.3. Anbudsgivare kan inkomma med samma referens för samtliga tre efterfrågade referensuppdrag under förutsättningen att referensuppdraget uppfyller kriterierna under respektive avsnitt." Frågan både lämnades och besvarades innan dert ursprungliga anbudstidens utgång. S1da4 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM 12160-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Iris Radars anbud uppfyller inte ·de aktuella kraven avseende referens­ uppdrag för utbildningsanordnarens och utbildningsansvarig. De lämnade referensuppdragen är inriktade på personer med synnedsättning och hörselnedsättning, vilket är helt andra målgrupper än den som avses i upphandlingen. Eftersom anbudet inte har uppfyllt alla krav har staden inte kunnat godkänna anbudet för utvärdering. Anbudsgivarna har behandlats på samma sätt och bar bedömts efter samma kriterier. Samtliga leverantörer har också fått samma information genom annonseringstjänsten. Information har inte lämnats på annat sätt. Samtliga inkomna frågor har besvarats. DUMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den · upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma- att lida skada. Skälenförförvaltningsrättens avgörande De krav som den upphandlande myndigheten ställer i förfrågningsunder­ laget kan uttryckas i s.k. skall-krav vilka är ovillkorliga för att anbudet ska kunna komma i fråga för antagande. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skall-krav får inte antas och den upphandlande myndigheten får inte ändra eller bortse ifrån i förfrågningsunderlaget uppställda skall-krav på ett Sida 5 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM 12160-12 sätt som strider mot principerna öni likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU.· Iris Badar gör gällande att det inte framgår av förfrågningsunderlaget att det är ett skall-krav att referensuppdragen avseende utbildningsanordnare och utbildningsansvarig ska vara riktade mot målgruppen för upphand­ lingen eller i vart fall att det inte är tillräckligt tydligt. Staden gör å sin sida gällande att det redan i förfrå�gsunderlaget är tillräckligt tydligt att all efterfrågad erfarenhet ska avse den aktuella målgruppen eller att det i alla fall har gjorts helt tydligt genom de svar staden har lämnat under upphandlingen. I förfrågningsunderlaget anges under rubriken 3.6 Utbildningsanordnarens kompetens och erfarenhet bl.a. följande. Utbildningsanordnaren ska ha I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ' .. dokumenterad kompetens och erfarenhet av att organisera och leverera tjänster i enlighet med detta förfrågningsunderlag. Utbildningsanordnaren ska ha genomfört utbildningsuppdrag med innehåll som till art och omfattning motsvarar den efterfrågade i upphandlingen. Med motsvarande avses reguljär SFI, annan svenskutbildning för vuxna invandrare eller annan utbildning för målgruppen. Under rubriken 3.7.1 Utbildningsansvarig anges bl.a. följande. Föreslagen utbildningsansvarig ska efter den 1 april 2010 ha utfört minst ett uppdrag som utbildningsansvarig med innehåll som till art och omfattning motsvarar den efterfrågade i upphandlingen. Med motsvarande avses reguljär SFI, annan svenskutbildning för vuxna invandrare eller annan utbildning för målgruppen i avsnitt 4.3. På frågan "Kan reguljär SFI-verksainhetanvändas som referens för denna upphandling" svarade staden urider anbudsperioden "Ja under förutsättning Sida 6 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN -· DOM 12160-12 att utbildningsverksamheten är riktad mot målgruppen i upphandlingen. Målgruppen för upphandlingen definieras under avsnitt 4.3." Under rubriken 4.3 Målgrupp i förfrågningsunderlaget anges bLa. följande. Alternativ SFI är avsedd för invandrare som av olika skäl inte kan delta i ordinarie SFI. Det handlar t.ex. om personer som på grund av post­ traumatiskt stressyndrom, annan psykosocial problematik eller av andra anledningar har stora koncentrationsstörningar. För att vara förenligt med LOU ska ett förfrågningsunderlag vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Med hänsyn till redovisade utdrag ur förfrågningsunderlaget och ur frågor och svar lämnade under anbudstiden finner förvaltningsrätten att det med tillräcklig tydlighet framgått att det är ett krav i upphandlingen avseende utbildningsanordnare och utbildningsansvarig att de referenser som efterfrågas ska avse uppdrag mot den aktuella målgruppen för upphand­ lingen. Så vitt framgår av utredningen i målet har Iris Badar lämnat referenser på uppdrag avseende andra målgrupper. Förvaltningsrätten finner därmed inte visat att staden har agerat i strid med LOU genom att förkasta Iris Radars anbud och inte ta upp detta till utvärdering. Det saknas därmed grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU och Iris Radars ansökan ska avslås. ffiJR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la LOU) Ql®-- ·I STOCKHOLM Alhnänna avdelmngen -Jeane Rådman Föredragande har varit Elin Rosen. HUR MAN .ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillöverklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i bromaträtten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särslcilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om · klaganden anlitar ombud ska denne sända in. fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsto.ål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas �medelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte pröv;s sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. 1. den klagandes na.ro.b., personnu:mm.er, yrke, postadress och telefonnu:mm.er. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där.klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnin rätten. DV3199/1ALOU gs \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \