FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-09-30 Sida 1 (3) Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE Konkunensverket 103 85 Stockholm MOTPART Täby kommun 183 80 Täby Meddelad i Stockholm Mål nr 19811-13 Ombud: Kommunjuristen Mikael Ekelund Täby kommun 183 80 Täby SAKEN Upphandlingsskadeavgift FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att Täby kommun ska betala en upphandlingsskadeavgift om 2 450 000 kr. Dok.Id 403141- Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen I Telefon 08-56168000 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19811-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Konkurrensverket ansöker om att förvaltningsrätten ska besluta att Täby kommun ska betala 2 450 000 kr i upphandlingsskadeavgift. Till stöd för sin talan anför Konkurrensverket bl.a. följande. Täby kommun har brutit mot lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) genom att den 17 augusti 2012 ingå ett avtal med NCC Construction Sverige AB avseende tretton entreprenadarbeten i form av bl.a. cirkulationsplats, provisorisk bussterminal, ramp och provisorier utan föregående annonsering enligt 7 kap. 1 § LOU. Avtalet utgör ett byggentreprenadkontrakt enligt 2 kap. 3 § LOU på vilket nämnd lag är tillämplig enligt dess I kap. 2 §. Täby kommuns ingående av avtalet skulle således ha föregåtts av ett annonserat upphandlingsförfarande enligt LOU. Så har emellertid inte skett. Några omständigheter som kunnat utgöra skäl för tillämpning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering har inte förelegat. Täby kommun förefaller ha varit av uppfattningen att avtalsingående kunde ske genom avrop från Täbykonceptet, ett tidigare träffat avtal. Någon möjlighet att ingå det aktuella avtalet genom avrop från Täbykonceptet har dock inte förelegat. Avtalet utgör dänned en otillåten direktupphandling. Avtalets totala värde uppskattas till 71 430 359 kr exkl. moms. Den otillåtna direktupphandlingen fu· enligt Konkurrensverkets bedömning av nmmalgraden och bör därför medföra en upphandlingsskadeavgift som motsvarar 7 8- procent av avtalets värde. Täby kommun har emellertid på eget initiativ inkommit med uppgifter till Konkurrensverket och på sä vis infmmerat tillsynsmyndigheten om avtalets ingående. En upphandlingsskadeavgift om 2 450 000 kr motsvarar 3,4 procent av avtalets värde och är enligt Konkurrensverkets mening en väl avvägd och proportionerlig sanktion för den aktuella överträdelsen. Täby kommun vitsordar de faktiska omständigheter som anförs i Konkurrensverkets ansökan och medger Konkurrensverkets talan. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19811-13 Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Allmän förvaltningsdomstol f'ar enligt 17 kap. 1 § 3 LOU besluta att en upphandlande myndighet ska betala en särskild avgift (upphandlingsskadeavgift) om myndigheten har slutit avtal med en leverantör utan föregående annonsering enligt 7 kap. 1 § samma lag. Enligt 17 kap. 4 § LOU ska upphandlingsskadeavgiften uppgå till lägst 10 000 kr och högst 10 000 000 kr. Avgiften f'ar inte överstiga tio procent av kontraktsvärdet. Vid fastställande av upphandlingsskadeavgiftens storlek ska enligt 17 kap. 5 § LOU särskild hänsyn tas till hur allvarlig öve11rädelsen är. I ringa fall ska någon avgift inte beslutas. Avgiften f'ar efterges, om det finns synnerliga skäl. Förvaltningsrätten finner i likhet med pai1erna att Täby kommun genom att ingå avtal med NCC Construction Sverige AB utan föregående annonsering har genomfört en otillåten direktupphandling. Det finns dfumed grund för att besluta om upphandlingsskadeavgift. Förvaltningsrätten finner inte anledning att göra en annan bedömning än parterna i fråga om avgiftens storlek. Konkurrensverkets ansökan ska därför bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Inf01mation om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Qi{�� Rådman Elisabeth Kornfeldt har föredragit målet. I STOCKHOLM FULLMAKT FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM. 2013 -09- 2 5 ---1-...= Målnr: ..1.�_�\�:.\}...1�..6\1.· 13 Aktbi!JY. För kommunjuristen Mikael Ekelund eller den han i sitt ställe förordnar att företräda Täby kommun i ärende mot Konkurrensverket angående upphandlingsskadeavgift. Fullmakten innefattar behörighet för ombudet att i ärendet företräda kommunen inför domstolar och myndigheter samt annars vidta de åtgärder som är erforderliga för att tillvarata kommunens rätt Fullmakten innefattar behörighet att ingå eller förkasta förlikning, söka verkställighet av rättens dom samt uppbära ersättning för rättegångskostnad. Täby d n 20 september 2013 Leif Gripestam Kommunstyrelse s ordförande • SVERIGES DOMSTOLAR - HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen ska dock s1dckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltoingsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltoingsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1: Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e -postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. O m dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e ­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltoingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillständ, 4. den ändring av förvaltoingsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltoingsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av .rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2.