FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Bro1��w4� 2 8 Mål nr 4042-10 Rotel 7 Sidal(4) SÖKANDE Abilliteam AB, 556528-6423 Västerlånggatan 27 111 29 Stockholm MOTPART Landstinget i Östergötland 581 91 Linköping SAKEN 2010 -04· 2 9 Meddelat i Linköping ,��- Offentlig upphandling enligt lagen(2009:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att Landstinget i Östergötlands läns upphand­ ling av Inspelning av Landstingsfullmäktige, UC-2010-13, inte får avslutas innan något annat har beslutats. Beslutet gäller omedelbart och till dess rätten förordnar annat i målet. Förvaltningsrätten förelägger Landstinget i Östergötlands län att senast den 3 maj, klockan 12.00, yttra sig i målet. Dok.Id 7709 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 013-25 10 00 E-post: BESLUT Sida 2 4042-10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDE M.M. Genom tilldelningsbeslut den 22 april 2010 gällande upphandling av In­ spelning av Landstingsfullmäktige, UC-2010-13, har Landstinget i Öster­ götlands län antagit anbud från Nonköpings Tidningars Media AB. Abilliteam AB (härefter bolaget) ansöker om överprövning av tilldelnings­ beslutet och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen tills vidare inte ska få avslutas. Bolaget anför bl.a. följande. Östergötlands Läns Landsting har i sitt anbudssvar valt att diskvalificera bolagets anbud. Som skäl för detta har man skrivit att bolaget inte uppfyller skall-kravet om bemam1ing med 4 personer vid inspelning. - Bolaget anser att motivatio­ nen för diskvalifikation är felaktig och yrkar härmed på att beslutet skall överprövas. Bolaget har i sitt anbud inte specificerat att ett visst antal fy­ siska personer ska utföra den efterfrågade funktionen. Bolaget har tagit fasta på den funktion som efterfrågas, vilka funktionella roller som efter­ frågas (kameraoperatörer för två kameror, bildproducent och teknisk an­ svarig) och lämnat anbud i enlighet med kundens skall-krav. - Östergöt­ lands Läns Landsting har i kravspecifikationen inte heller uttryckt ett skall­ krav som säger att ett specifikt antal fysiska personer ska utföra tjänsten. Man har angivit funktionella roller (Se 3.1.2) men huruvida �jänsten ska utföras av tio, fyra eller annat antal fysiska personer är inte uttryckligen skrivet. Ingenting i kravspecifikationen förhindrar heller att en fysisk per­ son kan inneha flera funktionella roller. Att ange ett specifikt antal perso­ ner skulle inte heller vara konekt ur upphandlingssynpunkt, eftersom det först och främst är en funktion som man upphandlar. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm- 2010 =04� 2 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 2010=04 28 BESLUT Sida 3 4042-10 I LINKÖPING = melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten får ome­ delbart besluta att upphandlingen inte får avslutas im1an något am1at har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Ett intermistiskt förordnade enligt LOU är, med beaktande av den s.k. tio­ dagarsfristen, ofta nödvändigt för att kum1a genomföra en överprövning. Det interimistiska förordnandet med stöd av LOU skiljer sig således i detta hänseende från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § för­ valtningsprocesslagen (1971:291), där det normalt förutsätts att en viss sannolikhetsbedömning av den slutliga utgången i målet har föregått beslu­ tet. Det ligger vidare i det interimistiska beslutets natur att det utgör en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet (jfr RÅ 2005 ref 17). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Bolaget får anses ha uppvisat en legal och faktisk grund för sin begäran om överprövning. Vidare har omständigheter som ger upphov till brådska fö­ revisats. Ett beslut om att upphandlingen inte får avslutas innan något an­ nat har beslutats innebär inte sådana negativa konsekvenser för Landstinget i Östergötlands län att dessa överväger fördelarna för bolaget. Mot bak­ grund härav föreligger skäl att förordna att Landstinget i Östergötlands län inte får avsluta upphandlingen im1an förvaltningsrätten förordnar annat i målet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I LINKÖPING 2010 -04.. 2 8 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1d) ,,,, J,�-. -:=­ Katherine Lobos Vasquez Förvaltningsrättsfiskal Sida 4 4042-10 �____f:K]\=J-•c.\ ;, ,.:i'.d"�'�'!"" ,-. ., .. � ·.. �·- -'� .,,_ �i ·i· '"!"!'!' •· f-.!f"lli.+..t•:"... . SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i.Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va1ie särskilt bevis. Skrivelsen skall vara underteclmad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nu1n1ner. 000 0N www.domstol.se