LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-03-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 4172-09 Rotel227 Sida1 (5) GunnarElfving Skyttetjänst AB,556615-7482 N J ä r s ö G å r d 4 38 4 761 74 Norrtälje MOTPART Försvarsmakten Försvarsmaktens Logistik, Upphandlingsenheten 10786 Stockholm SAKEN r�1 ..� 2009-03-12 ''1 Dnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Dokld 410328 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2009-03-1 l BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Försvarsmakten har genomfört en upphandling avseende köp av målmate­ riel, FM-287-08. Vid upphandlingen har använts det öppna förfarandet. Under anbudstiden inkom två anbud, varav ett från Gunnat"Elfving Skytte­ tjänst AB (GESAB). Efter genomförd utvärdering beslutade Försvarsmak­ ten att teckna avtal med Canaxa Måltavlor AB. GESAB yrkar att länsrätten ska besluta att upphandlingen i första hand ska rättas på så sätt att position 9 plastväv, rulle i prislistan tas bort från utvär­ deringen och i andra hand göras om i dess helhet. Till stöd för sina yrkan­ den anför GESAB i huvudsak följande. Av tilldelningsbeslutet framgår att de två bolag som ingick i utvärderingen nådde resultat som låg mycket nära varandra. GESAB vill uppmärksamma länsrätten på jämförelsen vad avser position 9 plastväv, rulle i underlaget för anbudspriser. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår inte vilken storlek på rullarna som Försvarsmak­ ten önskar och inte heller kvaliteten på desamma, dvs. plastens tjocklek. GESAB:s erfarenhet från samverkan med Försvarsmaktens förband och utbildningsanstalter är att de efterfrågar hanterbara rullar om 50 meter och inte de avsevärt mer svårhanterliga rullarna om 500 meter vägande 40 kg. Det var därför helt naturligt för GESAB att svara med en offert med rullar om 50 meter. Vidare har GESAB till skillnad från konkurrenten valt en högre kvalitet med 70 g/kvm och inte som Canaxa 50 g/kvm. Den jämfö­ relse som görs blir mot dem1a bakgrund helt irrelevant. Det är självklart att en produktion av rullar om 500 meter av lägre kvalitet blir avsevärt billiga­ re än åtta gånger fler rullar av högre kvalitet för samma yta. Till bilden hör också att det är fråga om en mycket udda produkt. GESAB har under de tre år som bolaget innehaft avropsavtal med Försvarsmakten inte till något förband levererat mer än sju stycken 50-metersrullar med plastväv. GESAB anser att det inte är rimligt att denna fråga får ett direkt avgörande Sida 2 4172-09 LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2009-03-11 för vem som ska leverera målmateriel till Försvarsmakten under komman­ de två år med eventuell option för ytterligare ett år. Försvarsmakten bestrider GESAB:s yrkanden och anför bl.a. följande. Det är korrekt att det av Försvarsmaktens förfrågningsunderlag beträffande position 9 plastväv, rulle inte framgår vilken storlek på rullarna som För­ svarsmakten önskar och inte heller vilken specifik kvalitet som önskas på desamma. Anbudsgivarna har således haft möjlighet att fritt vä\ja en stor­ lek på rulle med plastväv som man velat offerera. Av bilagan Underlagför anbudspriser framgår däremot beträffande position 9 att i den mån antalet meter per rulle varierar i inkomna anbud kommer priset per meter att räk­ nas ut och utvärderas. Förfrågningsunderlaget har således beträffande den­ na position varit tydligt och det har varit fullt möjligt för alla anbudsgivare att förutse konsekvenserna av att offerera den ena eller andra storleken på rulle med plastväv. Försvarsmakten anser att upphandlingen genomförts i enlighet med bestämmelserna i LOU. Myndigheten har ingen möjlighet att ändra förutsättningarna för upphandlingen genom att bortse från position 9 vid utvärderingen. Det förhållandet att GESAB:s tidigare erfarenheter av leveranser till Försvarsmakten medfört att det varit naturligt för bolaget att offerera rullar om 50 meter är inte någon omständighet som gör att För­ svarsmakten kan utesluta den aktuella positionen från utvärderingen. GESAB har fått del av vad Försvarsmakten anfört och har vidare anfört i huvudsak följande. Försvarsmakten har i sitt yttrande över bolagets över­ klagan medgivit att förfrågningsunderlaget inte innehöll några krav på kva­ litet eller rullarnas storlek vad avser position 9 i upphandlingsunderlaget. Försvarsmakten anser därmed att det står leverantörerna helt fritt att välja kvalitet och storlek på rullarna. GESAB delar inte den uppfattningen. Erfa­ renheten från samarbetet med kunderna, Försvarsmaktens lokala förband, och tidigare norm bör enligt bolagets uppfattning väga mycket tungt. Det kan inte vara rimligt att en anbudsgivare offererar en produkt med ny an- Sida 3 4172-09 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2009-03-11 Sida 4 4172-09 nan utformning till ett mycket lågt pris som kunderna inte efterfrågar och därigenom vinner hela upphandlingen. Detta gäller särskilt om det som här är fråga om en udda produkt som kanske aldrig behöver levereras. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndighet behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket samma lag stadgas att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada skall rätten besluta att upp­ handlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör följande bedömning. GESAB har som grund för sin ansökan anfört att bolaget anser att det inte är rimligt att upphandlingen kom att avgöras genom att de två anbudsgi­ varna lämnat anbudspriser för olika storlekar och kvaliteter på rullar med plastväv, position 9 i den till förfrågningsunderlaget bilagda Underlagför anbudspriser. GESAB har inte närmare anfört på vilket sätt upphandlingen genomförts i strid mot reglerna i LOU. LOU ger inte närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat utöver vad som kornmer till uttryck i den allmänt hållna bestäm­ melsen i 1 kap. 9 §. I regeringsrättens dom i RÅ 2002 ref. 50 anges att även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN 2009-03-11 Länsrätten finner att Försvarsmakten har behandlat leverantörerna på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt och att det inte heller i övrigt fram­ kommit någQt i målet som ger vid handen att Försvarsmakten vid upphand­ lingen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la). Lf L-(Y-L _/ EvaPedersen rådman ----·- DOM Sida 5 4172-09 Föredragande har varit länsrättsnotarien Richard Rosen.