FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Sune Wennerberg SÖKANDE Mål nr 12694-12 E Sida 1 (12) Green Landscaping AB, 556773-4800 Jägershillgatan 14 213 75 Malmö MOTPART Treklövern Bostads AB, 556099-8584 Box 183 264 22 Klippan Ombud: Advokat Pernilla Norman Lindskog Malmström Advokatbyrå KB Box 27707 115 91 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKET 2013 -04- 0 4 Avd Dnr KSnr Meddelad i Malmö Ombud: Advokat Niklas Sjöblom och jur. kand. Johanna Jonsson Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB Box 2235 403 14 Göteborg Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSL UT Aktbll Dok.Id 150329 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Green Landscaping AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Sida 2 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 12694-12 E Avdelning 1 IMALMÖ YRKANDENM.M. Treklövern Bostads AB (nedan Treklövern) genomför med öppet förfar­ ande enligt LOU en upphandling avseende yttre skötsel vid fastigheter i Klippan, Ljungbyhed, Östra Ljungby och Stidsvig. Efter utvärdering av inkomna anbud beslutades att anbudet från Bosab Fastighetsförvaltning AB (nedan Bosab) kommer att antas. Green Landscaping AB ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att den får avslutas först efter det att en ny an- ;•, .... ,, bud$utvärdering genomförts där anbudet från Bosab inte får beaktas. Som . � gm11:d för ansökan anförs i huvudsak följande. Treklövern har agerat i strid :rrteä.\de EU-rättsliga grundprinciperna, särskilt principen om likabehand- ,,.,•, .l :. . ling,1 och därigenom även 1 kap. 9 § LOU, då Bosab tilldelats det upphand- 'I:'I� I · · lade kontraktet trots att Bosabs anbud inte uppfyller samtliga i upphand- lingen uppställda skall-krav. Anbudet borde rätteligen ha förkastats av Treklövern före anbudsutvärderingen. Det saknai: betydelse att förfråg­ ningsunderlaget inte ställer krav på att efterfrågad information ska ges in i visst format. Bosabs anbud uppfyller inte samtliga i upphandlingen ställda skall-krav primärt på grund av att den information som efterfrågas i upp­ handlingeninteallshargivitsin. SomenföljdavattTreklövernbrustiti sina förpliktelser enligt LOU har Green Landscaping AB lidit eller i vart fall riskerat att lida skada genom att inte tilldelas kontraktet i upphandling­ en. Bosabs anbud uppfyller inte skall-krav SF34. 22 och UF3.5 l 1 (D) avseende kvalitetsplan och kvalitetsarbete. Bosabs anbud innehåller inte sådan kvali­ tetsplan som avses i skall-kravet. De icke ifyllda tillsynsrapporter som bi­ fogats anbudet kan knappast innebära att kravet på beskrivning av eller rutin för kvalitetsuppföljning, säkerställande av kvaliten i uppdraget samt avvikelsehantering är uppfyllt. Bosabs anbud innehåller inte heller någon Sida 3 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 12694-12 E IMALMÖ Avdelning 1 redovisning av bolagets kvalitetssystem och innehåller ingen beskrivning alls som rör hur kvalitetsarbetet är tänkt att utföras under uppdragstiden. Den information som lämnats i anbudet är så bristfällig att aktuellt skall­ krav inte kan anses vara uppfyllt ens om man beaktar all den information som har lämnats i anbudet. Även om nu aktuellt krav är lågt ställt är det tydligt att Treklövern tolkar innehållet i Bosabs anbud alltför extensivt. Bosabs anbud borde därför på grund av detta rätteligen ha förkastats före anbudsutvärderingen. Bosabs anbud uppfyller inte skall-krav UF3.511 (B) avseende teknisk för­ måga. Bosab har i sitt anbud angivit en lista med referenser. Denna lista är dock inte utformad i enlighet med aktuellt skall-krav, då referenslistan saknar beskrivning av uppdragets omsättning. Det har i anbudet angivits viss information, såsom övergripande information om uppdragets art, som dock inte kan anses tillräcklig för att kravet ska anses vara uppfyllt. Upp­ gifter om antalet lägenheter kan inte anses vara sådana uppgifter om upp­ dragets omsättning som avses i nu aktuellt krav. Ett uppdrags omsättning avser i dessa sammanhang vanligen uppgift om uppdragets ekonomiska värde. Att avsikten skulle ha varit att något annat än referensuppdragens ekonomiska värde ska anges är inte sannolikt eftersom syftet med det aktu­ ella kravet är att säkerställa att de referensuppdrag som anges i anbudet är likvärdiga med kontraktet i upphandlingen. Hade det i stället varit antal lägenheter som efterfrågades skulle detta lämpligen ha angivits. Bosab har vidare i anbudet inte preciserat när uppdragen har utförts. Kravet är utfor­ mat så att referensuppdrag från de senaste tre åren ska anges i anbudet. Kravets utformning kräver därför att anbudsgivarna i anbudet anger när uppdragen utförts för att möjliggöra en rättvis och likvärdig jämförelse mellan inkomna anbud. Det är inte styrkt att uppdragen ska ha utförts de tre senaste åren. Sida4 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 12694-12 E IMALMÖ Avdelning 1 Bosabs anbud uppfyller inte skall-krav UF3.5 11 (E) avseende miljö. Bosab har i sitt anbud bifogat bolagets miljöpolicy. Denna hänvisar dock inte till något miljöledningssystem och redovisar heller inte något systematiserat miljöarbete på det sätt som avses i aktuellt skall-krav. Även om det aktu­ ella kravet skulle vara lågt ställt kan inte den information som lämnas i det kortfattade och översiktliga dokument i Bosabs anbud som benämns "Mil­ jöpolicy" anses uppfylla kravet. Bosab har därmed inte givit in den infonn­ ation som efterfrågas under nämnda punkt i förfrågningsunderlaget. Bosab uppfyller inte skall-krav UF3.5 11 (C) avseende organisation. Boasab har i anbudet redovisat en organisationsplan där organisationen för det aktuella uppdraget presenterats på ett översiktligt sätt. Man har emel­ lertid inte redogjort för arbetsledningens utbildning eller erfarenhet, utöver den kortfattade meritförteckning som avser den ledningsansvarige. Av denna förteckning framgår dock inte viken utbildning den ansvarige har. Bosab har genom sitt anbud inte fönnått styrka att arbetsledningen har den utbildning/erfarenhet som krävs för utförande av uppdraget. Även om kra­ vet är lågt ställt kan Bosab inte anses ha gett in och styrkt den information som efterfrågas. Bosab har vidare i sitt anbud inte heller preciserat organi­ sationen för att hantera sjukfrånvaro/semester, mer än att tre timanställda ska vara tillgängliga vid utförandet av uppdraget. Denna information be­ skriver inte den personalstyrka som avses utföra uppdraget. Den informa­ tion som Bosab gett in kan inte anses vara tillräcklig i relation till den språkliga utformningen av aktuellt krav. Bosabs anbud uppfyller inte skall-krav SF3. l l avseende ombud. Bosab har i anbudet angivit att Magnus Ströbeck ska var Bosabs ombud för förfråg­ ningar angående anbudet. Bosab har dock inte angivit vem som ska vara ombud under kontraktstiden, vilket är ett uttryckligt skall-krav i upphand­ lingen. Green Landscaping AB har svårt att se att det skulle vara underför- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 stått att Magnus Ströbeck faktiskt kommer att vara Bosabs kontaktperson under kontraktstiden. Anbudet borde därför rätteligen ha förkastats. Sida5 12694-12E Treklövern bestrider bifall till Green Landscaping AB:s ansökan om överprövning och anför bl. a. följande. Upphandlingen har genomförts på ett transparent och förutsebart sätt med tillämpande av likabehandlings­ principen och i enlighet med LOU i övrigt. De inkomna anbudens skall­ kravsuppfyllelse har prövats på det sätt som angetts i förfrågningsunderla­ get. I den prövningen har Bosab befunnits uppfylla samtliga uppställda krav. Treklövern har utformat förfrågningsunderlaget så att man efterfrågar viss information men inte ställer några krav avseende formatet på den in­ formation som lämnas i anbuden. Härtill har man utformat förfrågningsun­ derlaget så att den information som efterfrågas är på så översiktlig nivå som möjligt med hänsyn till syftet med informationen, d.v.s. en grundläg­ gande tillämpning av proportionalitetsprincipen i förfrågningsunderlagets utformning. Green Landscaping AB gör en långtgående tolkning av för­ frågningsunderlagets innehåll som går långt utöver vad som faktiskt fram­ går av texten. Om Treklövern i sin prövning och utvärdering av anbuden hade gjort de tolkningar som Green Landscaping AB gör så hade man bru­ tit mot LOU genom att förändra kraven i förhållande till vad som anges i förfrågningsunderlaget. Vidare bedöms Green Landscaping AB inte komma att lida någon skada. När det gäller kravet SF3.422 och UF3.511 (D) avseende kvalitetsplan och kvalitetsarbete har Treklövern funnit att Bosabs anbud uppfyller kravet såsom det är utformati förfrågningsunderlaget. Av Bosabs anbud framgår hur Bosab arbetar med kvalitetssäkring, bland annat genom att såväl års­ planering som utförande- respektive tillsynsrapporter kommer att använ­ das. Kvalitetsuppföljning sker genom att det fastläggs åisplanering samt kontroll av utförande genom tillsyn, varvid tillsynsrapporter tas fram. Sä­ kerställande av kvaliteten i uppdraget sker genom tillsyn, varvid tillsyns- Sida 6 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 12694-12 E IMALMÖ Avdelning 1 rapporter upprättas. Egenkontroller för kvalitetskritiska moment sker ge­ nom att det upprättas utföranderapporter samt genom tillsyn, varvid till­ synsrapporter upprättas. Avvikelsehantering sker genom att det upprättas utföranderapporter samt genom tillsyn, varvid tillsynsrapporter upprättas. Kvalitetsansvarig fastläggs i årsplaneringen. Dokumentering och rapporte­ ring till beställaren sker genom att utförande samt tillsynsrapporter upprät­ tas och kommuniceras till beställaren. Bosabs anbud innehåller således tillräcklig information för att möta det i förfrågningsunderlaget uppställda kravet. Anbudet innehåller efterfrågade uppgifter och beskrivningar, även om det kan sägas att det hade varit önskvärt om Bosab hade samlat uppgif­ terna och beskrivningarna på ett mer sammanhållet sätt. Den upphandlande myndigheten kan emellertid enligt LOU inte diskvalificera en anbudsgi­ vare för bristande skall-kravsuppfyllelse på grund av formen för hur upp­ gifterna har lämnats så länge uppgifterna de facto har lämnats i anbudet och så länge förfrågningsunderlaget inte innehåller några särskilda skriv­ ningar med krav på formen. Därmed har Treklövern varit skyldiga att godta Bosabs anbud eftersom det innehåller efterfrågade uppgifter. När det gäller skall-krav UF3.5 11 (B) avseende teknisk förmåga har Bosab lämnat uppgift om referensuppdrag på ett sätt som uppfyller den kravnivå som uppställs i förfrågningsunderlaget. Boasab har angett omfattningen/ omsättningen i antal lägenheter som omfattas av uppdraget. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår att referensuppdragen ska avse "liknande upp­ drag". Hurvida ett uppdrag är liknande bedöms minst lika bra baserat på uppgift om antal lägenheter som uppgift om ekonomisk omsättning. Hade Treklövern velat ha någon viss uppgift i anbuden, antingen avseende om­ sättning i antal lägenheter eller i kronor, så hade det fordrats att detta fram­ gått explicit av förfrågningsunderlaget. Att uppdragen utförts under de sen­ aste tre åren framgår av att de i Bosabs anbud angetts som referenser där en treårsgräns utgör ett krav. Något krav på att det ska anges i anbudet när uppdragen utförts uppställs dock inte. Sida7 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 12694-12 E IMALMÖ Avdelning 1 Vad gäller skall-krav UF3.5 11 (E) avseende miljö är bedömningen att Bo­ sab uppfyller även detta krav. Kravet, såsom det är utformat i förfråg­ ningsunderlaget, är lågt ställt och för att uppfylla kravet räcker det att an­ budsgivaren har någon form av systematiskt miljöarbete. Kravspecifika­ tionen innehåller inte något krav på omfattningen eller innehållet i det mil­ jöledningssystem som anbudsgivaren ska ha. Såsom kravet är formulerat är den miljöpolicy som Bosab har lämnat in i sitt anbud tillräcklig för krav­ uppfyllelse. Därmed har Treklövern inte haft någon möjlighet att diskvali­ ficera Bosabs anbud. När det gäller skall-krav UF3.511 (C) avseende organisation är inte heller detta särskilt långtgående. Bosab har i sitt anbud lämnat beskrivning av sin tänkta organisation med de uppgifter som efterfrågas i förfrågningsunder­ laget. Det finns inte någon uppgift som saknas även om de presenteras på ett övergripande sätt. Adekvat erfaren arbetsledare anges och namnges i anbudet. Organisation för att hantera sjukfrånvaro/semester beskrivs i an­ budet genom att det anges att Bosab förfogar över timanställda vilka an­ vänds. Personalstyrka för uppdraget beskrivs i anbudet. Att beskrivningen skulle vara kortfattad saknar relevans eftersom någon viss omfattning på denna inte efterfrågas i kravformuleringen. Det aktuella kravet innehåller inte något krav på att arbetsledningens utbildning/erfarenhet ska beskrivas utan är endast formulerat på så sätt att det ska finnas en arbetsledning med erforderlig utbildning/erfarenhet. Bosab har emellertid valt att i sitt anbud inkludera en meritförteckning för arbetsledaren. Det finns emellertid inte utrymme för Treklövern att värdera innehållet i lämnade beskrivningar. Treklövern vill dock framhålla att det går att utläsa av den meritförteck­ ning som bifogats anbudet att arbetsledaren har erforderlig utbildning/er­ farenhet. När det gäller skall-krav SF3. l l avseende ombud under kontraktstiden har Bosab i anbudet angett att Magnus Ströbeck är kontaktperson. Att inte be- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1269 4-12 E I MALMÖ Avdelning 1 döma att uppgift om ombud under såväl avtalstiden som kontraktstiden angetts i anbudet skulle på ett uppenbart och flagrant sätt strida mot pro­ portionalitetsprincipen. Treklövern har inte haft någon anledning att ifråga­ sätta att kontaktpersonen avses vara samma under såväl anbudstiden som avtalstiden. Bosab uppfyller därför kravet. DOMSKÄL Gällande bestämmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet gäller om den vinnande anbudsgivarens, Bosabs, anbud uppfyller samtliga krav i förfrågningsunderlaget. Sida 9 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 12694-12 E Avdelning 1 IMALMÖ Punkterna SF3.422 och UF3.511 (D) avseende kvalitetsplan och kvalitets­ arbete I förfrågningsunderlagets särskilda föreskrifter anges under punkten SF3.422 att entreprenören i anbudet ska redovisa förslag till kvalitetsplan för entreprenaden som minst innehåller beskrivning av eller rutin för entre­ prenörens kvalitetsuppföljning, säkerställande av kvaliten i uppdraget, egenkontroller för kvalitetskritiska moment, avvikelsehantering, kvalitets­ ansvarig samt dokumentering och rapportering till beställaren. Kvalitets­ planen ska även innehålla uppgifter om organisation, metodbeskrivningar och utförandetider. Vidare anges i förfrågningsunderlagets upphandlings­ föreskrifter under punkten UF3.511 (D) att entreprenören ska redovisa sitt kvalitetssystem som minst ska omfatta egenkontroll av utfört arbete per område och aktivitet med tillhörande beskrivning av arbetsuppgifterna. Av utredningen i målet framgår att den vinnande anbudsgivaren, Bosab, i sitt anbud har bifogat en årsplanering med utförandetider avseende gräs­ ytor, planteringsytor och gårdsytor. Vidare har Bosab till anbudet bifogat tillsyns- och utföranderapporter. Även om Bosabs anbud i nu aktuellt hän­ seende, såsom Green Landscaping AB anfört, inte är så omfattande eller utförligt så får anbudet enligt förvaltningsrättens mening anses innehålla tillräcklig information gällande efterfrågade uppgifter och beskrivningar för att de nu aktuella kraven ska anses vara uppfyllda. Med hänsyn till att det inte föreligger något krav i förfrågningsunderlaget på hur anbudet ska utformas i denna del kan förvaltningsrätten inte finna att det är visat att Bosabs anbud avseende nu aktuella krav är så bristfälligt att det på den av Green Landscaping AB anförda grunden finns skäl att diskvalificera anbu­ det. Sida 10 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 1269 4-12 E Avdelning 1 Punkt UF3. 5 1 1 (B) avseende teknisk förmåga I förfrågningsunderlagets upphandlingsföreskrifter anges under punkten UF3.5 11 (B) att anbudsgivaren de senaste tre åren ska ha erfarenhet av liknande uppdrag, alternativt att företagets nyckelpersoner ska ha motsva­ rande erfarenhet. Med liknande uppdrag menas uppdrag innehållande yttre skötsel med liknande omsättning åt bolag som förvaltar bostadsfastigheter. För företag som någon gång under den senaste treårsperioden har utfört liknande uppdrag åt beställaren gäller att dessa ska ha utförts avtalsenligt för att detta krav ska uppfyllas. För bedömning av ovanstående ska an­ budsgivaren bifoga referenslista till anbudet med beskrivning av liknande uppdrag de tre senaste åren. Minst tre referenser ska anges med beskriv­ ning av uppdrag, omsättning, namn och telefonnummer till beställaren. Av utredningen i målet framgår att Bosab i sitt anbud lämnat fem referen­ ser och meriter. Bosab har därvid för fyra av referensuppdragen redovisat det antal lägenheter, bostäder eller lokaler som uppdragen omfattat. Med hänsyn till att det i förfrågningsunderlaget inte närmare anges vad som avses med omsättningskravet kan förvaltningsrätten inte finna annat än att antalet lägenheter får godtas såsom en beskrivning av omsättningen för redovisade uppdrag. Vidare får det enligt förvaltningsrättens mening anses framgå av det aktuella kravet att de av anbudsgivaren redovisade referens­ uppdragen ska avse liknande uppdrag de senaste tre åren. Något krav på att närmare ange när uppdragen utförts finns inte. Bosabs anbud får därmed anses uppfylla det aktuella kravet. Skäl att diskvalificera anbudet på de av Green Landscaping AB anförda grunderna föreligger således inte. Punkt UF3.511 (E) avseende miljö I förfrågningsunderlagets upphandlingsföreskrifter anges under punkten UF3. 5 11 (E) att entreprenören ska redovisa sitt miljöledningssystem samt IMALMÖ Sida 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12694-12 E Avdelning 1 IMALMÖ att minsta krav är någon form av systematiserat miljöarbete som visar att miljö- och rättvisemärkta produkter används i största möjliga utsträckning. Av utredningen i målet framgår att Bosab i sitt anbud har bifogat bolagets miljöpolicy i vilken redogörs för organisation, mål och hur man arbetar inom företaget. Med hänsyn till hur kravet avseende redovisning av miljö­ ledningssystem är formulerat och då det i förfrågningsunderlaget inte när­ mare anges hur anbudet ska utformas avseende omfattning eller innehåll kan förvaltningsrätten inte finna att det är visat annat än att den miljöpolicy som Bosab bifogat anbudet får anses uppfylla det aktuella kravet. Skäl att diskvalificera anbudet föreligger således inte. Punkt UF3.5 1 1 (C) avseende organisation I förfrågningsunderlagets upphandlingsföreskrifter anges under punkten UF3.5 11 (C) att anbudsgivaren ska presentera en organisationsplan för uppdraget minst innehållande arbetsledning med erforderlig utbildning/ erfarenhet, organisation för att hantera sjukfrånvaro/semester, personal­ styrka för detta uppdrag samt etableringsort för detta uppdrag. Av utredningen i målet framgår att Bosab i sitt anbud har lämnat en be­ skrivning av sin organisation för uppdraget. Förvaltningsrätten kan konsta­ tera att Bosab därvid angett arbetsledare och dennes erfarenhet. Vidare har meritförteckning för arbetsledaren givits in. Något krav på att anbudsgiva­ ren ska styrka arbetsledarens utbildning eller erfarenhet föreligger inte i förfrågningsunderlaget. Vidare har Bosab i sitt anbud angett att man förfo­ gar över tre timanställda vid sjukfrånvaro och semester. Med beaktande av att det i förfrågningsunderlaget inte föreligger något krav på hur anbudet ska utformas eller hur omfattande anbudsgivarnas beskrivning ska vara kan förvaltningsrätten inte finna annat än att Bosabs anbudet får anses inne­ hålla tillräcklig information för att det aktuella kravet ska vara uppfyllt. DOM Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 12694-12 E I MALMÖ Avdelning 1 Skäl att diskvalificera anbudet på denna av Green Landscaping AB anförda grunden föreligger således inte. Punkt SF3.11 avseende ombud I förfrågningsunderlagets särskilda föreskrifter anges under punkten SF3.11 att entreprenörens ombud under kontraktstiden anges i anbudet. Av utredningen i målet framgår att Bosab i sitt anbud angett att förfråg­ ningar angående anbudet besvaras av bolagets ombud Magnus Ströbeck. Vidare har Magnus Ströbeck undertecknat anbudet såsom behörig person. Han har även angivits såsom ledningsansvarig, arbetsledare och kvalitets­ ansvarig. Förvaltningsrätten kan härvid även konstatera att någon annan person inte anges i anbudet och att den upphandlande myndigheten har anfört att den inte har haft någon anledning att ifrågasätta att kontaktperso­ nen avses vara samma under såväl anbudstiden s9m kontraktstiden. �nligt, förvaltningsrättens mening kan den omständigheten att Bosab inte uttryck­ ligen angett att Magnus Ströbeck är kontaktperson under kontraktstiden inte anses utgöra en sådan brist att det enbart på denna grund finns skäl att förkasta anbudet. Sammanfattning Sammantaget har Green Landscaping AB enligt förvaltningsrättens mening inte förmått visa att Treklövern på de grunder som anförts i målet brutit mot bestämmelserna i LOU på ett sätt som medfört skada för bolaget. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger således inte. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1b LOU) �t� Olh Brändström HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU