Dok.Id 203506 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se vAvw.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Elisabet Heimer SÖKANDE DOM 2017-10-11 Meddelad i Falun Mål nr 3876-17 KONKURRENSVERKET BE-LO Elektriska AB, 556462-4855 Häradsvägen 20 784 34 Borlänge MOTPART Borlänge kommun Ombud: Advokat Lovisa Lager.vall och Erik Nilsson Advokatfirman Lindahl KB Box 1203 751 42 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. ,,. p 1 Avd Dnr ,,,KSnr AktbH '; .- l '; ,..·,, ,; - � �,j, ,', -- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3876-17 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Borlänge kommun upphandlar "Nybyggnation - läktare 250 personer samt om-och tillbyggnad belysningsmaster", (dnr 17/264), genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Tilldelnings­ beslut fattades den 30 augusti 2017. BE-LO Elektriska AB (BE-LO) ansöker om överprövning och yrkar att anbudet från vinnande leverantör är ogiltigt enligt AFB.31 och AFB.52 och att tilldelningen omprövas. BE-LO uppger att bolaget har lidit skada av upphandlingsbeslutet. Till stöd för ansökan har BE-LO anfört följande. An­ budet från vinnande leverantör är inte undertecknat av behörig företrädare i företaget. Den som har undertecknat är endast behörig ensam firmatecknare av löpande förvaltingsåtgärder. Anbudsgivning är ej att anse som löpande förvaltningsåtgärder. Vinnande leverantör har inte bifogat någon handling där det framgår att vd är behörig att skriva under anbudet. Borlänge kom­ mun borde ha kontrollerat att anbudet var undertecknat av behörig firma­ tecknare. Utvärdering av vad som är en löpande förvaltningsåtgärd måste ske i upphandlingsförfarandet. Upphandlaren kan inte försvara sitt felaktiga upphandlingsbeslut genom att hänvisa till uppgifter som framkommit efter upphandlingsbeslutet. Vinnande leverantör har inte lämnat ett väl under­ byggt och seriöst anbud. Detta på grund av att tidplanen visar att rivningsar­ bete av belysning ska påbörjas innan fotbollssäsongen avslutats. Med anled­ ning av det låga priset finns det skäl att ifrågasätta om besiktning på plats har gjorts. Borlänge kommun bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Anbudet från vinnande leverantör är undertecknat av vd:n som är behörig företrädare. Det är viktigt att skilja på behörig firmatecknare och behörig företrädare. Kravet i förfrågningsunderlaget är ett lägre ställt krav än om det hade krävts att anbudet skulle vara undertecknad av behörig firmatecknare. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3876-17 I FALUN Vd:n för vinnande leverantör är både behörig företrädare och behörig firma­ tecknare. Anbudet är undertecknat av behörig företrädare i upphandlingens mening och Borlänge kommun gjorde rätt som antog anbudet. Med beak­ tande av den verksamhet som vinnande leverantör bedriver och bolagets omsättning (drygt 104 miljoner kronor år 2016) samt storleken på uppdrag som utförs löpande är lämnande av anbud till ett värde på 2,9 miljoner kro­ nor en löpande förvaltningsåtgärd. Efter att BE-LO ifrågasatt vd:s rätt att underteckna anbudet har Borlänge kommun tagit del av styrelsens attestin­ struktion. Av den framgår att vd är behörig att lämna anbud på/ingå avtal för entreprenader värda upp till 10 miljoner kronor efter klartecken från divis­ ionen riskhantering. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förutsättningar för prövning I de administrativa föreskrifterna för upphandlingen anges att lagen (2007:1091) om offentlig upphandling tillämpas. Den lagen är numera upp­ hävd och ersatt av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). En­ ligt övergångsbestämmelser till den nu gällande lagen ska den upphävda lagen tillämpas för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdan­ det. Av de administrativa föreskrifterna framgår att upphandlingen har på­ börjats efter ikraftträdandet av den numera gällande lagen. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad BE-LO anfört är visat att Borlänge kommun brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att BE-LO lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande prin­ ciperna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (4 kap. 1 § LOU). 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3876-17 I FALUN Förvaltningsrättens bedömning Av punkten AFB.31 i de administrativa föreskrifterna framgår bl.a. att an­ budet ska vara signerat av behörig företrädare för anbudsgivaren. Förvaltningsrätten konstaterar att kravet är formulerat på ett sådant sätt att det som krävs är att anbudet ska vara signerat av behörig företrädare, vilket innebär ett lägre ställt krav än när behörig firmatecknare ska underteckna anbudet. I en situation där anbudet ska undertecknas av behörig företrädare blir allmänna civilrättsliga regler tillämpliga för att bedöma behörigheten (se t.ex. Kammarrätten i Jönköpings domar den 1 februari 2012 i mål nr 3805- 11 och den 14 januari 2014 i mål nr 2488-13). Anbudet från vinnande leverantör är undertecknat av den verkställande di­ rektören. Enligt 8 kap. 29 § aktiebolagslagen (2005:551) ska den verkstäl­ lande direktören sköta den löpande förvaltningen enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar. Till den löpande förvaltningen hör alla åtgärder som inte med hänsyn till omfattningen och arten av bolagets verksamhet är av osed­ vanlig beskaffenhet eller av stor betydelse. Verkställande direktören ska också leda driften av bolagets rörelse. De för driften erforderliga åtgärderna faller i allmänhet inom löpande förvaltning. Till den löpande förvaltningen hör bl.a. ingående av avtal med leverantörer och kunder såvida avtalet inte med hänsyn till sitt innehåll, den tidrymd det avser och bolagets förhållan­ den framstår som osedvanlig eller av stor betydelse för bolaget. Att bedöma vilka ärenden som bör anses ingå i den löpande förvaltningen blir i viss mån beroende av företagets beskaffenhet och storlek (prop. 1975:103 s. 374 f.). Den vinnande leverantören hade en omsättning på drygt 104 miljoner kro­ nor år 2016. Upphandlingens värde beräknas uppgå till 2,9 miljoner kronor. En åtgärd varigenom den verkställande direktören binder bolaget till ett av­ tal som omfattar knappt tre procent av bolagets omsättning får enligt för­ valtningsrättens mening anses ligga inom ramen för löpande förvaltningsåt- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3876-17 I FALUN gärder. Den verkställande direktören var således behörig att underteckna anbudet. Förvaltningsrätten konstaterar att det i kravet inte anges att undertecknarens behörighet måste styrkas med fullmakt eller liknande. Vidare ger varken LOU, förarbetena till lagen eller praxis stöd för att en upphandlande myn­ dighet är skyldig att kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga när omständigheterna i det enskilda fallet inte ger anledning att ifrågasätta rik­ tigheten i uppgifterna (se t.ex. Kammarrätten i Göteborgs domar den 18 december 2009 i mål nr 4904-09 och den 15 juli 2011 i mål nr 6417-10 m.fl.). Mot den bakgrunden har det inte funnits någon skyldighet för Bor­ länge kommun att kontrollera att verkställande direktören var behörig att underteckna anbudet. BE-LO har vidare anfört att vinnande leverantör inte har lämnat ett väl un­ derbyggt och seriöst anbud dels gällande tidplanen, dels gällande besiktning. Förvaltningsrätten bedömer att vad BE-LO i övrigt har anfört inte på ett tillräckligt konkret sätt visar att det föreligger brister i anbudet. Sammanfattningsvis har BE-LO inte visat att Borlänge kommun har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört skada eller risk för skada. Ansökan om över­ prövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Eva Karlsson Helghe rådman SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga A www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. W\"'lw.domstol.se