KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 6 KLAGANDE l Bemannia AB, 556626-8347 Sida 1 (2) Mål nr 292-11 BESLUT 2011-01-28 Meddelat i Stockholm} Ombud: Staffan Bruzelius Bemannia AB, Sveavägen 1.55, 113 46 Stockholm MOTPART Totalförsvarets Forskningsinstitut 164 90 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrättens i Stockholm dom den 28 december 2010 i mål nr 46193-10, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandli11g KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avskriver målet !, Dok. Id 206365 Postadress Box 2302 I03 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-149889 E-post: kammarrattcnistockholrn@dom.se ,vww.kammarrattenistockholm.domstol.se Expedi tionstid måndag -- fredag 9:00-16:00 KA!Yl!YIARR/\TTEN I S'fOCKHOLIVI Avdelning 6 BESLUT Sida 2 M�\I nr .292-11 YRKANDEN !YI.M. Bemannia AB har i skrivelse inkommen till kammarrl\ttcn den 17 janw1ri 2011 överklagat förvaltningsrättcns dom och även yrk:1t att karnmarriiltcn beslutar att upphandlingen inte får avslutas inmm kam1m11T�\rtc11 h,11 ,1vgjmt målet (inhibition). Kammarrätten har inhämtat att Totalförsvarets Forskningsinstitut den 18 januari 2011 i den nu aktuella upphandlingen har tecknat avtal med annan leverantör än Bemannia AB. SKALEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 10 � första stycket lagen (2007: I 091) om offentlig upplianclling, LOU, framgår att när en förlängd avtalsspi\rr gi\llcr enligt 9 �, mr den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förri\11 l io dagar hnr gi\tt fri'in c!ct att förvaltningsrätten har avgjort mi\let. /\v 16 kap. 13 � LOU frnmg�\r att överprövning av en upphandling inte fär ske efter det att avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Eftersom det bar gått mer än tio dagar sedan förvaltningsrättcn avgjorde målet och då avtal har tecknats därefter är kammarriitten l'örhindracl att överpröva den aktuella upphandlingen. DUrrned förfoller även lh\gan 0111 inhibition. Rpbtrt S }1ött o\·dtorande 1tmk f''.�1ss�n '1<:amm 1/ättsrnd Kent Ladvall kammarrättsassessor. referent _.---- 1 /I .:: 0 ;;;:;">� ,/llif{ih. i;�;-C17arn�ed-rliT1i.' rn1-cdr,1ganck •✓• ..- �•�· ,'.'.:-:_ /(1.1��,f •·:. .i.. Ö\ ���KLAGAR/f!tYga (formuli\r 1 ). ·. �- \ t�'.. ', /Jt;qr;--� -���(' ( kfn��:1arrattsrad I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE 2010-12-28 Meddelad i Stockholm Mål nr 46193-10 Enhet 14 Sida 1 (6) Bemannia AB, 556626-8347 Ombud: jur. kand. Amar Al-Djaber Sveavägen 155 113 46 Stockholm MOTPART Totalförsvarets Forskningsinstitut 164 90 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om ofef ntlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Bemannia AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 85851 Postadress l l5 76 Stockholm Telefax 08..561 680 0 l forvaltningsrattenistockholm@dom se Expeditionsticl Besöks adress Tegeluddsvägen l Telefon måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 46193-10 Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) genomför en förenklad upphand­ ling enligt LOU av bemanning av scrvice-/helpdesk (dnr FOI-2010-1203). Enli1:,rt tilldelningsbeslut den 16 november 2010 har FOI tilldelat Perido Skills AB uppdraget att bemanna service-/helpdesken. Bemannia AB (Bemannia) har den 25 november 2010 inkommit med en ansökan om överprövning av upphandlingen till forvaltningsrätten. Upp­ handlingen är påbö1jacl efter elen 15 juli 2010 och avtalsspärr gäller i upp­ handlingen enligt 16 kap. 6 § LOU. Eftersom ansökan om överprövning har kommit in till förvaltningsrättcn före utgången av avtalsspärren gäller en förlängd avtalsspärr under handläggningen i förvaltningsrätten. YRKANDE M.M. Bemannia yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att det vid utvärde­ ringen av anbuden inte tas hänsyn till Periclo Skills AB:s (Perido) anbud. FOI bestrider bifall till bolagets ansökan. GRUNDER M.M. Bemannia anför bl.a. följande till stöd för sitt yrkande. FOI har låtit Perido inkomma med otillåtna och lagstridiga komplett:eringar på ett sätt som medför att FOI missgynnat och särbehandlat Bemannia som annars skulle ha tilldelats avtal. Kompletteringen har inneburit att Perido fått komma in med helt nya CV:n som från bö1:jan inte återfunnits i anbu­ det. Kompletteringen skedde först efter det att FOT anmärkt att presentera- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 3 DOM 46193-10 de ev:n inte uppfyller de uppställda skallkraven. Förfrågningsunderlaget har varit tydligt utformat avseende vilka krav som uppställs på respektive kandidat som ska bemanna uppdrag på FOI:s service-/helpdesk. Dessa krav framgår av förfrågningsLmderlaget under rubriken "Krav på personalens kompetens". Perido har vid inlämnande av anbudet använt sig av ev på personal som inte uppfyller skallkraven i upphandlingen och därmed borde anbudet ha förkastats redan i detta skede. Ur bilageförteckningen som Per­ ido har på första sidan i sitt anbud framgår att fyra ev har presenterats. Dessa är omnämnda med Bilaga l a, Bilaga 1b, Bilaga le, samt Bilaga Id. Av dessa fyra bllagor uppfyller endast 1a och 1b samtliga krav enligt upp­ handlingsföreskrifterna. Bilagorna 1c och 1d saknar tydliga beskrivningar och personerna i fråga (studenterna) har mycket undermålig arbetserfaren­ het och kompetens som medför att de inte klarar av kraven i upphandling­ en. Anbudet borde därför ha förkastats redan på denna punkt. FOI har dock låtit Perido inkomma med ytterligare tre CV efter sista dag för inlämnande av anbud. Totalt har Perido lämnat sju CV:n där tre av dessa inkom efter sista dag för anbud och dessa tre CV:s är inte redovisade i bilagefö1ieck­ ningen. Rätten att ersätta en konsult mot en annan är en regel som tilläm­ pas i samtliga upphandlingar av motsvarande kompetens. Ersättningen av konsulter måste dock ske efter att anbudet kvalificerats och prövats enligt samtliga skallkrav. Byte av konsult ska göras med en person med motsva­ rande kompetens och erfarenhet. Skillnaden i kompetens mellan de första CV:na och de senare är så markant att kompletteringen måste vara otillå­ ten. Utöver detta så har Perido i anbudet beskrivit hur leverantören avser att bemanna servicetjänsten. Detta beskrivs med att man avser att ha två hel­ tidsanställda som uppfyller samtliga skallkrav avseende erfarenhet och kompetens. Utöver detta så avser Perido att anlita oerfarna studenter som backup personal vid fall av giltig eller ogiltig frånvaro. Beskrivningen av tjänsteutförandet är att anse som ett oäkta anbud eller ett anbud med reser- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 46193-10 vation då Perido tydligen beskriver att företaget avser att anlita personer som inte uppfyller kravspecifikationen, Ett oäkta anbud får inte beaktas vid en utvärdering och anbudet skulle ha förkastats. Eftersom Perido beskriver förfarandet med att täcka frånvaro med studenter förstår Bemannia inte hur FOI tillåtit Perido att komma in med kompletteringar som direkt strider mot vad anbudsgivaren skrivit i anbudet FOI har bl.a. anfört följande till stöd för sitt bestridande, Perido anger i sitt anbud att bolaget uppfyller samtliga skallkrav i FOI:s anbudsinfordran. FOI har bedömt att Perido uppfyller de kompetenskrav som ställs i krav­ specifikationcn. FOI har förutom anbudet också bedömt detta vid en munt­ lig presentation som Perido genomfört av anbud och de konsulter som Per­ ido avser bemanna service-/helpdesken med. Presentationen har genom­ förts på plats bos FOL Vid presentationen har FOI:s IT-chef och chefen för servicedesken kunnat kontrollera att kompetenskraven uppfylls av samtliga konsulter, både ordinarie och ersättare. Även Bemannia har genomfört en sådan presentation. Den komplettering av CV som Perido gjort beror på att en av de ordinarie konsulterna som angavs i anbudet vid presentationen inte längre var tillgänglig, varvid Perido begärde att få ersätta denne med en konsult med motsvarande kompetens. FOI godkände detta eftersom det inte påverkade bedömningen av anbudet. FOI har inte begäri in någon komplettering av CV på de grunder Bemrmnia anger. Enligt FOI:s becUm­ ning har Perido uppfyllt skallkravet1 och FOI anser att tilldelningen av av­ talet är korrekt. DOMSKÄL Enligt l kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 46193-10 I I 2 kap. 1 § LOU anges bl.a. ati en upphandlande myndighet ska anta an­ tingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upp­ handlande myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegen­ skaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Av 16 kap. 5 § LOU f amgår bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att elen får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. ,!Jppfvllt skallkrav Bemannia har anfört att Perido inte uppfyllt skallkraven vad gäller kompe­ tens och erfarenhet hos ersättaren för uppdraget. FOI bar bedömt att kompe­ tenskraven uppfylls av både ordinarie och ersättande konsulter. I förfrågningsunderlaget under punkten 1 anges krav på personalens kom­ petens. Vidare anges att med anbud ska bifogas CV på de personer som leverantören avser bemanna servicedesken med. Även på backup••personer som ersätter vid ev. frånvaro. FOI har bedömt att Peridos konsulter uppfyl­ ler kompetenskraven efter granskning av anbud och möte på plats hos FOI. Förvaltningsrätten finner ingen anledning att göra någon annan bedömning av personalens kompetens än vad FOI gjort Anbudet kan clärmecl inte anses som orent och FOI har hafi fog för att låta Peridos anbud gå vidare till ut­ värdering. r Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 46 1 93- 1 0 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Otillåten komplettering Bemannia har anfört att Perido i efterhand har fått komplettera med CV på tre nya personer. FOI har uppgett att kompletteringen har godkänts efter­ som den inte påverkat bedömningen av anbudet. Med hänsyn till att FOI redan innan Perido kompletterade med nya CV hade bedömt att angiven personal uppfyller kraven på kompetens och att ev för denna personal fanns bifogade i anbudet, anser förvaltningsrätten att kompletteringen i efterhand av ev för konsult med motsvarande kompetens inte varit i strid med likabehandlingsprincipen. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att upphandlingen, utifrån vad Bemannia anfört, inte kan anses behäftad med sådana brister att de krav som uppställs i LOU eller i övrigt följer av de gemenskapsrättsliga kraven på transparens, förutsebarhet eller proportionalitet har trätts för när. Grund för ingripande enligt LOU saknas därför. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DY 3 I 09/lA LOU) tfu1&tfllk. Ulrika Melin Rådman Föredragande har varit Sofie Sandell. HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller läm nas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillstc'ind meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillärnpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets u t g å n g i k a m m a r r ä t t e n u p p e n b a r l i g e n b e r o r p å g r o v t f ö r b i s e e n d e e l l e r b' T o v t m i s s t a g , OmprövningstiIIståndintemeddelasstårkammarrättensbes!utfast. Detärdärförviktigtatt det klart och tyd]iut framuår av överklauandet till Höusta förvaltninusdomstolen varför man bb·bbb anser att prövningstillständ bör meddelas. Bilaga Skrivelselll med överklagande ska undertecknas av klaganden eller dennes ombud och ges in i original samt innehålla följande uppgifter; I. den klagandes namn, personnurnmer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer, Dessutom ska adress o<:h telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller aclressuppgift iinclras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2 det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de sktil som klaganden vill åberopa för sin begäran om att fä prövningstillstånd 4, den ändring av kammarrlittens beslut som klaganden vill fä till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaije slirskilt bevis Formulär J