FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE 1 DOM 2013-11-13 Meddelad i Stockholm Mål nr 20668-13 Swedish Recruitment & Care 24/7h AB, 556814-1401 Sverkersgatan 6 126 51 Hägersten MOTPART Arbetsförmedlingen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRfNSVfRKET Avd Dnr KSnr 2013 -11- 1 3 ;;':lf. - Aktbil Förvaltningsrätten avslår Swedish Recruitment & Care 24/7h AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 402784 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20668-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling gällande "Meritportfölj 2013 - 2017", dnr Af-2013/146842. Arbetsförmedlingen meddelade den 22 augusti 2013 ett tilldelningsbeslut där Swedish Recruitment & Care 24/7h AB:s anbud inte ansågs kvalificera sig i upphandlingen. Swedish Recruitment & Care 24/7h AB (nedan bolaget) yrkar att anbu­ det kvalificeras i upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i hu­ vudsak följande. Bolaget har visat att deras referensuppdrag har genom­ förts av en person i företagets ledning vilket var ett krav. Hon är även namngiven i upphandlingen och ansvarig för upphandlingen. Bolaget hän­ visar till 1.6.6 där bolaget begärt att få sekretess på deras ansvariga för re­ ferensuppdraget. Upphandlande myndighet har diskriminerat deras anbud och felaktigt avvisat detta på grund av att bolagets referensperson har sek­ retess. Bolaget har även påvisat att deras referensperson suttit i ledningen för bolaget. Bolagets huvudansvarige har den önskade kompetensen. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att CV eller namn ska bifogas, utan detta kan komma att begäras in före avtalstecknandet. Med hänvisning till sekretessen som bolaget begärt kunde upphandlande myndighet ha kontak­ tat bolaget för att få en klarare bild. Arbetsförmedlingen yrkar att ansökan om överprövning ska avslås och anför i huvudsak följande. Av anbudet framgår att den angivna personen har genomfört referensuppdraget men det är inte visat att hon varit ansva­ rig för det, vilket är ett krav för att kunna kvalificeras i upphandlingen. Det framgår inte heller att den angivna personen kommer att vara ansvarig för detta uppdrag. Arbetsförmedlingen har därför ansett att det inte av anbu­ dets text framgår att bolagets företrädare var ansvarig eller hade rollen som samordnare/huvudansvarig eller liknande i referensuppdraget. Med företa­ gets företrädare avses i detta avsnitt företagets ägare, firmatecknare, VD 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20668-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen eller liknande, offererad samordnare eller huvudansvarig för offererat upp­ drag. Bolaget har därmed inte visat att kravet under punkten 1.3.4 i för­ frågningsunderlaget är uppfyllt. Upphandlande myndighet ska inte behöva leta i ett anbud för att få svar på de frågor som ställs under en viss punkt, utan de ska lämnas på i förfrågningsunderlaget avsedd plats. Att det, enligt bolagets förmenande, borde gå att utläsa ur det faktum att någon är ansva­ rig för att lämna anbudet, att denna haft en ledande ställning som företrä­ dare för bolaget är därmed inte relevant för bedömningen av om anbudet är kvalificerat. Det framgår inte att angiven person var samord­ nare/huvudansvarig eller liknande i referensuppdraget. Det framgår endast att den angivna personen var en av de ansvariga i företaget och deltog i utförandet av uppdraget, inte vad den angivna personen var ansvarig för. Det framgår inte av anbudet under den relevanta punkten att den angivna personen är företagets företrädare, dvs. företagets ägare, firmatecknare, VD eller liknande, offererad samordnade eller huvudansvarig för offererat upp­ drag. Arbetsförmedlingen har utvärderat anbudet i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget och de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. En upphandlande myndighet har rätt att begära förtydligande av en an­ budsgivare, men detta är ingen skyldighet. Detta ska då ske med beaktande av de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna och det ska vara fråga om ett förtydligande - inte komplettering av ett ska-krav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Om upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling - LOU, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20668-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten anser att bolagets anbud inte uppfyller det aktuella skall-kravet i punkten 1.3.4 i förfrågningsunderlaget. Det framgår inte av bolagets anbud i aktuellt avseende att den angivna personen var samord­ nare eller huvudansvarig eller liknande i referensuppdraget. Det framgår inte heller av bolagets anbud i aktuellt avseende att den angivna personen är företrädare för företaget. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Arbetsförmedlingen har haft fog för att förkasta bolagets anbud från upphandlingen. Förvaltningsrätten finner således att bolaget inte har visat att Arbetsför­ medlingen brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande enligt LOU förelig­ ger därmed inte. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/la LOU). Peter Andren Rådman Marie Englund har föredragit målet. 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför ::..J viktigt att det klart och tydligt framgår av 0....i< överklagandet till kammarrätten varför man -..... anser att prövningstillstånd bör meddelas. °'0 .......,., >Cl Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- elleradressuppgiftändras,ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se