KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 2012 -02- 0 6 DOM KLAGANDE Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 651 81 Karlstad MOTPART Reachem AB, 556764-7093 S:t Eriksgatan 117 113 43 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Sida l (5) Mål nr 9352-11 Meddelad i Göteborg Förvaltningsrätten i Karlstads dom den 6 december 2011 i mål nr 3892-11, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Med bifall till överklagandet upphäver kammarrätten förvaltningsrättens dom och beslutar att Reachem AB:s ansökan om överprövning ska avslås. YRKANDEN M.M. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) yrkar att kammarrät­ ten, med ändring av förvaltningsrättens dom, avslår Reachem AB:s ansökan om överprövning. Reachem AB (bolaget) anser att överklagandet ska avslås. Parterna anför bl.a. följande till stöd för sin respektive talan. Dok.Id 205857 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:40 KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG MSB DOM Sida 2 Mål nr 9352--11 Av punkten 3.5.2 i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska kunna tillhandahålla en kundansvarig person. Som bevis för detta ska an­ budsgivaren intyga att en kundansvarig kan tillhandahållas. Detta har bola­ get inte gjort i sitt anbud. Vid prövningen av anbuden bedömdes bolagets anbud inte klara ställt krav på kundansvarig person och anbudet gick därför inte vidare till fortsatt prövning. MSB bedömde att det inte var förenligt med LOU att begära in komplettering och efterfråga kundansvarig person. En huvudprojektledare motsvarar inte en kundansvarig. En kundansvarig är en person som inte är med i själva leveransen av tjänsten utan ansvarar för den löpande kontakten med MSB:s kontaktperson avseende konfe­ rens/evenemangstjänst. En kundansvarig ger information om statistikrappor­ ter, ordnar uppföljningsmöten samt informerar om nyheter inom branschen. Vid uppföljningsmötena diskuteras bemanning, service, reklamationer och andra samarbetsfrågor. Vad MSB har avsett med kundansvarig framgår av förfrågningsunderlagets punkt 3.5.2. En VD kan inte heller per automatik anses ha ett kundansvar och arbeta med de uppgifter som angavs i förfråg­ ningsunderlaget. För det fall kammarrätten finner att bolaget angett en kundansvarig i sitt anbud uppfyller ingen av de personer som ingår i bolagets projektteam de krav som ställs på kundansvarig. Kundansvarig person ska bl.a. ha arbetat minst fem år i branschen som kundansvarig, varav tre år under de senaste fem åren. Som bevis för att ställda krav uppfylls ska anbudsgivaren bl.a. beskriva kundansvarig så att det framgår att denne har arbetat som kundan­ svarig i branschen i minst fem år varav minst tre år under de senaste fem åren. Huvudprojektledaren Birgitta Törnström har enligt anbudet arbetat som VD i bolaget sedan 2008, men kan inte ha arbetat som VD innan bolaget starta­ de, dvs. tidigast från den 29 augusti 2008 enligt registeruppgifter från Bo- KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida .3 Mål nr 9352-11 lagsverket. Vidare uppger bolaget att huvudprojektledaren köpte bolaget först vid årsskiftet 2008/09. Före bildandet av bolaget/tillträdet till bolaget har huvudprojektledaren arbetat som marknadschef och kommunikationsan­ svarig, vilket inte är samma sak som kundansvarig inom konferens- och evenemangstjänst. Oavsett om huvudprojektledarens arbete hos bolaget får tillgodoräknas som arbete som kundansvarig eller inte har huvudprojektledaren inte arbetat som kundansvarig i branschen i minst fem år varav tre år under de senaste fem åren, eftersom sista dag för inlämnande av anbud var den 13 juli 2011. Ett förtydligande eller komplettering i denna del var inte möjlig eftersom det skulle innebära att nya uppgifter tillförts och därmed utgjort en otillåten komplettering. Bolaget Bolaget har i sitt anbud tydligt presenterat en kundansvarig person tillika huvudansvarig projektledare för MSB. Som förvaltningsrätten tydligt för­ klarat är det likställt att använda benämningen "huvudansvarig projektleda­ re" och "kundansvarig" vid definiering av ett projektteam för en kund eller ett projekt. Det har inte skett någon otillåten komplettering då bolaget endast har hänvi­ sat till redan inlämnat underlag för upphandlingen och att det enbart är MSB:s tolkning av ett ord som föranleder överklagandet för denna del av upphandlingen. Bolaget har alltid en huvudprojektledare som är kundansvarig och ytterst ansvarig för all leverans till kund. Huvudprojektledaren är kontaktperson gentemot kund och sammanställer all kommunikation mellan bolaget och kunden. Huvudprojektledaren har till ansvar att löpande hålla informa­ tionsmöten om nyheter inom mötesbranschen, hålla uppföljningsmöten om hur samarbetet fortskrider, förbättringspotentialer, reklamationer, ansvars- KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 4 Mål nr 93.52-11 fördelning, budget samt att informera om nya marknadsföringsmöjligheter, konferenser, mässor, nyheter inom mötesteknik, talare m.m. som kan vara av intresse för kunden. Huvudprojektledaren har också att ansvara för att kontinuerligt vara med i leveransen för att säkerställa leveranskvaliten för kunden och för att hålla sig informerad om vad som faktiskt händer när en marknadsaktivitet eller ett event sker. Genom att delta i leveransen kan bolaget kvalitetssäkra leveran­ serna och rapportera om vad som faktiskt skett vid leveransen såsom felak­ tigheter, förbättringsmöjligheter, tips inför kommande konferens/event etc. En huvudansvarig projektledare som inte är med i leveransen är inte en kundansvarig, utan enbart en informatör av andrahandsuppgifter. Birgitta Tömström har varit bolagets VD sedan den 1 januari 2009 och har i den rollen även haft kontoansvar för kundkonton. Detta arbete som huvud­ projektledare/kundansvarig är helt förenligt med att vara VD. I sin roll som VD har Birgitta Törnström också huvudansvaret för upphandling av samar­ betspartner och personal för att kvalitetssäkra leverans för samtliga projekt som bolaget genomför. Under perioden den 29 augusti 2008 till den 1 janua­ ri 2009 var Birgitta Törnström anställd hos bolaget som projektledare och var då bl.a. kundansvarig för Oracle Svenska AB och Svenska Spel. I sin roll som marknadschef på Hewlett-Packard (HP) perioden 2005-2008 var Birgitta Tömström marknadschef och ansvarig för affärsområdena Public Sector och Alliance Partners. I dessa roller var hon kundansvarig för rela­ tionen och samarbetet med HP:s främsta partners, Microsoft, Oracle, SAP och Intel. I sin roll som Event Marcom Projekt Manager 1 997-2005 var Birgitta Törnström ansvarig gentemot uppdragsgivare på olika områden inom HP, vilket också kan likställas med huvudprojektledare/kundansvarig då dessa var beställare av de tjänster som hon levererade personligen eller som ansvarig för projektet tillsatt projektteam. Birgitta Törnström har såle­ des sammanlagt 14 års erfarenhet som huvudprojektledare/kundansvarig. KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 5 Mål nr 9352-11 SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE I förfrågningsunderlagets punkt 3.5.2 lämnas en definition på vad som avses med kundansvarig i den aktuella upphandlingen. MSB kräver i förfråg­ ningsunderlaget att leverantörerna som bevis för att ställda krav avseende kundansvarig uppfylls ska intyga att en kundansvarig kan tillhandahållas och till anbudet bifoga bl.a. en kort beskrivning av tillhandahållen kundan­ svarig innehållande en presentation av personen. Av den bifogade beskriv­ ningen ska bl.a. framgå att personen arbetat som kundansvarig i branschen i minst fem år varav minst tre år under de senaste fem åren. Bolaget har inte i sitt anbud intygat att det kan tillhandahålla en kundansva­ rig och inte heller lämnat någon beskrivning av vilken det framgår att någon person i bolaget arbetat som kundansvarig, i enlighet med den definition som angetts i förfrågningsunderlaget, i branschen i minst fem år varav minst tre år under de senaste fem åren. Kammarrätten finner således att bolaget inte lever upp till i förfrågningsunderlaget uppställda skall-krav, varför det var riktigt av MSB att inte låta bolaget gå vidare till utvärdering. Överkla­ gandet ska därför bifallas. --. )"� HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). irgit. / n -� I) .' f ../;(/.c, e.,9- ,1 It t,rc-- ettet'sso Jl ·-' . .' referent /Marie Andersson FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2011-12-06 Meddell;ld i Karlstad SÖKANDE Reachem AB, 556764-7093 S:t Eriksgatan 117 113 43 Stockholm MOTPART Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 651 81 Karlstad SAKEN Mål nr 3892-11 E Sida 1 (6) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att Myndigheten för sam­ hällsskydd och beredskap inte fär avsluta upphandlingen förrän rättelse gjorts på så sätt att Reachem AB:s anbud ska anses uppfylla skall-kraven i förfrågningsunderlagets kravspecifikation punkten 3.5.2. Dok.Id 47781 Postadress Box568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida2 3892-11 E IKARLSTAD 2011-12-06 BAKGRUND Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) genomför en offent­ lig upphandling av ramavtal med en leverantör avseende konferens- och evenemangstjänster vid MSB (upphandling SB 17459010) för en tid av 24 månader från och med avtalets ikraftträdande med option om förlängning i ytterligare 12 + 12 månader. Upphandlingen genomförs i form av öppet förfarande enligt LOU. MSB har den 19 september 2011 beslutat att teckna avtal med Congress Sweden AB. Av beslutet framgår att anbud inkommit från sex anbudsgivare, däribland Reachem AB, och att endast Congress Sweden AB bedömts uppfylla alla ställda krav och offererat lägsta pris. Beträffande Reachem AB har MSB bedömt att bolagets anbud inte upp­ fyller skall-kraven beträffande förfrågningsunderlagets punkt 3.5.2 på grund av att det inte finns någon kundansvarig person presenterad där i punkten 3.5.2 begärda uppgifter framgår. I förfrågningsunderlagets krav på anbudsgivare anges under punkten 3.5.2 följäö.tl(fhettäffandekundansvarig. -··· Anbudsgivaren ska kunna tiUhandahålla en kundansvarig person som ansvarar för den löpande kontakten med MSB:s kontaktperson avseende konferens/evenemangstjänst. Kundansvarig ska ge information, statistikrapporter, ordna möten med MSB samt ge information om nyheter inom branschen. De niöten som kundansvarig anordnar ska ha som syfte att MSB och leverantören löpande för en dialog avseende bemanning, service, reklamationer och annan information som är viktig för att samarbetet ska kunna fungera tillfredsställande. Kundansvarig person ska ha arbetat i minst 5 år i branschen som kundansvarig varav 3 år under de senaste 5 åren. Personen ifråga ska behärska svenska språket och dessutom tala och förstå engelska. Som bevis för att ovan ställda krav uppfylls ska anbudsgivaren intyga att en kundansvarig kan tillhandahållas och till anbudet bifoga: • En kort beskrivning av tillhandahållen kundansvarig innehållande en presentation av personen. Av den bifogade beskrivningen ska framgå personens namn, utbild­ ning och erfarenhet av konferenstjänst och att denne har arbetat som icundansva­ rig i branschen i minst 5 år varav minst 3 år under de senaste 5 åren. Av beskriv­ ningen ska det också framgå att personen ifråga behärskar det svenska språket och kan tala och förstå engelska. I det fall anbudsgivaren lämnar underlag för fler än en kundansvarig kommer MSB vid prövningen att välja den först uppräknade i anbudet (om inte annat angivits i anbudet). Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3892-11 E 2011-12-06 YRKANDEN Reachem AB (Reachem) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att bolaget ska anses vara vinnande anbud då bolaget uppfyller skall­ kraven vad gäller punkten 3.5.2. och då bolaget har lägsta pris. MSB bestrider bifall till Reachems ansökan. PARTERNAS TALAN Reachem anför bland annatföljande Reachem hänvisar till sitt anbudssvar och bilagorna 4, 5 och 6 för att visa att bolaget uppfyllt skall-kraven i upphandlingen. Reachem anser att bola­ get mycket tydligt har presenterat en kundansvarig person tillika huvudan­ svarig projektledare för MSB och hänvisar till bilaga 5 som rör "Förslag på Projektteam för MSB". Däri anges som "Huvudprojektledare" Birgitta Törnström och som "Projektledare" Karin Stenberg. Till detta har CV och referenser för Birgitta Tömström bifogats, se bilaga 5 och 6, samt även för Karin Stenberg som är utsedd back-up för Birgitta Törnström för MSB:s I KARLSTAD :- -- -�- ---- räkning. Bolaget har alltid en huvudprojektledare och en back-up som är väl insatta i kunden för att garantera 100 procents ansvarstagande från bolagets sida. Projektteam för MSB med en utsedd huvudprojektledare för MSB är likställt med "kundansvarig" enligt MSB. MSB anför bland annatföljande I Reachems anbud finns int� någon kundansvarig person presenterad där begärda uppgifter framgår. Anbudet bedömdes därför inte klara uppställda krav. Reachem menar att den huvudansvariga projektledaren även är kund­ ansvarig. Detta framgår dock inte av anbudet. Ett förfarande där upphand­ lande myndighet hämtar in eller tolkar in nya uppgifter i anbudet skulle vara i strid med LOU och likabehandlingsprincipen. - - - . - ·- . -..- . - ·-· - .. -·-- --' -.. -- ... - Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3892-11 E 2011-12-06 DOMSKÄL Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i I kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. S § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den rar avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i I kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. En upphandlande myndighet får enligt 9 kap. 8 § LOU begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Utredningen i målet Reachem har i anbudet, ''Bilaga~s-- Köfupetens och Persönäl"; än.gett "Förslag på Projektteam för MSB" och därunder angett "Huvudprojekt­ ledare" Birgitta Törnström och "Projektledare" Karin Stenberg. I företags­ preseritationen, bilaga 4, har angetts att samtliga medarbetare behärskar engelska i tal och skrift. Vidare framgår av företagspresentationen att Rea­ chem grundades år 2008 samt att Birgitta Törnström och Karin Stenberg köpt bolaget vid årsskiftet 2008/2009 och att de äger SO procent vardera. Beträffande Birgitta Tömström framgår av hennes CV i anbudsbilaga S att hon från år 2008 varit VD och försäljnings/marknadsansvarig på Reachem samt att hon dessförinnan ansvarat för bland annat strategiska marknads­ planer under åren 2005-2008 och varit "Event Marcom Project Manager" under åren 1997-2005. Det framgår också att hon genomgått utbildningar vid bland annat Marknadsinstitutet och Bergs School of Communication. Beträffande Karin Stenberg framgår av anbudsbilagoma 5 och 6 bland I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 3892-11 E 2011-12-06 annat att hon varit huvudprojektledare för ett antal uppdrag från Skolverket åren 20I 0-2011 och under åren 1998-2008 varit projektledare och mark­ nadsansvarig Sverige vid Pioneer Scandinavia AB. Vad gäller utbildning har Karin Stenberg 1998-2000 utbildat sig vid bland annat IBM Business School och HT 2002 - februari 2003 vid Företagsekonomiska Institutet. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om Reachem genom sitt anbud uppfyller kraven i för­ frågningsunderlagets punkt 3.5.2 på att tillhandahålla en kundansvarig person samt kraven på den personens utbildning, erfarenhet och kunskaper i engelska, liksom att detta ska framgå av anbudet. Det är ostridigt att Rea­ chem i sitt anbud inte använt benämningen "kundansvarig" och frågan är då om bolaget ändå ska anses ha uppfyllt skall-kraven genom utformning­ en av anbudet. Förvaltningsrätten kan konstatera det inte framkommit att befattningen kundansvarig är någon allmänt klart definierad och vedertagen funktion. Bedömningen av om Reachem uppfyller skall-kraven_far' därmed utgå från. om bolaget uppfyller kravet på att ha angett en person med motsvarande funktion och som uppfyller de specifika krav på vad den kundansvarige ska göra i förhållande till MSB som anges i 3.5.2, liksom krav på utbild­ ning och erfarenhet. Reachem har i "Bilaga 5 - Kompetens och Personal" till sitt anbud angett "Förslag på Projektteam för MSB" med Birgitta Törn.ström som "Huvud­ projektledare". Enligt förvaltningsrättens mening motsvarar detta vad som normalt kan antas avses med en kundansvarig. Förvaltningsrätten anser även att det hade varit förenligt med 9 kap. 8 § LOU att ställa frågan om Reachem menat att Birgitta Törn.ström skulle vara kundansvarig. Kravet på att hon som kundansvarig ska ansvara för den löpande kontakten med MSB och vilka uppgifter som ingår i det uppdraget torde, förutom att vissa uppgifter anges i förfrågningsunderlaget, även ingå i ett senare avtal och därmed inte föranleda några nämnvärda oklarheter. Förvaltningsrätten I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 6 3892-11 E IKARLSTAD 2011-12-06 finner således att Birgitta Tömström är att anse som kundansvarig i förhål­ lande till MSB och att Reachem har uppfyllt kravet på att intyga att en kundansvarig kan tillhandahållas. Beträffande kvalifikationerna för den kundansvarige föreskrivs i 3.5.2 att anbudsgivaren ska ge en kort beskrivning av personen, av vilken ska fram­ gå namn, utbildning och erfarenhet av konferenstjänst samt att denne arbe­ tat som kundansvarig i branschen i minst 5 år varav minst 3 år under de senaste 5 åren. Vidare ska personen behärska det svenska språket och kunna tala och förstå engelska. I anbudet anges att samtliga medarbetare behärskar engelska i tal och skrift. Vad gäller utbildning ställs inte några specifika krav och det har inte framkommit annat än att Birgitta Töm­ ströms utbildning uppfyller MSB:s krav. Frågan är då om Birgitta Törnström uppfyller kraven på erfarenhet. Hon har sedan år 2008 varit VD och försäljnings/marknadsansvarig för Rea­ chem och dessförinnan bland annat varit "Event Marcom Project Manager" under åren 1997-2005. Tiden på Reachem uppfyller enligt förvaltningsrät- .tens-meiurig kråvefpatreårski:indärisvänglietde senastefemårenöchder kan även antas att Birgitta Törnström under åren 1997-2005 haft sådant kundansvar att det uppfyller kravet på ytterligare två år. Förvaltningsrätten finner med hänvisning till vad som anförts att Reachem genom att ange Birgitta Törnström som huvudprojektledare har uppfyllt kraven i 3.5.2. Di:irtill har bolaget som back-up angett Karin Stenberg som i väsentlig ut­ sträckning synes ha kvalifikationer som motsvarar de krav som MSB har uppställt. Förvaltningsrätten finner således att Reachems ansökan ska bifal­ las och att MSB inte f°ar avsluta upphandlingen förrän rättelse gjorts på så sätt att Reachems anbud ska anses uppfylla skall-kraven i förfrågnings­ underlagets kravspecifikation punkten 3.5.2. �� � · - Olle Sundberg,_r....• �- Målet har handlagts av förvaltningsrättsjuristen Göran Wirdeus HUR� ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen.SkrivelsenställsalltsåtillHögstaförvaltningsdomstolenmen ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaIIer på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillståndmeddelas.Högstaförvaltningsdomstolenlämnarprövningstillståndom det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Omprövningstillståndintemeddelasstårkammarrättensbeslutfast.Detärdärförviktigtatt detklartochtydligtframgåravöverklagandettillHögstaförvaltningsdomstolenvarför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överkJagande ska undertecknas av kiaganden eJler dennes ombud och ges in i original samt innehåJla följande uppgifter; 1. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutomskaadressochtelefonnummertillarbetsplatsenocheventuellannanplatsdärklagandenkannås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen Bilaga b 2. 3 . 4. 5. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet d e skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. DV6!1 Formulär 1