LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN Handläggare: Nathalie Lacotte Olsson SÖKANDE DOM 2009-10-12 Meddelad i Nyköping Mål nr 2391-09 Enhet 6 Sida 1 (11) Familjerådgivarna i Småland AB, 556511-8303 Västra Storgatan 1 553 15 Jönköping MOTPART Nyköpings kommun 611 83 Nyköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avgör målet slutligt och bifaller inte ansökan om åtgärder enligt LOU. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet den 28 augusti 2009. YRKANDEN M.M. Nyköpings kommun och Oxelösunds kommun in�jöd genom en den 4 maj 2009 dagtecknad anbudsinbjudan med beteckningen K.I(09/204 till an­ budsgivning på upphandling av familjerådgivning med sista anbudsdag den 26 maj 2009. Under rubriken "Upphandlingsform" (1.2) angavs i anbuds­ inbjudan följande. Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande enligt LOU. - Under rubriken "Personal och kompetens" (4.6) angavs i anbudsinbjudan följande. Utföraren ska ge en beskrivning av sin teoretiska referensram, t.ex. vad gäller inriktning och värdegrund samt verksamhetens metoder. Både manlig och kvinnlig personal skall kunna erbjudas för samtal. Familjerådgivarna skall ha socionomexamen eller annan högskoleexamen som socialnämnden bedömer likvärdig samt flerårig erfarenhet av psykosocialt be- 2009 -10- 1 G Dok.Id 73158 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN DOM Sida 2 2391-09 handlingsarbete. Önskvärt är att personalen har relevant vidareutbildning som tex. kan vara grundläggande psykoterapiutbildning eller fördjupning inom socialt arbete. I arbetsgruppen bör filmas tillgång till familjerådgivare med hm­ skap om andra kulturer än den svenska och även med andra språkkunskaper. Familjerådgivarna skall ha regelbunden handledning. En auktoriserad familje­ rådgivare skall vara knuten till arbetsgruppen. Naim1, utbildnings- och yrkes­ mässiga kvalifikationer avseende nyckelpersoner som k01mner att bemanna uppdrag för Nyköpings och Oxelösunds kommuner skall bifogas anbudet. Före­ slagen bemanning ka.11 komma att kallas till Nyköpings kommun för personlig intervju. - Under rubriken "Prövning och utvärdering" (.5.1-3) angavs i an­ budsinbjudan följande. De krav som ställs i förfrågningsunderlag och avtals­ mall är s.k. skall-krav, d.v.s. de skall uppfyllas för att anbudet skall vara giltigt. Anbud som förutsätter avsteg från något eller några av de obligatoriska kraven ka.11 komma att uteslutas. Prövning av inkomna a.11bud kommer att ske i tre steg: 1. Kontroll av att anbudsgivaren uppfyller angivna krav på leverantören samt att anbudsgivaren inte är föremål för något eller några av de uteslutningsvillkor som anges i 10 kap. 1-3 §§ LOU. 2. Kontroll av att anbuden uppfyller a.11givna krav på tjänsten samt att de kom­ mersiella villkoren enligt bifogad avtalsmall är accepterade. 3. Bland de anbud som därefter kvai·står kommer Nyköpings kornmun att a.11ta det a.11bud som är det mest ekonomiskt fördelaktiga enligt nedanstående utvärde­ ringsmodell. "Kompetens 40 %". Med kompetens avses anbudsgivarens utbildning, eifaren­ het och kompetens inom området. Anbudsgivare ka.11 erhålla maximalt 10 po­ äng. Erhållen poäng multipliceras med vikten 0,4. "Bemötande 30 %". Med bemötande avses utförarens bemötai1de, pålitlighet, tillgänglighet och brukarinflytande. Anbudsgivai·e kan erhålla maximalt 10 po­ äng. Erhållen poäng multipliceras med vikten 0,3. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 2391-09 "Inriktning 30 %". Med inriktning avses inriktning, ide och värdegrund, ilme­ håll och metoder. Anbudsgivare kan erhålla maximalt 10 poäng. Erhållen poäng multipliceras med vikten 0,3. Totalt kan maximalt 10 poäng erhållas. Anbud med högst sammanlagd poäng vmner. Anbud lämnades av tre anbudsgivare, bl.a. Familjerådgivarna i Småland AB (bolaget, anbud nr 1) och Attendo Individ och Familj AB (Attendo, anbud nr 2). Nyköpings kommun antog genom tilldelningsbeslut den 21 augusti 2009 Attendo som leverantör. Bolaget yrkar i första hand att bolaget ska tilldelas uppdraget och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anför bolaget bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget punkt 4.6 anges krav på den kompe­ tens kmmnunen vill ha. I bolagets anbudssvar skriver det "För aktuell familje­ rådgivning kommer vi att anställa en manlig och en kvinnlig familjerådgivare med efterfrågad kompetens. Dessa familjerådgivare kommer att ha god till­ gång till den kompetens som finns inom bolaget. Bolaget har i projektfonn arbetat speciellt med att öka kompetensen i att möta familjer från frfumnande kulturer. Vana att arbeta med tolk är en del i detta. Regelbunden handledning kommer att erbjudas. Bolaget har sex (snart sju) auktoriserade familjerådgiva­ re. Om bolaget far aktuellt uppdrag kommer det att snarast påbörja rekrytering av personal". - Upphandlare Helene Musslinder har i komplette1ing den 18 maj 2009 svarat följande: "Det är ok att redogöra för den kompetens som finns i företaget och säkerställa att personal med relevant kompetens och erfarenhet finns vid en eventuell avtalsstart". - I utvärderingsrapport och tilldelningsbe­ slut får bolaget 9 poäng för kriteriet "Kompetens". Motiveringen är följande: "Anbudsgivaren avser att påbörja rekrytering av personal för uppdraget efter ev. erhållande av kontrakt. Efterfrågad kompetens och erfarenhet har därmed SÖDERMANLANDSLÄN Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 2391-09 �i säkerställts". Attendo får 10 poäng och motiveringen är följande: "Persona­ len har adekvat utbildning och vidareutbildning samt lång erfarenhet av famil­ jerådgivning. Tillgång till auktoriserad familjerådgivare. Erfarenhet av andra kulturer". - Bolaget hävdar att det genom bolagets skrivning har säkerställts att personal kommer att finnas vid avtalsstart. Dessutom gäller bestämmelser­ na i 6 b § LAS som innebär att som huvudregel de anställningar som berörs av entreprenaden automatiskt övergår till den nya leverantören såvida inte arbets­ tagaren motsätter sig detta. - I förfrågningsunderlaget punkt 5.1 står fö\jande: "Med kompetens avses anbudsgivarens (bolagets kursivering) utbildning, erfa­ renhet och kompetens inom området". - Bolaget har haft i uppdrag att bedriva familjerådgivning åt 14 kommuner sedan 1996. Bolaget har varit den enda utföraren i dessa kommuner. De som äger och driver företaget är själva famil­ jerådgivare. Bolaget har en i särklass god kompetens att bedriva familjeråd­ givning och att bedriva den på entreprenad. - Attendo bedriver sedan några få år familjerådgivning i 20 kommuner. Av dessa har 8 kommuner vårdval med upp till 15 olika utförare. I 12 kommuner har Attendo entreprenad. Det kommer att bli färre. 2007 fick Barn & ungdomsgruppen, som senare köptes av Attendo, uppdraget att bedriva familjerådgivning i Kalmar, Borgholm, Emmaboda, Mönsterås, Nybro och Torsås kommuner. Dessa kommuner avstår från möjligheten att förlänga kontraktet som avslutas den 31 december 2009. Detta torde visa att man inte varit nöjd med Arten­ dos sätt att sköta uppdraget. - Bolagets kompetens som anbudsgivare, vil­ ket var vad som skulle värderas, är kla1i överlägsen Attendos. - I utvärde­ ringsrapport och tilldelningsbeslut får bolaget 10 poäng i likhet med At­ tendo för kriteriet "Bemötande". I detta kriterium ingår punkt 4.9, uppfölj­ ning, i förfrågningsunderlaget. Där står följande: "Utföraren skall beskriva hur arbetsmetoden eller metoderna och resultaten (bolagets kursivering) följs upp och utvärderas". Av bolagets svar framgår att bolaget genomför forskning på verksamheten med hjälp av disputerad forskare, m.a.o. en extern revision som möjliggör statistiska resultatmått (mätning före och efter behandling). I Attendos beskrivning av uppföljning finns inget mot- SÖDERMANLANDSLÄN LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN DOM Sida 5 2391-09 svarande, endast nöjdhetsundersökningar. I motiveringen skriver upphand­ lingsenheten att "genom granskning, forskning, etc garanteras bemötandet och pålitligheten. Mycket bra." Detta omdöme borde ge bolaget högre po­ äng än Attendo. - Poängberäkningen är inte korrekt genomförd. Bolaget borde ha fått högre poäng än Attendo, både för kriteriet "Kompetens" och "Bemötande". - Upphandlingen har klara brister i utvärderingen vilket in­ nebär att bolaget lider skada. Länsrätten beslutade den 28 augusti 2009 att upphandlingen inte får avslu­ tas innan något annat har beslutats. Nyköpings kommun bestrider ansökan och anför i ett till länsrätten den 14 september 2009 inkommet yttrande bl.a. följande. Nyköpings kommun har inte brutit mot de grundläggande p1incipema i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i nfu:nnda lag. Upphandlingen har genomförts på ett k01rekt sätt i enlighet med förfrågningsunderlaget. Varken utvärderingsmodellen, komplettering eller efterföljande utvärde1ing är bristfällig. Skäl för beslut sak­ nas således. I vart fall har sökanden inte lidit skada eller kan komma att lida skada. - I anbudsinbjudan punkt 4.6 anges de skall-laav som utföraren skall uppfylla såsom beskrivning av inriktning, värdegrund samt verksamhetens metoder. Av skall-kraven framgår att både manlig och kvinnlig personal skall kunna erbjudas för samtal. - I anbudsinbjudan, under rubriken utvärderingsmo­ dellen, punkt "5.1 Kompetens 40%", anges urvalskrite1ier såsom anbudsgiva­ rens utbildning, erfarenheter och kompetens inom området. Anbudsgivare kan erhålla maximalt 10 poäng. Erhållen poäng multipliceras med vikten 0,4. - Det inkom en frågeställning till Nyköpings kommuns upphandlingsenhet den 6 maj 2009. Frågan och svaret publicerades på Opics databas och besvarades den 18 maj 2009, i skriften "Komplettering - Familjerådgivning Dnr 2009-204". Nedan fö�jer en redogörelse för frågestälhungen och svaret. - "Skall anbudsgivaren ha en till två personer anställda utan uppdrag nu och som kan böija arbeta direkt med uppdraget? Är det inte mer rimligt att anbudsgivaren redogör för den Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 2391-09 kompetens som finns i bolaget och att anbudsgivaren garanterar att rekrytera aktuell personal? Svar: Det är ok att redogöra för den kompetens som finns i företaget och säkerställa att personal med relevant kompetens och eifarenhet fim1s vid en eventuell avtalsstart." - Svaret och frågan utgör en del av förfråg-• ningsunderlaget och låg till grund för anbudsgivningen. Bolagets anbud uppfyl­ ler ställda obligatoriska krav. - I utvärderingen har Nyköpings kommun sedan gjort bedömningen av anbudet med avseende på utvärderingskiiteriema enligt nedan. - Bolaget har erhållit maxpoäng, d.v.s. 10 poäng i urvalskriteriet "bemö­ tande" och "iruiktning" och 9 poäng i urvalskriteriet "kompetens". 9 poäng in­ nebär således att relevant utbildning, eifarenhet och kompetens finns inom bola-• gets verksamhet. En kommentar har dock lämnats till vaiför bolaget ej erhållit maximalt ai1tal poäng, "Anbudsgivarna avser att påbö�ja rekrytering av perso­ nal för uppdraget efter eventuellt erhållande av kontral