FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-03-28 Mål nr 26897-16 Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm D&D Association AB, 556609-8652 Ombud: Advokaterna Maria Lidbom och Erika Nettrander Advokatfirman LA PAR1NERS Aktiebolag Box 487 201 24 Malmö MOTPART Arbetsförmedlingen 202100-2114 ..."(1...,1"'7 -03- 2 13 Avd Dnr KSnr Aktbil <' Ombud: Advokaterna Anna Ulfsdotter Forssell och Sara-Li Olovsson Advokatfirman Delphi, Box 1432 111 84 Stockholm SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår D&D Association AB:s ansökan om överprövning. 1 Dok.Id 816889 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKF:r FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26897-16 I STOCKHOLM BAKGRUND OCH YRKANDEN Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling avseende "stöd vid start av ny näringsverksamhet", dnr. Af-2016/00253053. Upphandlingen har genomförts som ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen är uppdelad i olika arbetsför­ medlingsenheter. En leverantör per arbetsförmedlingsenhet ska antas utifrån det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt. Totalt inkom 34 stycken anbud. Arbetsförmedlingen meddelade den 8 december 2016 tilldelning i upphandlingen. D&D Association AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand rättelse på så sätt att en ny utvärdering genomförs varvid anbu­ det från bolaget ska beaktas. Bolaget yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Ansökan om överprövning omfattar samtliga arbetsförmed­ lingsenheter. Som grund anges att Arbetsförmedlingen har genom att för­ kasta bolagets anbud brutit mot principerna om likabehandling, proport­ ionalitet och transparens. Bolaget har uppfyllt samtliga skall-krav och dess anbud har därmed felaktigt förkastats. Vidare brister förfrågningsunderlaget både i transparens och i proportionalitet. Bolaget har därmed lidit eller riske­ rat att lida skada. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till bolagets ansökan och anför huvud­ sakligen följande. Arbetsförmedlingen har under upphandlingens alla faser iakttagit samtliga regler i LOU inklusive de principer som följer av 1 kap. 9 § LOU. Bolaget kan därmed inte anses lida eller riskera att lida någon skada. Ansökan ska därför avslås. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26897-16 I STOCKHOLM PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Bolaget Skall-kraven Anbudet från bolaget har förkastats eftersom Arbetsförmedlingen bedömt att anbudet inte uppfyller de uppställda kraven avseende referensuppdrag. Bo­ laget har i sitt anbud enligt punkterna 3.4.2 - 3.4.4 i förfrågningsunderlaget angett tre referensuppdrag. Referenserna ska styrka att bolaget har erfaren­ het från liknande uppdrag. "Liknande uppdrag" definieras i punkten 3.4.1. med en hänvisning till hela punkten 4 i förfrågningsunderlaget. Ska-kravet avseende referensuppdraget utgör ett krav på teknisk kapacitet. Kravet på referensuppdrag utgör således ett kvalificeringskrav i upphand­ lingen. Kvalificeringskrav uppställs för att säkerställa leverantörens lämp­ lighet och kvalifikationer för att delta i upphandlingen. Denna lämplighet ska i aktuell upphandling med avseende på teknisk kapacitet styrkas genom referensuppdrag. Ett av de uppdrag som ska utföras inom ramen för tjänsten är således att konsulten ska ta fram och förse Arbetsförmedlingen med underlag inför den bedömning som ska göras av om sökande ska beviljas det aktuella pro­ grammet "stöd vid start av näringsverksamhet". Bolaget har mot bakgrund av detta lämnat ett referensuppdrag med en referensperson som har lång erfarenhet av bolagets tjänster och som är väl förtrogen med hur bolaget kan prestera det Arbetsförmedlingen efterfrågar. Uppdraget som tidigare utförts för Arbetsförmedlingen har avsett arbetsmarknadsstödjande åtgärder i form av arbetsmarknadsutbildning och motsvarar flera av de krav som efterfrågas i punkten 4. Referensuppdraget utgör således ett med tjänsten "liknande uppdrag". De två andra referensuppdragen och referenspersonerna som bo­ laget lämnat som referenser visar på bolagets djupa kunskaper inom affärs- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26897-16 I STOCKHOLM utveckling, bedömning av affärsplaner, och kvalificerad projektledning samt på bolagets kunskaper om att genomföra individanpassade program. Bolaget har genom sina referenser styrkt vad som har efterfrågats då referenserna visat att bolaget har erfarenhet av det som framgår beträffande krav på tjäns­ ten under punkten 4 i förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen har för­ kastat bolagets anbud på felaktiga grunder. Bolaget har noggrant beskrivit den tjänst som erbjuds och lämnat tre referenser. Bolaget har därmed visat sin lämplighet på det sätt som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Bolagets anbud motsvarar således kraven såsom de formulerats i förfrågningsun­ derlaget avseende teknisk kapacitet i punkten 3.4. Arbetsförmedlingen har i sitt yttrande till domstolen gjort gällande att kravet på referenser innebär att anbudsgivaren måste ha erfarenhet av liknande slags helhetsåtaganden som upphandlingen avser för att vara relevant. Detta är en ny uppgift i upphandlingen. Enligt vad som anges i förfrågningsun­ derlaget ska referensuppdragen styrka att anbudsgivama har erfarenhet av liknande uppdrag. Förfrågningsunderlaget brister därmed i transparens avse­ ende vad som innefattas i begreppet "liknande uppdrag". Vad gäller referenspersoner anför Arbetsförmedlingen i sitt yttrande att "de referenspersoner som kan godtas är sådana som är frikopplade från anbuds­ givaren och som kan svara självständigt och objektivt". Även detta är nya omständigheter som inte har angetts i förfrågningsunderlaget. Det enda som angavs i förfrågningsunderlaget punkten 3.4.1 beträffande kontaktperson var att "en kontaktperson hos beställaren av referensuppdraget ska anges". Den konsult som angetts som referensperson, , har tidigare anlitat bolaget för uppdrag och det är sådant "liknande uppdrag" som mots­ varar det som upphandlas. är inte anställd av bolaget. Den omständigheten att han kommer att anställas om bolaget tilldelas kon­ traktet innebär inte att bolaget skulle vara förhindrat referensuppdraget. För­ frågningsunderlaget innehåller inget krav som anger att anbudsgivaren 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26897-16 I STOCKHOLM måste ha den offererade organisationen på plats vid tidpunkten för anbudets ingivande. Bolaget har därför inte åberopat någon kapacitet hos underleve­ rantör. är kontaktperson hos Uneleo AB som är ett bolag som tidigare köpt in tjänster av bolaget. Bolaget har enligt punkten 3.5.1 i för­ frågningsunderlaget angett Ola Dahlin som kontaktperson och huvudkonsult för uppdraget. Att bolaget också anger som genom sin tänkta framtida anställning också kommer att ta särskilt ansvar för bolagets sydliga verksamhetsområde kan inte diskvalificera bolagets anbud. Att förekommer under punkten 4.3.1 i anbudet angående kon­ sulternas kompetens, beror på att han är en av de konsulter som bolaget kommer att ställa till Arbetsförmedlingens förfogande för det fall att kon­ trakt tecknas. Bolaget uppfyller det aktuella kravet enligt punkten 3.6 genom att man har tillgång till skattejurist vilket framgår av anbudet. Bolaget har offererat kon­ sulter som har god kunskap om aktuell skattelagstiftning och som har stude­ rat på handelshögskolan eller som förvärvat kunskap på annat sätt genom att t ex ha arbetat med de aktuella frågeställningarna under flera år. Det har inte närmare angetts några krav på beskrivningen av vad anbudsgivarna ska ange för att uppfylla nämnda krav. Ett kompetenskrav som innebär att kon­ sulter ska ha högskolenivå på kunskaper i juridik, ekonomi, marknadsföring, budgetering, prissättning, finansiering, aktuell civillagstiftning, bolagsfor­ mer, avtal och marknadsfrågor samt aktuell skattelagstiftning går längre än vad som kan anses proportionerligt i förhållande till den tjänst som upp­ handlas. Det finns således inte heller anledning att förkasta anbudet på denna grund. Det anges i punkten 4.3.l "Konsulternas kompetens" i förfrågningsunderla­ get endast att konsulten även bör "ha relevant utbildning t ex företagseko- 5 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26897-16 nomi eller motsvarande" vilket kan jämföras med kravet i punkten 3.6 där det anges att det "krävs konsulter som har erfarenhet och kunskap om före­ tagsekonomi och juridik på högskolenivå, alternativt motsvarande kunskap­ er som förvärvats på annat sätt". Mot bakgrund av detta kan det inte anses vara något krav på att respektive offererad konsult har efterfrågad kompe­ tens utan det är tillräckligt att kompetensen kan tillhandahållas av leverantö­ ren. Förfrågningsunderlaget Förfrågningsunderlaget har varit otydligt vad avser begreppet "liknande uppdrag" angående vad referenspersonerna ska höras om samt vad referens­ uppdragen/referenspersonerna ska styrka. Den punkt som Arbetsför­ medlingen hänvisar till att referenserna ska styrka, dvs. punkten 4, är myck­ et omfattande och består av åtta sidor med olika beskrivningar av skilda och varierande delar av uppdraget, mål och syfte, vilka funktionella krav som ställs och tillgänglighet för möten etc. Att hänvisa till hela punkten 4 i för­ frågningsunderlaget i syfte att förklara vad referensuppdragen ska styrka innebär en enorm variation och det finns en rad olika parametrar som refe­ renserna kan välja att fokusera på vid referenstagningen. Arbetsförmedling­ en har överhuvudtaget inte beskrivit vilka delar av tjänsten som ligger i be­ greppet "liknande uppdrag". Om Arbetsförmedlingen anser att samtliga referenser ska kunna redogöra för vartenda moment under punkten 4 i dess helhet anser bolaget att kravet är både otydligt och oproportionerligt. Den tjänst som upphandlas av Ar­ betsförmedlingen har inte tidigare upphandlats i den form och omfattning som Arbetsförmedlingen nu gör varför det är oproportionerligt att ställa krav på att ett referensuppdrag ska motsvara exakt den tjänst så som den presenterats i punkten 4. Relevant erfarenhet kan erhållas på annat sätt än genom uppdrag som i sin helhet motsvarar just det helhetsåtagande som Arbetsförmedlingen efterfrågar i just den här specifika upphandlingen. Det I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26897-16 I STOCKHOLM hade varit tillräckligt att exempelvis uppställa krav på tre referensuppdrag som tillsammans kunde visa olika delar av det uppdrag som nu upphandlas. Arbetsförmedlingen har inte visat att något mindre ingripande alternativ inte finns. Kravet på referensuppdragens innehåll går längre än vad som är nöd­ vändigt för att uppnå det eftersträvade syftet. Det är inte transparent att på godtyckliga grunder utesluta anbudsgivare med hänvisning till muntliga referensupptagningar för vilka ramarna inte har klarlagts i förfrågningsunderlaget. Om förfrågningsunderlaget hade varit tydligt beträffande vilka krav som ställs på referensuppdragen och vilka frågor som ska ställas till referenspersonerna hade bolaget kunnat lämna ett mer konkurrenskraftigt anbud. Kravet i punkten 3.6 på "företagsekonomi och högskolenivå alternativt motsvarande kunskaper som förvärvats på an­ nat sätt " är otydligt. Vad innebär "kunskaper motsvarande högskolenivå"? Antingen har man högskolenivå som krav på utbildning eller har man det inte. Vidare är det oförutsägbart i vilka fall Arbetsförmedlingen har grund för att förkasta anbud till följd av icke-uppfyllelse av kravet. Arbetsförmedlingen har vid kvalificeringen lagt till kriterier avseende refe­ rensuppdragen som inte redovisats i förfrågningsunderlaget. Följden av detta är att Arbetsförmedlingen inte godtagit referensuppdrag som inte avser ett helhetsåtagande och motsvarar det uppdrag som beskrivs i punkten 4 i förfrågningsunderlaget trots att det inte närmare framgick av förfrågnings­ underlaget vad som krävdes för att kravet på referensuppdrag skulle vara uppfyllt. Förfrågningsunderlagets oförutsägbara utformning gör att det strider mot kraven på transparens vilket innebär att bolaget liksom andra anbudsgivare kan ha lidit skada. Om bristerna i förfrågningsunderlaget inte funnits hade bolaget kunnat utforma sitt anbud annorlunda genom att välja andra refe­ rensuppdrag. Eftersom det inte finns några närmare krav i förfrågningsun- 7 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26897-16