FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Handläggare: Pia Björkhanmrn.r SÖKANDE DOM 2010-08-11 Meddelad i Gävle Mål nr 4656-l0E Rotel 11 Sida 1 (5) Praktiker�jänst Aktiebolag, 556077-2419 103 55 Stockholm Ombud: Chefsjuristen Carl-Gustaf Rosensvärd Praktikertjänst Aktiebolag 103 55 Stockholm MOTPART Landstinget Gävleborg 801 88 Gävle Ombud: Advokaten Roger Hagman Advokatfirman Roger Hagman AB Box 3460 103 69 Stockholm SAKEN 2010 -08- 1 2 Överprövning enligt lagen ( 2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten lämnar yrkandet om interimistiskt beslut enligt LOU utan åtgärd. DokJd 12457 Postadress Box 1093 S-801 35 Gävle Besöksadress Lantmäterigatan 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 90 R-post: forvaltningsrattenifalun@dom,se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN BAKGRUND DOM Sida 2 4656-10E Landstinget Gävleborg (landstinget) inbjöd enligt förfrågningsunderlag den 8 mars 2010 anbudsgivare att senast den 10 maj 2010 lärrma anbud i en upphandling avseende drift av verksamheter vid Bollnäs sjukhus samt där­ till hörande specialistverksarnhet i Söderhamn (dnr H70:LS211/10). Under anbudstiden har landstinget, enligt handling benämnd "Slutversion, uppda­ terad 2010-04-27, Frågor & Svar - Bollnäs sjukhus", gj01i vissa rättelser och förtydliganden av förfrågningsunderlaget. Tilldelningsbeslut har ännu inte meddelats. YRKANDEN M.M. Praktiker1jänst Aktiebolag (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten meddelar beslut om inhibition irmebärande att avtal inte tillåts tecknas med den som kan korrm1a att tilldelas upphandlingen samt att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anför bolaget följan­ de. Landstinget har genom att ändra skall-krav samt i övrigt göra väsentli­ ga ändringar i förfrågningsunderlaget brutit mot de grundläggande upp­ handlingsbestämmelsema. Fö�jande skall-krav och väsentliga förändringar åberopas: I. Landstinget har under punkten 8.3 tagit bort skall-kravet på deltagan­ de i utbildning och fortbildning och ersatt detta med en möjlighet att vid erbjudande delta i sådan utbildning. 2. Landstinget har infört helt nya skall-krav i förfrågningsunderlaget av­ seende strålskydd. Det är fråga om sju helt nya skall-krav. Att i efter­ hand införa ansvar för strålskydd som skall-krav endast i form förtyd­ ligande visar på väsentlig brist i förfrågningsunderlaget vilket strider mot LOU. I förfrågningsunderlaget finns inget angivet om mervärdesskatt eller den kompensation för mervärdesskatt som tillkommer landstinget I senare led av upphandlingen inför landstinget utan att sådan möjlig­ het angivits i förfrågningsunderlaget möjlighet för vinnande leveran­ tör att erhålla kompensation med 4 procent som påslag på överens- 3. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN komna priser/anbud. Landstingets ändrade inställning i denna fråga är av väsentlig betydelse och kan antas ha haft avgörande betydelse för potentiella leverantörer om de ändrade förhållandena varit fullt ut och i alla delar kända av envar. 4. Landstinget har angivit att ett avtal med leverantören kan komma att sägas upp ensidigt utan rätt till skadestånd för leverantören om poli­ tiska beslut fattas avseende omorganisation, strukturförändring eller am1an driftsform av verksamheten, Kravet framgår av avtalet och är således ett skall-krav. Sedermera ändrar landstinget detta för bland am1at Praktikertjänst AB avgörande skall-krav. De1ma förändring är väsentligt genom att rätten att ensidigt säga upp avtalet är flyttat från regionala beslut till att endast omfatta beslut av regering och riksdag. Sida 3 4656-10E Sammanfattningsvis anför bolaget följande. Upphandlingen har hanterats på ett felaktigt sätt och i strid med LOU. Genom att skall-krav i förfråg­ ningsunderlaget frångåtts och andra väsentliga krav tillkommit har likabe­ handlingsprincipen och kravet på öppenhet frångåtts på ett otillåtet sätt. Av dessa anledningar kan bolaget och för den delen också andra potentiella anbudsgivare komma att lida skada. De aktuella bristerna är hänförliga till förfrågningsunderlaget och kan inte hanteras på annat sätt än att upphand­ lingen ska göras om. Landstinget bestrider yrkandet om att upphandlingen ska göras om och anför till stöd för sin inställning fö�jande. Landstinget bestrider att det un­ der anbudsräkningstiden gjorts sådana väsentliga förändringar i anbudsför­ frågan att skäl för att avbryta och göra om upphandlingen föreligger. De fyra förändringar av anbudsförfrågan som bolaget påtalat är i skenet av upphandlingens totala omfattning inte att anse som väsentliga förändringar. Förändringen avseende utbildning är i praktiken obetydlig. Strålskyddsfö­ reskriftema föUer vad som ändå i allt väsentligt gäller enlig författning och kan även i övrigt inte anses som en väsentlig förändring. Mervärdesskatte­ kompensationen är till anbudsgivamas fördel och lätt kalkylerbar och kan inte i skenet av upphandlingens totala omfattning anses som väsentlig. FÖRVALTNINGSRÄTTEN ! FALUN DOM Sida 4 4656-l0E Slutligen är även exemplet avseende uppsägning med sex månaders varsel till leverantörernas fördel och kan inte heller anses vara av någon avgöran­ de betydelse för anbudsgivningen.Eftersom samtliga leverantörer i för­ frågningsunderlaget tydligt uppmärksmmnats på vm· förändringar av an­ budsförfrågans förutsättningm- redovisas är kravet på likabehandling och transpm·ens uppfyllda. Inte i något fall kan en leverantörs anbudsgivning ha försvårats eller förhindrats till följd av de fyra förändringarna. Någon ska­ da föreligger således inte. I yttrande över lm1dstingets svar vidhåller bolaget sina yrkanden och vad som anfö1is i ansökm1 om överprövning. DOMSKÄL Om den upphandlande enheten brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har med­ fört att leverantör lidit skada eller km1 komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 2 § LOU besluta att upphm1dlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förfrågningsunderlagets utfornming är styrm1de för den upphandlande en­ hetens agerande, eftersom enheten normalt inte under upphandlingens gång kan förändra ett bristfälligt förfrågningsunderlag, utm1 i dessa fall måste avbryta upphandlingen och göra om den, i vmi fall om förändringarna är av väsentlig karaktär, vilket alltid är fallet om ändringarna rör s.k. skall-krav (Konkunensverkets granskningsrapport omLänsrättemas domar om offentlig upphandling, 2007:2 , s. 58). I målet är ostridigt att landstinget gjo1i vissa förändringar av förfrågnings­ underlaget Om dessa förändringm- är att anse som väsentliga kan det fin­ nas skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU. För att det ska kunna ske krävs dock att bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada till följd FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 5 4656-10E av dessa förändringar. Bolaget har inte påstått att det inte haft möjlighet att ta del av de förändringar av förfrågningsunderlaget som landstinget gjo1i. Bolaget har inte heller gjort gällande att bolaget i anledning av förändring­ arna inte kunnat lämna eti konkurrenskraftigt anbud. Förvaltningsrätten finner därför inte visat att bolaget lidit skada eller kan komma att lida ska­ da till följd av landstingets ändringar av förfrågningsunderlaget. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger därför inte. Då förvaltningsrätten tagit upp målet till slutlig prövning finns inte skäl att pröva frågan om ett interimistiskt beslut. Yrkandet härom lämnas därför utan åtgärd. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc). EUena Ulfhak� Berglund rådman ((}(Uv"" �Jc{,clu,;lLL\u�. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen komtner in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för-· valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullrnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se