FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE DOM 2013-05-29 Meddelad i Stockholm Sida 1 (4) Snabbfilm Sverige AB, 556781-2341 Box 5886 102 40 Stockholm MOTPART Socialstyrelsen 106 30 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Mål nr 7487-13 KONKURRENSV ERKET 2013 -05- 3 1 Avd Dnr KSnr AktbU Förvaltningsrätten avslår Snabbfilm Sverige AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 349475 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 7487-13 Socialstyrelsen genomför en offentlig upphandling av ramavtal för film- och videoproduktion samt utbildning inom området (dnr 2.4- 59622/2012). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). I upphandlingsrapport, bilaga till tilldelningsbeslutet, från den 19 mars 2013 anges att Snabbfilm Sverige AB (Snabbfilm eller bolaget) inte kvalificerat sig till utvärdering eftersom bolagets anbud inte uppfyller kravet på att ange leveranstid och antal timmar för ingående yrkeskategorier för avtalsområdena 1 -4. Snabbfilm ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att deras anbud ska prövas på samma villkor som övriga anbudsgivare i upphandlingen och att de :far möjlighet att inkomma med en kort komplettering av anbudet. Socialstyrelsen anser att ansökan om överprövning ska avslås. Snabbfilm anför i huvudsak följande. Bolaget har lidit avsevärd skada då anbudet avseende avtalsområdena 1-4 har förkastats. Timpriser har lämnats för ingående yrkeskategorier via anbudssvaren under punkterna 4.4.2, 5.4.2, 6.4.2 och 7.4.2. Av totalpriset framgår implicit genom en enkel räkneövning exakt antal timmar, dvs. leveranstid i uppdraget. Om denna siffra söktes explicit hade en obligatorisk ruta varit lämplig att infoga i förfrågningsunderlaget precis på samma sätt som gjorts för timpriser per ingående yrkeskategori. Frågan om leveranstid i avtalsområde 1 går inte att besvara med antal timmar då den levereras direkt i samband med sändning. Snabbfilm har säkerställt att bolagets anbudsansvarige varit tillgänglig för frågor eller förtydliganden för det fall Socialstyrelsen skulle begära komplettering eller förtydligande. Någon förfrågan har inte kommit. Snabbfilm har deltagit i flera upphandlingar och i liknande fall alltid fått möjlighet att förtydliga information av liknande karaktär. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 7 487 -13 Socialstyrelsen anför i huvudsak följande. Snabbfilm har inte angett antal timmar för respektive yrkeskategori så som kravet i punkterna 4.4.2, 5.4.2, 6.4.2 och 7.4.2 i förfrågningsunderlaget är utformat. Snabbfilm gör gällande att det av totalpriset framgår implicit genom en enkel räkneövning exakt antal timmar, dvs. leveranstid i uppdraget. En sådan räkneövning skulle inte gett det resultat som Snabbfilm påstår. Enligt Socialstyrelsen kan antalet timmar endast beräknas om samma timpris tillämpas för samtliga yrkeskategorier i uppdraget. Eftersom Snabbfilm lämnat olika priser per timme för respektive yrkeskategori så går det inte att bedöma antal timmar genom en matematisk metod. Snabbfilm gör också gällande att det inte går att besvara leveranstid med antal timmar då den levereras direkt i samband med sändning. Eftersom Snabbfilm angett leveranssätt i sitt anbud kan frågan om leveranstid besvaras. Snabbfilm har inte ställt någon fråga om detta under annonseringsfasen. När Snabbfilm upprättade sitt anbud var detta inget krav som det fanns synpunkter på. Snabbfilm har missat att ange leveranstid för avtalsområdena 1-4. Socialstyrelsen har valt att inte begära rättelse pga. att det är ett s.k. ska-krav som avses. En rättelse kan inte enligt Socialstyrelsens bedömning tillåtas utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Socialstyrelsen delar Snabbfilms synpunkt om att obligatoriska rutor för de uppgifter som efterfrågas i förfrågningsunderlaget i större utsträckning kan användas. Det är dock en praktisk fråga som är frikopplad från den upphandlingsjuridiska bedömningen i aktuellt mål. SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Om upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestijmmelse i LOU, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 7487-13 göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvärderingen. Av förfrågningsunderlagets utformning framgår att ansvaret för att visa att de för upphandlingen aktuella ska- kraven är uppfyllda läggs hos anbudsgivaren själv. Ett anbud som helt saknar vissa uppgifter som efterfrågats i förfrågningsunderlagets angivna ska-krav, kan inte kompletteras med dessa efter anbudstidens utgång utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning Gfr Kammarrätten i Jönköpings dom den 25 september 2009, mål m 2467-09). Förvaltningsrätten finner vid en sammantagen bedömning att de argument som Snabbfihn angett, som skäl för sin ansökan om överprövning, inte visar att Socialstyrelsen i upphandlingen agerat i strid med LOU när bolagets anbud har förkastats och därmed inte utvärderats. Det saknas således skäl att ingripa mot upphandlingen med stöd av LOU. Snabbfilms ansökan om överprövning ska därför avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Susanne Bagge Rådman Anna Brantberger har handlagt målet. 1: � /'/ Uif,1ruvu./2}11t1f?1 Den som vill övetklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva tillKam:marrätteni Stockholm. §k,·ivelseu ska dock skickas eller fä·n1-n0R till fö:,:v9_Jtn-i-ngsrätte:u. Överklagandet ska ha ko:tn.tnit in till förvaltningsrätten -i11om. tre veckat från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. . . Om sista dagen för överklagandet infallet på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa. vardag. För att ett övetklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. I�mmarrätteh lämnat prövningstillstånd om. det är av vikt för ledning av rättstilliimpningen att överklagandet prövas, anledning förekommet till äml1:1ng i det slut vartill förvaltningsrätten korn:mit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om. prövningstillstånd inte meddelas ståt förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska it111ehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnll.1Il1:J?.er. Dessutom. ska adress och telefonnutn.1ner till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas oro. dessa uppgifter inte tidigare uppget'"i.s i målet. Om någon person- eller adtessuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som. överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, 1nålnummer samt dagen för beslutet, de skäl soi:u klaganden anger till stöd för begära:i;i om. p:tövningstillstånd, den ändring av föi-valtningsrättens beslut som. klaganden vill få till stånd, de bevis so1n klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans otnbud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om. klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original sarnt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om. någon person- eller adtessuppgift ändras, ska Ni utan dtöjs1nål anmäla ändringen till kam:tnarrätten. I mål om överprövning enligt l agen (2007:1091) om. offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) orn. upphandling inom. områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutås innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjo1t målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig inform.ation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till föi-valtnin rätten. DV3109/1ALOU gs