LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-02-10 Meddelad i Stockholm Målm 234-10 Enhet 15 Sida 1 (6) Minnestad AB, 556436-5459 · Floragatan 6 573 31 Tranås MOTPARTER 1. Täby kommun 183 80 Täby 2. Danderyds kommun Djursholms slott 182 63 Djursholm 3. Vallentuna kommun 186 86 Vallentuna 4. Norrtälje kommun Box 800 761 28 Norrtälje 5. Österåkers kommun 184 86 Åkersberga 6. Lidingö stad 181 82 Lidingö 7. Vaxholms stad 185 83 Vaxholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Minnestad AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. DokJd 496372 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 2 234-10 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Täby kommun, Danderyds kommun, Vallentuna kommun, Norrtälje kommun, Österåkers kommun, städerna Lidingö och Vaxholm (kommunerna) genomför en samordnad ramavtalsupphandling av dygnetruntplacering för barn, ungdomar 0-20 år samt deras familjer i hem för vård eller boende eller konsulentstödda familje-/jourhem, dnr 09/8. Minnestad AB (Minnestad) lärm1ade anbud avseende upphandlingens del 6, konsulentstödda familje-/jourhem för barn och ungdomar 0-20 år. I tilldelningsbeslut avsänt den 9 december beslöt Täby kommun att anta fem stycken anbudsgivare för inbördes avrop rörande del 6 av upphandlingen, konsulentstödda familje-/jourhem för barn och ungdomar 0-20 år. Minnestad ansågs inte vara kvalificerat till utvärdering och uteslöts därför från denna. Minnestad ansöker om överprövning och anför huvudsakligen följande till stöd för sin talan. I kvalificeringsstadiet av upphandlingen har Minnestads anbud diskvalificerats pga. att personalen inte uppfyller krav på utbildning och i beslutsförslaget som är riktat till de upphandlande kommunerna har det meddelats att �samliga familjhemskonsulenter uppfyllde inte kravet på utbildning". I upphandlingsformuläret för del 6 är kravet formulerat som att "familjehemskonsulenterna ska ha utbildning som socionom/likvärdig högskoleutbildning eller legitimerad psykolog". Minnestads organisation har nio familjehemskonsulenter som är socionomer och samtliga har påbyggnadsutbildning. I familjehemskonsulentgruppen finns för övrigt två familjehemskonsulenter som har en annan utbildning än socionom. En är beteendevetare med 140 högskolepoäng från Personalvetarlinjen på Växjö Universitet med lång erfarenhet både som socialsekreterare och familjhemskonsulent. En är socialpedagog med 120 poäng social omsorgsexamen från Högskolan i Örebro samt Familjeterapi steg 1. I anbudet har det poängterats att denna person "arbetar endast med Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 234-10 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen ålderskategorin 18 år och uppåt". Personen har arbetat med kvalificerad missbruksvård i Stocld1olm under tio år och som familjhemskonsulent i två år. Minnestad önskar få prövat riktigheten i att de två ovan nämnda familjhemskonsultemas utbildning och kompetens inte kan jämställas med "likvärdig utbildning som socionom" och att detta är helt avgörande för att inte teckna ramavtal med Minnestad. Kommunerna bestrider bifall till ansökan och yrkar att länsrätten avslår ansökan samt medger dem rätt att teckna avtal med vinnande anbudsgivare i enlighet med utskickat tilldelningsbeslut och därmed avsluta upphandlingen. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. I kvalificeringskraven i förfrågningsunderlaget för del 6 ställs krav på att anbudsgivare ska ha viss utbildning som socionom/likvärdig högskoleutbildning eller legitimerad psykolog. Vid tveksamhet om en av anbudsgivaren angiven utbildning är likvärdig med den krävda utbildningen, förbehåller sig kommunen rätten att bedöma om likvärdighet föreligger. Inga krav ställs på viss erfarenhet, varför anbudsgivare inte heller kan tillgodoräkna sig viss erfarenhet. Mim1estad har i sitt anbud angett att nio av familjehemskonsulentema är socionomer, en tionde familjehemskonsulent är beteendevetare och en elfte familjehemskonsulent är socialpedagog. Eftersom det av skrivelsen i anbudet inte går att utläsa om socialpedagogen och beteendevetaren har utbildningar likvärdiga med en socionomutbildning har Minnestad i lilmet med andra anbudsgivare med liknande oklara uppgifter getts möjlighet att förtydliga socialpedagogens och beteendevetarens utbildningar avseende nivå (högskola, universitet m.m.), längd och omfattning. Svaret från Minnestad var att beteendevetaren studerat 140 poäng på personalvetarlinjen i Växjö och att socialpedagogen har studerat 120 Sida4 LÄNSRÄTTEN I DOM 234-10 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen poäng på Örebro Universitet. Bedömning är att socialpedagogutbildning på högskolenivå är en utbildning som är likvärdig med socionomutbildning men att en personalvetarutbildning inte är likvärdig med socionomutbildning. Målet för en personalvetarutbildning får anses vara personalarbete medan målet med en socionomutbildning är socialt arbete. Minnestad har således inte uppfyllt det ställda kravet på utbildning och har därmed inte kvalificerat sig. UTREDNINGEN I MÅLET I punkten 3.5 i förfrågningsunderlaget, under rubriken "Utbildning", anges bl.a. följande. För att anbudsgivaren ska kvalificeras ska denne uppfylla utbildningskraven för den eller de delar anbudet avser. Genomgången utbildning ska vara avslutad vid anbudstillfället. Anbudsgivaren ska i anbudet lämna en förteckning över respektive anställds utbildningsnivå. I förteckningen ska föreståndaren/verksamhetsansvarig och övrig personal, som deltar i det direkta behandlingsarbetet, redovisas. Varje anställds högsta adekvata utbildningsnivå i förhållande till nedan ställda krav ska framgå av förteckningen och det ska även framgå att utbildningen är avslutad. Personerna behöver inte namnges men varje anställd ska kunna särskiljas. Vid tveksamheter om en av anbudsgivaren angiven utbildning är likvärdig med en krävd utbildning, förbehåller sig kommunen rätten att bedöma om likvärdighet föreligger. Kraven på utbildning är följande: För del 6, konsulentstödda familje-/jourhem: Barn och ungdomar 0 - ca 20 år. Vid behov ska även finnas familje­ /jourhem som kan erbjuda plats för barnets/ungdomens föräldrar. Familjehemskonsulenterna, som arbetar med stöd och handledning av familje-/jourhemmen, ska ha utbildning som socionom/likvärdig högskoleutbildning eller legitimerad psykolog. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser DOM Sida 5 234-10 Enligt I kap. 9 § LOU gäller följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrättens bedömning I förfrågningsunderlaget har det ställts krav på att familjehemskonsulent ska ha en utbildning som socionom/likvärdig högskoleutbildning eller legitimerad psykolog. Minnestad har i sitt anbud redovisat en förteclming över den personal som deltar i det direkta behandlingsarbetet vid de konsulentstödda familje-/jourhem för barn och ungdomar O - ca 20 år. I redovisningen samt efterföljande förtydligande av lämnat anbud har Minnestad angett att en av familjehemskonsulenterna i den aktuella personalstyrkan har en högsta adekvata utbildningsnivå i form av 140 högskolepoäng inom Personalvetarlinjen vid Växjö Universitet. Det är den upphandlande myndigheten som har står risken för att underlaget till upphandlingen, samt upphandlingen som sådan, motsvarar de krav som ställs i LOU. Emellertid är det anbudsgivaren som ska visa att lämnat anbud uppfyller de kvalificeringskrav som ställs i upphandlingen, om det inte kan visas på att kraven i sig inte är godtagbara. Enligt praxis (RÅ 2009 ref. 64) bör det i mål om offentlig upphandling som huvudprincip krävas ah den part som gör gällande LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 6 234-10 att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter talan grundas på. Det är således Minnestad som har att visa på att lämnat anbud uppfyller ställda krav eller att kraven i sig inte är godtagbara. Kommunerna har i den aktuella upphandlingen �tällt krav på att familjehemskonsulenter ska ha en viss utbildning och bedömt att Minnestad inte uppfyller detta krav. Enligt länsrättens bedömning har det genom det som åberopats i målet inte visats att kommunen skulle ha brutit mot någon av bestämmelserna i LOU när de förkastade Minnestads anbud. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la). Kurt Björk Rådman Föredragande har varit Mattias Berger. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR m PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. Fö.r att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det ät av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd .inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det ät därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till läns.rätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 000 � www.domstol.se 1. görs till kammarrätten,