FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2018-06-08 Sida 1 (5) KONKURRENSVERKET,_i 2018 -06- 1 1 Avd Dnr SÖKANDE SalabostäderAB, 556352-0500 Brunnsgatan 31 733 31 Sala Meddelad i Uppsala Mål nr 1932-18 E Leaugit FastighetsutvecklingAB, 559003-8773 Upplagsvägen 1OA, 5TR 117 43 Stockholm MOTPART KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU SAKEN FÖRVALTNINGRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 238794 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-43163 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida 2 1932-18 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. SalabostäderAB (Salabostäder) genomför upphandling benämnd "Byggtjänster, årsavtal SalabostäderAB", dnr 17/101. I tilldelningsbeslut den 20 mars 2018 har anbud från andra anbudsgivare än Leaugit FastighetsutvecklingAB (bolaget) antagits. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att bolagets anbud inte förkastas och bolaget tilldelas kontrakt. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolagets anbud uppfyller samtliga ska-krav och är därmed inte bristfälligt varför bolaget kvalificerat sig för tilldelningsbeslut och kontraktskrivning. Bolaget kräver omprövning av justerat mervärde enligt upphandlingsunderlagetsAFB.53. De ställda kraven uppfylls via kontrakterade partners samt egen anställd personal. Salabostäder bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Tre anbudsgivare tilldelades kontrakt i upphandlingen. Bolaget hamnade på plats nummer fem som ett resultat av att bolaget inte erhållit högsta mer­ värde enligt punkt AFB.53 i upphandlingsdokumentationen. Våtrumsbehörighet Anbudsgivare som kan styrka mervärde i form av intyg om våtrumsbehö­ righet enligt BBV (Byggkeramikrådets byggregler) för två personer avsedda för uppdraget erhåller ett mervärde om 5 procent. Bolaget skickade in ett intyg om att Sthlm Byggalliance (ett företag vars kapacitet bolaget åberopar) är ett våtrumsbehörigt företag. Den behörighet som efterfrågas i upphandlingen är dock bunden till personbehörighet. Det intyg som ska uppvisas är alltså en personlig behörighetslegitimation för Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1932-18 I UPPSALA personer som ska utföra arbetet i upphandlingen. Ett sådant intyg har inte bifogats bolaget anbud och bolaget ska därför inte erhålla något mervärde för detta. Av ordalydelsen i samarbetsavtal mellan bolaget och Sthlm Byggalliance går heller inte att utläsa att Sthlm Byggalliance de facto ställer sin personal och resurser till bolagets förfogande för uppfyllande av det upphandlade avtalet. Höghöjd Anbudsgivare som kan styrka mervärde i form av intyg om "arbete på hög höjd" för två personer avsedda för uppdraget erhåller 5 procent i mervärde. Bolaget har kommit in med intyg gällande att arbetstagarna har genomfört utbildning gällande "ställning" enligt 47 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2013:4 och inte ett intyg som försäkrar om att personerna genomfört en utbildning och godkända prov gällande "arbete på hög höjd"/fallskydds­ utbildning (seArbetsmiljöverkets föreskrifterAFS 1981:14, "Skydd mot skada genom fall"). Därmed kan bolaget inte anses ha styrkt kravet på att ha kommit in med intyg för två personer om "arbete på hög höjd" och bolaget har därför inte heller erhållit mervärde för detta. Hyresprislista Anbudsgivare som ger in hyresprislista erhåller 5 procent i mervärde. Den prislista som bolaget kommit in med ska ses som en tjänsteanteckning som inte är giltig eftersom det inte tillräckligt tydligt går att urskilja vilka priser som är kopplat till vilken produkt och vad som de facto är skrivet på grund av otydlighet i skrivningen. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1932-18 I UPPSALA Skada Eftersom bolaget inte har uppfyllt samtliga mervärden har bolaget inte lidit skada eller riskerat att lida skada. Även för det fall att bolaget skulle erhålla två av de tre mervärdena skulle bolaget inte kunna tilldelas kontrakt eftersom bolaget då skulle placeras på plats nummer fyra i utvärderingen. Salabostäder konstaterar dessutom att det vid en närmare kontroll också visar sig att bolaget inte uppfyller ställda ska-krav gällande ID06-legitima­ tion samt antalet helhetsanställda och därmed rätteligen borde ha diskvalifi­ cerats. Bolaget har beretts tillfälle att yttra sig över vad Salabostäder enligt ovan anfört, men har inte hörts av. SKÄLEN FÖR A VGÖR ANDET En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten kan enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Som huvudprincip i mål om ingripande enligt LOU gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1932-18 I UPPSALA Förvaltningsrätten konstaterar att bolaget inte har gjort gällande att upphandlingsunderlaget brister i tydlighet eller att det på annat sätt skulle vara behäftat med någon sådan brist som medför att upphandlingen ska göras om eller rättas. Bolaget har endast invänt mot den bedömning och poängsättning av bolagets anbud som Salabostäder har gjort vid sin utvärde­ ring. Bolaget har inte utvecklat sin argumentation mer än att hävda att ska-kraven är uppfyllda. Salabostäder har därvid, oemotsagt, redovisat varför bolagets anbud inte givits något mervärde gällande "arbete på hög höjd", "våtrumsbehörighet" samt "hyresprislista". Det har inte framkommit något i målet som ger förvaltningsrätten anledning att ifrågasätta Salabostäders beskrivning av vad som ger mervärdespoäng. Vad bolaget har anfört visar inte att anbudet har poängsatts i strid med de förutsättningar som anges i upphandlingsunderlaget. Det har heller inte framkommit att utvärderingen i övrigt skulle strida mot någon av de grund­ läggande principerna i LOU. Skäl för att ingripa mot upphandlingen med anledning av Salabostäders bedömning eller poängsättning av bolagets anbud föreligger således inte. Ansökan ska således avslås HUR MAN)>�RKL�AGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) /i/ :-��Vvt1t/ 61A1q Ut{ �< rr Lina Törnqvist rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Nicklas Rydgren. I..?. ·dh' www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas riden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisarions­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det a,vgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida 3. 4. 3. det är av vikt för ledning av 5. rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. www.domstol.se 2. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom lagen (2011:1029) om upphandling på • försvars- och säkerhetsområdet, • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • ling, eller • försörjningssektorema lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstolse