( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Lina Levin SÖKANDE DOM 2013-05-23 Meddelad i Falun Mål nr 4550-12 Enhet2 Sida1 (10) KontorsCenter i Hudiksvall AB,556259-7863 Box1062 824 12 Hudiksvall Ömbud: Advokat Lena Kvillerud Ahlford Advokatbyrå AB Box644 651 14 Karlstad MOTPARTER 1. Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun 2. Kinnarps AB 521 88 Kinnarp Ombud: Advokat Pernilla Larsson Gärde Wesslau Advokatbyrå i Jönköping HB Box684 55119 Jönköping SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2013-05- 2 4 Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 80615 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Landstinget ska genomföra en ny anbudsutvär­ dering utan beaktande av Kinnarps AB:s anbud. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4550- 12 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN Landstinget Dalarna (Landstinget) genomför genom öppet förfarande en upphandling av "Miljömöbler och miljöbelysning", diarienummer LD r, 1:1foÖV,!.VL·:•;;�IJX!llC1:�;61632.Tilldelningsbeslutfattadesden8oktober2012,varvidKinnarps ii :::\. '- AB\Kinnarps)tilldeladeskontraktet. 0: L... . �: :. :��� .�l<,�\ i"Ti· F; " ,r,11 orsCenter iHudiksvall AB (Bolaget) ansöker om överprövning och l i... _ .. -----�··�..",...,--yr�i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsutvär- ·111G>l .1 ! • •-- "--� 4 �-�-·--a.eringen ska göras om utan beaktande av Kinnarps anbud, varvid Bolaget 1 HåW� tilldelas kontraktet. I andra hand yrkar Bolaget att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Bolaget i huvudsak att Kinnarps anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen och att utvärde­ ringsmodellen lämnat utrymme för godtyckliga bedömningar. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak att Kinnarps anbud uppfyller samtliga krav i upphandlingen samt att upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU. Kinnarps bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak att Kinnarps anbud uppfyller samtliga i upphandlingen ställda krav, vilket också bekräf­ tas i anbudet. PARTERNAS ARGUMENTATION Bolaget har till stöd för sin talan anfört i huvudsak följande. Landstinget har i förfrågningsunderlaget krävt att anbudsgivaren ska styrka flertalet av de obligatoriska kraven genom att redovisa underlag. Av punkt 2.2.4 i kravspecifikationen framgår att för typrummen ska produktbeskriv­ ning ingå i anbudet som styrker att de offererade produkterna uppfyller de ställda kraven. Punkten2.2.6 anger att de offererade produkterna ska ingå i leverantörens ordinarie sortiment. Punkten2.1.1 anger att officiella prislis­ tor ska bifogas på de miljömöbler som offereras i typrummen. Landstinget har en skyldighet att vid utvärderingen av anbuden jämföra uppgifterna i Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4550-12 anbudet med de bilagor som enligt förfrågningsunderlaget skulle ges in, för att försäkra sig om att uppgifterna i anbudet är riktiga. Landstinget kan inte enbart förlita sig på Kinnarps lämnade uppgifter när begärda handlingar inte bifogats anbudet. De produkter som Bolaget framfört invändningar mot ingår samtliga i de så kallade typrummen. Den av Kinnarp offererade soffan Liston är inte en sektions- eller balksoffa som det ska vara enligt punkt 12.2 i kravspecifikationen. En sektions- eller balksoffa ska vara byggbar. En sådan soffa är en möbel som består av lös­ tagbara/kopplingsbara och på andra sätt kombinerbara sektioner. Kinnarps anger inte heller på sin egen hemsida att Liston skulle vara en sektionssoffa som de gör med andra soffor i sortimentet. Den soffa som offereras enligt punkt 12.2 i kravspecifikationen ska även finnas som fåtölj. Den av Kinnarp offererade fåtöljen Liston finns inte med i prislistan och det framgår inte heller att den ingick i det ordinarie sorti­ mentet, vilket var ett krav enligt förfrågningsunderlaget. Kinnarps har inte heller bifogat föreskrivit produktblad till anbudet. Landstinget borde där­ med ha ifrågasatt riktigheten av Kinnarps uppgifter och ålagts en mer långtgående utredningsskyldighet. Vid förfrågan till Kinnarps återförsäl­ jare har också bekräftats att Liston inte finns som fåtölj. Det är därmed styrkt att fåtöljen Liston inte finns i det ordinarie sortimentet, vilket är ett krav enligt avsnitt 2.2.6 i kravspecifikationen. Den ingår inte heller i pris­ listan vilket är ett obligatoriskt krav enligt avsnitt 5.2 i de administrativa föreskrifterna. Den nu presenterade produktbeskrivningen är fabricerad för nu aktuellt ändamål, vilket är möjligt då det är Kinnarps egen produkt. Det kan också vara så att fåtöljen idag finns i sortimentet, men att så inte var fallet då anbudet lämnades. Kinnarps har offererat karmstolen Ester från leverantören Inoff såvitt avser punkterna 11.5, 13.5, 16.6 och 17.3 i kravspecifikationen. Landstinget borde ha ifrågasatt riktigheten av Kinnarps uppgifter eftersom det av de IFALUN Enhet 2 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4550-12 produktblad som Kinnarp gett in inte framgår att karmstolen Ester finns med förhöjd sitthöjd om minst 500 mm eller att den omfattades av leveran­ törens standardsortiment. Stolen fanns inte heller i den officiella prislistan som skulle bifogas anbudet. Vid kontakt med leverantören Inoffhar leve­ rantören bekräftat att karmstolen inte finnas med förhöjd sitthöjd. Vad gäller yrkandet om att upphandlingen ska göras om har Bolaget anfört följande. Bolaget anser att utvärderingsmodellen lämnar utrymme för god­ tyckliga bedömningar eftersom anbud som inte uppfyller samtliga obliga­ toriska krav har godkänts med stöd av egna uppgifter utan att de i förfråg­ ningsunderlaget efterfrågade prislistoma och produktbladen har presente­ rats för samtliga offererade produkter. Landsti:iiget har till stöd för sin inställning anfört i huvudsak följande. Kinnarps har i sitt anbud bekräftat att de obligatoriska kraven i punkt 12.2 i kravspecifikationen är uppfyllda. Det framgår inte heller av förfrågnings­ underlaget att det finns något krav på löstagbara/kopplingsbara delar. An­ budet från Kinnarps uppfyller därmed det obligatoriska kravet. Vidare har Kinnarps i sitt anbud bekräftat att kraven i avsnitt 12.3 i krav­ specifikationen är uppfyllda. Offererad produkt har efter förtydligande från Kinnarp den 1 oktober 2012 bekräftats ingå i deras ordinarie sortiment. Anbudet från Kinnarps uppfyller därmed det obligatoriska kravet. Kinnarps har också i sitt anbud bekräftat att kravet i avsnitt 17.3 i kravspe­ cifikationen på förhöjd sitthöjd är uppfyllt. Anbudet från Kinnarps uppfyll­ ler därmed de obligatoriska kraven. Av praxis framgår att det inte finns något krav på att uppfyllandet av ett obligatoriskt krav ska bevisas utan det räcker med att leverantören i sitt anbud bekräftar att det obligatoriska kravet är uppfyllt. Vidare framgår av praxis att den upphandlande myndighetens skyldighet att kontrollera upp- I FALUN Enhet 2 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4550-12 IFALUN Enhet 2 gifter i ett anbud i vart fall inte sträcker sig längre än att myndigheten jäm­ för uppgifter i anbud med de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. Den omständigheten att det under överprövningsprocessen framgår att ett krav inte är uppfyllt kan inte medföra att anbudet ska uteslutas från anbudsut­ värderingen. Kinnarps har till stöd för sin inställning anfört i huvudsak följande. Samtliga produkter som Kinnarp offererat finns i Kinnarps sortiment och är tillgängliga vid avtalsstart, vilket är kravet enligt punkt 3.9 i de admi­ nistrativa föreskrifterna. Bolagets påstående om att soffan ska ha löstagbara/kopplingsbara delar saknar stöd i förfrågningsunderlaget. Den av Kinnarp offererade soffan uppfyller samtliga specifika krav som Landstinget ställt på soffan. Bolaget har felaktigt angett att soffan Liston inte går att få som fåtölj. Såsom Kinnarps angett i sitt förtydligande till Landstinget ingår fåtöljen Liston i det ordinarie sortimentet. Av utrymmesskäl kan inte alla produkter i samtliga material, utförande och mått finnas i samma prislista. Liston finns som fåtölj, vilket framgår av bilagt produktblad avseende "Liston 911A, komplett fåtölj med armstöd". Landstinget har ställt krav på att den offererade stolen ska finnas med för­ höjd sitthöjd. Den produkt som efterfrågas i typrummet är dock en stol med normal sitthöjd och det är således enbart denna stol som omfattas av produktkraven. Kinnarps har bekräftat att stolen Ester uppfyller kravet om förhöjd sitthöjd och har också i sin tur fått detta bekräftat av tillverkaren Inoff, vilket framgår av bilagd handling. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4550-12 IFALUN Enhet2 FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET I de administrativa föreskrifterna anges bl. a. följande. Punkt 3.9 Tillgänglighet Erbjudna produkter ska finnas tillgängliga vid avtalsstart samt kunna visas upp vid anmodan under utvärderingsarbetet. Punkt 5.1 anbudspriser Krav: Anbudspriser ska anges som en rabatt eller påslag, i procent, på tillverkar­ nas ordinarie brutto- eller nettoprislistor för år 2012. Punkt 5.2 Prislistor/broschyrer/kataloger Krav: Leverantör ska bifoga broschyrer och ordinarie brutto/nettoprislistor för 2012 på föreslagna möbler i typrummen. Övriga prislistor och kataloger behöver inte bifogas utan ska kunna erhållas vid ett senare skede. Krav: Leverantör ska ange samma benämningar och artikelnummer i anbudet som de som används i medsända broschyrer och prislistor. I kravspecifikationen för upphandlingen anges bl.a. följande. 1.1 Obligatoriska krav och utvärderingskriterier Samtliga obligatoriska krav och utvärderingskriterier avseende miljömöbler och miljöbelysning framgår av denna kravspecifikation. 2.2 Ovrigt, obligatoriska krav Nr Obli2atoriska krav Övri2t 2.2.4 För samtliga offererade produkter i typrummen ska produktbe- skrivning ingå i anbudet som styrker att de offererade produk- tema uppfyller de ställda kraven. Beskrivningen ska innehålla den information om produkten som efterfrågas. Beskrivningen ska innehålla ett färgfoto/broschyrer på var och en av de offere- rade produkterna. Broschyrerna kommer att användas vid ut- värdering av typrummen. Broschyren ska visa den möbel som offereras i typrummet. 2.2.6 De offererade produkterna ska ingå i leverantörens ordinarie sortiment 12 2 S0ffa sekf1ons/balk' 0bl1"gaton.ska krav Nr Obli2atoriska krav Väntrum 1 12.2.1 Ska ha en sitthöjd på ca 440-S00mm 12.2.2 Ska ha utförande: -Oklädd 12.2.3 Ska vara bok, björk eller annat likvärdigt träslag alternativt med stativ av lackad metall 12.2.4 Ska finnas som fåtölj 12.2.5 Armstöd ska finnas FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Enhet2 0 13.5 Karmstol, obli atoriska krav Nr Obli atoriskakravVäntrum2 13.5.7 Ska finnas med högre sitthöjd 16.6 Karmstol, obli atoriska krav Nr Obli atoriska krav Da rum 1 16.6.8 Ska finnas med högre sitthöjd 17.3 Karmstol, obli atoriska krav Nr Obli atoriskakravDa 17.3.8 Ska finnas med högre sitthöjd I frågor och svar, fråga 1, har Landstinget på frågan vad som avses med högre sitthöjd enligt punkt 17.3.8 i kravspecifikationen svarat att punkten ändras till "Ska finnas i sitthöjd 500 mm eller högre". SKÄLENFÖR AVGÖR ANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter talan grundar sig på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Landstinget har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap.6 § lagen [2007:1091] om offentlig upphandling, LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Sida 7 4550-12 12.3 Fato'T11, obl"1gaton.ska krav Nr 12.3.1 Obligatoriska krav Väntrum 1 Ska ha en sitthöjd på ca 440-500mm 12.3.2 Ska vara i samma serie som soffa sektion/balk 12.3.3 Ska vara bok, björk eller annat likvärdigt träslag 12.3.4 Armstöd ska finnas 12.3.5 Ska ha utförande: -Oklädd rum 2 Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4550-12 IFALUN Enhet2 När en anbudsgivare som i förevarande fall gör gällande flera skäl för in­ gripande enligt LOU bör förvaltningsrätten i första hand pröva de grunder som hänför sig till upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Förvalt­ ningsrätten har därför först att pröva Bolagets invändning om att den valda utvärderingsmodellen lämnat utrymme för godtyckliga bedömningar. För­ valtningsrätten konstaterar härvid att Bolaget inte lagt tyngdpunkten i sin argumentation på denna fråga och anser med beaktande av vad som anförts i denna del att det inte är visat att upphandlingsförfarandet brustit i transpa­ rens eller förutsebarhet. Skäl att förordna att upphandlingen ska göras om föreligger därför inte. Vad härefter gäller frågan om det vinnande anbudet från Kinnarps uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen gör förvaltningsrätten följande bedömning. Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. För att alla leverantörer ska kunna anses ha haft lika förutsättningar vid en offentlig upphandling måste utvärderingen göras efter de krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Den upphandlande myndigheten ska tilldela kontrakt i en upphandling enligt den utvärderings­ grund som angetts i annonsen och förfrågningsunderlaget. Den upphandlande myndigheten får inte anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfråg­ ningsunderlaget. Av kravspecifikationen punkt 12.2 framgår att efterfrågad soffa i typrum­ met "Väntrum 1" ska vara en sektions- eller balksoffa. Bolaget har uppgett att den av Kinnarps offererade soffan Listan 913A varken är en sektions­ eller balksoffa då den inte är bygg- eller kopplingsbar. Landstinget och Kinnarps har mot detta uppgett att det inte förelegat ett obligatoriskt krav på att soffan skulle vara bygg- eller kopplingsbar, utan hävdat att den av Kinnarps offererade soffan uppfyller de krav som efterfrågas i kravspecifi­ kationen. Enligt förvaltningsrättens uppfattning får det anses ligga i be­ greppet "sektions- eller balksoffa" att soffan på något sätt ska vara byggbar Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4550-12 IFALUN Enhet 2 alternativt kopplingsbar. Vid dessa förhållanden och då Landstinget inte närmare har redogjort för vad som är särpräglat för en "sektions- eller balksoffa" trots Bolagets invändning i denna del, finner förvaltningsrätten att beskrivningen av produkten får anses innefatta det krav som Bolaget gjort gällande. Då Landstinget frånfallit detta krav vid utvärderingen har likabehandlingsprincipen överträtts. Mot denna bakgrund och då Kinnarps inte uppfyllt det obligatoriska kravet föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Enligt punkt 12.2.4 ska den offererade soffan även finnas som fåtölj i ovannämnda typrum. I punkt 12.3 i kravspecifikationen spe·cificeras den upphandlande myndighetens krav på fåtöljen. Vidare framgår av punkt 2.2.4 i kravspecifikationen och punkt 5.2 i de administrativa föreskrifterna att leverantören ska bifoga produktbeskrivning, broschyrer och ordinarie brutto/nettoprislistor för 2012 på föreslagna möbler i typrummen. Det är således enligt förvaltningsrättens mening ett obligatoriskt krav att leveran­ tören till anbudet ska bifoga produktbeskrivning, broschyrer och ordinarie brutto/nettoprislistor för 2012 för offererad fåtölj i typrum "Väntrum 1" avseende punkt 12.2.4 och 12.3. Av utredningen i målet framgår att Kin­ narps till sitt anbud varken bifogat ordinarie prislistor eller produktblad avseende den offererade fåtöljen Liston 91 lA. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Kinnarps inte uppfyllt de obligatoriska kraven på att ge in efterfrågade handlingar avseende offererad fåtölj. Den omständighet­ en att Kinnarps i sitt anbud och i förtydligande till Landstinget bekräftat att fåtöljen uppfyller samtliga krav samt att Kinnarps under målets handlägg­ ning hos förvaltningsrätten kommit in med efterfrågat produktblad föranle­ der ingen annan bedömning, då det tydligt framgår av förfrågningsunderla­ get att det är ett obligatoriskt krav att efterfrågade handlingar ska ingå i anbudet. Det finns således skäl för ingripande även på denna grund. Vidare efterfrågas i punkterna 13.5, 16. 6 och 17.3 i kravspecifikationen en karmstol för tre olika typrum som enligt punkterna 13.5. 7, 16.6. 8 och Sida10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4550-12 IFALUN Enhet 2 17.3.8 även ska finnas med förhöjd sitthöjd om 500 mm eller högre. Med beaktande av punkt 2.2.4 i kravspecifikationen och punkt 5.2 i de administ­ rativa föreskrifterna är det således ett obligatoriskt krav i upphandlingen att · det i .anbudet ska ingå en produktbeskrivning/broschyr av vilken det fram­ går att offererad karmstol även finns med förhöjd sitthöjd. Av utredningen i målet framgår att den av Kinnarps bifogade produktbeskrivningen avse­ ende karmstolen Ester inte innehåller någon uppgift om att stolen går att få med förhöjd sitthöjd. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Kin­ narps inte uppfyllt de obligatoriska kraven på att ge in handlingar som in­ nehåller efterfrågade uppgifter avseende offererad stol i punkt 17.3. Den omständigheten att Kinnarps i sitt anbud och i förtydligande till Lands­ tinget bekräftat att stolen går att få med förhöjd sitthöjd föranleder ingen annan bedömning, då det tydligt framgår av förfrågningsunderlaget att det är ett obligatoriskt krav att efterfrågad information ska framgå av de hand­ lingar som ingår i anbudet. Det finns således skäl för ingripande också på denna grund. Med beaktande härav anser förvaltningsrätten att Landstinget agerat i strid med likabehandlingsprincipen då Landstinget utvärderat och antagit Kin­ narps anbud. Bolaget får till följd av detta anses ha lidit eller riskerat att lida skada. Redan på denna grund finns skäl för ingripande enligt LOU. Det saknas därför anledning för förvaltningsrätten att pröva vad Bolaget anfört om bristerna i upphandlingen i övrigt. Eftersom bristerna i upphand­ Iingsförfarandet inte är hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet, är rättelse en tillräckligt ingripande åtgärd Gfr RÅ 2005 ref. 47). Upphand­ lingen ska därför rättas på så sätt att Landstinget ska genomföra en ny an­ budsutvärdering utan beaktande av Kinnarps anbud. v1�GAR, se bilaga (3109/1C LOU) Karin Fo� Johansson rådman