Dok.Id 31998 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: registrator@lrc.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:25 LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN .BESLUT 2008-01-25 Meddelat i Uppsala Mål nr 161-08 1. IT-Arkitekterna Konsult i Stockholm AB, 556511-6125 Norrlandsgatan 15 111 43 Stockholm 2. Jaybis Konsult AB, 556645-4442 Drottninggatan 7 753 10 Uppsala Ombud för 1 och 2: Erika Sanfridsson c/o Tenders in Europe AB Snickaregatan 20 582 26 Linköping MOTPART Landstinget i Uppsala län, Upphandlingsenheten Box 602 751 25 Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Landstingets i Uppsala län upphandling av IT-konsulter, diarienummer UPPH2007-0127 SAKEN AkthJI Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU); nu fråga om interimistiskt beslut LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten förordnar att Landstingets i Uppsala län upphandling enligt ovan inte får avslutas innan rätten har beslutat något annat. Beslutet gäller omedelbart. Landstinget i Uppsala län föreläggs att komma in med yttrande över innehål­ let i bifogad handling (länsrättens aktbilaga 1) senast den 4 februari 2008. Om yttrande inte kommer in kan målet ändå komma att avgöras. Sida 1 (3) 2008 -01- 2 8. Avd Dnr Dosa KLAGANDE ' I KONKURRENSVERKEr." LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN BESLUT 2008-01-25 Sida 2 161-08 BAKGRUND OCH YRKANDEN IT-Arkitekterna Konsult i Stockholm AB samt Jaybis Konsult AB (bolagen) ansöker den 24 januari 2008 om överprövning av Landstingets i Uppsala län upphandling av IT-konsulter, diarienummer UPPH2007-0127. Bolagen yr­ kar, såvitt nu är i fråga, att länsrätten måtte fatta interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas förrän länsrätten meddelar något annat. Till stöd för sitt yrkande anför bolaget bl.a. följande. Landstingets i Uppsala län (landstinget) upphandling strider mot principen om transparens, då lands­ tingets utvärderingsmodell bygger på att anbudsgivarna själva gör en upp­ skattning beträffande kvalitetskriterier och den volym och kompetens som kommer att efterfrågas av de upphandlande enheterna. Detta innebär att an­ budsgivarna själva utvärderar sina egna anbud. Vidare strider upphandlingen mot principen om likabehandling, då de anbudsgivare som idag innehar ram­ avtal med landstinget och under avtalsperioden har levererat en ansenlig vo­ lym konsulttjänster (däribland IT-Arkitekterna och Jaybis) har uppskattat efterfrågade volymer efter statistik från de senaste tre åren. De anbudsgivare som inte har eller tidigare har haft ramavtal med landstinget eller de till upp­ handlingen knutna enheterna eller inte har levererat tjänster till dessa enheter har istället använt den uppskattade volymen till att utnyttja utvärderingsmo­ dellens brister i affärsmässighet för att få så bra utvärderingspoäng som möj­ ligt. Upphandlingen är vidare inte affärsmässigt utförd eftersom utvärde­ ringsmodellen inte kan anses vara affärsmässig. De påpekade bristerna i ut­ värderingsmodellen har lett till att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet inte kunnat utses. Utvärderingsmodellen har därmed inte uppfyllt sitt syfte. Genom landstingets åsidosättande av LOU kan bolagen komma att lida skada eftersom IT-arkitekterna och Jaybis vid en affärsmässigt utförd upphandling med största sannolikhet hade erhållit kontrakt. Den skada som landstinget kan åsamkas på grund av en process kan inte anses vara större än den skada som bolagen åsamkats på gnmd av landstingets agerande i upphandlingen. LÄNSRÄTTEN I BESLUT UPPSALA LÄN 2008-01-25 SKÄL Aktuella bestämmelser I 7 kap. 1 § första stycket LOU stadgas att en leverantör som anser att han lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 7 kap. 2 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har med­ fö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Om det är fråga om en upphandling som avses i 4 kap. får rätten vid vite förbjuda den upphandlande enheten att fortsätta upphandlingen utan att avhjälpa bristerna. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan be­ dömas vara större än skadan för leverantören. Länsrättens bedömning Länsrätten finner mot bakgrund av vad som hittills framkommit att skäl före­ ligger att förordna att Landstinget i Uppsala län inte får avsluta den pågående upphandlingen av IT-konsulter, diarienummer UPPH2007-0127 innan rätten har beslutat något annat. Länsrätten, som senare kommer att avgöra målet slutligt, bifaller därför IT­ Arkitekterna Konsult i Stockholm AB:s och Jaybis Konsult AB:s yrkande om interimistiskt beslut. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) Sida 3 161-08 ("'.n11 I 11111A /l �g�e� Nyhleii' � � A rådman/KL