AllmŠnna avdelningen S…KANDE Meddelad i Stockholm AcadeMedia Eductus AB, 556527-4007 Box 2546 403 17 Gšteborg Ombud: Advokat Kaisa Adlercreutz MAQS Law Firm AdvokatbyrŒ AB Box 11918 404 39 Gšteborg Ombud: Advokat Joel Gustafsson MAQS Law Firm AdvokatbyrŒ AB Box 226 201 22 Malmš MOTPART Arbetsfšrmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN …verpršvning enligt lagen om offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. Dok.Id 458995 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM 2014-04-10 MŒl nr 29501-13 Enhet 17 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29501-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen YRKANDEN M.M. Arbetsfšrmedlingen genomfšr en upphandling av ramavtal fšr grund- lŠggande moduler fšr fšreberedande insatser och utbildning. Upphandling- en genomfšrs som ett fšrenklat fšrfarande och Šr uppdelad i 1 generell del och 70 separata delar, en fšr varje geografiskt leveransomrŒde. Enligt till- delningsbeslut meddelat den 27 november 2013 har Arbetsfšrmedlingen beslutat att anta andra leverantšrer Šn AcadeMedia Eductus AB (bolaget) fšr de geografiska leveransomrŒdena Karlskoga och UmeŒ. Bolaget ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen ska rŠttas och bolagets anbud beaktas fšr de geo- grafiska leveransomrŒdena Karlskoga och UmeŒ och i andra hand att upp- handlingen avseende dessa omrŒden ska gšras om. Till stšd anfšr bolaget i huvudsak fšljande. Arbetsfšrmedlingen har tillŠmpat kvalificeringskrav avseende ekonomisk stŠllning som varken Šr rŠttvisande eller uppfyller kraven pŒ fšrutsebarhet och transparens. Enligt den kreditupplysning som finns tillgŠnglig fšr fšretag hos CreditSafe framgŒr att bolaget alltsedan den 7 september 2010 har ÓMycket god kreditvŠrdighetÓ. Fšr nŠrvarande har bolaget 93 poŠng av 100 mšjliga. Bolaget har trots det fŒtt fŠrgkoden gult vilket Šr ofšrstŒeligt. Det har inte funnits nŒgon anledning fšr bolaget att lŠmna ytterligare upplysningar avseende sin ekonomiska stŠllning. Det stŠmmer att det i fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr vissa omstŠndigheter som kunde innebŠra pršvning. NŒgot nŠrmare om dessa omstŠndigheter har dŠremot inte angivits, till exempel om det Šr tillrŠckligt med en registrerad betalningsanmŠrkning. Utan denna information Šr det mycket svŒrt att fŒ en uppfattning om vilken signalfŠrg som genereras. Att bolagets betal- ningsanmŠrkning skulle innebŠra att bolaget fŒr signalfŠrgen gul Šr hšgst anmŠrkningsvŠrt. Bolaget Šr inte skyldigt att vara momsregistrerat och det framgŒr inte att Šven fšretag som Šr undantagna skyldighet fšr momsregi- strering fŒr en sŠmre signalfŠrg pŒ grund av detta. Arbetsfšrmedlingens 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29501-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen hantering av det aktuella kravet stŒr i strid med LOU dŒ bedšmningen Šr baserad endast pŒ kreditmallen utan nŒgon individuell bedšmning av bola- get. Fšr det fall Arbetsfšrmedlingen skulle ha rŠtt att utesluta anbudet frŒn bo- laget med anledning av det aktuella kravet gšr bolaget gŠllande att kravet i sig Šr oproportionerligt och dŠrmed i strid med LOU. Att bolaget trots en mycket hšg kreditrating som tagit hŠnsyn till sŒvŠl betalningsanmŠrkningar och det faktum att bolaget inte Šr momsregistrerat och ŠndŒ utesluts Šr inte en rimlig fšljd. Den av Arbetsfšrmedlingen anvŠnda kreditmallen Šr totalt missvisande. Att det fšrekommer felaktigheter i kreditmallen och att den Šr olŠmplig styrks ocksŒ av att Arbetsfšrmedlingen sjŠlv gjort en rŠttelse av tilldelningsbeslutet. Arbetsfšrmedlingen har inte angett vilken typ av kom- pletterande information som anbudsgivarna kunnat ge in. Arbetsfšrmedlingen bestrider bolagets yrkanden och anfšr i huvudsak fšljande. Bolaget har vid kontrollen av ekonomisk stŠllning fŒtt en gul sig- nal. Bolaget har inte i anbudet lŠmnat nŒgra kompletterande upplysningar. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr vad som genererar en viss signalfŠrg. Bland annat finns klart angivet att anbudslŠmnande fšretag kommer att ges gul signal om man inte Šr registrerade fšr moms eller om fšretaget Šr regi- strerad fšr betalningsanmŠrkningar. BŒda dessa fšrhŒllanden var fšr han- den i bolagets fall. Bolaget borde dŠrfšr ha haft klart fšr sig att de skulle fŒ signalen gul och dŠrmed skulle de ha kompletterat sitt anbud. Eftersom bolaget inte lŠmnat kompletterande information i anbudet fšrkastades an- budet. Att bolaget fŒtt ett annat svar Šn Arbetsfšrmedlingen beror pŒ att man frŒgat om olika saker. Att till exempel omfattningen av betalningsan- mŠrkningar eller orsaken till att ett visst bolag inte Šr registrerat fšr moms inte anges i fšrfrŒgningsunderlaget Šr inte relevant eftersom det torde vara uppenbart att det rŠcker med att en av dessa omstŠndigheter fšreligger fšr att ge en gul signal. Det framgŒr vidare att om bolaget genererar gul signal 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29501-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen sŒ ska bolaget komplettera sitt anbud med upplysningar som gšr sannolikt att bolaget i frŒga har ekonomisk fšrmŒga att genomfšra uppdraget. Bola- get hade sŒledes kunnat lŠmna in en redogšrelse fšr orsaken till betal- ningsanmŠrkningen och en fšrklaring till varfšr bolaget inte var registrerat fšr moms. De krav som stŠlls avseende ekonomisk fšrmŒga Šr relevanta, proportion- erliga och dessutom sedan en lŠngre tid etablerade. Den upphandlade tjŠns- ten Šr momspliktig. Staten stŠller generellt krav pŒ att mottagare av olika typer av offentligt reglerade stšd liksom ekonomisk ersŠttning som vederlag fšr levererade tjŠnster inte ska ha betalningsanmŠrkning som inte Šr obetydliga och i švrigt skšter sin ekonomi i enlighet med gŠllande lagar och regler. SK€LEN F…R AVG…RANDET I en šverpršvningsprocess gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig, pŒ ett klart och tydligt sŠtt ska ange pŒ vilka omstŠndigheter han grundar sin talan och att domstolens pršvning Šr begrŠnsad till de grunder som parten har Œberopat (R 2009 ref. 69). Det Šr sŒledes bolaget som har att visa att Arbetsfšrmedlingen har brutit mot de grundlŠggande principerna eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU samt att bolaget har lidit eller riskerar att lida skada till fšljd av detta. Av likabehandlingsprincipen fšljer att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse frŒn sŒdana krav som uppstŠllts i fšrfrŒgningsun- derlaget. Av proportionalitetsprincipen fšljer att dessa krav stŒr i rimlig proportion till efterstrŠvade mŒl. I punkt 1.3.3. i fšrfrŒgningsunderlagets anges bl.a. fšljande. Anbudsgivaren skall ha en stabil ekonomisk bas. Fšr att fšrsŠkra sig om detta anvŠnder Arbetsfšrmedlingen sig av det signalsystem som finns i 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29501-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen TendSign och som hŠmtar uppgifterna frŒn kreditupplysningsfšretaget CreditSafe. Genom signalsystemet erhŒller anbudsgivarna en fŠrgmarkering utifrŒn en av Arbetsfšrmedlingen vald kreditmall. Pršvning (gul signal) Ej registrerad fšr moms Fšrekomst av registrerad betalningsanmŠrkning Om en anbudsgivare fŒr omdšmet ÓPršvning (gul signal)Ó skall anbuds- givaren, i sitt anbud, fšr att bedšmas kvalificerad och gŒ vidare till utvŠrdering gšra sannolikt fšr Arbetsfšrmedlingen att fšretaget har ekonomisk fšrmŒga att genomfšra uppdraget. Anbudsgivaren kan nedan lŠmna kompletterande information om sin ekonomiska fšrmŒga. Om ingen kompletterande information lŠmnas, anges Óej aktuelltÓ. Anbudsgivaren rekommenderas att ta en kreditupplysning pŒ sig sjŠlv hos CreditSafe innan anbudslŠmnande. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning. Bolaget har anfšrt att Arbetsfšrmedlingen har tillŠmpat kvalificeringskrav avseende ekonomisk stŠllning som varken Šr rŠttvisande eller uppfyller kraven pŒ fšrutsebarhet och transparens. Av fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.3.3 framgŒr att anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk bas och att Arbetsfšrmedlingen fšr att fšrsŠkra sig om detta hŠmtar uppgifter frŒn kre- ditupplysningsfšretaget CreditSafe. En anbudsgivare kan genom signalsy- stemet fŒ en fŠrgmarkering. Anbudsgivare ges en gul signal om fšretaget inte Šr registrerad fšr moms eller vid fšrekomst av registerad betalnings- anmŠrkning. Vidare framgŒr att om anbudsgivaren fŒr en gul signal ska anbudsgivaren i sitt anbud fšr att bedšmas kvalificerad och gŒ vidare till utvŠrdering gšra sannolikt fšr Arbetsfšrmedlingen att fšretaget har eko- nomisk fšrmŒga att genomfšra uppdraget. Bolaget Šr inte registrerat fšr moms och har registerad betalningsanmŠrkning. Bolaget har trots detta inte i sitt anbud lŠmnat en redogšrelse fšr orsaken till betalningsanmŠrkningen och fšrklaring till varfšr bolaget inte var registrerat fšr moms. Bolaget har sŒledes inte gjort sannolikt fšr Arbetsfšrmedlingen att fšretaget har eko- nomisk fšrmŒga att genomfšra uppdraget. FšrvaltningsrŠtten finner sŒledes 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29501-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen att Arbetsfšrmedlingens bedšmning att bolagets anbud inte har uppfyllt det aktuella skall-kravet i fšrfrŒgningsunderlaget Šr riktigt och att de genom att utesluta bolagets anbud frŒn utvŠrdering inte agerat i strid med de grund- lŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU. Vad bolaget anfšrt om att det haft ÓMycket god kreditvŠrdighetÓ och inte Šr skyldigt att vara momsregistrerat fšranleder ingen annan bedšm- ning. DŒ bolaget haft mšjlighet att med egen utredning bemšta de upplys- ningar Arbetsfšrmedlingen inhŠmtat stŒr inte heller Arbetsfšrmedlingens hantering av det aktuella kravet i strid med LOU. Bolaget har vidare anfšrt att kravet i sig Šr oproportionerligt och dŠrmed i strid med LOU. DŒ bolaget haft mšjlighet att med anbudet lŠmna in un- derlag som gšr sannolikt att det har ekonomisk fšrmŒga att genomfšra uppdraget anser emellertid fšrvaltningsrŠtten att det aktuella skall-kravet Šr bŒde lŠmpligt, effektivt, nšdvŠndigt och proportionerligt i fšrhŒllande till det efterstrŠvade syftet. Vad bolaget anfšrt om att bolaget har en mycket hšg kreditrating som tagit hŠnsyn till sŒvŠl betalningsanmŠrkningar och det faktum att bolaget inte Šr momsregistrerat fšranleder ingen annan bedšm- ning. FšrvaltningsrŠtten finner mot bakgrund hŠrav att bolaget inte har visat att Arbetsfšrmedlingen har brutit mot de gemenskapsrŠttsliga principerna eller reglerna i LOU. Ansškan om šverpršvning ska dŠrmed avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Charlotte Hedberg RŒdman Johannes Dahlman har fšredragit mŒlet. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 29501-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket