29. D:C. 2010 13:58 �IR, 2l9L Mål nr 20961-10 E Enhet2:2 S, 2/13 �lda 1 (11) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 DOM 2010-12-29 Meddelad i Göteborg SÖKANDE BDO Göteborg AB, 556260-2747 Box31094 400 32 Göteborg MOTPART Stadsrevisionen hos Göteborgs Stad Box2141 403 13 Göteborg 2010 �12- 2 9 Ombud: Advokaten Anders Nilsson� Advokatfirman Lindahl KB, Box 11911, 404 39 Göteborg SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om of­ fentlig upphandling; förkortad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. l Dok.Id 58048 Postadress Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 - 732 70 00 E-post; forvaitningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Telefax :Sox53197 400 15 GBteborg 031 � 711 78 59 29. DEC. 2Q10 13:58 LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND NR. 2494 ( '.)11� • ,J, j/ j Sida2 20961-10 E Stadsxevisionen hos Göteborgs stad (stadsrevisionen) har upphandlat auk­ toriserade revisoter för revision i Göteborgs stads hel- och delägda bolag för räkenskapsåren 2011-2014. Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling enligt LOU. I tilldelningsbesked den 7 december 2010 har meddelats att PriceWaterhouseCoopers AB (PWC) vunnit upphand­ lingen för bolagsgrupp 1. YRKANDEN 1\IIM BDO AB (bolaget), en av anbudsgivarna, har i begäran om överprövning yrkat att Fötvaltningsrätten överprövar och rättar rubricerat beslut avseen­ de bolagsgrupp 1. Bolaget anser att detta har grundats på alltför subjektiva grunder och framför att både Deloitte och fram.för allt PWC har under ex� trem lång tid varit valda revisor i kommunala bolag vilket har felaktigt påverkat Revisorskollegiets bedömning. Bolaget framför vidare följande. Bolagets såväl huvudansvariga som granskn.ingsledaxes kompetens & erfa­ renheter har tilldelats en alldeles för låg poängsättningjärnfort med Deloit­ te och PWC. Bolaget bar fått för låga poäng avseende revisionsmodell och omfattning. Av bilaga 1 framgår att bolaget har totalt erhallit 4,875 poäng medan Deloitte och PWC båda har tilldelats 7,500 poäng avseende bedöm­ ningskriteriet bemanning i bolagsgrupp 1. Jämfört med vinnaren i bolagsw grupp 1, PWC, har bolagets bemanning ett högre medelvärde av antal år som auktoriserade revisor, två år längre för huvudansvariga samt hela 11 år högre för granskningsledare. I bilaga till överprövningen lämnar bolaget mera detaljerade personbeskrivningar än de som fanns roed i offerten. När det gäller kriteriet genomförande och omfattning har både PWC och Delo­ itte erhållit 5,000 poäng och bolaget enbart 4,375 poäng. Bolagets beman­ ning innehåller fler antal huvudansvariga och granskningsledare än PWC vilket borde innebära större leveranssäkerhet. �= 0 D-c• 2n1n 13·5Q NR. 2L9L S. L/13 Sida3 20961�10 E L1, v ,., • V FÖRVALTNlNGSR�TTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 2010-12-29 Stadsrevisionen bestrider bolagets yrkande om att upphandlingen ska rät­ tas och framför bland annat fciljande. Upphandlingen har genomförts helt i enlighet med LOU varför grund för åtgärder enligt 16 kap. LOU saknas. Samtliga anbudsgivare som lämnat anbud i upphandlingen har befunnits uppfylla uppställda kvalificeringskrav och har följaktligen kvalificerat sig för att delta i utvärderingen av anbuden. Stadsrevisionen har uppställt tre utvärderingskriterier1 nämligen Bemanning, Genomförande och omfatt­ ning, samt Pris. Innehållet i de olika kriterierna redogörs för under punkt 5 i förfrågningsunderlaget:- Bolaget gör gällande att Stadsrevisionens u.t­ värdering av kriteriet Bemanning är felaktig. Skälet härför är att bolagets auktoriserade revisorer har ett högre medelvärde av antal år son1 auktorise­ rade revisorer, två år längre för huvudansvarig och elva är längre för granskningsledare. I förfrågningsunderlaget anges att bedömningen av an­ talet år som auktoriserad revisor (respektive antal år som huvudansvarig eller granskningsledare) kommer att göras i två intervall: Färre än fem år och fler än fem år. För Stadsrevisionen har det alltså endast varit intressant att veta om de auktoriserade revisorerna varit auktoriserade mer eller mind­ re än fem år. Någon skillnad i bedömning av hur många år under eller över fem är någon revisor varit auktoriserad, har inte gjorts. - Det bolaget har vidare gjort gällande att utvärderingskriteriet Genomförande och omfatt­ ning är felaktigt utvärderat. Skälet härför är att bolagets bemanning inne­ håller fler huvudansvariga granskningsledare än PWC:s anbud gör, vilket borde innebära större leveranssäkerhet. I förfrågningsunderlaget under punkt 5.2 anges vad som skall utvärderas när det gäller kriteriet Genom.fö­ rande och omfäi"tning. Inledningsvis anges således följande: "För en kvali­ tetsbedömning av granskningskoncept, ideer, verktyg, metoder samt inrikt­ cing på revisionen skall en översiktlig granskningsplan upprättas". Vidare anges vad denna granskningsplan skall innehålla. Ingenstans i förfråg­ ningsundedaget anges att Stadstevisionen värdesätter ett större antal hu­ vudansvariga eller granskningsledare. Stadsrevisionen har inte heller angett att leveranssäkerhet är något moment som utvärderas. Detta beror på att 29. DEC. 2010 13:39 LA'BRATTE� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 � u1� Sida 4 DOM 20961-10 E 2010-12-29 Stadsrevisionen inte har någo11 erfarenhet av att leveranssäkerheten är dålig i de revisionsuppdrag som är aktuella. Mot denna bakgrund saknas möjlig� het att ge bolaget en högre poäng än den erhållna på grund av att bolaget har ett större antal huvudansvariga granskningsledare än PWC.' I punkt 4.3 i förfrågningsunderlaget anges bland annat att revisionsbyrån skall ha till­ räcklig kapacitet för att bemanna uppdraget. Samtliga anbudsgivare har bedömts uppfylla detta skall-krav. Kvantiteten av revisorer härutöver ut­ värderas inte. - I sista stycket i ansökan om överprövning anger bolaget mer generellt att tilldelningsbeslutet har grundats på alltfdr subjektiva grunder. Någon närmare beskrivning av vari denna subjektivitet bestär, saknas. Enligt Stadsrevisionen är utvärderingen utford i enlighet med gäl­ lande regelverk. Bolaget vidhåller sin talan och framför följande. Revisorskollegiets utvär­ dering av ingivna anbuds bemanning, genomfötande och omfattning har inte skett på ett likvärdigt sätt. PWC och Deloitte har blivit särbehandlade pågrundavattdeharvaritvaldarevisorerdesenasteåttaåren.Bolaget kan inte se att Revisorskollegiet, utifrån inkomna anbud, har haft tillräck­ ligt infonnation för att göra en sådan markant åtskillnad mellan å ena sida bolaget och å andra sidan PWC/Deloitte. Att döma av de personbeskriv­ ningar som Revisorskollegiet har haft tillgång till förefaller det som att poängsättningen för PWC och Deloitte har i alltför stor utsträckning påver­ kats av det förhållandet att deras bemanning har utfört revisionen av de kommun.ala bolagen de senaste åtta åren. Revisorskollegiet har betydligt­ lättare att bedöma erfarenhet och kompetens hos personer som man har haftenlångrelationtilljfunförtmedbolagetsom aldrigharhaftetrevi­ sionsuppdrag inom de kommunala bolagen i Göteborg. Ett tecken på detta lyser igenom i ombudets svar från den 22 december 201 0 punkten 3 . 10 "Detta beror på att Stadsrevisionen inte har någon erfarenhet av att leve� ranssäkerheten är dålig i de revisionsuppdrag som är aktuella" Bolaget har i b r e v t i l l f ö r v a l tnin g s r ä t t e n d e n 1 5 d e c e m b e r 2 0 1 0 b i fo g a t m e r a d e t a lj e r a - C, :)/ J 29. DEC. 2010 13:59 LA�SRATTE� FÖRVALTNINGSRÄTTEN NR.2494 S. 6/13 I GÖTEBORG Avdelning 2 �1da 5 DOM 20961-1 0 E 2010�12-29 depersonbeskrivningaravhuvudansvarigaochgranskningsledarehosbo­ laget i syfte att Revisorskollegiet skall kunna genomföra en mer objektiv bedömning av e1farenheter och kompetenser. DOMSKÄL Tillti.mpliga bestämmelser mm Upphandlande myndigheter ska, enligt 1 kap. 9 § LOU) behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på. ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § LOU, i dess för målet aktuella lydelse, f'ar en leverantör somansersighaliditellerkunnakommaattlidaskadaenligt2§ ien framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 1 6 kap. 2 § första stycket LOU sägs att om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande p1incipe:rna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Regeringsrätten har uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderings­ modellersominteäroptimaltutfomtadefårgodtasunderförutsättningatt de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskaps­ rätten inte träds för när. (se RÅ 2002 ref50) Av praxis framgår vidare att i mål om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en 29. DEC. 2010 13:59 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan. (RÅ 2009 ref 69) Utredning I förfrågningsunderlaget den 1 juni 2010 sägs bland annat följande. 3.2 Uppdelning av uppdraget Bolagen som ingår i upphandlingen har indelats i två bolagsgrupper. GruppindelningenframgåravbilagaI.Anbudskalllämnasperbolags­ gmpp. -- 4 Krav på anbudet och anbudsgivaren NR. 2494 s 711:l IIJ 1.... �1da 6 20961-10 E 4.3 Revisionsb:yråns erfarenhet och kapacitet Revisionsbyrån skall ha erfarenhet från revision av kommunala :företag och större företag eller organisationer. Uppgifter skall lämnas om nu.varande och tidigare uppdrag inom nämnda områden. Revisionsbyrån skall ha till­ räcl