KAMMARRÄTTEN DOM 2016�02-12 Meddelad i Stockholm Sida 1 (14) Mål nr 6450-15 I STOCKHOLM Avdelning 02 KONKURRENSVERKET 2016 -02- 1 5 .- KLAGANDE Avd Dnr KSnr TDC Sverige AB, 556465-8507 ' ,,,..,. Aktbil Ombud:Advokat Fredrik Linder och advokat Mikael Dubois Advokatbyrå KB Box 715 101 33 Stockholm MOTPART SKL Kommentus InköpscentralAB, 556819-4798 117 99 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 6 juli 2015 i mål nr 29206-14, se bilagaA SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE 1. Kammarrätten avslår yrkandet om att förhandsavgörande ska inhämtas från EU-domstolen. 2. Kammarrätten avslår överklagandet. Dok.Id 357289 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN DOM Sida 2 I STOCKHOLM Avdelning 02 Mål m 6450-15 YRKANDENM.M. TDC Sverige AB {TDC) yrkar att upphandlingen ska göras om. Som grund för överklagandet anför TDC att SKL Kommentus Inköpscentral AB (SK.I) har handlat i strid med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU), genomfört ett förhandlat förfarande med föregående annonsering trots att förutsättningar för detta saknats enligt 4 kap. 2 § p. 2 LOU samt att TDC därmed har riskerat att lida skada. TDC instämmer i SK.l:s uppfattning att det finns skäl att begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen. SKI anser att överklagandet ska avslås och yrkar att kammarrätten begär ett förhandsavgörande från EU-domstolen angående vad som krävs för att angivelse av skaran avropsberättigade ska anses vara förenlig med upphandlingsreglerna. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN TDC Val av upphandlingsjörfarande SKI har inte angett skälen för att tillämpa förhandlat förfarande. Vad som avses med pris är prissättningsstrukturen, dvs. det sätt på vilket priser ska anges i upphandlingen snarare än priserna i sig. Prissättningsstrukturen har inte lämnats öppen för att sedan fastställas i förhandlingar utan SKI har på förhand utformat en omfattande och detaljerad prismodell. SK.I har också medgett att prissättningsstrukturen inte varit svår att fastställa. I detta fall är upphandlingsföremålet därför inte av sådant slag eller förenat med sådana risker att det inte går att ange något totalpris i förväg. KAMMARRÄTTEN DOM Sida 3 Avdelning 02 Mål nr 6450-15 De delar som SK.I angett som skäl för att välja förhandlat förfarande har inte blivit föremål för förhandling. I stället har förhandlingarna avsett tillkommande ska-krav och förändringar av befintliga ska-kravsnivåer. Därmed kan inte de angivna skälen utgöra sådana särskilda omständigheter som krävs för att få använda ett förhandlat förfarande. Väsentligförändring i kravställning Väsentliga förändringar av upphandlingens underlag har genomförts under upphandlingens gång vilket strider mot likabehandlings- och transparensprincipen. Det anges uttryckligen i upphandlingsprotokollet att SK.I har infört helt nya ska-krav i upphandlingen, att nivån på befintliga ska­ krav i kravspecifikationen höjts och att tidigare bör-krav har omvandlats till ska-krav. Dethar uppställts ett nytt krav på fullständig, strukturerad och aktuell dokumentation. Om inget krav ställts upp från början avseende dokumentation har självfallet inget sådant krav gällt i upphandlingen oavsett om det annars utgör praxis i branschen eller inte. Vidare har kravet på att bandbredd av asymmetrisk typ ska erbjudas, som fanns med i ansökningsinbjudan, tagits bort. En mängd olika förändringar har även skett avseende vad som ska ingå i prissättningen i upphandlingen och avseende det sätt som prissättningen ska ske på. Det kan inte uteslutas att TDC:s anbud skulle varit annorlunda utformat om väsentliga förändringar inte gjorts i förfrågningsunderlaget. Om upphand­ lingen skulle gjorts om hade man dessutom haft mer tid på sig att utforma anbudet. I STOCKHOLM KAMMARRÄTTEN DOM Sida 4 I STOCKHOLM Avdelning 02 Mål nr 6450-15 Otydlig kravställning Ett antal väsentliga krav och förutsättningar avseende de centrala funktionerna i upphandlingen har saknats i anbudsinbjudan. Inte heller under förhandlingarna har sådana krav utarbetats varför ingen anbudsgivare kunnat förutse vilken kapacitet och vilka resurser som kommer att krävas för att kunna tillhandahålla de centrala funktionerna. Otydligheten har öppnat upp för anbudsgivarna att ta helt olika utgångspunkter i sina anbud vilket gör att de inte blir jämförbara. Avropande aktörers omfattning och identitet En aktör som ska ha rätt att avropa från ett ramavtal måste gå att identifiera i förfrågningsunderlaget och måste dessutom ha vidtagit en aktiv handling som medför att det är förutsebart att aktören kommer att avropa från det aktuella ramavtalet. Osäkerheten i fråga om mängden och identiteten på avropsberättigade aktörer leder annars till betydande svårigheter för en anbudsgivare att beräkna värdet av att delta i upphandlingen och att därefter utforma anbud vilket strider mot transparensprincipen. Det finns även en betydande osäkerhet beträffande upphandlingens omfattning avseende e-hälsoaktörema vilket strider mot transparens­ principen. E-hälsoaktörema har inte identifierats eller angetts till antal och har inte heller bekräftat sitt intresse av att ingå i upphandlingen. Samtidigt kan e-hälsoaktörema avropa från ramavtalet i exakt samma utsträckning som aktörerna i avroparlistan och måste därför anses som avropsberättigade, varför krav på identifikation bör gälla även för dessa. Bland e-hälsoaktörema finns upphandlande myndigheter som måste följa LOU. Det finns alltså upphandlande myndigheter som kan avropa från ramavtalet i upphandlingen men som inte har betalat SKI:s serviceavgift och som inte angetts i avroparlistan eller i övrigt identifierats i upphand­ lingens underlag. Den övervägande delen av de aktörer som i dagsläget är KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdehring 02 DOM Sida 5 Mål m 6450-15 anslutna till Sjunet utgörs av privata vårdgivare/tjänsteleverantörer som inte anges i avroparlistan och det är fråga om aktörer som med större sannolikhet kommer att vilja avropa från ramavtalet än de aktörer som anges i avroparlistan. Betahringen av serviceavgiften har ingen koppling till upphandlingen som sådan, eftersom betalning av serviceavgiften ger rätt att avropa från samtliga ramavtal som annonserats under det kalenderår som avgiften avser. Förfarandet med serviceavgift tillför därmed ingenting vad gäller transparensen avseende de aktörer som kan avropa i upphandlingen. SKI har också uttryckligen anfört att vissa avropsberättigade myndigheter med största sannolikhet inte kommer att använda ramavtalet. Val av upphandlingsforfarande Det framgår tydligt i ansökningsinbjudan och förfrågningsunderlaget vilka skäl SKI hade för att tillämpa förhandlat förfarande med föregående annonsering. Det är beställarens möjlighet att i förväg ange totalpris som · utgör särskilda omständigheter som motiverar att ett förhandlat förfarande får tillämpas. Det har i förväg inte varit möjligt att fastställa kraven på lösning, kvalitet och pris för det nya kommunikationssystemet, eftersom motsvarande tjänst vid tillfället inte fanns. Det har inte varit prissätt­ ningsstrukturen i sig som varit svår att fastställa. Däremot har det varit nödvändigt att tillämpa förhandlat förfarande med föregående annonsering för att hitta den för SKI bästa lösningen som även prismässigt ligger i linje med SKI:s beräkningcJ.r. KAMMARRÄTTEN DOM Sida 6 I STOCKHOLM Avdelning 02 Mål nr 6450-15 Väsentligförändring i kravställning Inga väsentliga förändringar av förfrågningsunderlaget har gjorts eftersom inga obligatoriska krav har förändrats. Förhandlingarna hölls inom ramen för de punkter som enligt förfrågningsunderlaget kunde bli föremål för förhandling. Det hade varit tillåtet att införa nya krav i upphandlingen eftersom endast de tre leverantörer som deltog i förhandlingen kunnat påverkas och dessa godkände förhandlingsresultatet. Eventuella nya krav skulle dessutom utgöra en mycket liten del av upphandlingsföremålet och skulle inte förändra dess karaktär. Dessutom framgick det redan i ansökningsinbjudan vilka krav som kunde bli föremål för förhandling och potentiella leverantörer kan inte ha avstått från att lämna anbud i upphandlingen till följd av ändringarna. En tolkning som innebär att anbudsgivarnas anbud endast f°ar anpassas till den upphandlande myndighetens krav är inte förenlig med syftet bakom det förhandlade förfarandet. Otydlig kravställning Kravställningen har varit tillräckligt tydlig för att alla anbudsgivare skulle kunna lämna godtagbara anbud. TDC har inte under anbudstiden påtalat att bolaget ansåg att kravställningen var oförenlig med transparensprincipen trots att omfattande kontakter förekommit mellan SK.I och anbudsgivarna. Detta visar att några sådana problem som TDC nu gör gällande inte har förelegat.. Avropande aktörers omfattning och identitet Kravet på transparens omfattar endast identifikation och SKI:s intresseanmälan tjänar endast till att ge anbudsgivaren en större transparens än vad som krävs enligt upphandlingsreglema. De upphandlande myndigheterna kan inte bli parter i inköpscentralens ramavtal eftersom detta KAMMARRÄTTEN DOM Sida 7 I STOCKHOLM Avdelning 02 Mål nr 6450-15 ingås i inköpscentralens eget namn. Ramavtal ingångna av en inköpscentral är inte heller bindande för avropsberättigad upphandlande myndighet. Något krav att garantera viss volym eller ange en beräknad lägsta volym finns inte när det gäller att uppskatta och ange värdet av ett ramavtal. En osäkerhet kring volymer är en avgörande skillnad mellan ramavtal och . kontrakt och inneboende i själva ramavtalsformen. Det innebär inte att ramavtalsupphandlingen bryter mot transparensprincipen. Det ankommer på anbudsgivama att inte endast göra sina kalkyler utifrån ett visst antal avropsberättigade myndigheter utan att även beakta att vissa upphandlande myndigheter sannolikt inte kommer att ansluta till det nya kommunika­ tionssättet för e-hälsa. Anbudsgivarna måste beakta den angivna uppskattade volymen samt den av SK.I lämnade informationen om nuvarande användare av Sjunet. För att anbudsgivarna ska kunna lämna anbud på lika villkor är det nödvändigt att det inte finns möjlighet att lämna låga priser i upphandlingen för att i stället ta mer betalt av e-hälsoaktörerna. Detta är motiverat av konkurrens- och patientsäkerhetshänsyn. Ett krav har därför uppställts på att vissa aktörer ska ha rätt att ansluta sig till det gemensamma kommunika­ tionsnätet för e-hälsa på samma villkor som de avropsberättigade myndigheterna. Det kan inte finnas något generellt krav på att dessa tredje män ska identifieras på förhand eller liknande. Det aktuella kravet innebär inte att någon upphandlande myndighet utöver de angivna avropsberättigade görs till avropsberättigad på ramavtalet. För det fall e-hälsoaktören är en upphandlande myndighet är denna alltid skyldig att följa upphandlingsregel­ verket och f'ar då ta ställning till om en anslutning till nya Sjunet kan anskaffas genom en tillåten direktupphandling. Aktörer som inte omfattas av LOD har ingen skyldighet att följa upphandlingsregelverket och att sådana köper enligt ett ramavtal, trots att de inte angivits som avrops­ berättigade, kan därför inte innebära att aktörerna gör en direktupphandling i LOU:s mening. KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 DOM Sida 8 Mål nr 6450-15 För att en anbudsgivare ska anses vara normalt omsorgsfull krävs att denne begär ett förtydligande från den upphandlande myndigheten om förfråg­ ningsunderlaget anses vara otydligt. Ett administrativt förfarande med individualiserade intresseanmälningar för alla drygt 800 avropsberättigade myndigheter kan knappast anses proportionerligt för att öka förutsebarheten gällande vilka upphandlande myndigheter som faktiskt kommer att avropa från ramavtalen. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Förhandsavgörande från EU-domstolen Kammarrätten anser inte att det är nödvändigt att begära att EU-domstolen meddelar förhandsavgörande angående vad som krävs för att angivelse av skaran avropsberättigade ska anses vara förenlig med upphandlingsreglema. Yrkandet ska därför avslås. Val av upphandlingsförfarande En upphandlande myndighet får använda sig av ett förhandlat förfarande med föregående annonsering om upphandlingsföremålet är av sådant slag eller förenat med sådana risker att det, på grund av särskilda omständigheter, inte går att ange något totalpris i förväg. Förfarandet får endast tillämpas i undantagsfall. Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att förutsättningarna att tillämpa ett förhandlat förfarande med föregående annonsering är uppfyllda. Upphandlingsföremålet är ett nytt kommunikationsnät inom svensk e-hälsa. I förfrågningsunderlaget finns en målbild för upphandlingsföremålet beskriven och det anges också vilka punkter som kan bli föremål för förhandling i syfte att anpassa anbuden till uppställda krav och under KAMMARRÄTTEN DOM Sida 9 I STOCKHOLM Avdelning 02 Mål nr 6450-15 förutsättning att bl.a. prisbilden, lösningar och funktionaliteten ligger i linje med SKI:s beräkningar. SKI har anfört att det inte varit möjligt att i förväg fastställa kraven på lösning, kvalitet och pris för kommunikationsnätet, eftersom motsvarande nät inte finns sen tidigare. Det är totalpriset för upphandlingsföremålet som objektivt sett inte ska gå att fastställa i förväg. Att en prissättningsstruktur har kunnat utarbetas innan förhandlingarna påbörjats medför därför inte i sig att förfarandet inte varit tillåtet. Det har i målet kommit fram att avsikten varit att det nya kommunikationsnätet ska innehålla betydande förändringar i förhållande till det tidigare kommunikationsnätet. Det framstår därför som att det inte varit möjligt för SKI att prissätta det nya nätet utifrån hur det gamla var konstruerat. Det har inte heller kommit fram att det finns andra nät som går att jämföra med det som nu upphandlas. Kammarrätten anser mot denna bakgrund att föremålet för upphandlingen är att anse som en sådan komplicerad IT-upphandling där det inte varit möjligt att fastställa villkoren på förhand och därmed inte gått att fastställa ett totalpris. Upphandlingsprotokollet, som visar att prissättningen varit föremål för förhandling liksom att anpassningar av kraven gjorts för att få så bra anbud som möjligt utifrån det som upphandlas, stödjer denna uppfattning. Kammarrätten anser därför att det furmits förutsättningar att tillämpa förhandlat förfarande med föregående annonsering. Väsentlig torändring i kravställning En upphandlande myndighet har möjlighet att själv välja omfattning och innehåll i förhandlingen så länge de grundläggande principerna eller någon bestämmelse i LOU inte överträds. TDC gör bl.a. gällande att en mängd olika förändringar har skett avseende prissättningen i upphandlingen. Det framgår redan av ansökningsinbjudan, punkt 1.2.4., att förhandlingar avseende pris kan komma att äga rum. Av KAMMARRÄTTEN DOM Sida 10 Mål m 6450-15 upphandlingsprotokollet framgår att ett antal justeringar av prissättningen i upphandlingen också gjordes till följd av förhandlingarna med anbuds­ givarna. Det framgår även att samtliga anbudsgivare gavs möjlighet att slutligt lämna ett konkret och fullständigt pris för offererad lösning efter att godtagbara lösningar för förhandlade anbud lämt).ats. Syftet med förhandlingar är att anpassa anbuden till ställda krav och få fram det bästa anbudet. Kammarrätten anser att det av utredningen i målet inte kommer fram annat än att samtliga anbudsgivare har getts samma möjligheter att anpassa sina anbud och att det inte visats att konkurrensen snedvridits bland anbudsgivarna. De justeringar som har gjorts avseende prissättningen kan därmed inte anses stå i strid med de grundläggande principerna eller någon bestämmelse i LOU. TDC anser också att nya ska-krav har införts, att nivån på befintliga ska­ krav i kravspeci:fikationen höjts och att tidigare bör-krav har omvandlats till ska-krav. En ändring av ett krav i en upphandling är att anse som väsentlig om den kan ha en påverkan på vilka leverantörer som skulle ha valt att delta i upphandlingen. När krav, som i detta fall, tillkommer först efter det att inbjudna leverantörer lämnat anbud anser kammarrätten att endast de leverantörer som lämnat anbud påverkas av de nytillkomna villkoren. Av punkt 1.3.3. i förfrågningsunderlaget framgår att de anbudsgivare som bjuds in till förhandling bereds möjlighet att förhandla för att hitta rätt kravnivå på de förhandlingspunkter som angetts i kravspeci:fikationen. I en bilaga till förfrågningsunderlaget listas de punkter som det kan komma att förhandlas om. I förfrågningsunderlaget, punkt 2.3.1., finns även ett förslag till samverkansmodell beskriven. Det anges där att förslaget kan komma att justeras och preciseras vid tiden för samarbetet för att anpassas till respektive process och för att säkerställa effektiv samverkan, tydliga roller, forum samt ansvarsgränser. Det har alltså redan i förfrågningsunderlaget informerats om att de krav som senare kom att införas och höjas tiU följd av I STOCKHOLM Avdelning 02 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 DOM Sida 11 Mål nr 6450-15 förhandlingarna med anbudsgivarna kunde bli föremål för justeringar. Inga obligatoriska krav har utgått till följd av förhandlingarna. Samtliga anbudsgivare har lämnat godtagbara anbud utifrån de justerade kraven och det har inte kommit fram att justeringarna riskerade att snedvrida konkurrensen bland anbudsgivarna. Kammarrätten anser därför att inga väsentliga förändringar har gjorts till fdljd av förhandlingarna med anbudsgivarna avseende de obligatoriska kraven varför de grundläggande principerna inte överträtts i detta avseende. TDC menar att kravet på att bandbredd av asymmetrisk typ ska erbjudas har tagits bort. Om krav som funnits med i ansökningsinbjudan eller förfråg­ ningsunderlaget tas bort efter att dessa publicerats kan detta påverka potentiella anbudsgivares vilja att lämna anbud. Ett sådant förfarande får därför typiskt sett anses utgöra en sådan väsentlig förändring som medför att upphandlingen måste göras om för att inte transparens- eller likabehand­ lingsprincipen ska överträdas. Kammarrätten konstaterar att kravet på asymmetrisk bandbredd inte fanns med i ansökningsinbjudan, eftersom de mer specifika kraven för upphandlingen fastställdes först i förfrågnings­ underlaget, som överlämnades till de anbudsgivare som bjöds in att lämna anbud i upphandlingen. Kravet slopades senare vilket framgår av frågor och . svar i upphandlingen. Även om potenti�lla anbudsgivare i det inledande skedet, när ansökningsinbjudan skickades ut, inte kan antas ha påverkats av förfarandet måste det beaktas att slopandet av kravet kan ha påverkat samtliga leverantörer som bjöds in att lämna anbud i upphandlingen. Kammarrätten anser därmed att slopandet av ska-kravet är att anse som en väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget. För att ett ingripande enligt LOU ska ske krävs dock att förfarandet kan ha lett till skada för TDC. I vilken omfattning en leverantör måste klargöra varför man anser sig kunna lida skada beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Om orsakssam­ bandet mellan överträdelsen och skadan inte framstår som uppenbart eller är mer avlägset, måste leverantören förklara varför denne anser sig ha lidit KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 DOM Sida 12 Mål nr 6450-15 eller kunnat komma att lida skada. TDC menar att det inte kan uteslutas att deras anbud varit annorlunda utformat om väsentliga förändringar inte hade skett i förfrågningsunderlaget. Kammarrätten konstaterar att kravet på att bandbredd av asymmetrisk typ ska erbjudas togs bort i god tid innan anbudstiden löpte ut och att alla anbudsgivare vid samma tidpunkt hade möjlighet att ta del av förändringen. TDC har, i likhet med övriga anbudsgivare, getts möjlighet att därefter lämna ett slutligt, konkret och fullständigt pris för offererad lösning. Kammarrätten anser mot denna bakgrund att TDC inte visat att bolaget riskerat att lida skada till följd av att kravet togs bort. Otydlig kravställning Kammarrätten anser i likhet med förvaltningsrätten att TDC inte visat att det fanns sådana brister gällande kravställningen kring de centrala funktionerna i upphandlingsföremålet att någon av de grundläggande principerna överträtts. Avropande aktörers omfattning och identitet TDC anser att det funnits en sådan osäkerhet angående vem som har rätt att avropa från ramavtalet och vilka som avser att avropa att upphandlingen brister i transparens. Kammarrätten konstaterar inledningsvis att samtliga avropsberättigade parter går att identifiera i en bilaga till ansökningsinbjudan och förfrågningsunderlaget i enlighet med de krav som 5 kap. 2 § LOU ger uttryck för. Kravet som uppställs i upphandlingen att e-hälsoa:ktörerna, utöver de avropsberättigade parterna, ska ges möjlighet att få samma tjänst till samma villkor som de som är parter i ramavtalet innebär inte att e­ hälsoaktörerna är parter i ramavtalet.Att e-hälsoaktörerna inte går att identifiera utgör därför inte en överträdelse av 5 kap. 2 § LOU. KAMMARRÄTTEN DOM Sida 13 Mål nr 6450-15 Det finns inte ett upphandlingsrättsligt krav på att avropsberättigade parter ska ha förpliktat sig att utnyttja ramavtalet, utan det ligger i ramavtalens natur att en garanterad avropsmängd inte kan anges. I enlighet med transparensprincipen måste dock anbudsgivare ges sådan information att de på förutsebara grunder ska kunna avgöra vilka aktörer som kan förväntas använda sig av ramavtalet om behov uppstår. Detta är en förutsättning för att anbudsgivare ska kunna bedöma om det är affärsmässigt motiverat att lägga anbud och i så fall hur anbudet ska utformas. Eftersom både avropsberättigade parter och e-hälsoaktörer ska kunna köpa aktuella tjänster utifrån de villkor som uppställs i ramavtalet, är det enligt kammarrättens mening nödvändigt att anbudsgivare får en tillräckligt tydlig bild av hur många aktörer som totalt sett kan tänkas köpa tjänsten utifrån ramavtalet för att transparensprincipen inte ska överträdas. I ansökningsinbjudan och för:frågningsunderlaget anges en uppskattad årsvolym för ramavtalet, även om denna volym inte garanteras. Vidare finns en lista över aktuella användare av Sjunet som en bilaga till ansöknings­ inbjudan och förfrågningsunderlaget. Kammarrätten anser att dessa uppgifter, mot bakgrund av att föremålet för upphandlingen är ett nytt kommunikationsnät för e-hälsa som ska ersätta det tidigare kommunika­ tionsnätet Sjunet, är tillräckliga för att en anbudsgivare ska kunna få en bild av omfattningen av ramavtalet och därmed kunna lägga ett konkurrens­ kraftigt anbud. Kammarrätten anser därför att ansökningsinbjudan och förfrågningsunderlaget är tillräckligt tydligt för att kravet på transparens ska anses vara uppfyllt. I STOCKHOLM Avdelning 02 KAMMARRÄTTEN DOM Sida 14 I STOCKHOLM Avdelning 02 Mål nr 6450-15 Sammanfattning Kammarrätten instämmer i förvaltningsrättens bedömning att det inte finns skäl för ett ingripande med stöd av LOU och överklagandet ska därför avslås. MAN ÖVE / Marie lagm ordförande -f,-GAR, se bilaga B (formulär 9). (' 1 ia Silfver kammarättsråd referent c;;?�� � RolfBohlin kammarrättsråd ��\� J0'