FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I MALMÖ 2013 -06- t 8 5282-13 Sida 1 (4) Avdelning 1 Meddelad i Malmö SÖKANDE NE Perssons Byggnads AB, 556498-3582 Idegatan 12 275 21 Sjöbo MOTPART Tomelilla kommun Gustafs Torg 16 273 80 Tomelilla SAKEN 2013 -06- 1 9 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dnr Aktbll Avd Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. Dok.Id 162564 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00- I 6:00 KONKURRENSVERKET .Klnr FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 5282-13 YRKANDE OCH INSTÄLLNING Tomelilla kommun genomför en upphandling avseende om- och tillbyggnad av simhallen i Tomelilla. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Tilldel­ ningsbeslut fattades den 14 maj 2013 varvid kontraktet tilldelades PEAB. NE Perssons Byggnads AB, nedan Bolaget, ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att PEAB be­ lönas med O kr enligt Tomelilla kommuns utvärderingsmodell. Till stöd för sin talan framför Bolaget följande. Tomelilla kommun har begärt att namngiven platschef samt projekteringsledare ska ha minst ett referenspro­ jekt avseende nybyggnad eller ombyggnad av kommunal simhall med 25 meter bassäng eller likvärdigt. Det referensprojekt som PEAB angett är inte jämförbart med en kommunal simhall eftersom det är byggt som ett spa för boende inom en bostadsrättsförening och därmed utsätts för helt andra påfrestningar. PEAB skulle därmed belönats med O kronor enligt utvärderingsmodellen. Tomelilla kommun anser att Bolagets ansökan ska avslås och anför föl­ jande. Det referensprojekt som PEAB angett är något mindre än en 25 me­ ters bassäng men vattenreningssystemet för denna anläggning har samma reningskrav som en kommunal anläggning då anläggningen är publik. An­ läggningen är idag öppen för allmänheten och denna omställning krävde inga omändringar i vattenreningssystemet eller övriga ytor. Den angivna entreprenaden stämmer mycket väl överens med om- och tillbyggnaden av Tomelilla badhus. Tomelilla kommun har därför gjort bedömningen att PEAB:s referensprojekt är likvärdigt med en kommunal simhall med 25 meter bassäng. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 5282-13 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m. m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Av 16 kap.4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt an­ givna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning i nu förevarande mål Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska ha minst ett refe­ rensprojekt avseende nybyggnad/ombyggnad av kommunal simhall med 25 m bassäng eller likvärdigt. Bolaget har gjort gällande att PEAB:s refe­ rensprojekt inte uppfyller de ställda kraven och därmed borde tilldelas 0 kronor enligt utvärderingsmodellen. Tomelilla kommun har dock uppgett att PEAB:s referensprojekt stämmer mycket väl överens med om- och tillbyggnaden av Tomelilla badhus och är likvärdigt med en kommunal simhall med en 25 meter bassäng. Det framgår även att PEAB:s referens­ projekt idag är öppen för allmänheten och att denna omställning krävde inga omändringar i vattenreningssystemet eller övriga ytor. Enligt förvalt­ ningsrätten har Bolaget inte förmått visa att PEAB:s referensprojekt inte är likvärdigt med en nybyggnad/ombyggnad av kommunal simhall med 25 m Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5282-13 I MALMÖ Avdelning 1 bassäng. Förvaltningsrätten finner att vad Bolaget anfört och åberopat inte visar att Tomelilla kommun i det aktuella upphandlingsförfarande har bru­ tit mot bestämmelserna i LOU eller de principer som bär upp lagen och att detta medfört att Bolaget lidit skada eller riskerar att lida skada. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte, varför Bolagets ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 b LOU) Alexander Rappe har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock •skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar omJ;rnd ska dennes�ndajn _ fullmakt i original samt uppge sitt ;atrit{ ·.' s: · adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagagde av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysnin r om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU ga