Förvaltningsrätten i Linköping, kansliort Nyköping Handläggare: Natalie Sliwakowska DOM 2010-02-19 Meddelad i Nyköping Mål nr 3585-09 Enhet 6 Sida 1 (7) �e�:1�! Box 12850 112 97 Stockholm ·· �11---� I r- CarAB/HertzBiluthyming,556434-7820 ::Dnr:---·----­ I�� I 2010 -02- 2 2 MOTPART Landstinget Sönnland 611 88 Nyköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avgör målet slutligt och bifaller inte ansökan om åtgär­ der enligt LOU. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet den 11 december 2009. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Sörmland (Landstinget) infordrade anbud på upphandling av korttidshyra av fordon samt poolbilar- Katrineholmsområdet med omnejd med beteckning 09-048 och med sista anbudsdag den 16 november 2009. Landstinget antog genom tilldelningsbeslut Bilcentergruppen Sörmland AB (Bilcentergruppen) som leverantör. First Rent A Car AB/Hertz Biluthyming (bolaget) ansöker om överpröv­ ning av upphandlingen och yrkar att tilldelningsbeslutet ska rättas till bola-" Dok.Id 78294 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Telefax 0155-20 04 90 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se gets fördel. Till stöd för ansökan anför bolaget bl.a. följande. Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 0155-20 04 50 E-post: Förvaltningsrätten i Linköping, kansliort Nyköping Sida 2 DOM 3.585-09 Bilcentergruppen har inte beskrivit organisation för att bedriva biluthyr­ ning. I dokument Tl Administrativa föreskrifter, rubrik Kvalificering - krav på anbudsgivaren, punkt 2.3.3 Anbudsgivarens tekniska förmåga och kapacitet anges skall-krav på beskrivning av organisation för utförande av �jänst. Bilcentergruppen har endast angett hur personalstyrka ser ut på 01ien där inte någon av beskrivna �jänster har anknytning till biluthyming. Vidare har lokalt företag på orten (Stenbergs i Bettna Bil AB, ingår i Bilcentergruppen) där tjänsten kommer att utföras ifrån inte något biluthyr­ ningstillstånd enligt Trafikenheten Länsstyrelsen (indraget den 30 juni 2003). Bolaget anser att Bilcentergruppen inte är kvalificerad att utföra upphandlad tjänst. Länsrätten i Södermanlands län beslutade den 11 december 2009 att upp­ handlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Landstinget bestrider ansökan och anför i ett till Länsrätten i Södermanlands län den 23 december 2009 inkommet yttrande bl.a. följan­ de. Anbuden har kontrollerats enligt krav i förfrågningsunderlaget och där­ efter har det anbud antagits som har lägst pris. Anbudsgivarens telmiska förmåga och kapacitet. I dokument Tl Administrativa föreskrifter, rubrik Kvalificering- Krav på anbudsgivaren, punkt 2.3.3. Anbudsgivarens tek­ niska förmåga och kapacitet, anges som skall-krav att "anbudsgivare skall ha erforderlig organisation för kundsupport i den omfattning som krävs för att uppfylla åtagandet" samt att "anbudsgivare skall som bevis på att kra-­ ven uppfylls bifoga en organisationstablå visande de personalresurser som anbudsgivaren avser skall hantera uppdraget." Bilcentergruppen har in­ kommit med en organisationstablå visande de personalresurser som an­ budsgivaren avser skall hantera uppdraget. I detta dokument redovisas att 15,5 tjänst i Katrineholm skall utföra uppdraget. Såsom framgår av för­ frågningsunderlaget h�r Landstinget inte ställt krav på någon särskild per­ sonalkategori för utförandet av kundsupporten. Således saknar bolagets Förvaltningsrätten i Linköping, kansliort Nyköping DOM Sida 3 3585-09 invändning i detta hänseende relevans. Anbudsgivarens redovisning av antalet anställda har bedömts utgöra tillräcklig kapacitet för kundsupp01i i den omfattning som krävs för att uppfylla åtagandet i upphandlingen. Bil­ uthyrningstillstånd Bolaget har i sin ansökan anfört att Stenbergs i Bettna Bil AB saknar biluthymingstillstånd. Landstinget ställer sig frågande till detta påstående och menar att det saknar relevans i sammanhanget. Det är Bilcentergruppen som är anbudsgivare i upphandlingen och inte Stenbergs Bettna Bil AB. Det är också Bilcentergruppen som har tilldelats kontraktet ifråga och inte Stenbergs Bettna Bil AB. Bilcentergruppen har inte heller åberopat Stenbergs Bettna Bil AB som underleverantör i sitt anbud. Bilcentergruppen har tillstånd att bedriva biluthyming enligt ingivet regis­ terutdrag. Dessutom har Bilcentergruppen, genom att acceptera Mall för upphandlingskontrakt, intygat att man kommer att införskaffa och upprätt­ hålla samtliga tillstånd som krävs för bedrivande av verksamheten under kontraktstiden. Sammanfattningsvis har upphandlingen genomförts med beaktande av kraven i LOU och i enlighet med de upphandlingsrättsliga principerna. Landstinget har inte på något vis frångått vad som angivits i förfrågningsunderlaget. Landstinget åberopar och ger in till Länsrätten i Södermanlands län dels Tl Administrativa föreskrifter - Svarsblankett Upphandling 09-048 Korttids­ hyra av fordon samt poolbilar, dels organisationstablå för Bilcentergruppen, dels registerutdrag avseende tillstånd till uthyrningsrö­ relse för Bilcentergruppen, dels mall för upphandlingskontrakt Bolaget anför i ett till Länsrätten i Södermanlands län den 7 januari 2010 inkommet yttrande bl.a. följande. I punkt 2.3.3. anger Landstinget ett otve­ tydigt skall-krav där anbudsgivaren skall ha en organisation som hanterar efterfrågad �jänst, d.v.s. det som rubriken anger - hyra av fordon (vilket även kan benämnas biluthyrning). För att förtydliga det efterfrågas dessut­ om ett bevis för detta i form av en organisationstablå. Man kan inte se nå- Förvaltningsrätten i Linköping, kansliort Nyköping Sida 4 DOM 3585-09 got annat syfte med dessa skall-krav än att det är en garanti för beställaren att anbudsgivaren bedriver verksamheten biluthyrning och därmed har kunskap, kapacitet och förståelse för utförande av (jänst samt dess samtliga tillhörande delar. Det kan knappast anses vara tillräckligt att kunna uppvisa ett antal anställda med andra huvudsakliga arbetsuppgifter. Bilcentergruppen har redovisat att man har ett visst antal �jänster i Katrineholm. Ingen av beskrivna �jänster hanterar verksamheten biluthyr­ ning. Det är inte av intresse att veta hur mycket personal man har som han­ terar tjänster som inte är efterfrågade i denna upphandling. Vidare har bo-• laget käm1edom om att det är ett bolag (Stenbergs i Bettna Bil AB) inom Bilcentergruppen, lokalt i Katrineholm som kommer att leverera (jänsten. Detta bolag miste sitt biluthymingstillstånd 2003, vilket vi ser som en klar indikation att man inte har "erforderlig organisation" i Katrineholm. Om man gör den tolkning Landstinget gör i sitt yttrande, kan bolaget inte se att skall-kraven i punkt 2.3.3. har någon betydelse för denna upphandling. Detta förefaller mycket märkligt. Givetvis har skall-kraven ett syfte och det är att Landstinget har velat säkerställa en kvalitet i utförandet av tjänst, även om lägsta pris är kriteriet för tilldelning. Korrektheten i upphandling­ en kan ifrågasättas då givna kriterier och skall-krav förbises vid utvärde- 1ing. Bilcentergruppen är inte kvalificerad i denna upphandling då Bilcentergruppen inte har uppfyllt skall-kraven under punkt 2.3.3. Då en­ dast två anbudsgivare har lämnat anbud yrkas att upphandlingen inte behö­ ver göras om utan att tilldelningsbeslutet rättas till bolagets fördel. Landstinget anför i ett till Länsrätten i Södermanlands län den 21.ianuari 2010 inkommet yttrande bl.a. följande. Anbudsgivarens tekniskaförmåga och kapacitet. Det omtvistade skall-kravet har tillämpats på i förfrågnings­ underlaget angivet sätt. Bilcentergruppen har i sitt anbud redovisat vilka personalresurser som skall sköta uppdraget. Bilcentergruppens redovisning har bedömts som tillräcklig för att uppfylla det aktuella kravet. Med hän­ syn till uppdragets svårighetsgrad har Landstinget inte ställt krav på sär- Förvaltningsrätten i Linköping, kansliort Nyköping DOM Sida 5 3585-09 skilda yrkeskategorier. Det är den upphandlande myndighetens ansvar att avgöra hur kraven skall se ut. Landstinget valde ett relativt lågt krav som ändå säkerställer att leverantören har personalresurser att utföra uppdraget, vilket i huvudsak innebär att leverera fordon för uthyrning till anvisad plats. Det aktuella kravet har heller inte formellt ifrågasatts varför bolagets invändning bör lämnas utan åtgärd. Biluthyrningstillstånd Bilcentergruppen uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Bilcentergruppen har också tillstånd för bedrivande av uthyrningsverksam­ het. Bilcentergruppen har inte heller åberopat någon underleverantör för utförande av tjänsten. Samtliga fordon för uthyrning kommer att vara regi­ strerade på Bilcentergruppen. Med hänsyn härtill och då det inte fram­ kommit några uppgifter som tyder på att Bilcentergruppen inte skulle klara uppdraget har deras anbud godtagits. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall enligt samma be­ stämmelse vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportiona­ litet iakttas. Av 16 kap. 1 § LOU framgår följande. En leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Vid direktupphandling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tidpunkt då det fim1s ett avtal om upphandlingen. Vid tillämpning av ett annat förfarande än som avses i andra stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att Förvaltningsrätten i Linköping, kansliort Nyköping Sida 6 DOM 3585-09 1. den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivarna, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Det som sägs i tredje stycket andra meningen gäller inte vid tilldelning av kontrakt som 1. avses i 1 kap. 2 § andra stycket 3 eller 4 om det har gjo1ts ett undantag från bestämmelsen med stöd av 15 kap. 22 §, eller 2. det är absolut nödvändigt att genomföra upphandlingen med sådan syn­ nerlig brådska som är orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses av den upphandlande myndigheten och inte heller kan hänföras till denna. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår följande. Om den upphandlan­ de myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon aiman bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt förfrågningsunderlaget skall anbudsgivare ha erforderlig organisa­ tion för kundsupport i den omfattning som krävs för att uppfylla åtagandet. Anbudsgivare skall enligt förfrågningsunderlaget som bevis på att kraven uppfylls bifoga en organisationstablå visande de personalresurser som an­ budsgivaren avser skall hantera uppdraget. Av utredningen i målet framgår att Bilcentergruppen senast sista anbudsdag i en organisationstablå har re­ dovisat antalet anställda i Katrineholm fördelat på olika personalkategorier, sammanlagt 15,5 �jänster. Landstinget har inte enligt förfrågningsunderla­ get ställt krav på någon särskild personalkategori för organisation för kundsupport. Genom bifogad organisationstablå får Bilcentergruppen an­ ses ha visat de personalresurser som skall hantera uppdraget. Bilcentergruppen har genom tilldelningsbeslut antagits som leverantör och har tillstånd att bedriva biluthyrningsrörelse. Av Bilcentergruppens anbud Förvaltningsrätten i Linköping, kansliort Nyköping DOM Sida 7 3585-09 framgår inte att Stenbergs Bettna Bil AB ska anlitas som underleverantör. Utredningen visar inte att Bilcentergruppen saknar erforderlig organisation för kundsupport i den omfattning som krävs för att uppfylla åtagandet. Med hänsyn till föreliggande förhållanden får Bilcentergruppen anses ha uppfyllt de skall-krav som ansökan om överprövning avser. Grund för att förvaltningsrätten skall besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts har inte visats föreligga. Ansö­ kan om åtgärder enligt LOU ska därför inte bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/ID) ,,;:,1iitJμr1 /J,J#/1/JJ/k�/{_-� Göran Gunnhagen Rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fötvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill fötvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 3. 4. 5. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ num1ner. Bilaga www.domstol.se 2.