LÄNSRÄTTEN I KRONOBERGS LÄN SÖKANDE DOM 2009-10-14 Meddelad i Växjö Mål nr 1111-09 E Rotel 3 Sida 1 (5) NBI i Växjö AB, 556613-4580 351 96 Växjö MOTPART Regionförbundet södra Småland Videum Science Park 351 96 Växjö Ombud: upphandlingschefen David Braic Växjö kommun Upphandlingsenheten Box 1222 351 12 Växjö SAKEN 2009 -10- 1 5 Onr Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling (LOU) Regionförbundet södra Småland har genomfört en förenklad upphandling avseende Utbildning - Industrikompetens södra Småland (Dnr 09/0196). Den 21 augusti 2009 beslutade den upphandlande myndigheten avseende block 5 (Ledarskap, engelska, sälj- och marknad) att anta det anbud som lämnats av Drivkraft Värend AB. NBI i Växjö AB (bolaget) ansöker om överprövning av regionförbundets upphandling och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra hand att rättelse ska göras avseende de betyg som bolaget erhållit under utvärderingskriteriema Kompetens och erfarenhet och Genomföran­ de. Bolaget anför i huvudsak följande. Proportionalitets- och likabehand­ lingsprincipema har inte beaktats. Bolaget ställer sig frågande till det låga betyget för kriteriet Kompetens och erfarenhet i förhållande till de andra anbuden. I bolagets anbud finns exempelvis en disputerad lärare som skri­ vit ett flertal böcker och är en av de främsta i Sverige på sitt område. Vin­ nande anbud från Drivkraft Värend AB presenterar en lärare som enbart Dok.Id 42080 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: Iansrattenikronoberg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida2 LÄNSRÄTTEN I DOM 1111-09 läst kurser i juridik och inte verkar ha undervisat i ämnet medan bolaget presenterar en jurist med erfarenhet av undervisning. Bolaget presenterar enbart större projekt och längre uppdrag som referenser till skillnad mot exempelvis Drivkraft Värend AB som särskilt lyfter fram sina korta utbild­ ningar. Under kriteriet Genomförande f'ar också bolaget det lägsta betyget trots att bolaget på ett tydligt sätt presenterat kursinnehåll, antal deltagare per kursomgång och har en tydlig koppling till näringslivet. Anbudet borde därför ha tilldelats ett högre betyg än som skett. Bolaget misstänker att regionförbundet medvetet har gett alla anbud under block 5 betygen 3 - 4 och därigenom krympt värderingsskalan, vilket innebär att de två bedöm­ ningsgrundema vid sidan av priset i realiteten får betydligt mindre betydel­ se för tilldelningen. Den ytterst knapphändiga dokumentationen avseende bedömningen som lämnats från regionförbundet styrker denna misstanke. Regionförbundet motsätter sig bifall till bolagets ansökan och anför bl.a. föUande. I förfrågningsunderlaget har regionförbundet angett att det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga kommer att antas. Vidare har re­ gionförbundet angett vilka omständigheter som tillmäts betydelse och an­ gett dessa omständigheter efter angelägenhetsgrad. Anbuden har bedömts och poängsatts i enlighet med förutsättningarna i förfrågningsunderlaget. De likvärdiga betygen har sin förklaring i att anbudsgivamas kvalitet har bedömts som relativt jämn. Under kriteriet Kompetens och erfarenhet har bolaget erhållit betyget 3, d.v.s. godkänt. Proportionalitetsprincipen inne­ bär att krav som ställs i en upphandling inte får gå utöver vad som är nöd­ vändigt för den aktuella upphandlingen. Att i förevarande upphandling, som avser utbildning av anställda i industriföretag i regionen, främst kol­ lektivanställda, ställa krav på eller att extra premiera anbudsgivare som erbjuder disputerade lärare eller lärare med jur. kand. eller juristexamen skulle åsidosätta proportionalitetsprincipen och dessutom kunna medföra att konkurrensen begränsas. Inte heller erfarenhet av större projekt och längre uppdrag berättigar enligt förfrågningsunderlaget till högre betyg. Av KRONOBERGS LÄN LÄNSRÄTTEN I KRONOBERGS LÄN DOM Sida 3 1111-09 bilaga2 till förfrågningsunderlaget framgår dessutom att kurserna i block 5 består av korta utbildningar på 1 - 5 dagar. Bolaget har för kriteriet Ge­ nomförande tilldelats betyg 3, vilket även andra anbudsgivare har tilldelats. Bolaget har således inte fått "det lägsta betyget" för kriteriet Genomföran­ de. De anbudsgivare som erhållit bättre betyg än 3 har i sina anbud tydliga­ re redovisat kursinnehållet samt planerat antalet deltagare per kursomgång. Det kan också konstateras att anbudsgivare som erhållit högre betyg har en bättre koppling till arbetslivet. Regionförbundet anser att bolaget inte har visat att förbundet har brutit mot någon av de principer som bär upp LOU. Regionförbundet anser också att de uppställda kriterierna och utvärde­ ringsmodellen är utformade så att anbudsgivama har haft möjlighet att tol­ ka kriterierna på samma sätt och att utvärderingsresultatet är rättvist sett till hur de olika anbuden förhåller sig till förfrågningsunderlaget. Länsrätten har den 31 augusti2009 förordnat att upphandlingen avseende block 5 inte får avslutas i avvaktan på att länsrätten beslutar något annat. DOMSKÄL Av 1 kap 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt2 § ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt 16 kap2 § LOU ska länsrätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i demia lag och detta har medfört att leverantören lidit eller Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 1111-09 kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av regionförbundets förfrågningsunderlag framgår att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas med hänsyn till utvärderingskriteri­ ema Kompetens och erfarenhet (35 procent), Pris (35 procent) och Genom­ förande (30 procent). Vad gäller utvärderingskriteriema Kompetens och erfarenhet och Genomförande kommer inlämnade anbud att tilldelas ett betyg inom skalan 1-5 efter hur väl de uppfyller regionförbundets önske­ mål. I förfrågningsunderlaget beskrivs dessa önskemål närmare. Länsrätten gör följande bedömning. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ2002 ref. 50 uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet kan göra att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfor­ made får godtas under förntsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. En upphandlande myndighet måste ges ett visst utrymme vid bedömningen och utvärderingen av anbuden under förutsättning att detta sker på objekti­ va grunder inom ramen för förfrågningsunderlaget. Vidare bör kraven för att anse att ett upphandlingsförfarande strider mot de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten ställas relativt högt. Av regionförbundets förfrågningsunderlag framgår vilka kriterier som hän­ syn ska tas till vid utvärderingen och hur dessa ska viktas. Förfrågningsun­ derlaget får även i övrigt anses vara så klart och tydligt utformat att en le­ verantör kunnat avgöra vad regionförbundet tillmäter betydelse vid upp­ handlingen och därigenom även skapa sig en bild av möjligheterna att läg­ ga ett konkurrenskraftigt anbud. Det har inte framkommit annat än att ut- KRONOBERGS LÄN Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 1111-09 värderingen av anbuden i det här fallet har gjorts inom ramen för förfråg­ ningsunderlaget. Bolaget har inte visat att regionförbundet därvid tagit ovidkommande hänsyn eller att förfarandet i något annat hänseende strider mot de krav som uppställs i LOU. Bolagets ansökan ska såldes avslås. Till följd härav ska länsrättens beslut den 31 augusti 2009 inte längre gälla. DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Länsrätten förordnar att det interimistiska beslutet av den 31 augusti2009 upphör att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD) KRONOBERGS LÄN